Večeras sam brojao koliko ljudi čeka BG Voz na stanici Novi Beograd. U pitanju je bio polazak u 17:19 za Ovču i minut pre polaska sam izbrojao 327 ljudi (naravno, postoji prostor za grešku +-10 ljudi zbog kretanja i konstantnog priliva ljudi na stanicu). U voz je jedva moglo da se uđe, ljudi su "visili sa vrata" a unutra su bili spakovani kao sardine, sve do dubine vagona. Čak su neki ljudi i ostali napolju, što nikada do sada nisam video. Gužva se smanjila tek nakon stanice Vukov Spomenik i nakon toga je barem moglo normalno da se uđe u voz.
Iako mi je bilo drago zbog toga što vidim da sve više ljudi koristi BG voz, ujedno je i velika sramota što je BG voz toliko zanemaren u celokupnom sistemu gradskog prevoza. Sve je okrenuto naopako, umesto da grad zadovoljava potrebe građana, ponašanje gradskih čelnika je totalno suprotno.
Ako postoji potražnja od strane građana za određenom vrstom prevoza, uloga čelnika nije da kažu da nema vozila, već je njihova uloga da ta vozila nabave. Ako potražnja postoji, svako ulaganje će se vrlo brzo isplatiti.
Ako postoji potražnja od strane građana da BG voz izlazi iz administrativnih granica Beograda, uloga čelnika nije da kažu da im "zakon nedozvoljava", već da nađu način kako da se to izvede.
I tako se može dati stotine primera.
Ove godine konačno dobijamo drugu liniju kroz Vračarski tunel i to je jako dobra stvar, jer će se pokazati koliko je građanima ta linija potrebna i stvoriće se kritična masa za održavanje te linije.
Međutim sramota je:
1. da mi u 2017. posle dve decenije ponovo uvodimo liniju ka Resniku
2. da u 2017. Mladenovac, Lazarevac, Valjevo, Pančevo i Pazova još uvek nisu deo sistema a samim tim ni sva usputna mesta
3. da je izgovor za nepostojanje više linija to što ne postoji dovoljno garnitura a prethodnih godina je toliko garnitura rashodovano koje su mogle da se remontuju
4. što grad uopšte ne razmišlja o kupovini garnitura bolje prilagođenih gradskom vidu prevoza
5. što se uopšte ne razmatra ozbiljno BG Voz i pruga za Obrenovac, iako trasa već postoji
6. što još uvek ne postoji pruga do aerodroma i Surčina
7. što se dozvoljava ukidanje/sakaćenje starog železničkog čvora koji bi probijanjem tunela ispod Terazijskog grebena mogao biti nezamenjiva alternativa novom železničkom čvoru, prvenstveno za regionalnu/prigradsku železnicu. Šta kada jednom kapaciteti Vračarskog i Dedinjskog tunela ne budu dovoljni? Šta ako budu morali biti zatvoreni iz bilo kog razloga? Šta ako se pokaže potreba da BG voz ide na svake 4 minute jer metroa nema? Šta onda? Deonica Novi Beograd - Batajnica se lako može proširiti na 4 koloseka eventualno uz proširenje nasipa i probijenja tunela. U starom delu Beograda bilo kakvo povećavanje kapaciteta je mnogo teže bez velikih ulaganja.
Itd., itd.
Zamislite samo koliko novca se potroši na gorivo na sve te autobuse za Vrčin, Sopot, Mladenovac, Obrenovac, Umku, Barič, Ralju, Ripanj, ceo Avalski potez, Smederevo, Lazarevac, Surčin, Dobanovce, Jakovo, Boljevce, ceo potez ka Pećincima, Pazovu, Železnik, na sve gradske i prigradske linije koje bi mogle da se "ubiju" aktivacijom BG voza. Koliko se to novca baci u vazduh svake godine? Novac koji se može iskoristiti da se gradska železnica preporodi u samo nekoliko godina. A koliko je to tek ušteđenog zagađenja, stresa i izgubljenog vremena? I koliko bi ljudi umesto automobila koristilo gradsku železnicu kada bi bila onakva kakva treba da bude?
Ovo ništa nije nemoguće, daleko, skupo, neizvodljivo. Sve to je realno i može lako da se realizuje, samo je potrebno malo volje od strane grada i konstantan pritisak od strane građana.