Dobro je, pošto sam na trenutak pomislio da se digla ovolika galama i neverica oko one pumpe u Zemunu kod Pupinovog mosta.
Elem, par pitanja i razmatranja za ljude koji bi da isteraju sve pumpe iz celog centra, pa zatim i šireg urbanog tkiva, a zatim i iz celokupnog okruga Beograd:
1) Priča kako će isterivanje benzinskih pumpi automatski da smanji saobraćaj po gradu mi je u rangu starog ubuđalog mita kako su gradnja i širenje saobraćajnica (širom sveta) doveli do povećanja upotrebe automobila, a ne da je povećanje upotrebe automobila prosto posledica njihove evolucije i omasovljenosti proizvodnje nakon WW2. Samim tim - da li postoje neke relevantne studije, dokazi li makar usmeni argumenti da će isterivanje pumpi iz grada da automatski smanji automobilski saobraćaj u istom, ili se sve svodi na pretpostavke i prenošenje legendi s kolena na koleno?
2) Da li zagovornici isterivanja pumpi iz grada znaju koliko ima firmi po gradu koje koriste službene automobile, a koji se gorivom pune upravo na komercijalnim pumpama? I tu ne govorim o nekim raskošnim biznisima sa limuzinama. Već tu ima i raznih Pošti, TK operatera, EDB, Opština, Gradsko stambeno, Ministarstva, Vojska i MO, Luka, Železnice, zanatske radnje, firme podizvođači (npr monteri TK usluga), kurirske službe, selidbe... Svi ti ljudi u toku radnih vremena voze službene automobile koji se koriste, parkiraju i čuvaju upravo u lokacijama po centru i gradskom tkivu. Ako bi se sve pumpe isterale na po 3 km od Trga republike, gde bi svi oni trebalo da idu da pune sva ta vozila? Na Tošin bunar? Na Karaburmu? U Železnik? I šta biva kada sva ta vozila ''najurena'' iz šireg centra navale na ove preostale pumpe? Jel to ne stvara gužve i zastoje? Jel to ne tereti saobraćajnice?
3) 99% sam siguran da ću 90% ljudi i organizacija koji danas viču ''isterajmo automobile iz centra i gradova!'' za jedno 3 godine slušati kako viču ''više punjača za zelenu mobilnost!'' odnosno kako će iz sveg srca podržavati sejanje 1.000.000 ružnih punjača za električne šporete od automobila kada elektro lobi pritisne još malo i omasovi te šklopocije širom sveta u narednim godinama. Znam, zvučim kao hejter i gunđalo. Ali evo, živi bili pa videli. Ja sam ubeđen da će 90% ljudi, organizacija i škola misli koje danas žele da sklone pumpe i samim tim da šatro sklone automobile iz centra grada, za par godina agitovati da se postave novi fensi Teslini punjači. I to će biti skroz ok, neće videti nikakav problem u tome. Ja vala hoću.
4) Benzinske pumpe po sebi uopšte ne moraju da budu ni ružne, ni opasne. Negativni narativ o njima me podseća na negativne atribute koji su se u više navrata na ovom forumu pripisivali nekim okretnicama autobusa po gradu. Priča je građena oko toga da npr plato na Crvenom krstu deluje ružno
zbog autobusa. Onda ja do'vatim pa u dva navrata (
ovde i
ovde) vizuelno prikažem i objasnim zašto to ne pije vodu, i da nije taj kutak grada ružn zbog crveno-bele kutijice od par m2 nego zbog opšteg rasula i zapuštenosti. Kao što ni Zeleni venac nije ogavan i odbojan zbog autobusa, već zbog svog ostalog haosa, bezakonja i đubrišta koji cvetaju oko njih.
Isto važi i za pumpe. Ne vidim šta to na modernim, lepo urađenim i lepo održavanim pumpama, može da bude toliko strašno i nepodnošljivo da ne sme da se vidi sa prozora stambene zgrade prekoputa. Podvlačim ovo prekoputa, dakle svakako nisam za to da nekom bude pod prozorom ili uza zid.
Jedno je težiti da grad bude što je moguće više u skladu sa urbanističkim i estetskim načelima, i da bude što je moguće humaniji. Ali drugo je videti neko ruglo i zlo u nečemu što izgleda
ovako i težiti idejama da grad od Gardoša pa do Vrčina treba da izgleda
ovako. Takav grad je najpre nemoguć. To onda nije funkcionalan grad već muzej, kulisa, scena.