BEOGRAD GRAD BUDUĆNOSTI: Gradska železnica
Vozovi će ići na svakih 15 minuta
Autor: G. Svilar - N. Korlat | Foto:g. srdanov | 30.10.2009. - 09:25
Posle šest meseci pregovora sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), polovinom novembra trebalo bi i konačno da bude odobren kredit za modernizaciju gradske železnice u vrednosti od 35 miliona evra, kojim će biti kupljene nove garniture. U međuvremenu, Grad će iz sopstvenih sredstava finansirati popravku postojećih vozila i rekonstrukciju šina, pa se očekuje da "Beovoz" u novom ruhu profunkcioniše već polovinom sledeće godine.
Dok ne bude potpisan ugovor o zajmu sa gradom Beogradom, trasa "Beovoza" će biti rekonstruisana, a postojeće garniture popravljene, što će u najvećem delu finansirati gradska vlast iz svoje kase. Tenderska komisija sastavljena od predstavnika Grada i "Železnica Srbije" juče je otvorila ponude za opravku postojećih devet elektromotornih garnitura, što će biti prvi korak u revitalizaciji gradske železnice.
U igri su četiri firme i mogu samo da kažem da one nisu poznate javnosti. Nijedna od njih za završetak posla nije ponudila duži rok od sedam meseci, što se poklapa sa našim planovima da "Beovoz" oživimo do polovine sledeće godine. Osim toga, do tada bi trebalo da bude završena rekonstrukcija levog banatskog koloseka u stanici "Beograd centar", kao i petog i šestog koloseka. Treći deo posla biće eliminacija laganih vožnji na relaciji od Pančevačkog mosta do Batajnice - kaže za "Blic" Dragan Stanković, direktor Sektora za prevoz putnika u "Železnicama Srbije" i dodaje da će najverovatnije rekonstrukcije pruga raditi građevinska operativa ovog preduzeća, uz finansijsku pomoć Grada.
Ipak, da bi sistem "Beovoza" funkcionisao kako su to zamislile gradske vlasti, nije dovoljna samo opravka pruga i postojećih devet elektromotornih vozila. Zbog toga se planira nabavka novih 20 vozova, a novac za njihovih kupovinu biće pribavljen od kredita evropskih finansijskih institucija.
Već pola godine traju pregovori Grada i EBRD o odobravanju zajma za modernizaciju gradske železnicu. Kako saznajemo, u ovoj instituciji su raspoloženi da Beogradu odobre kredit od 35 miliona evra, što će se najaverovatnije i dogoditi polovinom novembra. Osim ovog zajma, Beograd bi za projekat moderne gradske železnice novac trebalo da dobije i od Evropske investicione banke, čime će ukupan iznos zajma dostići oko 80 miliona evra.
- Pre desetak dana imali smo sastanak sa predstavnicima EBRD i EIB i oni su zdušno podržali ovaj projekat i poručili nam da će u njemu sigurno učestvovati. Međutim, te banke imaju svoje procedure, biraju konsultante prilikom odobravanja kredita i njihovu odluku treba sačekati neko vreme - kaže Stanković.
Čim posao oko pribavljanja novca bude završen, Grad će početi pripreme raspisivanja tendera za kupovinu 20 novih elektromotornih garnitura. Ako sve bude išlo po planu, javni konkurs biće raspisan do kraja ove godine, najverovatnije polovinom decembra.
U ovom trenutku najveća mana gradske železnice je nepouzdanost. Putnici je mahom ne koriste jer nema garancija da će određenog dana, u određeno vreme imati prevoz do posla i nazad. Osim toga, izgled vozova nije reprezentativan. Vagoni su prljavi i stari, a njihova prosečna brzina ne zadovoljava potrebe putnika. Prema ranijim najavama nove garniture će se po enterijeru, konstrukciji i ubrzanju bitno razlikovati od garnitura za regionalni železnički saobraćaj. U gradskoj železnici neće biti prvog i drugog razreda. Sedišta će biti drugačija, svakako manje udobna, jer je brža izmena putnika, a ove garniture obično imaju više mesta za stajanje.
- Od juna sledeće godine, kada budu završene rekonstrukcije infrastrukture i popravka devet garnitura, počeće da funkcioniše petnaestominutni takt. To znači da će na svakih 15 minuta saobraćati jedna garnitura. To je toliko značajan napredak da će se svi putnici iznenaditi - zaključuje Stanković.