Dve zanimljivosti i mali prilog za istoriju Beogradskog Savskog pristaništa.
Gledajući talpe u pristaništu slučajno sam naleteo na potpis graditelja obaloutvrde, verovatno zavarivača. Ljudi su kvalitetom svog rada zaista zaslužili da im bar ime ostane zapisano u nekoj priči o Beogradu. Možda talpe koje se naginju u Beogradu na vodi nisu baš dobra referenca kvaliteta za ovu vrstu radova, ali ipak, to je ono što je nama zapalo u ovom vremenu. Na istom tom neugodnom zemljištu dolepotpisani su zajedno sa kolegama napravili pristanište i zaboli talpe na koje se 80 godina direktno oslanjao najveći deo težine 5 ogromnih lučkih dizalica, sa svim teretom koju su sve to vreme nosili. Pa nigde ne propada zemlja niti se bilo šta negde pomerilo ni posle tačno 80 godina od njihovog potpisa. Ne mogu ni da zamilslim šta bi se desilo da se direktno na BNV talpe osloni ovakva težina:
Pogledajte prilog 8
Kad se siđe niz jedne od novih stepenica ispod Beton hale, može se videti ovaj prizor
Pogledajte prilog 2
Pogledajte prilog 6
Na jednoj talpi je apatarom za zavarivanje i istopljenim gvožđem napisano sledeće:
Kale
Ika
Raca
Vinko
25 X 1937
Pogledajte prilog 4
Pogledajte prilog 3
Drugi detalj je da se na mnogim talpama i dalje lepo vidi oznaka fabrike koja ih je isporučila: UNION DORTMUND Nr 4 o
Pogledajte prilog 5
Gradske vlasti su kao isporučioca izabrale verovatno najbolju fabriku koju su tada mogli da nađu. Mala pretraga Interneta otkriva da je u pitanju "Dortmunder Union Brückenbau" osnovan 1872. i zatvoren 1963. Oni su inače napravili čuvenu Asuansku branu u Egiptu. Ovo je takođe malo potsećanje o odnosu tadašnjih gradskih vlasti prema kvalitetu infrastrukturnih radova u Beogradu pre rata. Ako su mogli da urade TO, onda mogu imati i tu čast da isporučuju talpe za pristanište u Beogradu
Once one of the largest engineering companies in Europe (later Rheinstahl Union Brückenbau AG) whose steel bridges are still present everywhere in Germany and that built the Assuan dam in Egypt has nearly disappeared by now. The workshop south of the Dortmund harbor was famous for it’s 276 meter long and 60 meter wide main hall that housed a bridge assembly line. This famous structure built in 1898 was torn down in 1995.
http://www.steel-photo.org/tag/dortmunder-union/
Da datum napisan na talpi stavim u pravu hronologiju. Prvo je nasuto zemljište da bi se proširila obala i napravljena obaloutvrda od talpi samo u delu pored buduće Beton hale.
Pogledajte prilog 1
Zatim Beton hala.
Pogledajte prilog 10
A tek posle toga je obala produžena uzvodno do mosta.
Pogledajte prilog 7
Pogledajte prilog 11
Gde ih je dočekao i početak rata.
Pogledajte prilog 9
I još jedna stvar. Sada se vidi da talpe na Pristaništu imaju ne samo dva reda zatega na dve različite visine, nego i ojačanje u obliku horizontalnog profila na vrhu sa OBE strane talpi, i sa spoljne i sa unutrašnje.