Jeste cvor lepo osmisljen jos 1948. , pa 1977., ali vremena se menjaju pa plan treba prilagoditi.
Osnovna ideja cvora je da glavna stanica u Beogradu treba da bude prolazna, a ne terminalna kao danas, i to i dalje i te kako stoji.
Tuneli kroz grad su na svu srecu na vreme prokopani ali nikada nisu zaziveli kao glavna trasa medjunarodne zeleznice a svi su izgledi da ce postati iskljucivo regionalna (ili gradska kaoko god) mreza.
Naime ako medjunarodni saobracaj poprimi veci obim a gradska zeleznica se razvije do jakih taktova tipa 4/5 minuta, verovatno ce doci do konflikta oko koriscenja doticnih tunela. Posto tuneli idu kroz centar grada, a daleko je jeftinije je duplirati povrsinsku zeleznicu na NBGD nego podzemne tunele, pametnije je da se dodele prvenstveno gradskoj zeleznici a da se medjunarodni saobracaj preusmeri na potez NBGD-Rakovica preko novog mosta na Savi (izmedju Novog Zeleznickog mosta i Igle na adi) i Topciderske doline. Duplirane povrsinske trase na pruzi zapadno od NBGD i juzno od Rakovice omogucile bi komotno druzenje gradskih i medjunarodnih vozova. Ja sam optimista pa vec vidim TGV Bec-Budimpesta-Beograd (BBB) i polaske za Novi Sad na svakih pola sata....
Stanica Prokop, budzetska crna rupa na svu srecu jos uvek nezavrsena a nadam se da ce tako i ostati, iako je fizicki na centralnijem polozaju, ima veoma ogranicen prostor za razvoj. Sa druge strane stanica NBGD ima isto toliko dobar pristup sa autoputa a nalazi se okruzena ogromnim raspolozivim gradjevinskim zemljistem i ima prostora za mnozenje njenih koloseka sa 2 ili 3. Zajedno sa autobuskom stanicom ona postaje komunikacioni Cvor oko kojeg se grade ekonomsko-stambeni sadrzaji i razvija savremeni grad. Laka autobuska a jednog dana izeleznicka veza sa aerodromima upotpunjava stvar.
Do stanice NBGD se iz centra i ostatka grada vec danas lako dolazi tramvajem i gradskom zeleznicom a jednog dana mozda i metroom, a fakat je da NBGD polako od spavaonice postaje ekonomski centar Beograda.
Rakovica je pandan NBGD na jugu, nesto kao Chamartin i Atocha u Madridu.
Tehnicke stanice Zemun/Topcider/Resnik.
Vozovi za Banat i Rumuniju idu ili kroz tunel ili preko Rakovice i Vince za Pancevo.
Beogradski cvor treba gledati kao potez Budimpesta-Solun / Ljubljana-Istanbul a ne samo Beograd-Lapovo
Beograd ne treba da izigrava centar kao Milano ili Pariz vec Vezu, neophodnu kariku izmedju Evrope i Azije.
uh, ovo vec zvuci kao predizborna obecanja....