Ah, razumem, misliš na predlog da ljudi prelaze put na običnom pešačkom prelazu negde kod postojećeg semafora, pa zatim idu desnom stranom Vojvode Bojovića do stepeništa ili kapija. Taj predlog ima dva ozbiljna problema.
Prvi je kako doći do tog pešačkog prelaza kod semafora? On se nalazi tačno u sred vrlo dugačke Beton hale, ali sa njene DRUGE strane. To znači da bi ljudi morali da ostave šetnju obalom reke pre Beton hale, zatim skrenu na ulicu sa uskim trotarom i vrlo neprijatnim saobraćajem, da bi onda došli gde? Kroz Benzinsku pumpu ne mogu jer tamo i nema trotara. Kroz tramvajsku okrenicu ne smeju jer je opasno i takođe nema trotara. Prelazak čitave raskrsnice unaokolo na pešačkom prelazu u Pariskoj je tek neprijatan a trotoar sa druge strane skoro nepostojeći, i još se ide nepotrebno prvo naviše pa onda naniže. A ako idu na kraj Beton hale onda se moraju vraćati nazad do semafora, pa opet napred sa druge strane ulice. To uopšte nije blizu.
Takođe, ako ih ipak teramo da skrenu pre Beton hale i idu iza nje, jednostavno im neće biti prijatno i zato što je Beton hala već atrakcija, pa će želeti da prođu ispred i vide ljude koji tamo sede. Ako su već na obali i šetaju po čistom vazduhu pored reke zašto bi je napuštali i forsirali zagušljivu i opasnu raskrsnicu kad ionako već idu u tačno pravcu u kome je Kalemegdanski Donji grad. Smatraće da je daleko logičnije da je prelaz ka Donjem gradu negde iza Beton hale a ne ispred nje samo zato što je neki semafor na raskrsnici daleko udesno, gde ionako uopšte ne žele da budu. Obala reke je uvek prijatnija od ulice.
Drugi problem je o kolikom broju pešaka mi sada pričamo? Koliko njih treba da očekujemo da će za par godina želeti da prelazi sa obale ka Kalemegdanu i sa Kalemegdana na obalu? Dvoje ili troje po jednom semaforskom zelenom svetlu ili njih 20? To nije isto i na osnovu toga treba dimenzionisati i te prolaze i čitav kvalitet iskustava koji ta pešačka putanja donosi. Drugim rečima, pravimo li magistralnu pešačku vezu dve u budućnosti najvažnije i najposećenije pešačke zone Beograda, ili tek samo još jedan semaforski prelaz od mnogo hiljada sličnih?
Ja sam ubeđen da će biti ovo prvo i očekujem radikalnu promenu navika Beograđana kad je u pitanju šetnja obalom Save. Uskoro će se otvoriti obalski lokali u Residens zgradama Beograda na vodi. Kasnije i tržni centar i sve druge na zgrade promenadi. Pa nove obalske zgrade u Savamali. Uskoro kreće i rekonstrukcija Karađorđeve i zelenog pojasa nizvodno od Brankovog mosta. Mnoge fasade su već sređene i u tim zgradama se svuda otvaraju novi kafići. Onih par preostalih baraka u Karađorđevoj će sigurno biti srušeno, i tu će takođe biti restorani i kafići. Posledni deo magacina u Beton hali će takođe biti sređeno i otvoreno. A još je pitanje kakve će sve brodove poput Betonskog broda-restorana parkirati svuda duž desne obale, po budućim marinama, u luci, i uz gat Beton hale.
Za par godina dakle treba očekivati 2,5 kilometra gusto pakovanih restorana, kafića i uslužnih prodavnica i poveliki broj brodova istog tipa. Da ne spominjem da se to isto bez prekida zatim nastavlja ka 25. Maju i Dunavu. Ogromna masa ljudi koju će sve to privući se u jednom priličnom procentu mora odlivati ka Kalemgdanu i ka zoni Knez Mihajlove, odnosno dolaziti odatle. Jedan običan pešački prelaz do koga je teško stići i koji je daleko izvan najkraće veze dve najveće koncentracije ljudi jednostavno nije primeren takvom prometu. Potrebna nam je daleko kvalitetnija, lepša i šira veza.
Ukratko, prelaz kroz bivši rov tvrđave na mestu gde je on ranije bio je po svemu bolji. Nema šetnje gore dole, nema zaobilaženja u stranu, ne ide se uz zagušljive ulice, nalazi se na tačno na pravoj liniji obala Save - Donji grad, tamo gde bi ga svi i očekivali, nalazi se na kraju jedne obalske celine gde se tip šetališta uz reku drastično menja pošto tu počinje tvrđava, zatim baš tu, iza Beton hale, postoji veliki prazan prostor koji se može dodatno srediti da bi posebno obeležio prelaz u Donji grad, pa su ovde moguća čak dva široka i udobna prolaza za MNOGO ljudi, od 8 do 15 metara širine svaki, pešaci nigde ne seku saobraćaj niti čekaju na semafor, povrh svega toga usput se restaurira i ulepšava deo tvrđave koga je malo ko bio svestan, i još sve to nije preterano skupo.
Saberi plus i minus poene za oba rešenja, pa ćeš lako videti gde je prednost.