Šta je novo?

Beogradska tvrđava i park Kalemegdan

Ne zna se sta je gluplje, lift ili to iznad lifta. Neko bi rekao ne postujem umetnost, ali ako ona u ovom slucaju vredi, neka je iznesu na trziste. Umetnost davno vec tako funkcionise...
 
@ Zuma
Super ovo izgleda. Cilj treba da bude da se oživi čitava tvrđava, ona je jedan neverovatana prostor. Ja maštam o Kalemegadanu koji ima sve staze i stazice, stepeništa i kapije obnovljene. Da sve terase na tvrđavi budu povezane i pristupačne turistima, ispunjene eksponatima i obeležijima. Svo zelenilo u vrtovima, zidine obnovljene, sve osvetljeno noću. Za strane turiste Kalemegdan je tura od Kneza do Pobednika, a ustvari ova tvrđava može da primi enorman broj turista. Kad bi se sve stavilo u funkciju Kalmegdan bi postao jedan lavirint u kome bi mogao da animiras turistu da potroši ceo jedan dan, i još da nešto ostavi za sutra. Sada na Kalisu potroši par sati, najviše praveći slike kod Pobednika.
 
Naravno, i ja sam uvek bio fasciniran ogromim potencijalima koje ima tvrđava i prostor oko nje, ali nažalost i time koliko se malo sve to koristi.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=533304#p533304:2zx89el9 je napisao(la):
neven_k » 20 Apr 2018 11:31 pm[/url]":2zx89el9]Ne zna se sta je gluplje, lift ili to iznad lifta. Neko bi rekao ne postujem umetnost, ali ako ona u ovom slucaju vredi, neka je iznesu na trziste. Umetnost davno vec tako funkcionise...
Imam utisak da se izvesni nedostatak umetničke inspiracije, ili makar ozbiljnosti, naslućuje već i u, nisam siguran da li više duhovitoj ili komičnoj redukciji naziva. Bar kad je u pitanju ukras jedne pasarele čija je poenta uvek povezivanja dva kraja nečega:

Skulptura se tako zove "Odande Dovde" ?

I zaista ne izgleda kao da ima veze sa povezivanjem bilo čega, ili uopšte sa bilo čim. Pa, sem ako joj se baš to ne shvati kao prednost, pretpostavljam da je moglo i bolje.

 
Ne vidim razlog da se ovi hodnici koji vode prema obali uklanjanjem pruge ne ociste, osvetle i ne privedu nameni.. Kome odgovara da ide pasarelom, ici ce pasarelom, ko vise voli tunel ima i njega. Odes pasarelom, vratis se tunelom. :)
Moze pored tunela da se postavi neka skulptura tipa "iz supljeg u prazno" kao pandan skulpturi "odande dovde"
 
Tunel sa druge strane kapije je još veći. Još i pre najave o skorom uklanjanju pruge je bilo očigledno da bi čak i mali, 2 metra dugačak prolaz ispod šina, svejedno bio bitno jefiniji od pasarele i još ne bi ugrožavao zaštićeno kulturno dobro pošto se spolja ništa novo ne bi videlo. Ali sa najavom uklanjanja pruge ovi tuneli sada već potpuno obesmišljavaju pasarelu ako se porede odnosi koristi, štete i cene. Jer kad se ukloni pružni nasip prolazi kroz put će se sami otvoriti. Nikakvi veliki građevinski radovi nisu potrebni. NIJE potrebno bacati 2 miliona evra i nema metalne konstrukcije koja ulazi i natkriljuje zidine tvrđave. Nije potreban lift samo da bi se prešao put. Ali ne vredi, pošto pisanje o tome još pre dve godine očigledno nije pomoglo.

A ako je nekome čak i ovo malo ili neugledno, jednostavno se samo za širinu puta produže ranije postojeće bedemi i rov koji je išao ka reci, pa eto i bitno šireg prolaza i pri tome još vraćamo tvrđavu bliže originalnom stanju umesto da je dalje degradiramo, i to potpuno nepotrebno i još na našu štetu.


Šta je elegantnije i primerenije jednoj tvrđavi i zaštićenom istorijskom spomeniku, ovo gore ili dole?

file.php
 
Svaka cast na odlicnim fotografijama iz drona, ovoga puta te je i vreme posluzilo :)
 
Саша Бг;147590485 je napisao(la):
Градилиште Пасареле од Бетон-хале до Сава-капије:
20180420_191932.jpg

20180420_191940.jpg

20180420_191859.jpg

20180420_191841.jpg

20180420_191427.jpg

20180420_191413.jpg

20180420_191312.jpg


Ово је једини прилаз пасарели одоздо с Тврђавске стране:
20180420_191407.jpg

Боље зна преводилац - која је капија - од оног који је радио текст на српском ... :) :
20180420_191615.jpg
Saša BG sa SSC
 
Evo još jedne stare slike originalnog stanja unutrašnje Sava kapije, male foto reportaže o njoj, i na kraju brze skice kako bi se i ova zaboravljena kapija mogla bolje vizuelno predstaviti nekim providnim plastičnim materjalom koji ovlašno u 3D prostoru ocrtava njene porušene delove, pošto sada ljudi prolaze pored nje ne znajući da je uopšte i postojala. To bi se moglo uraditi u sklopu radova na produžetku originalnog bedema i rova kroz nasip puta, kao bitno bolja, lakša i bezbednija varjanta pristupa Donjem Gradu sa Savskog šetališta jednog u bliskoj budućnosti zaista velikog broja ljudi.

Originalni izgled pre nego što su je upravo naši saveznici u ratu bombardovali i potpuno uništili 1944. godine.

Pogledajte prilog 3
file.php


Trenutno stanje posle rekonstrukcije 2009. godine:

file.php

Pogledajte prilog 4
Pogledajte prilog 5
Pogledajte prilog 14
Pogledajte prilog 13
Pogledajte prilog 12
Pogledajte prilog 10
Pogledajte prilog 9
Pogledajte prilog 8
Pogledajte prilog 7
Pogledajte prilog 6
Pogledajte prilog 2
Ostaci vrata.

Pogledajte prilog 1
Pogledajte prilog 11
Mislim da bi jedno moderno i kod nas neisprobano rešenje u kombinaciji kamen i savršeno providna staklo-plastika lepo dočaralo mogući izgled izgubljenog dela kapije, da bude samo po sebi ne previše nenametljiv ukras, a da pri tome svima odmah bude jasno da je to samo mogućnost, istovremeno ne ometajući pogled pošto je dodatak tek napola vidljiv. Dakle samo kao potencijal, ništa "materjalno" i sigurno.

 
Bela boja bolje predstavlja prelamanje svetla na ivicama i način na koji bi se zaista providni materijal video u prostoru.

 
Precenjujete sposobnost domacih arhitekata da osmisle projekat za tako nesto koji nece biti teski kitcheraj.
 
Evo jedne slike Sava kapije pre 1944.

Pogledajte prilog 2

Koliko ja vidim, na osnovu ove slike mogla bi da se obnovi fasada Sava kapije, a unutrasnje odaje, gde su bili strazari, da se urade po uzoru na Mracnu kapiju.

Inace mi nije jasno kako nisu pronasli ovu fotografiju, jer moze online da se preuzme sa Austrijskog ratnog arhiva, samo se ukuca u ,,suche,, Belgrad i izadje dosta slika kalisha i Bg-a: http://www.archivinformationssystem.at/ ... suche.aspx :bash:

A i evo i male Sava kapije, gde se radi pasarela

Pogledajte prilog 1

Inace ono sto rade sa ovim delom kalisha je horor. Umesto da premeste bulevar i prugu, otkopaju nasip i pristanisne kapije i urade full konzervaciju, oni prave spiralnu pasarelu koja je jedva siroka za 1 osobu, a kamoli za bajseve... :bash:

Inace, kad ce da zavrse cesmu mehmeda Pase Sokolovica, jer ono izgleda tako ALJKAVO i TRALJAVO uradjeno...Nemam slike, ali sam pre neki dan prosetao i neki kameni blokovi su vec izasli iz lezajeva i sve izgleda kao NEDOVRSENO, bitno da su stavili hrpu rdje i malo stakla i kao gotovo... :rant:

Inace kad vec pricam o cesmi, da ne bude bez slike :gobb: :

 
Svaka čast za otkriće slike unutrašnje Sava kapije!
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=533469#p533469:u7pni1iq je napisao(la):
grand master » 22 Apr 2018 12:20 am[/url]":u7pni1iq]....

Inace mi nije jasno kako nisu pronasli ovu fotografiju, jer moze online da se preuzme sa Austrijskog ratnog arhiva, samo se ukuca u ,,suche,, Belgrad i izadje dosta slika kalisha i Bg-a: http://www.archivinformationssystem.at/ ... suche.aspx :bash:

A i evo i male Sava kapije, gde se radi pasarela

Pogledajte prilog 1

Inace ono sto rade sa ovim delom kalisha je horor. Umesto da premeste bulevar i prugu, otkopaju nasip i pristanisne kapije i urade full konzervaciju, oni prave spiralnu pasarelu koja je jedva siroka za 1 osobu, a kamoli za bajseve... :bash: ....

Nešto nisam ubeđen da je ova fotografija nepoznata istraživačima tvrđave.... kao uostalom i sam izgled kapije pre rušenja.


A što se tiče pasarele, ja bih izmenio redosled reču: da, oni upravo oni prave pasarelu zato što bi u suprotnom morali da premeste bulevar i prugu, otkopaju nasip... sa jedne strane, pasarela omogućava prelazak na tvrđavu sada i odmah, dok je ovo izmeštanje ulice dosta veći poduhvat.

A sad druge strane: u svetlu svih skorijih radova u gradu, sporo i katastrofalno odrađenih (mogu da nabrajam do sutra: Slavija, Ruzveltova, Brankov most, Kosančić, a i ova česma je jedan od tih mnogih primera) ... da li zaista želimo da Vesić i Mali zatvaraju i pomeraju ovu ulicu?
Za boga miloga, ne još i to!
 
Kada vec postoji odlicna foto arhiva izgleda savskih kapija zasto se ne bi uradila njihova replika ?
Ni prva ni poslednja fake nekog istorijskog objekta.
 
Има један рад од Поповића о Савској капији на интернету где пише да нису урађене детаљне скице нити фотографије да би детаљна обнова била могућа пошто се до њеног рушења радило о војном објекту, али подржавам предлог.
 
Neobnavljanje Sava kapije je logicno ako nedostaju skice, planovi i fotografije, ali posto POSTOJE onda ne vidim razlog zasto se to ne bi uradilo.

I nije ista situacija kao sa Despotovim gradom, jer je on nestao kada su Austrijanci obnavljali tvrdjavu u 18. veku i na tom mestu napravili njihovo, modernije utvrdjenje. Destrukcija ove kapije se desila 1944. znaci pre ni skoro 100 godina, a od tada je 63 godine bila dzungla, a 11 ,,restaurirana,, ruina cija je glavna odlika ogromna betonska potpora da se ne bi ceo bedem survao na nju.

Inace ne bih ni ja da Mali i Vesic obnavljaju ishta oko Kalisha, postao bi Diznilend koji bi se raspao posle dva mraza, ali opet se mora priznati da su rekonstrukcija i restauracija neophodni.

Inace evo malo planova gde se vidi kako je bila rasporedjena Sava kapija:

Lepa rezolucija, tacno se vide prostoije*:
https://maps.hungaricana.hu/en/OSZKTerk ... 824%2C-565

Na ovom planu tacno se vidi raspored bedema iznad kapije i kako je sama kapija isla malo ukoso:


Losija rezolucija ali naziru se prostorije:
Beograd_1789_2.png


*Ovaj plan je iz 1739, kasnije su Austrijanci dodatno preuredili tvrdjavu u njen danasnji oblik, ali oblik Sava kapije se fundamentalno nije menjao
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=533496#p533496:1olxvlte je napisao(la):
Дошљак » Sun Apr 22, 2018 9:42 am[/url]":1olxvlte]Има један рад од Поповића о Савској капији на интернету где пише да нису урађене детаљне скице нити фотографије да би детаљна обнова била могућа пошто се до њеног рушења радило о војном објекту, али подржавам предлог.

Marko Popovic "Sava Kapija"...

Након завршеног истраживања и увида у стање откривених остатака, јасно се може закључити да обнова
комплекса Сава капије у целини није више могућа. На то наводе растресени и делом дислоцирани преостали архитектонски остаци и непостојање потребне документације о изгледу и конструктивном склопу овог комплекса пре рушења 1944. године. Могуће су делимичне
реконструкције, у већој или мањој мери, сегмената овог комплекса насталог током више етапа грађења. При томе се као императив поставља обезбеђивање функционисања савремене инфраструктуре на овом простору и то: стабилност Доњоградског булевара као важне
транзитне комуникације, магистралног цевовода који се мора обезбедити на одређеној дубини и наставак обнове пешачке комуникације која повезује Доњи град преко Мрачне капије даље са Карађорђевом улицом.
 
Pa da...Nisu radili ,,rekonstrukciju,, zbog tvrdjave, vec zbog ugrozene stabilnosti puta...

Dobro da put tuda proazi inache bi bila dzungla do dan danas :roll:
 
Tu su delovi tvrđave zaista ponegde bili uništeni do temelja. Međutim pretpostavljam da su ipak imali čitave delove zidina koji su zbog eksplozija možda bili razbacani, ali su ipak u manjim dimenzijama zadržali originalnu strukturu, imali su neke, kakve-takve planove, imali su fotografije, imali su obrađen i posebno uobličen kamen iz fasadnih zona, ponekad sasvim jedinstvenog oblika, a iz okolnih bedema i dubljih zona temelja se ipak mogla tačno odrediti lokacija na kojoj su bedemi bili. To znači da je delimična rekonstrukcija bila moguća, pošto verujem da je osnovni kriterijum da li je u pitanju izmišljanje nečega o čemu zaista nema nikakvih informacija ili je prosto objekat u nekoj meri razrušen, ali se zna kakav je bio i čak postoji materijal od koga je bio napravljen. Tako da postoji opravdanje da se rekonstrukcija nastavi i u delu koji je sada ispod puta, pošto bi to bilo isto što su već uradili pored njega. Dok bi makar ovlašno markiranje osnovnog oblika unutrašnje Sava kapije svakako bilo i korisno i autentično, pošto sada imamo dobru sliku.

Ono što se promenilo je da se uklanja pruga, pa je kao prepreka sada ostao samo put, ali i da će se na desnu obalu Save (i kasnije Dunava) zaista ubrzo vratiti ogroman broj ljudi, pa se veza Tvrđave, Donjeg grada i šetališta uz reku MORA srediti tako da bude VEOMA laka za savlađivanje mnogo ljudi vrlo različitih fizičkih mogućnosti, ali bez narušavanja originalnog identiteta ovog ambijenta raznim vidljivim dodacima. A to je ne samo dobra prilika nego donekle i podrazumeva da se prilikom stvaranja te pešačke veze konačno obnove delovi tvrđave kroz koje će se promet naglo povećati. Meni je obnova tog dela bedema uz Sava kapiju, dakle dela bivšeg rova ka Savi ispod puta, najlogičnija pešačka veza sa Donjim gradom i tvrđavom, dok bi obnova unutrašnje Sava kapije mogla biti posebna atrakcija tog prolaza. Onda bi na malom prostoru imali čak tri kapije i put sa originalnom i dobro očuvanom Turskom kaldrmom koji ih vezuje, pa bi najzad svima ponovo mogla postati očigledna istorijska važnost veze tvrđave sa Savom koja je zbog industrije, pruge, puta i nasipanja terena postala nejasna i teško vidljiva, iako je uvek bila apsolutno krucijalna za snabdevanje, svakodnevni život i odbranu tvrđave, i to u svakom periodu njene dugačke istorije. To ovakvim radovima može najzad postati svima očigledno, pa bi radovi na pešačkom povezivanju svakako i mogli i trebali imati višestruke ciljeve. Činjenica da posle uklanjanja pruge sva to ne bi bilo naročito skupo (a svakako jeftinije od pasarele) je samo dodatni razlog.

Evo koliko je posle rasčišćavanja prostora malo ostalo od ovog dela. Čini mi se da je stabilizacija od bombi rastresenog brda i potencijalnih klizišta takođe bila jedna od važnih razloga za ovako temeljnu rekonstrukciju. Ali ako su uspeli srediti ovaj haos, onda lako mogu nastaviti i još malo ka Savi.

 
Problem na koji se vade kad je upitanju rekonstrukcija su dislocirani temelji kapije i dijelova bastiona. To onda znaci, da ako su temelji (od udara bombi 1944) pomjereni da nije vise moguce na njih nadograditi nista. Vjerovatno bi bila ugrozena i statika objekata ako bi se pokusala cjelovita rekonstrukcija. Sem toga, ako su temelji pomjereni onda se izlazi i iz orginalnih gabarita objekta.
Medjutim, ja mislim da ne dostaje volje i zelje za potpunijom rekonstrukcijom, tj kao sto je i napisano "prioritet je ocuvanje modernih saobracajnica".
 
Vrh