Šta je novo?

Beogradske reke - rečni saobraćaj

s-l1600 (1).jpg

 
Da takva vozila postoje, nije mi nikakva nepoznanica, i postoje ona već godinama. Nisam siguran dal je to baš za nas, mislim na našu filozofiju rada po sistemu lako ćemo, i dok ide ide. Važi to za sve. Davali bi svakom putniku po jednu kofu u nekom trenutku, čisto da imaju čim da se zanimaju dok se voze.
 
Malo da pokrenem ovu temu.
Kad sam već skiciria za žel. BG čvor, aj i ovde da nabacam svoju ideju kuda bi mogao da prođe rečni saobraćaj.
BG ima i sada potencijal, a kamoli kada bi se planski spustio na reke.

01.jpg


LINIJA 01:
- blok 45
- blok 40
- blok 70
- ada
- sajam
- negde BG na vodi
- ušče kod brankovog na novom beogradu
- pristanište
- 25 maj
- silosi


LINIJA 02:
- pupinov most
- gornji zemun, kod restorana Široka staza (tu negde)
- stara kapetanija
- bačka strana da se povežu Crvenka i taj deo Borče
- 25 maj
- silosi
- pančevac


LINIJA 03:
- višnjica kod restorana Dunavska terasa
- višnjica kod OŠ Ivan Milutinović
- pančevac
- silosi
- 25 maj
- negde kod parka Prijateljstva
- negde kod hotela Jugoslavije
- stara kapetanija
- bačka strana da se povežu Crvenka i taj deo Borče


LINIJA 04:
- stara kapetanija
- 25 maj
- pristanište
- negde BG na vodi
- sajam
- ada
- blok 70
- ada međica
- blok 40


Brzina broda bi trebala da je nekih 25km/h, zatvoren, kapaciteta 80-100 ljudi kako bi radio tokom cele godine i bio isplativ. Tj da se isplati ljudima da idu njime ako im je usput a ne busom / autom kroz grad.
Gledao sam da ima logičnih presedačkih tački i da je naseljen deo. Ovo sve može da se produži uzvodno i nizvodno. Ili uvedu neke ekspres linije od periferije do 25 maja / zemuna.
Isto da je od jedne do druge krajne stanice oko 1h vožnje, i da se na najfrekvetnijim tačkama što više linija susreće.
Moguće je dodati još neko pristanište na levu il desnu obalu pa da se raudvoje linije. I zavisi šta će da se sa gradom nakon proširenja BGa na vodi i ako se jednog dana bude radila zona Luke Beograd.
 
Mislim da ništa od toga nije praktično jer do centra ima da se šipči uzbrdo. Eventualno kada bi bili neki minibusevi koji bi cirkulisali od priobalja do centra.

Rešenje je metro i ne treba davati jeftine ideje gradskoj vlasti.

Kada dobijemo metro, onda možemo da pravimo ovakve linije, ali to bi bilo najviše turističkog karaktera i to tipa zelene linije ali samo do Silosa negde (i to tek kada se urbanizuje taj potez oko Luke Beograd)

Naravno, pohvale za ideju i trud!
 
Metro je druga priča, on se podrazumeva da bi se rešio saobraćajni problem kao i širenje nezavisne tramvajske mreže i završetka svih predviđenih saobraćajnica koje treba da se proširiju ili spajaju delove grada.
Ovo je više kao dopuna javnom prevozu, to imaju London, Pariz, Kopenhagen, čak je u Budimpešta imala jedno vreme pa su sa koronom ukinuli veći deo... Ima dosta gradova u svetu koji imaju integrisan javni rečni saobraćaj koji radi tokom cele godine i znači ljudima koji rade / žive duž priobalja ili u blizini. Naravno tamo su rešili odavno dečije bolesti što se tiče kopnenog saobraćaja i isplanirali dokove u blizini presedačkih tački ostalog saobraćaja pa lako može da se nastavi putovanje.

https://en.wikipedia.org/wiki/Water_taxi
https://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_Harbour_Buses
https://en.wikipedia.org/wiki/London_River_Services

Rečni saobraćaj ne pati od gužvi, sređivanja ulica, sudara...čak je i nezavisniji od metroa, bgvoza i tramvaja pošto su reke mnogo šire od ulica a nemaju ograničenja kao što je kolosek gde nema obilaska ako nešto stane :)
Mislim da bi nekome iz Zemuna do donjeg dorćola bilo brže i lakše 15min brodom nego busom okolo sa presedanjem. Ili blok 45 - donji dorćol. Naravno sve zavisi od početne i krajnje tačka. Kao i sada Konjarnik - Slavija, da li na trolu ili 31, svako bira šta mu je zgodnije. Ovo je samo dopuna prevozu. Što više opcija to bolje.
Ali kao što reče, prvo da završimo dečije bolesti (što neće nikad biti) pa onda da dopunjujemo kao što imaju drugi gradovi koji su na rekama.
I da bi ovo bilo isplativo, mora da je brodić zatvoren, sa klimom, na max 15-20min, dovoljno brz da parira ili bude malo brži od kopnenog, ima mesta za bajs... Kao što važi i za metro, voz i tramvaj da bi privukli putnike i rasteretili ulice.
 
mislim da neki recni prevoz u BG je samo stvar maste i snova, mi ne mozemo da sredimo tramvaje i autobuse, o trolebusima da se ne prica.... daj Boze da bude za expo nesto ali opet to ce da vozi 3 mjeseca i to je to
 
Samo nikad, nažalost...

A ovo za expo (koji inače nije onaj pravi expo već tematski) je tek budalaština.
Em je daleko od grada pa će brže biti vozom, busom ili kolima, em taj sajamski kompleks posle neće imati posećenost kao ovaj koji je skoro pa u centru grada i neće ljudi ''e imam 3h slobodno aj da ipak odem'', em on neće biti tek uz reku kao što je ovaj pa da možeš 5min pešaka od doka do ulaska u halu, opet će morati neki prevoz....

Nažalost ovde mi dajemo gomilu predloga za javni saobraćaj, puteve, železnicu...ali sve je to uvek u domenu mašte pošto bi ipak grad ili država trebala to da radi jer ih ona i sprovodi.
E sad pošto ona to veoma loše radi, mi nešto komentarišemo, dajemo predloge, crtkamo, ali na kraju to je sve mašta, zna se gde se donose odluke. I dobre i loše.
 
@+381 Cenim entuzijazam ali...

Problem kod bilo koje ideje rečnog prevoza u Beogradu generalno (dakle i mimo tvojih predloga) je što većina lokacija gde bi mogli da se prave pristani za plovila obično imaju očajnu do nikakvu vezu sa ostatkom (površinskog) javnog prevoza.

Zemun - ok, jer ima okretnicu prekoputa ulice. Stajalište prekoputa zemunske obale nema nikakav javni prevoz. Mesta duž parka između Juge i Ušća isto nemaju nikakav JGP u blizini. Ovo kod Marine Dorćol - đene, đene.

Rečni prevoz u Beogradu bi imao smisla za povezivanje onih delova grada gde ima nekih prepreka i zaobilaženja za površinski prevoz, a koje bi mogao da prelazi i ubrza rečni prevoz.

Kad se pogleda mapa grada, tačno se vidi da kopneni prevoz najveću prepreku ima u vidu Velikog ratnog ostrva i ušća. A zaobilazi ih tako što se sve skoncentriše na Brankov most pa se po prelasku posle opet raštrkava u raznim pravcima (crvene linije na mapi).

S druge strane, ljudi koji stoje na obalama u Zemunu i ljudi koji stoje na obalama duž Dorćola i Ade Huje se bukvalno gledaju direktnom vazdušnom linijom. Samim tim najbrži put između njih jeste preko reke, bez zaobilaženja VRO. I tu se sama nameće jedna moguća linija rečnog metroa: Zemun - Višnjica, duž Dunava.
BG-recni-metro-na-vodi.gif

Duž ovog pravca takođe ima nekoliko lokacija gde je JGP već pešački pristupačan na do 400 m hoda - Pupinov most, Zemunski kej kod okretnice, 25. maj i Višnjica.

Jednog dana kada se rasčisti haos oko Pančevačkog mosta, do pristana koji bi bio pored njega bi takođe mogla da ide neka linija JGPa. Ili može da se iskoristi i postojeća T trasa 44ke kad ide do Tempa (mada ja bih ceo taj deo grada reorganizovao). Isto bi se uradilo i sa Adom Hujom, za koju sam uvek mislio da joj treba produžetak Mirijevskog bulevara do reke, do restorana Radak (na skicama sam markirao previše zapadno, treba na istočni ćošak Avala Ade). Ili to, ili jednog dana novi most, daj bože...

Postojala bi mogućnost da se posle Pupinovog mosta dodaju još dva pristana. Jedan kod naselja 13. maj i drugi negde na pola puta dotle.

Time bi svi duž Dunava mogli brzo i lako da putuju ka drugim lokacijama duž reke. Linija bi bila dugačka oko 19 km. Ako se uzme da bi se plovilo uzvodno kretalo do 40 km/h, grubi račun je da bi putovanje od Višnjice do 13. maja trajalo oko 90 minuta, a do Pupinovog mosta oko 70 minuta. Nizvodno bi sigurno trajalo kraće.

E sad koja plovila bi se koristila, koliki broj, kog kapaciteta, kakvi pristani... to ostavljam Gradu i njegovim službama i stručnjacima da se time bave. Ne moraju baš sve da dobiju na tacni, nek se i sami pomuče malo. 🙂
 
Razmišljao sam o drugom pravcu koji zaobilazi Ušće a kojim isto prolazi mnogo ljudi - sever - jug, tj. duž Save. Pa sam gledao kako bi mogla da se povežu naselja na levoj obali Dunava sa ostalima duž Save. Recimo linija od Ušća pa sve do Umke ili Obrenovca.

Ali sam shvatio da je veza Borče i okolnih naselja do same reke jako loša, i da zbog haotičnosti ulica ne bi mogao da se sprovede JGP do pristana. Takođe, na toj levoj obali, Dunav ima nasip, pa mnogo plavnih područja i pojaseva sa rastinjem. Tako da mislim da bi bilo nemoguće graditi tamo pristane i povezati ih.

Dalje, pogledao sam položaj Obrenovca. I skontao da iako se Čučković pravio pametan i predlagao rečni metro za povezivanje sa Beogradom, Obrenovac je tek još više udaljen od Save te nema nikakvog smisla zamajavati se sa time. Pre bi trebalo raditi ka vraćanju železničke veze do Obrenovca nego neke rečne.

Između VRO i Juge ne bih provlačio linije, jer leti ne bi mogle da funkcionišu od pontonskog mosta. A i inače je tamo spora plovidba. Na sve to, prostor oko Juge već ima dobre i brze kopnene konekcije u svim pravcima.

Sve u svemu, iako Beograd leži na dve ogromne reke i na ušću, i ima naselja na svim obalama, nisu svi pojasevi oko reka podjednako dobro povezani JGPom i uređeni da bi bilo praktično da se sprovede rečni prevoz između njih. A i oko samih reka nekad ima prepreka i zaštićenih područja.
 
Zemun, Pristanište, 25 maj i u Višnjici kod OŠ Ivan Milutinović su jedina mesta gde je prevoz uz reke na 2min hoda.
Blokovi 45, 40, 70, kod Pupina (kada bi se naporavio pristan i stepenište), Sajaa su mesta gde je prevoz na 5-10 piške od reke.
Ostale sam gledao da budu u blizini gusto naseljenih mesta kao što je Gornji Zemun, u Višnjici kod restorana Dunavska terasa.
Ili letnje atraktivne lokacije kao što su Ada Međica, Ada Ciganvlija i Ada Huja koja bi još bolja bila kada bi kao što reče prošao tuda novi most pa se dodatalo stajalište autobusa / tramvaja kao presedačka tačka.

A što se tiče leve obale dunava, dok sam živeo u Zemunu napravio sam bajsom turu preko Pupina do Crvenke i spustio se do reke baš gde sam obeležio. Tu je onaj kafić Pređi preko. Može i kolima dotle, tu su i vikendice, ali npr to bi bila dobra veza Crvenke sa Zemunom. Kada bi asfaltirali put, mogao bi parking za kola i za bajseve pored doka, kao za prigradsku železnicu. Ili da se ubaci neki minibus koji bi se poklapao sa terminima brodića. Na kraju ima onaj autobus amfibija pa bi mogla da bude direktna linija Crvenka - Zemun. Isto i za zonu kod Pančevca, cela zona tog dela bi mogla da iskoristi.

Hteo sam da ubacim i 13 Maj, ali je SAJ između, naselje je malo i ima svoj bus direktno do zemuna. A između njega i Pupina su pretežno hale i peskare sa par kućica - slabo isplativo, sem ako smo u japanu gde voz staje samo zbog jedne učenice xD.

Slažem se da je upitno kruženje oko Vel ratnog ostrva, to sam manje više lupio samo da bih pokupio taj deo NBG-a a da se brodić ne zavlači iz zemuna pa opet nazad uzvodno.

Periferna naselja kao što su Grocka, Ritopek, Vinča, Pančevo, Novi i Stari Banovci, Ostružnicu i Umku nisam uključivao pošto su predaleko i tu bi trebalo da budu brzi brodovi koji gutaju mnogo goriva da bi parilali autobusu ili železnici. A čak je i upitno da li su više uz reku vikendice i sojenice pa bi samo leti bilo atraktivno ili i kuće gde neko živi. I koliko su kuće udaljene od reke pa dok dođeš do reke izgubiš 20min, a imaš autobus ili prugu koja direktno ide do grada. A i reke meandriraju pa se gubi pravolinijkso kretanje. Obrenovac isto. Plus što uošte nije na Savi.

Nažalost ovaj projekat BGa na vodi ima i jednu prednost a to je da je stambenio deo do reke. Davno je takav projekat rađen i za luku Beograd, Daniel Libeskind je radio projekat.
Kada bi se sve to odradilo (ne ulazim u kvalitet tih projekata, jedan je svakako veoma sporan) otvorile bi se još neke opcije.

Cilj ove analiza mi je bio da:
- omogućim stanovništvu koji radi / živi u blizini da imaju još jedan vid prevoza (Dorćol, blokovi, Zemun, Gornji Zemun, Višnjica)
- pogodim najbliže tačke kopnenog JGPa koja su max na 10-15min peške ili od nekog administrativnog dela (Pupin, Pristanište, Sajam za sada)
- pokrijem atraktivne lokacije uz reku (sve ade, sajam)
- omogućim bez manjeg kruženja po gradu uz manju investiciju do dođe do neke tačke (Crvenka, Pančevac)
- i da putovanje do krane tačke ne bude duži od 1h

Ni ne očekujem da neko iz Zemuna ide do blokova brodićem, sem iz zabave. Kao i ostale linie, neke su dugačke, neke krivudave, ali ih neko koristi 2 stanice, neko do kraja, neko kombinuje više njih... Tako npr bi ovde zgodno bilo Zemun - Dorćol, Zemun - Crvenka, Višnjica - Dorćol, Višnjica - Zemun, Pančevac - Dorćol, Dorćol - Pristanište - Ušče ispod Brankovog, Pristanište - Sajam, Blokovi - Pristnište - Dorćol.

Ali sve ovo, da bi bilo primamnjivo, a samim tim i isplativo, bi moralo da čest takt i da je brzina broda takva da brže njim ili bar jednako brzo kao i kopnom, samo bez presedanja.
Ako i drugi gradovi imaju, može i bg. Naravno da se uvede smisleno, fazno pa proširuje i da ne bude populistički / političarski već podlogu sa pravom analizom.

PS @Bender Rodriguez kako si napravio da ti se menja slika naizmenično, baš korisno za uporednu analizu :)
 
Ja sam ovaj predlog smišljao prvenstveno sa idejom da bude za transport, baš kao da bude zamena za autobus ili auto između delova grada uz Dunav na istoku i na zapadu.

Naravno, može da se napravi i neka turistička linija sa više stanica i koja bi više kružila. E sad tu se postavlja pitanje koliko bi to bilo isplativo i primamljivo gradu.

Za gifove sam napravio prvo obe skice, a onda ih uploadovao ovde. Ima i podešavanje za tempo menjanja slika, 1 sekunda je kod njih 10 frejmova, pa se podesi kako ko želi.
 
Turističke nisam analizirao. I ovo moje je za transport, da bude deo jedinstvenog tarifnog sistema kao što su autobusi, tramvaji, trolejbusi, bgvoz, jednog dana i metro...
Tokom cele godine i da ista karta važi kao i svuda (ako vrate naplatu). Što bliže stambenom gradkom tkivu i presedačkim tačkama. Znači samo gradsko jezgro.

Turustučki je posebno. Sem pogleda sa reka na grad, možda bi jedino mogla Vinča ali i to je upitno koliko često bi išao. Možda kao dodatna opcija pa se rezerviše termin samo za tu vožnju.

Prigradska naselja po meni nisu isplativa. Možda nekom detaljnijom analizom broja stalnog stanovniptva, vreme putovanja autobusa, koliko presedanja, potrebna brzina plovila da bude kao autobus do centra, potrošnja goriva tog plovila, na koliko često bi kretali, popunjenost... Nažalost teško mi je da dobacim dotle pošto si nit krećem nit ima nekog znanja o vodenom saobraćaju sem ovog što sam se vozio po evropi i malo čitao wikipediju. Jednačina sa puno nepoznanica.
Mada to isto važi i za ovaj moj predlog, sve isto je upitno :) Ali mi je bar malo približniji pa sam dozvolio sebi da maštam.

Kao i za sve, potrebna je jedna opsežna analiza.

Super za gif, moglo bi da se dosta koristi :)
 
Vrh