Šta je novo?

Autoput Miloš Veliki / A2: Beograd-Požega-Boljare (Koridor 11)

Како год било у планину се не иде без припреме и основних знања вожње у зимским условима. Тако је темп већина људи сматра да може са гумама за све сезоне у зимске услове, зато и настаје хаос, већина има ознаку м.с. мени је као и влабмзу јасна разлика међутим великој већини није. Праве зимске гуме су много боље, е сад што кошта више да имаш бар два сета гума је друга ствар!
 
Nisam video M+S gumu koja nema pahuljicu osim na internet tekstovima. Možda neka šesta klasa koja i nije na našem tržištu.

Ja lično nikad nisam stavio lance niti se zatekao u situaciji na kategorisanom putu gde zimska guma nije mogla da odradi posao. Čini mi se da je Golf 2 sa Tigar Winterom prohodniji nego prosečan SUV sa 2 cm profilom gume koji je pošao na Zlatibor vikendom. A tu su i auti visokog klirensa što liče na SUV sa prednjim pogonom, pa se zaglave na ravnom u bljuzgi...
 
Ali hoće ljudi da voze celu godinu na jednom setu. Misle da štede.
Prava zimska guma ima bezbroj onih sitnih cik cak zareza, usmereni profil sa puno blokova i napravljenu su od mekane smese koja ostaje savitljiva na niskim temperaturama i nosi oznaku planinskog vrha i pahuljica. Malopre sam, misleći upravo na to, napisao da se ne kreće bez OZBILJNIH zimakih guma.
 
Па од силног напретка радова на траси, да нам не замре тема, мора нешто да се дивани! Већина хаоса на планинама праве људи са прилично скупим колима а са неадекватним гумама, о знању и да не говоримо! Ја до 30цм снега возим без ланаца, пролазим без проблема и на приличним узбрдицама, преко 10%. после тога већ требају ланци, задовољан сам са овим што имам Певаг Брента!
 
Pa pričam dugoročno, kao neko ko pamti 80-te pa na ovamo...
Snega je nekad bilo u oktobru kao sasvim normalna pojava a danas pričamo o nepogodi kada padne u decembru...
Elem, neka skijališta na Alpima se zatvaraju zbog nedostatka istog, bila je vest od pre neko jutro na RTS-u.
 
Snega će sve manje biti, klima se promenila tako da će nam zimske gume sve manje trebati :)
Vidiš, mi što živimo u ulicama, već podaleko od prostora gde se redovno čisti, moramo biti spremni pa makar jednom u toku zime pao pravi sneg.
A mnogo ljudi zaboravlja da se zimske gume ne koriste samo za sneg, već za niske temperature, za asfalt premazan finim filmom od samlevenog lišća, za put pokriven velikom količinom prljave ledene vode, snežnu bljuzgu...
Svakodnevno vozim putem sa oznakom r174 koji spaja predele od 400-1000m nmv i već mesec dana, otkako spada lišće, nakon svake kiše gledam i vidim tragove okretanja i plesanja, razrovanih obala i kanala, delova plastike po ivičnjacima... jer mnogo ljudi kaže da im je rano stave zimske.
A sve je počelo kada sam danas popodne, zatrpan informacijama o problemima od Negbine do cg granice i ka Pešteri, napisao da se ovamo ne ide neopremljen. Dobar deo problema, pored neodgovornih vozača, naprsvila je i populistički motovisana izmena zakona po kojoj zimake gume nisu imperativno obavezne nakon 1.11, nego je ostavljena klauzula, da su propisane samo ako je put pokriven snegom i ledom. Onda neke tako zatekne sneg i led na putu. U mom kraju, ko je svakodnevno na putu, za zimu ne razmatra nikakvu ol sizon varijantu. Probali ljudi i odustali. I bolje tako, nego da ostanu negde zaglavljeni ili fleka na putu.
I upravo, na putu naprave problem oni koji misle da umeju više od drugih, da je njihov auto sposobniji, da su njihove gume vožene celo leto odlične... Rezultat: nekoliko sati zastoja danas u Negbini, Varoši, nekoliko razbijenih vozila, kamiona koji su se savili u keca spasavajući život nekom Fanđu...
Onda druga kategorija: na delu sa tri trake došlo je do sudara gde je auto nizbrdo izgubio pravac posle krivine i završio pod prikolicom. Stoje obe strane. I onda, gomila pametnjakovića pored već zaustavljene kolone u desnoj traci, kreće srednjom. Prolaska nema od poprečenih vozila, staje i ta traka. Ali, sada ne može da priđe ni policija ni hitna, ni kamion čistač bez kog ni jedan kamion sa prikolicom ili šleper neće moći da krene.
Sinoć između Beške i Inđije težak udes. Ljudi natrpali vozila u obe trake i zaustavnoj. Vatrogasci pošli da intervenišu, ne mogu da prođu, pokušaju preko trave i zamalo se prevrnu.
Gde nam je saobraćajna kultura?
Voziti autoputem ne znači samo proći naplatnu rampu, zakucati gas ili tempomat na 130+ i uhvatiti se leve trake držeći prste na ablenderu i histerisati na one koji se drznu da se nađu ispred u levoj traci.
Krajnje je vreme da se kod nas pokrene akcija podizanja saobraćajne kulture, gde bi naglasak morao biti na ostavljanju bezbednosnog koridora u zastoju, na obe vrste puteva.
Imamo nešto puteva evropskog nivoa, ali im nismo dorasli.
 
Očajan izbor, nit valja za leto niti za zimu. Pola godine sam ih vozio i odložio.

Потпуно супротно искуство. Али добро, изгледа неки су већи стручњаци од независних тестова гума. За оно што је мени потребно (не идем на планину зими), апсолутно су савршене. Да идем зими на планину, свакако бих узео одвојене зимске и летње гуме.
 
Poslednja izmena od urednika:
Upravo si rekao suštinu onoga što @Алтаир i ja pokušavamo da dokažemo ovde.
Ne ideš u planinu. Da, za po garaži su savršene.
Mi pišemo o realnoj zimi, o ledu, mrazu, snegu na putu, o kočenju na klizavom, o trakciji uzbrdo i polascima po snegu na preko 10%, o skretanjima, o spremnosti da u svako doba, u svim uslovima možemo i poći i stići tamo gde smo naumili, jer nam je to neophodno i za posao i za svakodnevni život pa improvizacijama nema mesta, kako ne bismo postali novinska vest.
Ne mora se ići u planinu da bi se osetio problem neadekvatne opreme. Dovoljno je samo jedno kočenje na gumama čiji će zaustavni put biti koji metar duži. Tačno onoliko koliko nekad može biti razlika između života i smrti.
A gazeći uveliko svoj drugi milion km na svim kategorijama vozila nagledao sam se svega, doživeo puno toga i odlično znam o čemu pričam. @Алтаир živeći na jednoj od najnepredvidljivih planina, isto tako.
Vozite na čemu hoćete, hodajte po snegu u plastičnim papučama, ali kada se na putu nađete u teškim uslovima, nemojte nam praviti probleme i zastoje!
 
Овде на Тари где живим има приличан број Голфова 2, Аудија 80,100 кватро, Шкода Октавија караван 4х4 и огроман број Дастера. Сви локални јако добро знају своје и могућности својих возила и прилагођавање истих условима на путу и временским приликама. Једноставно их је невоља натерала. Како сам се бавио планинарењем и лагано алпинизмом, обишао сам скоро све веће планине на Балкану. Зато сам и одлучио да живим на Тари, нешто мало преко 1000м надморске висине. Тек након неколико година сам схватио колико је ова релативно ниска планина изузетно непредвидљива. Буквално је све могуће овде. Било је и дууга када пада снег. 300лит кише за сат. више десетина промена кише, сунца, снега и ветра у једном дану. За једну ноћ децембра 2017-е преко 15000 стабала букве је ишчупао ветар. 12.дец 2021-е за ноћ је пало на мојој висини скоро 90цм снега. На планини су потпуно другачији услови, поред ланаца, увек имам секиру у ауту или моторку, ако падне неко дрво на пут ( десило се 5-6 пута ). Често са својим аутом правим траг у снегу да могу лакше проћи док не стигне чистач јер он не излази док не стане падање снега. Посебна су прича скоро свакодневни одрони поред Перућког језера. 2013-е услед огромних јесењих киша на потезу од ушћа речице Дервенте до бране Перућац било је 35 одрона, тачније камених река, које су заробиле око 50 аутомобила тада. Годину дана пре тога 2012-е услед огромног снега на истом делу се створило 30-так лавина а у једној је погинуо човек на очи жене и детета! Многи су се добро посмрзавали тада у аутима јер нису могли очистити са Ултама до њих преко 12 сати. Онда се сетим да аутопут иде преко Пештери ( ако га икада направе ) дође ми да се смејем! Са нашим нивоом организације и негативном селекцијом одговрних људи, могу само да замислим како ће изгледати одржавање тог пута!
 
Da, i na tom putu i pešterskim zimama istupili smo ko zna koliko tastatura.
Dovoljan je samo jedan pametnjaković da zaustavi ceo put na duže.
Ovih prethodnih nekoliko godina otkako imamo ovaj autoput, videli smo i genijalno rešenje čišćenja jedne trake i to pri snegovima koji nisu prelazili 20cm.
Hoćemo autoputeve, ok. Ali to košta. Košta mnogo, kao drumarina preko oranja u "Ko to tamo peva". I šta sad da očekujemo, da od svog (maznutog) dela neko odvoji za još koji kamion da čisti, takoreći, od usta...?
 
Потпуно супротно искуство. Али добро, изгледа неки су већи стручњаци од независних тестова гума. За оно што је мени потребно (не идем на планину зими), апсолутно су савршене. Да идем зими на планину, свакако бих узео одвојене зимске и летње гуме.
Nezavisni testovi:
Normalna zimska guma: https://www.adac.de/rund-ums-fahrze...en/235-55-r17/michelin-pilot-alpin-5-id-4448/

Ni po suvom nije bolja od zimske. Prvi put kad sam izašao iz Beograda bilo mi je jasno da sam bacio pare. Jedini benefit je da ne moraš da imaš dva seta guma.
 

Fin test all season obrijan na 2mm i radi posao zimi, nešto što nema logike ali izgleda radi u praksi. Malo pogledao testove Michelina CC2 i mlađeg brata Kleber-a qr3 i prešao na Kleber, pre toga mi je zimski set bio Continental (normalna zimska) ali evo i all season radi posao već drugu sezonu.

Slažem se i da je golf 2 (pogotovo dizel jer tu može na malim obrtajima 2ga, 3ća, da se iz mesta posle 2metra bude u 2oj brzini itd) ili neki stariji auto mnogo bolji izbor za planinu nego bilo koji nov auto samo sa prednjom vučom. Ne znam zbog čega je to tako ali je to jednostavno provereno u praksi. Prošle god drugar i ja sa SUV šminkama problemi na ravnom na parkingu na Jahorini. Kia i Toyota kao bambi na ledu. Doduše oba samo sa prednjom ali sa na oba auta bile nove zimske gume. Ništa tu i nije kako treba, ne ide zimska guma i 225 profil i veći, verovatno diff u menjaču nije kao kod starijih automobila pa se točak jako brzo zavrti dok drugi ostane ukopan, težina novih automobila itd itd itd. Npr pored nas subaru impreza nije imao nikakvih problema, ali tu je pogon kako treba a ne ove nove komp+lamele kerefeke.
 
Ne mora se ići u planinu da bi se osetio problem neadekvatne opreme. Dovoljno je samo jedno kočenje na gumama čiji će zaustavni put biti koji metar duži. Tačno onoliko koliko nekad može biti razlika između života i smrti.

Aли Crossclimate 2 има зауставни пут мањи на снегу од многих зимских гума. Погледај тестове. A на сувом и мокром (хладном) мањи зауставни од готово свих зимских гума. А ја зими возим 99% на сувом и мокром.

Nezavisni testovi:
Normalna zimska guma: https://www.adac.de/rund-ums-fahrze...en/235-55-r17/michelin-pilot-alpin-5-id-4448/

Ni po suvom nije bolja od zimske. Prvi put kad sam izašao iz Beograda bilo mi je jasno da sam bacio pare. Jedini benefit je da ne moraš da imaš dva seta guma.

Али ово je Crossclimate+ што си ти окачио. Ја причам о Crossclimate 2. Oн је по тестовима донео огромно унапређење на снегу. Ако си имао Crossclimate+ онда је јасна разлика у искуству између тебе и мене са Crossclimate 2.
 
Ne, crossclimate 2 sam imao, samo ih adac još uvek nije istestirao. Iskreno ne verujem da će mnogo bolje proći na testu. Ne znam da li ima razlike u ponašanju između različitih dimenzija.

Pred kraj leta iscepa mi se guma skroz, svakako sam morao da menjam zimske te sezone pa reko ajde jednim udarcem da ubijem dve muve. Prvi put kad sam krenuo negde van grada doživeo sam da mi se u krivini na Milošu velikom, po suvom, upali esp lampica dok vozim 100 i nešto na sat. To mi se u životu nije desilo ni sa jednim autom, ni sa jednim gumama ma koliko stare bile. A ne samo to, već mi se i auto drugačije ponašao od onog na šta sam navikao. I celu zimu sam vozio sa nekom nelagodom, i onda sam ih na proleće zamenio.
 
Ovi kao da su baš rešili da ne prave autoput od Požege do Zlatibora. Ne spominju ga uopšte poslednjih meseci. Zlatiboru, Tari, Prijepolju, Novoj Varoši i Priboju treba autoput do Mačkata a ne do Duge Poljane. Oni kao da hoće da povežu taj kraj sa Podgoricom a ne sa ostatkom Srbije i Beogradom. Kad bi radili autoput do Mačkata onda bi brza saobraćajnica trebala da ide od Kokinog Broda severno do Mačkata a ne u kontra smeru jugoistočno ka Dugoj Poljani.
 
Takva saobraćajnica značila bi građanima NV, PB i PP samo u slučaju da idu ka primorju. Dok se od NV stigne do Duge Poljane, magistralom se maltene stiže do Požege. I zašto bi neko ko ide ka Beogradu išao do Duge Poljane i onda plaćao putarinu i išao od Duge Poljane do Požege plus da potroši više vremena.
 
Iskreno, za Prijepolje ne bi preterano značila ni u tom smeru ka moru, bolje da se priključiš negde posle Bijelog Polja, ovako ideš nazad ka Novoj Varoši, pa nazad ka Sjenici, skoro sat vremena, u ovom slučaju zaobiđeš na Gostunu granicu sa autoputa.
Pribojci će se kačiti na autoput u Bosni (za Beograd), ili preko Kokinog broda na Mačkatu, a za Crnu Goru im je slično kao Prijepolju. Novoj Varoši put opet možda i ima neku korist, otvoriće turizam dodatno za Zlatar i Pešter, ujedno povezati Novi Pazar i Sarajevo (ne verujem da će Novopazarci ići za Požegu, pa autoputem za Sarajevo, nego za Priboj pa se tu kačiti na autoput za Sarajevo). Ako ikad bude to, a i ovo naše.

Loš odabir trase nažalost, moglo se bolje proći, a posebno imajući u vidu zimu na Pešteri.

Edit: red reči u rečenici
 
Vrh