Šta je novo?

Beogradska tvrđava i park Kalemegdan

Пруга је у плану да се измести, и њеним измештањем ће се отворити бољи поглед на саму тврђаву са обале, сада тај поглед квари заштитна ограда између пруге и бициклистичке стазе. Булевар за сада тешко, али реално постоји могућност и за његово уклањање по завршетку изградње тунела Савамала-Деспота Стефана.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=534479#p534479:15g30eq5 je napisao(la):
Дошљак » 26 Apr 2018 04:30 pm[/url]":15g30eq5]Што дуже уз реку се може све до куле Небојше где има и пролаз испод пруге и пешачки преко булевара. Ваљда туристичке туре треба да обиђу и знаменитости Београдске тврђаве као што су кула Небојша, Карлова капија, цркве Ружица и Свете Петке, Зиндан капију, Деспотову кулу, а не да се одмах пентрају до Победника.
Naravno da mogu da obiđu sve što žele, ali to nije problem o kome se sada priča. Ja ga vidim tako da treba odlučiti kako NAJBOLJE povezati dve u budućnosti veoma velike pešačke koncentracije odnosno zone, onu koja će postojati duž obale Save i onu iz kombinacije Kalemegdan - proširena Knez Mihajlova. Pri čemu reč "najbolje" ovde znači "da bude kvalitetna po što više različitih kriterijuma". Kapacitet, lepota prostora, cena, broj atrakcija koje povezuje, zdravlje i rekreacija, komercijalni aspekt, kulturna korist za tvrđavu i zaštita ambijenta, mogućnost biciklističkih staza, trčanja, lakoća kretanja za stare i decu, bezbednost od saobraćaja, i niz sličnih kriterijuma. To ne znači da ne treba da bude i drugih putanja, ali treba da odlučimo koja će biti glavna tačka i glavni način povezivanja dve velike pešačke zone, dakle gde bi potrošene pare imale rezultat u najvećoj koristi i najtrajnijem efektu.

Za pešački prelaz ne vidim da je dobar po bilo kom kriterijumu sem cene, a pasarela je previše skupa, uska za očekivani broj šetača, vizuelno agresivna za zaštićeni prostor tvrđave, vodi na pogrešno mesto i zahteva duži put i nepotrebnu šetnju gore dole za one koji prvo žele da vide kapije i Donji grad.
 
Vi ste baš zaboli u ovoj temi. Postoji već lepa staza pored Save i Ušća. Ona je veza između reke i Donjeg grada. Prolazi se kroz kapiju pored Kule Nebojše i ulazi u Donji grad. Iz Donjeg grada prema svim punktovima dalje. Druga stvar ja postojeća staza kroz Mračnu i dve Sava kapije. To je pravac iz Sava male (Karadjordjeva) prema Donjem gradu. On ne može da se unapredi dokle god budu postojali okretnica tramvaja i magacini pored Bulevara Vojvode Bojovića. Zbog toga je grupa ingenioznih ljudi koji odlučuju o urbanizmu Beograda smislila pasarelu, kao najgoru vezu između JZ dela tvrđave, Donjeg grada i priobalja. Ona je sada realnost i u jednom dužem vremenskom periodu niko se neće baviti suvislim rešenjem ovog problema.
 
Prolazak pored kule Nebojše je ogromno zaobilaženje za sve koji žele samo šetnju po trasi obala Save kod Beograda na vodi - Pristanište - Beton hala - Kalemegdan - Knez Mihajlova, a takvih će biti daleko najviše. A pristup kapijama preko raskrsnice podrazumeva ogroman broj ljudi koju pokušavaju da prođu OVUDA, gde apsolutno ne žele da budu uzevši u obzir čitav smisao njihove šetnje koji se može lako naslutiti iz toga odakle dolaze i gde žele da odu. Možda je ovo rešenje jeftino, ali kakva korist od njega ako niko ne bude želeo da ovde dolazi? Kad se ukloni pruga i ograda, svima će biti DALEKO lakše da prosto pretrčavaju bulevar Vojvode Bojovića van pešačkog prelaza na prvom mestu gde se on konačno spusti na nivo okolnog terena, pošto se tako odmah sa obale prebacuju u Donji grad prešavši svega desetak metara. Nema šanse da će puno njih dolaziti OVDE samo da prešli ulicu na pravom pešačkom prelazu i semaforu. To je utopija. Čak sumnjam i da će bilo ko drugi ići novom pasarelom sem onih koji zaista žele ODMAH da se popnu na gornji nivo tvrđave i to baš na mesto gde vode stepenice. Svi ostali će prelaziti ulicu gde god im padne na pamet. SEM ako im napravimo širok i lep prolaz ispod puta i u nivou terena. Rekonstrukcija starog rova je zato NAJBOLJE rešenje.

 
Pogrešan pristup u startu. Ne prilagođava se spomenik posmatraču, nego posmatrač spomeniku. Iz te interakcije je posmatrač na dobitku i može nešto novo da usvoji i sebe unapredi. Ukoliko se spomenik prilagođava posmatraču, posmatrač je banalni konzument proizvoda i ne nastaje duhhovni napredak posmatrača. :D
 
Ne verujem da to ovo zaista veruješ. U praksi se spomenik prilagođava posmatraču pošto ga ovaj inače i ne gleda pa je u pitanju bacanje para. U ovom slučaju će, kao što sam već rekao, po uklanjaju pruge i ograde ljudi radije izabrati spontanu i već ranije formiranu putanju preko Vojvode Bojovića (crvena linija) na mestu gde se ulica konačno donekle spustila na nivo okolnog zemljišta nego ići na nekakav pešački prelaz gde želite da ih oterate, a gde za njih nema ničega interesantnog već samo naporno zaobilaženje po ružnoj, zagušljivoj i opasnoj okolini velike gradske raskrsnice. Nema šanse da će tuda ići. Obrati pažnju na već formirane zemljane staze na ovoj slici. Bolje da idu po plavoj liniji starog rova koja je ionako najbliža spontano formiranom prelazu bulevara.

 
Naleteo sam na ovu poruku iz 2017., pa sada možemo da odgovorimo na pitanje, a dobili smo i dobru fotografiju izgleda bedema na početku šireg, uzvodnog rova ka Savi iz 1911. godine.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=457087#p457087:39pyaylu je napisao(la):
relja » 09 Jun 2017 02:10 pm[/url]":39pyaylu]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=457011#p457011:39pyaylu je napisao(la):
Каулиак » 09 Jun 2017 09:03 am[/url]":39pyaylu]

Е сад, иако ово није квиз, постављам испод 3 кадра узета из најстаријег српског филма "Урлих цељски и Владислав Хуњади" из 1911. Филм је о догађајима у тврђави после велике победе над Турцима 1456. По свему судећи већи део је сниман у тврђави али осим последњег кадра за који ми се чини да представља диздареву капију с погледом из горњег ка доњем граду, ове прве 2 не могу да идентификујем. Ако неко од форумаша може, обогатио би тиме сазнања из домаће кинематографије.

file.php
Prva (po Vašem postu, treća u mom ogdovoru) mi deluje kao da je slikana u "Mračnoj kapiji", pogled u smeru ka Pariskoj i Karađorđevoj. Ovo je prostom metodom eliminacije drugih kapija, nisam 100% siguran, trebalo bi naći/napraviti snimak a pozicije iz Mračne kapije.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=457223#p457223:39pyaylu je napisao(la):
Каулиак » 10 Jun 2017 05:16 am[/url]":39pyaylu]

Хвала реља. Прошетао сам јуче до мрачне капије и направио овај снимак. Десна страна се баш не уклапа, не знам да ли због неке реконструкције или је једноставно у питању друга локација.

file.php
To je zaista pogled iz Mračne kapije, a savremena fotografija na desnoj strani ne izgleda isto zato što je tu nekada bio nastavak bedema i rova ka Savi, a na novoj slici desno se vidi samo novi zid koji je potpora kasnije napravljenog puta. Takođe, vidi se da se nivo puta nastavljao i uzvodno na nižoj koti nego danas, pošto su originalni nivo restaurirali samo na kratkom potezu gde su kapije.
 
Za dokumentaciju. Stare slike zajedno, detalji, pogled iz različitih uglova i sa malo popravljenim osvetljenjem:

file.php

file.php

Pogledajte prilog 1
U centru slike savremeni ostaci obalskog bedema sa druge slike (koje bi takođe bilo poželjno rekonstruisati) i pogled na ugao pod kojim ih put seče i njegovu postepenu promenu visine.


file.php


Datumi:

Izgradnja Klaničke pruge oko Kalemegdana 1899. godina

1. slika 1932. godina
2. slika 1914. godina
3. slika 1924. godina
4. slika 2018. godina
5. slika, plan 1920. godina
 
Prilikom probijanja planiranog tunela ispod Teraziskog grebena dobicemo u neposrednoj blizini gotovo neograničeni izvor originalnog kamena od koga je i Kalemegdan prvobitno i izgradjen (Tašmajdanska pećina Teraziskog grebena)

Ako do tada budemo imali spremene planove i programe revitalizacije
Odvoženje i odlaganje materijala iz tog tunela bice i brze i jeftinije
a Kalemegdan ce dobiti
besplatan originalni materijal za brzu i jeftinu revitalizaciju te opet ce zablještati belinom Belog grada
:sesir:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=534523#p534523:1xvbspef je napisao(la):
Arahne » Чет Апр 26, 2018 9:35 pm[/url]":1xvbspef]Pogrešan pristup u startu. Ne prilagođava se spomenik posmatraču, nego posmatrač spomeniku. Iz te interakcije je posmatrač na dobitku i može nešto novo da usvoji i sebe unapredi. Ukoliko se spomenik prilagođava posmatraču, posmatrač je banalni konzument proizvoda i ne nastaje duhhovni napredak posmatrača. :D

Ovo može da se prihvati samo ako je spomenik u izvornom stanju - ako je, kao u ovom slučaju, unakažen kasnijim ''intervencijama'' (pruga, bulevar, bombardovanje.. ) onda treba težiti vraćanju u izvorno stanje, bez obzira na sve probleme koji to prate. Onda više neće biti problema sa tokovima kretanja pešaka.

Prvi korak je uklanjanje pruge (2019). Drugi - uklanjanje bulevara - s obzirom na to da ovo trenutno nije na vidiku, vraćanje skrivenog puta pešacima bi bio korak u dobrom pravcu, neuporedivo bolji od pasarele
 
Sad samo treba zamisliti da su 2.000.000 evra, koliko će koštati pasarela, ostavljena za rekonstrukciju obalskog dela tvrđave. Prolaz za pešake bi dobili bez ikakvog dodatnog truda, i to DVA komada, oba bitno bolja, kraća i šira od pasarele, a tvrđava bi u Donjem gradu izgledala sasvim drugačije i dobila svoju staru vezu sa rekom. Čisto da se vidi da kolika je cena odlučivanja u uskim krugovima, i to ne samo u novcu. Nije slučajno participacija građana sada na zapadu skoro obavezna. Na kraju i dalje odlučuju stručnjaci, ali sa drastično više uvida u praktične probleme, želje budućih korisnika i MNOGO više ideja o mogućim rešenjima. Ideja da političari nešto "poklanjaju" građanima u vidu prijatnog iznenađenja, a da su im ovi posle toga zahvalni za poklon, je zaista izrazito glupava. Niko nije zahvalan ako se jednostrano odlučuje o zajedničkoj imovini, pogotovo o mestu koje se posmatra kao sopstveni dom, pa čak i da rezultat ispadne dobro, što je upravo zbog ovakvog pristupa retko slučaj.
 
Secate se onog mog "minecraft" Kalemegdana? E, pa konacno sam ponovo dobio inspiraciju da dodam neke nove elemente.
 
Jedna fotka stvarnog stanja u istom stilu

Pogledajte prilog 3
A nekada su imali ozbiljnu ideju da ovaj prostor uobliče na još bogatiji način, pa je čini mi se zemljište počelo da tone. Na kraju je ovaj dodatak morao biti porušen. I SVUDA su raspoređene stolice za sedenje :)

Pogledajte prilog 2
Pogledajte prilog 1
Usput, obrate pažnju na divan pogled na Ratno ostrvo i Zemun. Dva nekada rivalska grada na uzvišenju razdvojena "neutralnim" ostrvom, večno gledaju jedan u drugi.

Posle mirovnog sporazuma granica je povučena po sred ostrva. I naravno, ni ona nije dugo trajala.

 
aaa vidis, nisam pratio na casu kada se govorilo da je nekad postojao ovaj "plato" (zapravo, vise kao terasa) ispod velikih stepenika. :)

U ostacima i na starim fotografijama moze se videti kakve su bile namere, - u kom stilu treba da se razvija tvrdjava, da je za to bilo vremena i mogucnosti.

Primecujem da su stubovi od svetiljki imali dekorativnu plastiku (sada nema) i postojanje neobicno velike kule, u sklopu ovog, tadasnjeg "platoa". To mogu dodati u model.
 
Kačen je ovde tekst iz Nasleđa u kome je predstavljen projekat uređenja tog dela tvrđave, kao i članak iz novina zašto je plato uklonjen, pa i fotografije posledica savezničkog bombardovanja i posleratne rekonstrukcije.
 
Ne bih, za sada, vise davio temu mojim modelima, ali evo platoa sa stare fotke terase ispod velikih stepenica koju je postavio Zuma.
Mislis da sam uradio do 90% tacnosti, barem iz uglova koji se mogu videti na fotkama.
 
Prenosim sa teme o BnV

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=535151#p535151:10llpmpx je napisao(la):
Zuma » 30 Apr 2018 06:46 pm[/url]":10llpmpx]Goran Vesić je uspravo spomenuo jedan zanimljiv podatak. Sećate se da je zbog problema na obaloutvrdi i nakrivljenih talpi ovde par puta bilo napravljeno poređenje između talpi u BNV-u i talpi koje su još za vreme kraljevine postavljene u Savskoj luci. Tokom radova na temeljima pasarele ka Kalemegdanu radnici su otkrili nešto što možda doprinosi savršenoj stabilnosti obale u luci Beograd.

Za prvu fazu prvobitno je bio određen rok od 270 dana od uvođenja izvođača u posao, odnosno do kraja juna ove godine, podsetio je Vesić ali i dodao da se tokom radova ispostavilo da se ispod zemlje nalazi jedan red zatega koje učvršćuju obaloutvrdu, a o kojima nije postojao nijedan podatak ni u projektu niti u arhivima.

Najvažnije je bilo da se tokom radova ne preseku zatege, kako se ne bi ugrozila stabilnost obale, dodao je Vesić.
https://www.b92.net/biz/vesti/srbija.ph ... id=1387497


Ček, onda ovo otvara pitanje da li je uopšte moguće praviti prolaz ispod ulice (sa prilazima sa strane reke) po Zuminoj ideji, ako postoje zatege koje "pridržavaju" talpe na obaloutvrdi....
 
Мислим да у приобаљу тврђаве од Бетонхале нема талпи.
 
Talpe se završavaju kd Bela Viste.... odprilike baš na mestu koje je Zuma predložio.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=535254#p535254:1vwz0mt2 je napisao(la):
relja » 01 May 2018 07:32 am[/url]":1vwz0mt2]
Ček, onda ovo otvara pitanje da li je uopšte moguće praviti prolaz ispod ulice (sa prilazima sa strane reke) po Zuminoj ideji, ako postoje zatege koje "pridržavaju" talpe na obaloutvrdi....
Moguće je pošto prolazimo kroz naknadno dodati nasip na kome je ulica, dakle idemo skoro po trenutnom nivou zemlje. Za pešački prolaz ne mora da se kopa previše u dubinu, do nivoa gde su zatege. Razlika u nivoima zemljišta pored pruge i Turske kaldrme gde su kapije je po mojoj proceni svega metar ili metar ipo, mada nisam tačno gledao. Zatege su sigurno dublje. Takođe, na najužem mestu, u produžetku postojećeg rova, rastojanje od talpi do pruge je 32 metra. A ne verujem da su zatege baš toliko dugačke. Verovatno se završavaju nekim fiksiranjem negde bliže reci. Tako da ćemo ih promašiti bilo po dubini bilo po poziciji, ili po obadve dimenzije.

Inače, najzad sam naleteo na podatak kada je napravljen bulevar Vojvode Bojovića oko Kalemegdana, odnosno kada je ovaj deo tvrđave oštećen zbog puta. To je bilo 1935. godine.
 
Zuma, ovo su nove, nepoznate veličine.
Nema tu "ne verujem" i "verovatno" i sl. Stanje je kako jeste, ili može ili ne može, a nama u ovom trenutku to nije poznato.

Mada, iz Vesićeve izjave "da su morali da paze na zatege" zbog izgradnje pasarele, koja je, opet, dalje od obale nego mesto na kojem si ti zamislio da se nastavi rov ispod ulice, može se pretpostaviti da su zatege dugačke... najverovatnije do nekog komada čvrstog zemljišta.... a tvrđava i bedemi su građeni na čvrstom zemljištu, do same reke Save, tako da.... teško da će se kopati ispod ulice.
Sa obaloutvrdom se nije igrati, kao što već možemo da vidimo.
 
Oni su morali da paze zbog šipova koji idu veoma duboko, daleko dublje od nivoa poda potencijalnog pešačkog prolaza koji neće biti dublje od 1 do 1,5 metar ispod nivoa tla sa rečne strane. Zaista sumnjam da su zatege samo metar ispod zemlje pošto bi do sada sto puta naleteli na njih. A po horizontalnoj dimenziji, temelji lifta i početka kose rampe su DALEKO bliže reci od puta. Pa su ovde mogli naleteti na zatege kojih mnogo dalje u desno verovatno nema, budući da je njihovo učvršćivanje takođe moralo da bude za neke šipove. A ti šipovi su onda zakopani u originalne, dublje slojeve zemljišta daleko ispod kasnijeg nasipanja obale. Zbog svega toga su vrlo male šanse da ćemo naleteti na zatege tik pored puta, gde bi bio izlaz prolaza ispod njega. A u svakom slučaju sada valjda znaju gde su zatege, pa ne možemo ništa pokvariti.

 
Vrh