Šta je novo?

Autoput Miloš Veliki / A2: Beograd-Požega-Boljare (Koridor 11)

Ono sto je cisto njihovo da su poceli i zavrsili je: Surcin-Obrenovac, druga traka Bg obilaznice od Dobanovaca do Orlovace, brzi put Kg-autoput, Y krak oko Subotice.
Ono sto su zavrsili sto je ranije poceto je: juzni i istocni karak K10, Ljig-Preljina. Obrenovac-Ub i Lajkovac-Ljig su pregovore poceli prosli zavrsili oni, pa je zapoceto za vreme njih.
Ono sto su oni zapoceli a nazire se neki kraj je: Preljina-Pakovrace, Surcin-Novi Beograd, Strazevica-Bubanj potok, Lajkovac-Valjevo, Pojate-Krusevac, Sremsnka Raca-Kuzmin.
Ono sto su oni potpisali a jos se ne nazire kraj je: Pakovrace-Pozega, Pozega-Duga Poljana, Ns-Loznica, Pozega-Golubac, Nis-Plocnik, ostatak Moravskog od Preljine do Krusevca.
Ono o cemu su mastali je: Karadjordjev autoput, Pozega-Kotroman, do Vrsca, do Zajecara, do Sombora, Kikinde, Zrenjanina, Kg-Kv, Bubanj Potok-Pancevo sa mostom Starcevo-Vinca, do Novog Pazara...

Tako da na osnovu ovoga, da sad ne racunam pune i poluprofile autoputeva i tacne duzine, se moze videti realan odnos pricanog i uradjenog.
 
Okolnosti!
2008-2012 SEKA. Ipak je nešto urađeno, ali nedovoljno da osigura još jedan mandat žutaćima.
2012- danas je period jeftinog i lako dostupnog novca i lako dostupnih investicija. Naizgled dosta urađeno, ali većina u okviru zamaha žutaća (posao Obrenovac-Preljina je bio dogovoren pre crveno-crnih). Jedino ugovoreno i okončano u tom periodu je Surčin -Obrenovac, dakle 17 km uz kašnjenje.
Sve ostalo nije okončano do danas, a to je sad već jedna decenija.
Dakle, ne može se porediti. Ne može se porediti ni period pre 2000. jer su novac i investicije bili potpuno nedostupni zbog politike za koju smo se tada opredelili.
Što se predstojeće krize tiče, slažem se da nas neće mimoići, a bojim se da ista neće poslužiti da ove sadašnje održe na vlasti kroz strah za egzistenciju. Do sad nije bilo krize, ali su igrama gladi dobijali glasove. Zamisli sad kad zaista stomak dođe u opasnost...
 
Mala ispravka: čini mi se da je Ljig Preljina je bio dogovoren sa Azerima za vreme žutaća a ne Obrenovac Preljina...
Plus urađena glinena...

Ostalo su dogovorili i uradili ovi sadašnji...

Možda se varam, mutno mi je sve, ko da je bilo pre 100 godina... :(
 
Realno, možeš na razne načine da posmatraš stvari - ko je započeo, ko je dovršio... sve zavisi...
Ajde onda pošteno da pogledamo šta je završeno za vreme ovih (dajem potpuno okvirne kilometraže sada, ne držite me 100% za reč):

1. Istočni krak K10 - oko 90km
2. Južni krak K10 Grdelica - oko 30km
3. Miloš Veliki (sa ovom novom deonicom) - 130 km

Dakle približno 250km...
Plus neki kusur na obilaznici oko BG, ne verujem da ima više od 10km za sada da je pušteno i to samo jedna traka, pošto je druga postojala.

Što bi značilo oko 25km godišnje u prethodnih 10 godina ove garniture...

Za dve godine trebalo bi da se završi:

1. Moravski bar 50km (računam Pojate Kruševac i Adrani Preljina)
2. Kuzmin Rača 10tak km
3. Iverak Valjevo... koliko beše, 10tak km?
4. Obilaznica.... ugrubo još 10km
5. Ruma Šabac 20tak km????

dakle još 100 km okvirno....

Sve skupa to bi bilo 350 km za 12 godina, što bi bilo 29 km godišnje za 12 godina na vlasti...
Uz povoljnu konjukturu o kojoj je govorio ivchonni, tih 29 km prosečno daje ovoj vlasti neku kilavu trojku...
I to je otprilike to...

Siguran sam da sam malo pobrkao brojke ali ne verujem da sam previše pogrešio...
 
Eto, zaboravih da ubacim ostatak deonice do Požege od 20 km u projekciju za naredne 2 godine...
Dakle prosek u 12 godine nešto iznad 30km godišnje... opet kilava trojka...
 
СтараМо какав је осећај када радите ко " блесави " да би се отворило до нове а онда гованца то пролонгирају зарад својих интереса? Не верујем да ће људи више икада тако " запети " после овог искуства!
 
Perkane, i to je potpuno legitiman način posmatranja.
Moj utisak je da koja godvlast da je bila, teško da bi išta bilo drugačije. Svakako, nemamo više onih stručnjaka i radnika za istorijske uspehe.
 
Mene iskreno čudi što se najviše priča o volumenu, ili kilometrima, kao da je to merilo uspešne i dobre vlasti. Pravo merilo je efikasnost - kako za što manje novca, u što kraćem roku, napraviti što bolji rezultat. Vidimo svi da ide sporo i kilavo, i većina se zadovoljava nekakvim rezultatima (eto, radi se), a niko da upre prstom u cenu. Tendera odavno nema, tako da što je veća cena, bolje je i izvođaču i donosiocu odluka. Pitam se, hoće li iko ikada ozbiljno istraživati ovu temu, jer tu je otišlo na milijarde evara.
 
Goje, tender je ok ako ima više ponuđača. Ali ovo su sve preskupi projekti od par stotina miliona evra, retko ko danas ima tolke pare viška za plasiranje sem Kine, tako da i nema neke konkurencije da bi bio tender. Niko se nije još bunio da je on hteo kreditira Srbiju neki autoput pola mlrd evra, a Srbija umesto njega bez tendera izabrala Kinu. Ako se setimo 2005., Srbija je itekako molila na sve strane ali niko nije imao/hteo da joj da kredit čak ni za ovaj autoput, a kamoli neke druge manje prometne koji su danas u gradnji. Đinđić je 2001. tražio Nemcima i EU autoput, oni su mu rekli rekonstruiši Ibarsku. Onda su tek nekako uspeli od Azera parče dobiju. Da nema Kine trenutno se 80% svega ovoga danas od autoputrva ne bi ni gradilo jer ne bi ko drugi ni dao pare. Dobra stvar je što je Kina velika stabilna zemlja, neće sutra propasti, pa će imati stabilnost isfinansira sve do sad potpisane autoputeve. E sad, da li to sama Kina radi, ili je neki duo Rusija-Kina, pa Kina odrađuje ekonomski deo posla, nije jasno jer generalno Kina, Japan & Co nemaju baš neku tradiciju interesovanja za ostatak sveta sem u se i u svoje kljuse, pa je ovo sa projektom Putem i Pojasom presedan.
 
Poslednja izmena:
Zemljani, pogodak u centar za prethodni post!

Nadovezaću se samo mišljenjem da primedbe na netransparentnost kredita i ugovora sa Kinezima i percipirani, ali ne i egzaktno dokazani veći troškovi takvih aranžmana a istovremeno zanemarivanje svih dokazanih nedostataka tenderskih procedura, muvačina i rupa u istima za mene lično predstavlja čisto licemerje.

Mislim da ne postoji način da se objektivno izvaga šta je u stvari bolje.
Nemamo informacije i to je to... možemo samo da sviramo u prazno, kako ko već šta preferira.

Urađeno je kako je urađeno i to je to.
Ukoliko se sutra nađu elementi za odgovornost ovoga ili onoga u ostvarivanju neke lične korisiti, to će biti predato sudstvu pa nek se rešava.
Ukoliko se ne nađu elementi - Bože moj, barem imamo autoput.
 
Perkane, i to je potpuno legitiman način posmatranja.
Moj utisak je da koja godvlast da je bila, teško da bi išta bilo drugačije. Svakako, nemamo više onih stručnjaka i radnika za istorijske uspehe.

Slažem se u principu, s tim što se ja ne bih toliko fokusirao na vlast.
Ljudi, OKOLNOSTI su komplikovane.
Imamo mnogo zemlje u privatnom vlasništvu.
Imamo gomilu nelegalne gradnje na trasama puteva.
Imamo zakone o eksproprijaciji koji su takvi kakvi su i gde nema nevinih ni na strani države ni na strani vlasnika, svako gleda da maksimizuje svoje interese, a tu se troši ogromno vreme.
Imamo sistemski šabanluk u kadrovskoj strukturi, od opština do državnog nivoa.
Imamo postojeću infrastrukturu koja mora da se premešta, izmešta, rekonstruiše.
Imamo relativno nezgodnu geografiju, nezgodnu geologiju, mnogo vodotokova (Bogu hvala na tome)... sve ovo usporava, usložnjava i poskupljuje stvari.
I na kraju, imamo kompleksnosti u pribavljanju finansija - ako ideš na Zapad, deru te sa kamatom i političkim uslovljavanjima. Ako ideš na istok, deru te što nisi otišao na Zapad i što si netransparentan.

Sve ovo mora da se reši da bi se sagradio kilometar autoputa.
U ovakvim uslovima, uraditi bilo šta je zaista ogroman napor i po mom mišljenju, ogroman uspeh.
Samo sam realan. I zato meni lično ova kašnjenja toliko ne smetaju. Vidim da se radi, znam kakvi smo generalno, a znam i poteškoće.

Jedino što mi zaista smeta je odlaganje otvaranja deonica zbog izbora, kao ovom deonicom oko Čačka AKO je zaista to u pitanju.
A političari i njihovi javno iskazani rokovi za završetak radova prosto ne zavređuju komentar. Na to ne bi trebalo trošiti vreme.
 
I u svom tom finansijskom zamešateljstvu stanovnici duž trase ne bi smeli da ispaštaju nikako po pitanju eksproprijacije.
Naravno da ne treba... ali treba biti i objektivan.
Kad kažeš "ispašta" misliš na manji broj evidentno nepravedno rešenih slučajeva eksproprijacije, a zanemaruješ veliki broj slučajeva gde je postignuta saglasnost uz pristojnu cenu otkupa.

I sad zamisli da si neki siromah sa 20 ari šljunka i gline na trasi autoputa, sa malom kućom i da živiš od povrća i nadnice.
I dodje ti država, kaže ti, zemlja ti je peta klasa, kuća ne vredi osim za štalu... saberu po formuli i kažu: evo 3000 EUR i kupi se.
I nemaju osnov da ti nude više...

A tebi opet to čitav život i egzistencija... gde da ideš, šta da radiš?
Ima takvih slučajeva i teško je to pravedno rešiti.
Sistem eksproprijacije je nesavršen. Kao ni bilo koji drugi propis, on ne može da garantuje happy end u 100% slučajeva.
Tužno je to, ali to je realnost života... nekad stvari nisu baš lepe...

Da se sistemski ljudi varaju i da im se imovina oduzima u bescenje - u to ne verujem.
Da je tako, bilo bi ovde mrtvih glava bez ijednog izgrađenog kilometra... znate vrlo dobro da sa srpskim seljakom oko zemlje nema zezanja... Da budemo realni, takvih problema nije bilo, hvala Bogu!
 
Govorim o opštem principu koji nepravedne slučajeve treba da svede na minimum.
 
Goje, tender je ok ako ima više ponuđača. Ali ovo su sve preskupi projekti od par stotina miliona evra, retko ko danas ima tolke pare viška za plasiranje sem Kine, tako da i nema neke konkurencije da bi bio tender. Niko se nije još bunio da je on hteo kreditira Srbiju neki autoput pola mlrd evra, a Srbija umesto njega bez tendera izabrala Kinu. Ako se setimo 2005., Srbija je itekako molila na sve strane ali niko nije imao/hteo da joj da kredit čak ni za ovaj autoput, a kamoli neke druge manje prometne koji su danas u gradnji. Đinđić je 2001. tražio Nemcima i EU autoput, oni su mu rekli rekonstruiši Ibarsku. Onda su tek nekako uspeli od Azera parče dobiju. Da nema Kine trenutno se 80% svega ovoga danas od autoputrva ne bi ni gradilo jer ne bi ko drugi ni dao pare. Dobra stvar je što je Kina velika stabilna zemlja, neće sutra propasti, pa će imati stabilnost isfinansira sve do sad potpisane autoputeve. E sad, da li to sama Kina radi, ili je neki duo Rusija-Kina, pa Kina odrađuje ekonomski deo posla, nije jasno jer generalno Kina, Japan & Co nemaju baš neku tradiciju interesovanja za ostatak sveta sem u se i u svoje kljuse, pa je ovo sa projektom Putem i Pojasom presedan.
Prvi put da se slazemo u potpunosti!
Kina olako daje novac i ne postavlja uslove ali zna da naplati (sigurno da je projekat skuplji 10-15% plus jos njihova firma njihovi radnici) al opet dobro i nama.
Kod zapadnog novca prvo ide ribanje i spisak zahteva pa tek onda novac i to se tako odugovlaci do beskraja jer je njima cilj da ostanes ne razvijen i siromasan jeftina radna snaga... pogledajte samo kakav je skisak za ulazak u EU kolko vec traje i kolko ce jos da traje.
 
I zapadni kreditori angažuju svoje izvodjače zar ne? Krakove K10 su gradile i Alpina, Porr, Strabag, španci, grci...
Ne direktno nego preko uslova tendera... npr nametnu ti tender da put mora da izvodi kompanija sa XY km izgrađenih prethodno i da ima bankarske garancije.
Naše firme to nikako nisu mogle da ispune i eto - stranac dobije tender.

A dobije ga tako što stavi nerealnu cenu.
Posle odugovlači, vadi se na sve i svašta, naplaćuje penale za naše propuste u projektovanju ili prosto napusti gradilište ako ne dobije šta je tražio (sećate se slučaja istočnom kraju K10, ako se ne varam)... ili prosto bankrotira, pa ajde Jovo na novo...

I sad nek neko kaže da je ovo transparentnije i efikasnije od direktnog dogovora sa Kinezima, sve sa namirivanjem braće u lancu?
Pa vala i nije... samo realno duže traje celi proces...

Sve u svemu, odgovor na pitanje kako se grade AP po Srbiji je: grade se kako je jedino moguće... uporno i kilavo.
 
Perkane, slažem se s tobom u većini.

Da podvučemo, nedostaju institucije i sistem. Nijedna vlast se nije potrudila da ih održi ili izgradi već svaka ima svoj udeo - manji ili veći. Kad sagledaš to, dobro smo i ovo uspeli da izgradimo.

Ipak, za mene to nije stanje s kojim mogu da se pomirim tako lako, iako znam da neće biti bolje. Bar ne dok se značajno ne unapredi obrazovanje i ne dođu neke generacije koje će shvatiti da sečemo granu na kojoj sedimo.
 
Direktor JPPS u direktnom ukljucenju sa Preljine.
Stara Mo hvala na ovom videu. Pogledao sam ga vise puta, pa zakljucujem:
1. Snimak poceo oko 9:17, a radova do tada nema. Znaci, da se ne postuje radno vreme.
2. Osim lika koji kao "okopava" bankinu na pocetku snimka i nekog lika koji prebacuje deo neke barijere da ne smeta prolasku, drugih aktivnosti nema.
3. Ne cuje se ni jedna gradjevinska masina.
4. Ni jedna uniforma nije izguzvana, pa se stice utisak da su tu prisutni manekeni, a radnici su negde drugo.
5. Ako su danas i sutra crvena slova, onda mi je nesto bezveze da se "otpocinje zavrsavanje". Ovo sve moze da se obavi za jedan "necrveni" dan.
6. Uobicajeno je da kad krene realizacija Ugovora tada Izvodjac "ulazi u posed" gradilista, te je to njegova "kuća". Bon-ton je da Investitor, Nadzori i svi ostali budu "gosti" Izvodjacu radova. To se ogleda u protokolu da predstavnik Izvodjaca (svojim statusom da ogovara gostu - npr. direktor), bude prisutan tokom svake posete. Ovo je razocaravajuce za Drobnjaka, koji i posle toliko godina na rukovodecim mestima, nema pojma o nekom bon-tonu na gradilistu.
 

ДО ПАКОВРАЋА КРАЈЕМ МЕСЕЦА: Зоран Дробњак, директор "Путева Србије", најавио продужетак "Милоша Великог"​

В. Н.
19. 01. 2022. у 22:02

ВРШИЛАЦ дужности директора "Путева Србије" Зоран Дробњак обишао је у среду радове на изградњи ауто-пута "Милош Велики" од Прељине до Паковраћа и након састанка са кинеским извођачем радова изјавио да ће та деоница бити завршена у наредних десетак дана.​

ДО ПАКОВРАЋА КРАЈЕМ МЕСЕЦА: Зоран Дробњак, директор Путева Србије, најавио продужетак Милоша Великог

Фото Танјуг


Дробњак је рекао да је све спремно да се тај део ауто-пута у дужини од 11,5 километара отвори.
- За десетак дана ће бити пуштен саобраћај, чак и пре - рекао је у среду Дробњак. - Има још доста посла, али ћемо стићи то да завршимо. Данас је Богојављење, 19. јануара и за десет дана завршавамо.
Додао је да су "Путеви Србије" доста тога урадили у претходној години:
- У 2021. години урадили смо 547 километара лоаклних путева и 682 километра државних путева. Више од 1.200 километара.
На ауто-пут "Милош Велики" у среду је до 14 часова био обустављен саобраћај од Такова до Прељине у смеру ка Београду, због радова на уклањању привремених наплатних рампи.


- Стружемо хабајући слој на улазном краку од наплатне рампе у Прељини у смеру ка Београду. Постављамо асфалт хабајућег слоја, обележавамо хоризонталну сигнализацију и постављамо сигурносне ограде на улазном краку уз сам ауто-пут - рекао је руководилац радова Дејан Гордић и додао да је уклоњена привремена наплатна станица која је била постављена ради растерећења сталне наплатне станице у Прељини.
ОТВАРАЊЕ ДЕОНИЦЕ ОД ПРЕЉИНЕ ТЕК 10. ФЕБРУАРА: Путеви Србије објашњавају да треба средити банкине, заменити асфалт и решити одводњавање
 
Ljudi shvatite, vidim da ima dosta laika na forumu po ovom pitanju, nije izgradio samo onaj ko je otvorio. Vecina puteva koje je otvorio Veliki vodja su zapoceti i ugovoreni za vreme bivsih vlasti. To nije mali posao iako vama izgleda. Treba isprejektovati neki put, izvrsiti eksproprijaciju, geoloska istrazivanja, uzeti kredit, izabrati izvodjace radova. To traje po par godina. Pritom i u samim gradjevinskim radovima mnoge deonice na istocnom i juznom kraku koridora X su bile na preko 50-60% izgradjenosti. Slicno je i za A2 Beograd - Cacak. Prema tome ova vlast kao i prethodna od prilike gradi oko 10 km autoputeva godisnje, ali imaju jako agresivan marketing i ispiraju narodu mozak kako su veliki neimari, ali realnost, empirijsko iskustvo i dinamika na terenu kazu da oni sve zapoceto ne mogu zavrsiti do 2030-2035 - zato sto s e daju par firmi da grade pa nemaju dovoljno radnika i masina, zato sto su nesposobni da realiziju eksproprijaciju brzo, zato sto nemaju dovoljno novca i kredite povlace u godisnjim partijama samo mi ne znamo, zato sto su projekti losi i konstantno iskacu novi problemi i potreba za preprojektovanjem, zato sto kalkulisu zavrsetke i otvaranja sa izborima na 4 godine. Ako neko ima drugacija ocekivanja on je zaista preveliki optimista i ja to razumem. Mozda je ljudima tako lakse da zive, da se nadaju, veruju u bolje sutra.
 
Mi još i dobri. Kod komšija "zaboravili" da nabave vatrogasnu i opremu za zimsko održavanje puta.
 
Vrh