Hvala... hvala...
Ehm
Ovo je jedna vrlo skakljiva ali akutna tema. Nisam bas ekspert u tom polju, ali cu se potruditi da budem sto objektivniji.
Zadnjica kao AKCELEROMETAR ili kad Vestibularni organ kaze historijsko " NE RADI VESTACKI HORIZONT "
I jos. Ja znam da znam osim kad ne znam, ali i onda mislim da znam!
Delic price o najvaznijem uredjaju u avionu zvani Pilot. Ujedno i najpodloznijem greskama uredjaju. Da se ipak razumemo. Proci kroz nekoliko slojeva bezbednosti na avionu i srusiti potpuno ispravan avion zahteva izuzetan talenat i trud, koj auto pilot ne poseduje ( mada se vrlo cesto dogodi potpuno suprotno, odnosno da upravo taj uredja prizemlji prakticno vise ne letiv avion ).
Vec vidim da ce i ovo da se oduzi...
Jedan od dogadja iz perioda mog bavljenja paraglajdingom.
Vrsac, vrsacki Breg, mesto za poletanje pored Kule na vrsackom bregu, popularno zvano Kula. Fin dan, ali ipak malo duva neki ( oprostite mi na izrazu ) je*******ivetar.
Medjutim nista zbog cega treba brinuti, a sigurno ne nesto zbog cega treba tegliti oko 20kg paraglajdera, vezova, rezerve, nazad nizbrdo peske. Inace jedan od najvecih ubica paraglajderista i zmajara. "kad smo dosli do ovde sad se sigurno necu spustati peske". Tog stava se treba cuvati, narocito u periodu dok mladi piloti ne umeju da procene vremenske uslove sami. Mnogima je dosao glave!
Ali da se ja ipak vratim na pricu. Resismo mi da poletimo, nekoliko nas. Poleti jedan i fino odleti par desetina metara, medjutim odmah iza starta ga dohvati nispono strujanje vazduha i sjuri ga par metara dole. Ok nista strasno, samo drzi pravac i izacices iz nisponog strujanja. Poleti drugi i ista stvar se dogodi, treci isto, poletim i ja i mene dohvati neispono strujanje. Posle nekoliko desetina metara osetim ja da nispon popusta i onda odjedanput osetim jako uspono strujanje ( juhu termika, jel moguce da sam jedini ja imao srece taj dan da uhvatim termiku!?). Inace se paraglajderima moze isto jedriti vrlo lepo. Lepe prelete od po i vise od 300km moze covek da napravi, a bogami isli su ljudi i na 4000m visine sa tim cudom. Elem da mi prilika ne utekne ( sve kako su me ucili ) krenem ja u zaokret u desno. Vec sam se dovoljno odvojio od padine tako da cu moci da okrenem krug bez problema, narocito sto ce me termika vec mozda i podici i iznad brda ( bar je to bilo moje uverenje u tom trenutku ). Kad avaj napravih dovoljno zaokreta da vise nema ni levo ni desno, shvatih da nesto nije u redu. Mnogo sam blizu brda, a sto je jos vise zastrasujuce, vrlo sam nisko. Sad vec idem pravo nazad u brdo ( ok u ovom slucaju u sumu na brdu ). Ako krenem da se vracam levo, sama ta promena pravca kretanja ce me kostati mnogo visine i tek onda nema sanse da se izvucem iz sad vec skoro sigurnog kesanja o krosnje. Te ja dodah desnu komandu jos malo, i jos malo i jos malo. U jednom trenutku je glajder u prevelikom nagibu pa gubi previse visine, dakle ne treba ni preterivati. Pocinjem da gledam u grane koje sad vrlo opasno prilaze i pocinjem da biram o koju da se okesam, molim boga da se provucem ( bukvalno centimetri u pitanju ), sa desne strane vidim kraj padine kako polako dolazi i tracak nade da cu se ipak izvuci. Ovo sad nije dramsko preuvelicavanje, u jednom trenutku mi se otvara padina i ja kapiram da sam se provukao na guzove kroz ovu ( za mene u tom trenutku jos uvek enigmaticnu situaciju ), samo da bih u tom trenutku video dva posebno visoka drveta koja strce iz sume i shvatio da sam ipak odabrao granu na koju cu se okaciti na kraju. Zatezem komandu do kraja i nekim cudom provlacim se na bukvalno 2 cm od grana. Ok sad kad sam se spasao, pravac na sletanje ( inace sa te strane se slece u krug jatove skole u Vrscu ). Slecem sav srecan ( da sam ziv ) i pun nekih cudnih emocija. Prilazi mi instruktor koj je sve to posmatrao sa zemlje i kroz zgrceni osmeh na licu kaze samo " nemoj vise ikad to da ponovis ". Prilazi prijatelj koj je isto to posmatrao sa zemlje i opisuje moj let iz njegove perspektive.
Kaze. " Koki poleces pravo, upadas u nispon koj te sulja na dole, a onda izlazis iz jakog nispona u malo slabiji nispon i u tom trenutku kreces u zaokret! Mi gledamo i pitamo se sta to radis?! Gledamo tvoj glajder i njegovu senku na brdu kako se priblizavaju jedno drugom i priblizavaju i priblizavaju i u jednom trenutko se dodirnu! I ja kazem daj motornu testeru, ovaj se okacio o drvo. Medjutim onda nekim cudo pocnu ponovo da se senka i glajder odvajaju!"...
Sve je dobro sto se dobro svrsi kaze jedna stara narodna.
Medjutim sta je to izazvalo takvu moju elementarnu grsku i da li sam ja bio kriv?
Da bi smo to utvrdili moramo da pogledamo u organ koj se zove centar za ravnotezu ili Vestibularni organ i doboki senzibilitet. Da sad ne ulazim u detaljni opis kako taj organ radi ( ustvari ni sam ne znam najtacnije )samo cu ga kratko opisati.
On u sebi ima tecnost koja kad se dovede u pokret zakrece trepljice koje su povezane na nerve i time moze da oseti promenu u prostoru, odnosno ubrzanje. Sastoji se od vise zakrivljenih cevcica pod razlicitim uglovima da bi svi pravci bili pokriveni.
Ali, aha tu smo! Taj organ kao i taj duboki senzibilitet ( u aviaciji popularno zvana guzica, " odlicno leti guzicom " se kaze za nekog ko ima dobar osecaj u prostoru bez instrumenata ), ustvari meri samo ubrzanje, a ne i brzinu!
Sta se dogodilo? Ja sam usao u nispon koj me je suljnuo sa nekih oko 5m/s na dole ( sto sam ja osetio samo dok nisam postiga tu brzinu ), kada sam izasao iz tog drasticnog poniranja i usao u normalnu brzinu propadanja oko 1,5 m/s ja sam imao izuzetno jak osecaj da me je nesto odozdole ponelo, odnosno da se penjem sa nekih 3m/s, a u stvari sam se i dalje polako spustao. Moja greska? Pa da zanemario sam cinjenicu nispona, ali mnogo je neslavnih zavrsetaka bilo cak i u komercialnoj aviaciji bas iz istog razlog. Ustvari da sam imao pri sebi variomer, uredjaj koj na osnovu konstantne razlike u pritisku vezduha meri brzinu penjanja ili spustanja, ja bi znao o cemu se radi.
Elem u avionima postoji nekoliko uredjaja koji mere polozaj aviona u prostoru ( odnosno promenu polozaja ) i njegovu brzinu.
Neki od njih su Vestacki Horizont ( u nekom postu cu doci i do njega, inace jedan od najvaznijih instrumenata u komercijalnim avionima ), koordinator zaokreta, variomer, brzinomer, visinomer, kompas...
U paraglajdingu su najvazniji instrumenti nebo, zemlja i variomer. Gde se gleda da nebo bude gore, a zemlja ostane dole i da se uhvati sto bolji termicki stub.
Ali tu je i razlika izmedju VFR ( Visual Flight Rules ) i IFR ( Instrument Flight Rules ) letenja. Da ne bude zabune CPL ( Comercial Pilot Licence ) nema veze sa ovim i moze se imati i u VFR i IFR pravilima, samo sto je bez IFR-a nema pilotiranja putnickim avionom.
Pa tako kad covek leti po VFR sustinski sem kompasa, visinomera, sata, brzine i karte za navigaciju sustinski nema potrebe za drugim instrumentima. IFR pilot mora da se osloni na veliki broj instrumenata, a narocito prilikom leta kroz oblake ( sto po VFR-u je apsolutno zabranjeno iz vise razloga ).
Ili kada covek leti po VFR-u, on polozaj aviona u prostoru odredjuje na osnovu horizonta. Odnosno lineje neba i zemlje. U IFR-u se pilot za oredjivanje polozaja sluzi iskljucivo instrumentima, jer leteci kroz oblak sem belog se ne vidi apsolutno nista.
Medjutim leteci po instrumentima ili bez vizuelnog kontakta moze doci do zabune pilota, odnosno njegovog osecaja u prostoru. Ovo je vrlo ozbiljan problem, i ako se covek prepusti letenju po osecaju, dovodi sebe na milimetar od nesrece. Zato i postoji jedno pravilo u IFR letenju. Kakav god da je osecaj, koliko god da je osecaj potpuno drugaciji od onoga sto kazu instrumenti, MORA SE ISKLJUCIVO VEROVATI INSTRUMENTIMA.
E tu nastaje problem ( inace popularno zvan dezorijentacija ). Ti osecaji su nekad toliko jaki nekad da covek prestane da veruje kompletnim avionskim instrumentima i pocne da srlja u nesrecu misleci da se spasava. Verovali ili ne ta pojava se dogadjala i iskusnim pilotima.
Medjutim obzirom da jedan VFR pilot, nije obucen da leti po instrumentima za odredjivanje polozaja u prostoru, je pored ostalog ekstremno opasno da izgubi vizuelni kontakt sa horizontom! Pogadjate gde se bas to dogadja? Oblak?
E ali tu prici nije kraj. Ko je imao strpljenja da procita moje prethodne postove na ovu temu ( a narocito pricu o elisi ) saznao ( pod uslovom da nije znao i pre J) je da je kod jednomotornih elisnih aviona jedan od problema tendencija naprave da skrece u stranu! Taj zaokret centar za ravnotezu ne moze da oseti! Jos gora stvar u tome. U jednom trenutku taj zaokret moze biti toliki da pored promene pravca kretanja avion se moze naci ustvari potpuno naglavacke, a da covek to uopste ne moze da primeti! Cak postoji tvrdnja da posle nekih 2 min leta bez vizuelnih referenci spolja, ne obucen pilot ce iz oblaka ispasti naglavacke!
Iz gore pomenutog se da zakljuciti da ova pojava ustvari deluje u oba smera. Odnosno, da pilot moze biti dezorjentisan prejakim ubrzanjima u razlicitim smerovima, ali isto tako moze biti zbunjen usled nedostatka ubrzanja i vizuelnih referenci. Zato se i u obuci za VFR u medjuvremenu insistira na ucenju koriscenja instrumenata…
Ali prici na temu covek u avionu nije jos kraj.
Ali za danas jeste jer me boli glava od samog sebe…
Ehm
Ovo je jedna vrlo skakljiva ali akutna tema. Nisam bas ekspert u tom polju, ali cu se potruditi da budem sto objektivniji.
Zadnjica kao AKCELEROMETAR ili kad Vestibularni organ kaze historijsko " NE RADI VESTACKI HORIZONT "
I jos. Ja znam da znam osim kad ne znam, ali i onda mislim da znam!
Delic price o najvaznijem uredjaju u avionu zvani Pilot. Ujedno i najpodloznijem greskama uredjaju. Da se ipak razumemo. Proci kroz nekoliko slojeva bezbednosti na avionu i srusiti potpuno ispravan avion zahteva izuzetan talenat i trud, koj auto pilot ne poseduje ( mada se vrlo cesto dogodi potpuno suprotno, odnosno da upravo taj uredja prizemlji prakticno vise ne letiv avion ).
Vec vidim da ce i ovo da se oduzi...
Jedan od dogadja iz perioda mog bavljenja paraglajdingom.
Vrsac, vrsacki Breg, mesto za poletanje pored Kule na vrsackom bregu, popularno zvano Kula. Fin dan, ali ipak malo duva neki ( oprostite mi na izrazu ) je*******ivetar.
Medjutim nista zbog cega treba brinuti, a sigurno ne nesto zbog cega treba tegliti oko 20kg paraglajdera, vezova, rezerve, nazad nizbrdo peske. Inace jedan od najvecih ubica paraglajderista i zmajara. "kad smo dosli do ovde sad se sigurno necu spustati peske". Tog stava se treba cuvati, narocito u periodu dok mladi piloti ne umeju da procene vremenske uslove sami. Mnogima je dosao glave!
Ali da se ja ipak vratim na pricu. Resismo mi da poletimo, nekoliko nas. Poleti jedan i fino odleti par desetina metara, medjutim odmah iza starta ga dohvati nispono strujanje vazduha i sjuri ga par metara dole. Ok nista strasno, samo drzi pravac i izacices iz nisponog strujanja. Poleti drugi i ista stvar se dogodi, treci isto, poletim i ja i mene dohvati neispono strujanje. Posle nekoliko desetina metara osetim ja da nispon popusta i onda odjedanput osetim jako uspono strujanje ( juhu termika, jel moguce da sam jedini ja imao srece taj dan da uhvatim termiku!?). Inace se paraglajderima moze isto jedriti vrlo lepo. Lepe prelete od po i vise od 300km moze covek da napravi, a bogami isli su ljudi i na 4000m visine sa tim cudom. Elem da mi prilika ne utekne ( sve kako su me ucili ) krenem ja u zaokret u desno. Vec sam se dovoljno odvojio od padine tako da cu moci da okrenem krug bez problema, narocito sto ce me termika vec mozda i podici i iznad brda ( bar je to bilo moje uverenje u tom trenutku ). Kad avaj napravih dovoljno zaokreta da vise nema ni levo ni desno, shvatih da nesto nije u redu. Mnogo sam blizu brda, a sto je jos vise zastrasujuce, vrlo sam nisko. Sad vec idem pravo nazad u brdo ( ok u ovom slucaju u sumu na brdu ). Ako krenem da se vracam levo, sama ta promena pravca kretanja ce me kostati mnogo visine i tek onda nema sanse da se izvucem iz sad vec skoro sigurnog kesanja o krosnje. Te ja dodah desnu komandu jos malo, i jos malo i jos malo. U jednom trenutku je glajder u prevelikom nagibu pa gubi previse visine, dakle ne treba ni preterivati. Pocinjem da gledam u grane koje sad vrlo opasno prilaze i pocinjem da biram o koju da se okesam, molim boga da se provucem ( bukvalno centimetri u pitanju ), sa desne strane vidim kraj padine kako polako dolazi i tracak nade da cu se ipak izvuci. Ovo sad nije dramsko preuvelicavanje, u jednom trenutku mi se otvara padina i ja kapiram da sam se provukao na guzove kroz ovu ( za mene u tom trenutku jos uvek enigmaticnu situaciju ), samo da bih u tom trenutku video dva posebno visoka drveta koja strce iz sume i shvatio da sam ipak odabrao granu na koju cu se okaciti na kraju. Zatezem komandu do kraja i nekim cudom provlacim se na bukvalno 2 cm od grana. Ok sad kad sam se spasao, pravac na sletanje ( inace sa te strane se slece u krug jatove skole u Vrscu ). Slecem sav srecan ( da sam ziv ) i pun nekih cudnih emocija. Prilazi mi instruktor koj je sve to posmatrao sa zemlje i kroz zgrceni osmeh na licu kaze samo " nemoj vise ikad to da ponovis ". Prilazi prijatelj koj je isto to posmatrao sa zemlje i opisuje moj let iz njegove perspektive.
Kaze. " Koki poleces pravo, upadas u nispon koj te sulja na dole, a onda izlazis iz jakog nispona u malo slabiji nispon i u tom trenutku kreces u zaokret! Mi gledamo i pitamo se sta to radis?! Gledamo tvoj glajder i njegovu senku na brdu kako se priblizavaju jedno drugom i priblizavaju i priblizavaju i u jednom trenutko se dodirnu! I ja kazem daj motornu testeru, ovaj se okacio o drvo. Medjutim onda nekim cudo pocnu ponovo da se senka i glajder odvajaju!"...
Sve je dobro sto se dobro svrsi kaze jedna stara narodna.
Medjutim sta je to izazvalo takvu moju elementarnu grsku i da li sam ja bio kriv?
Da bi smo to utvrdili moramo da pogledamo u organ koj se zove centar za ravnotezu ili Vestibularni organ i doboki senzibilitet. Da sad ne ulazim u detaljni opis kako taj organ radi ( ustvari ni sam ne znam najtacnije )samo cu ga kratko opisati.
On u sebi ima tecnost koja kad se dovede u pokret zakrece trepljice koje su povezane na nerve i time moze da oseti promenu u prostoru, odnosno ubrzanje. Sastoji se od vise zakrivljenih cevcica pod razlicitim uglovima da bi svi pravci bili pokriveni.
Ali, aha tu smo! Taj organ kao i taj duboki senzibilitet ( u aviaciji popularno zvana guzica, " odlicno leti guzicom " se kaze za nekog ko ima dobar osecaj u prostoru bez instrumenata ), ustvari meri samo ubrzanje, a ne i brzinu!
Sta se dogodilo? Ja sam usao u nispon koj me je suljnuo sa nekih oko 5m/s na dole ( sto sam ja osetio samo dok nisam postiga tu brzinu ), kada sam izasao iz tog drasticnog poniranja i usao u normalnu brzinu propadanja oko 1,5 m/s ja sam imao izuzetno jak osecaj da me je nesto odozdole ponelo, odnosno da se penjem sa nekih 3m/s, a u stvari sam se i dalje polako spustao. Moja greska? Pa da zanemario sam cinjenicu nispona, ali mnogo je neslavnih zavrsetaka bilo cak i u komercialnoj aviaciji bas iz istog razlog. Ustvari da sam imao pri sebi variomer, uredjaj koj na osnovu konstantne razlike u pritisku vezduha meri brzinu penjanja ili spustanja, ja bi znao o cemu se radi.
Elem u avionima postoji nekoliko uredjaja koji mere polozaj aviona u prostoru ( odnosno promenu polozaja ) i njegovu brzinu.
Neki od njih su Vestacki Horizont ( u nekom postu cu doci i do njega, inace jedan od najvaznijih instrumenata u komercijalnim avionima ), koordinator zaokreta, variomer, brzinomer, visinomer, kompas...
U paraglajdingu su najvazniji instrumenti nebo, zemlja i variomer. Gde se gleda da nebo bude gore, a zemlja ostane dole i da se uhvati sto bolji termicki stub.
Ali tu je i razlika izmedju VFR ( Visual Flight Rules ) i IFR ( Instrument Flight Rules ) letenja. Da ne bude zabune CPL ( Comercial Pilot Licence ) nema veze sa ovim i moze se imati i u VFR i IFR pravilima, samo sto je bez IFR-a nema pilotiranja putnickim avionom.
Pa tako kad covek leti po VFR sustinski sem kompasa, visinomera, sata, brzine i karte za navigaciju sustinski nema potrebe za drugim instrumentima. IFR pilot mora da se osloni na veliki broj instrumenata, a narocito prilikom leta kroz oblake ( sto po VFR-u je apsolutno zabranjeno iz vise razloga ).
Ili kada covek leti po VFR-u, on polozaj aviona u prostoru odredjuje na osnovu horizonta. Odnosno lineje neba i zemlje. U IFR-u se pilot za oredjivanje polozaja sluzi iskljucivo instrumentima, jer leteci kroz oblak sem belog se ne vidi apsolutno nista.
Medjutim leteci po instrumentima ili bez vizuelnog kontakta moze doci do zabune pilota, odnosno njegovog osecaja u prostoru. Ovo je vrlo ozbiljan problem, i ako se covek prepusti letenju po osecaju, dovodi sebe na milimetar od nesrece. Zato i postoji jedno pravilo u IFR letenju. Kakav god da je osecaj, koliko god da je osecaj potpuno drugaciji od onoga sto kazu instrumenti, MORA SE ISKLJUCIVO VEROVATI INSTRUMENTIMA.
E tu nastaje problem ( inace popularno zvan dezorijentacija ). Ti osecaji su nekad toliko jaki nekad da covek prestane da veruje kompletnim avionskim instrumentima i pocne da srlja u nesrecu misleci da se spasava. Verovali ili ne ta pojava se dogadjala i iskusnim pilotima.
Medjutim obzirom da jedan VFR pilot, nije obucen da leti po instrumentima za odredjivanje polozaja u prostoru, je pored ostalog ekstremno opasno da izgubi vizuelni kontakt sa horizontom! Pogadjate gde se bas to dogadja? Oblak?
E ali tu prici nije kraj. Ko je imao strpljenja da procita moje prethodne postove na ovu temu ( a narocito pricu o elisi ) saznao ( pod uslovom da nije znao i pre J) je da je kod jednomotornih elisnih aviona jedan od problema tendencija naprave da skrece u stranu! Taj zaokret centar za ravnotezu ne moze da oseti! Jos gora stvar u tome. U jednom trenutku taj zaokret moze biti toliki da pored promene pravca kretanja avion se moze naci ustvari potpuno naglavacke, a da covek to uopste ne moze da primeti! Cak postoji tvrdnja da posle nekih 2 min leta bez vizuelnih referenci spolja, ne obucen pilot ce iz oblaka ispasti naglavacke!
Iz gore pomenutog se da zakljuciti da ova pojava ustvari deluje u oba smera. Odnosno, da pilot moze biti dezorjentisan prejakim ubrzanjima u razlicitim smerovima, ali isto tako moze biti zbunjen usled nedostatka ubrzanja i vizuelnih referenci. Zato se i u obuci za VFR u medjuvremenu insistira na ucenju koriscenja instrumenata…
Ali prici na temu covek u avionu nije jos kraj.
Ali za danas jeste jer me boli glava od samog sebe…