Šta je novo?

Beogradska tvrđava i park Kalemegdan

Na obrušenim opekama zida Vojnog muzeja je počela da se razvija bujna vegetacija...
 
s-l1600 (1).jpg

 
U temi "Arheološka istraživanja i prezentacije" napisao sam niz detaljnih i dobro ilustrovanih poruka o dosadašnjem toku radova na linearnom parku u priobalnoj zoni Beogradske tvrđave. Počevši od ove poruke


Kasnije će biti nešto i o Vodenoj kapiji 1.
 
Да се реконструише комплекс источне капије уништен у бомбардовању 1944. са зидинама које се пружају од њега узбрдо ка Дефдаревој кули, ка Јакшићевој кули и низбрдо ка Карловој капији, да се обнови и Карлова капија, да се турско купатило реконструише и да му се врати оригинална намена а планетаријум да добије новију модернију зграду, да се осмисле неки садржаји у Видин капији попут оних које имамо у унутрашњој Стамбол капији и код Сахат куле. Зими може да се постави клизалиште, лети могу да се организују представе или филмске пројекције.
 
КОМПЛЕКС ЗИНДАН КАПИЈЕ

Istočno podgradje Beogradske tvrđave - istraživanja i obnove​

 
Kako zaziveti donji grad?

U nekom opštem slučaju prostor će živeti ako se obezbede sadržaji i pristup.

Kad je pristup u pitanju, uređenjem linearnog parka u neposrednu blizinu Donjeg grada će biti dovedeno veoma mnogo ljudi. Tako da je tu jedini problem kako da im se obezbedi da BRZO i BEZ NAPORA mogu iz linearnog parka preći bulevar Vojvode Bojovića i obrnuto. Pasarela je tu praktično neupotrebljiva. Retko će ko iz čistog, neobaveznog impulsa rešiti da se vijugavom rampom penje na prvi sprat, zatim delimično ulazi u tvrđavu, da bi vratio malo nazad i niz stepenice, pa kroz Mračnu i Sava kapiju da pešači do Donjeg grada. Zbog toga mnogo više obećava otvaranje prolaza koji su daleko kraći i mnogo više u nivou obalskog šetališta. Mislim na široki tunel ispod ulice, o čemu smo ranije pričali, i prolaz kroz rekonstruisanu Vodenu kapiju 1, što sada postaje nova mogućnost. Dužina širokog tunela je tačno 17 metara, što je smešno kad se poredi sa dužinom puta preko pasarele, da ne spominjem penjanje na viši nivo. Dakle ovuda

IMG_1759r.JPG


A ova divna fotografija Sunca koje se priobija u mračnu unutrašnjost tunela sa gornje slike govori da nas od prolaza deli samo tanki sloj cigala koji je već pun rupa. Širina mu je 2 metra, a visina 2,9 metara, što je sasvim dovoljno. Nije potrebno izdvojiti 2 miliona evra. Za početni, improvizovani prolaz, dovoljan je veći čekić i jedan sat posla. Doduše posle treba napraviti i male stepenice jer je nivo tla sa druge strane ove pregrade nešto malo iznad polovine njene visine. Dodatni bonus tih par stepenica u rupi bi bio da je svega 2 metra nizvodno, što vidite i na gornjoj slici, verovatno očuvani deo bastiona Mračne kapije, pa bi to bio povod da je jedna strana rupe za stepenice bude originalni nastavak bastiona sa druge strane bulevara.

IMG_8991r.JPG


Sledeća tačka koja omogućuje pristup Donjem gradu je Vodena kapija 1 koja će po trenutnom planu biti do kraja iskopana i restaurirana. To je izuzetna prilika jer ona još od pravljenja ima dve lepo kaldrmisane simetrične rampe koje počinju na njenom dnu i idu do vrha unutrašnjeg priobalnog bedema (upravo se otkopavaju), tako da bi ovde bilo pravo pešačko čvorište.

IMG_9743cr.JPG


Naime ovde će onda postojati veza obalskog šetališta Linearnog parka na standardnom visinskom nivou, zatim veza novog nivoa koji ide po dnu rova između spoljnog i unutrašnjeg bedema (originalni nivo dna Vodene kapije 1), pa onda ove rampe daju pristup šetnji po vrhu unutrašnjeg bedema, zatim je tu pristup bulevaru Vojvode Bojovića i na kraju pristup parku sa njegove druge strane, tj Donjem gradu. Ovo poslednje otkopavanjem prolaza kroz Vodenu kapiju postaje lako, budući da je dno Vodene kapije nekih 3 metra ispod trenutnog nivoa i šetališta i bulevara Vojvode Bojovića. Na ovoj slici vidite gde je nivo ulice. Ispod toga zamislite još 3 metra dubine.

IMG_9546r.JPG


Tako da smo tada već na nivou po kome možemo proći direktno ISPOD Vojvode Bojovića. Dakle ne preterano širok prolaz ispod ulice, samo za pešake, ne bi bilo ni malo skupo napraviti. Na kraju krajeva, zemljani pružni nasip klaničke pruge se takođe uklanja jer posle podizanja šina nema nikakvu svrhu sem što zaklanja pogled na bedeme sa šetališta uz Savu i bez veze deli čitav taj prostor oko bivše Vodene kapije 2. Koju, usput, upravo zbog tog nasipa sa šetališta ne možemo ni videti. Dakle ceo zemljani nasip pruge se uklanja, pa onda prosto premestimo ovaj podvožnjak na bulevar Vojvode Bojovića. Ako je toliko vreme izdražavao teretne kompozicije, može i automobile. Naravno bolje je napravi nov, ali to bi bila neka vrsta egzotike pošto potiče iz 1899., tj početak je pravljenja mreže Srpskih pruga, pa je i nekakva istorijska vrednost (doduše samo onaj dalji kolosek).

IMG_2575r.JPG


Sledeća tačka pristupa Donjem gradu je Vodena kapija 2, itd. To je što se tiče lakog pristupa.

Što se tiče privlačnog sadržaja, ni to nije preterano teško. Ljudi na šetalište po obali reke dolaze da bi se opustili, zbog reke, ambijenta i tvrđave. Tako da im i ne treba puno onoga što ovde već ne postoji. Ipak, moguće je i poboljšati "ponudu". Naprimer

Pristup-Donjem-Gradu-iz-Linijskog-parka-2022-03-26.jpg


Zbog čega ono što liči na stovarište odbačenog građevinskog materjala ograđeno žicom, ovde stoji već dobar deo stoleća? Jeste važno arheološko nalazište, ali to nije problem. Lepo se se sav ovaj izlomljeni haos od cigli i kamena premesti na PRAVO stovarište pa se čuva TAMO, a ne OVDE. Očišćeni prostor se zatim prekrije slojem humusa, zasadi se trava i cveće i milina. Onda, ko ovde hoće i da kopa, neka kopa kad god hoće, travu je lako ponovo zasaditi. A dobili bi fantastičan prostor, da ne objašnjavam očigledno.

Zatim bi se bedemi iz 14. i 15. veka mogli malo srediti i povezati tamo gde su prekriveni zemljom. Recimo i onaj deo koji prodire u bedem barutane, koji je sada u žici. Možda ponegde malo nadzidati, u zavisnosti od toga šta arheolozi kažu. A možda ćemo dočekati da svetlost dana ugledaju i delovi bedema koji su ovde predstavljeni crtkanom linijom. Onda dodati poneku klupu, česmu, malu muzičku binu ispod "morskog Neogenog spruda" da pevamo telima i duhovima davno izumrlih školjki kojima Beograd duguje i ime i građevinski materijal, pa nam više i ne treba.

Eto dakle i sadržaja i pristupa.
 
Poslednja izmena:
Ja bih se samo nadovezao na Zumin post, u vezi bastiona koji se nastavlja od Vidin kapije ka terenima Poleta. Lično vidim da postji u stvari šansa da se na jeftin i efikasan način spoji donji grad sa spoljašnjim bedemom i tako premosti ulica. Ljudi se ionako vec šetaju bedemom ao da ti postoji šetalište, zašto ne iskoristit to i uz rekonstrukciju bedema napraviti pasareu i stazu. Apsolutno se slažem sa daljim idejama, ali dajem primer gde bi konačno mogla da se zaokruži i utemelji CELINA beogradske tvrđave na jedan solidan i jasan način i da se odvoji od svega što se nalazi spolja (mislim na K distrikt pre svega, jer odskače najviše).
ideja.png
stepenice kod vidin kapije.png
ideja.png
 
Након коначног избацивања транзитних камиона по селидби луке Београд могли би да калдрмишу цео булевар војводе Бојовића. Свиђа ми се предлог. (y)
 
Na osnovu posta Republickog zavoda od danas oni su najavili zastitu, ali ne i rekonstrukciju. A zastita podrazumeva malo kopanja pa zatrpavanja

99b7dae54cd9ab9c2dea924c60fddbb9.jpg
 
Баш штета, мада очекивано, ово нису планирали и већи је обим радова од простог поплочавања и постављања ограде које Зеленило изводи.
 
Vrh