Železničar":1x8n6rj6 je napisao(la):
Zidar,
ne mogu se u potpunosti složiti sa tobom. Infrastruktura i vozna sredstva jesu izgrađena, kupljena i otplaćena u doba SFRJ ali znamo da ne traju večno. Njima je potrebno ulaganje i modernizacija da bi radilo ispravno i to zahteva sredstva na određeni broj godina. Grad jeste uložio u BG voz kao i u GSP, koji se takođe subvencioniše, tako da ne vidim razliku da se u jednom plaćaju karte a u drugom ne. Osim toga mi nismo toliko bogata država sa jakom privredom da možemo da priuštimo besplatan javni prevoz.
Ne zastupam ni ja jos uvek totalno besplatan gradski prevoz jer nemam dovoljno cvrste i jednostavne argumente za to ali u dubini sebe sam siguran da je to pravi put.
Bas zato sto nismo bogata drzava trebali bi da imamo besplatan prevoz.
Ovako neko ko zivi u Vrcinu i hteo bi nesto da radi ne moze da plati sebi kartu do grada i vise mu se isplati da sedi kod kuce. Kako onda da se razvijemo i obogatimo?
Gradski prevoz je nesto sto se tice svih gradjana, bas kao zdravstvo.
Siromasna drzava recimo ne moze sebi da dopusti da zdravstvo bude skupo, mnogo je efikasnije imati besplatno (subvencionisano iz budzeta) zdravstvo za sve kako bi stanovnistvo bilo zdravo i zarazne bolesti pod kontrolom nego leciti tesko bolesne ljude koji su u tom stanju samo zato sto nisu imali sredstava za preventivne preglede. Mnogo je jeftinije spreciti bolest nego je leciti. Bitna je globalna racunica.
Isto vazi za gradski prevoz. Kada bi bio besplatan za sve (citaj subvencionisan) svi bi gradjani bili jednaki i imali mogucnost da se slobodno krecu kroz grad, prihvate neki novi posao, zavrse svoje potrebe bez razmisljanja koliko ce ih to kostati. Da ne spominjem ponovo koliko bi se u globalu ustedelo manjom potrosnjom goriva, manjim habanjem puteva itd.
A vec smo skoro u toj situaciji. Pola troskova gradskog prevoza ide iz budzeta grada.
Ostatak je valjda prihod od karata.
Svim zaposlenim u gradskim sluzbama opet grad placa markice, subvencija. Studenti, penzioneri itd imaju povlastice, subvencija. Ispadne da samo zaposleni u privatnim firmama (i poneki turista) zaista direktno placaju prevoz, a takvih je nazalost sve manje.
U sustini mnogo smo blize situaciji besplatnog prevoza za korisnike nego sto mislimo.
Zato sam spominjao besplatan elektricni prevoz, mozda je danas jos uvek tesko prihvatiti ideju totalno besplatnog GSP ali je zato struja argument. Manje lokalno zagadjenje i manja potrosnja uvozne nafte.
Voziti se tramvajem ili trolom je patriotski gest
Prvi korak ka novoj politici funkcionisanja gradskog prevoza.