B92, 8.11.2016.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... id=1197075
Vozači, evo kolika je putarina za novi auto-put
Putarina na auto-putu Ljig - Preljina počeće da se naplaćuje od 1. januara 2017. i iznosiće oko 140 dinara za automobile.
To je najavila potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i dodala da je planirano povećanje cene putarine na auto-putevima u Srbiji.
Vlada Srbije će, kaže, do kraja ove godine razmatrati zahtev Puteva Srbije da se putarina poveća do 10 odsto.
"Mi smo imali najavu i neki okvirni dogovor da će u toku godine biti povećanja putarine. Dobili smo od Puteva Srbije zahtev za povećanje putarine do 10 odsto", kazala je Mihajlović i dodala da će se taj zahtev razmatrati u Ministarstvu finansija.
"Očekujem da će i doći do povećanja putarine", rekla je Mihajlović.
Kada je reč o putarini na novom autoputu Ljig - Preljina dugom 40,3 kilometra, koji je juče svečano otvoren, cena od 140 dinara je planirana prema sadašnjem cenovniku za putarinu.
"Putarina će se naplaćivati od 1. janura 2017. i za sada je to oko 140 dinara za automobile", kazala je Mihajlović Tanjugu.
Ona je istakla da je otvaranje te deonice Koridora 11, pre svega, znak da se projekti u Srbiji završavaju i da je otvoreno više od 40 kilometara ođednom.
"Mislim da je taj autoput vrlo značajan ne samo po pitanju bezbednosti nego i kao znak za investitore da ćemo završiti Koridor 11. Nama je to važno za investitore koji će ulagati u razne fabrike, ali i za razvoj turizma pošto je to jedan od strateških pravaca ove vlade", rekla je Mihajlović dodajući da ćemo imati autoput ka Zlatiboru.
Putevi Srbije su više puta tražili da putarina poskupi za 10 odsto ističući da cena nije menjana od 2008, a da su uprkos tome rasle cene materijala, energenata i opreme koji se koriste za održavanje autoputeva i ostalih puteva.
V.d direktora Puteva Srbije Zoran Drobnjak je u januaru 2016. izjavio da bi to povećanje cene putarine tom javnom preduzeću donelo 1,6 milijardi dinara više za održavanje puteva u 2016.
Tolika je procena povećanja prihoda od naplate putarina koji za 2015. godinu iznosi 16,6 milijardi dinara.
Procena je da će priliv od putarine u 2016. iznositi 19,1 milijardi dinara uključujući i prihode sa novoizgrađenih naplatnih stanica Preševo i deonice autoputa od Siriga do Subotice.
U novom cenovniku koji Putevi Srbije predlagali vladi na deonici Beograd-Niš bi se umesto sadašnjih 730 dinara naplaćivalo 800 dinara, umesto dosadašnjih 340 dinara za Beograd-Šid vozači bi morali da izdvoje 370 dinara, dok će na primer za deonicu Beograd-Subotica putarina sa sadašnjih 290 dinara koštati 320.
U Putevima Srbije su ranije naveli da Srbija za putnička vozila ima najnižu cenu putarine po pređenom kilometru u odnosu na ostale evropske zemlje koje koriste isti sistem naplate putarine.
Dok je putarina za deonicu Beograd-Niš dugu 240 kilometara oko 6,5 evra, a nešto duža kilometraža od graničnog prelaza Batrovci do Zagreba od oko 300 kilometara vozače košta 16,5 evra.
Oni koji samo prolaze kroz Sloveniju moraju kupiti nedeljnu vinjetu od 15 evra za bilo koju kilometražu, dok bi ih prolazak kroz Austriju putničkim vozilom koštao 8,7 evra, kažu u Putevima Srbije dodajući ističući da dnevna vinjeta za prolazak bugarskim putevima košta 10 evra. Tako je Srbija sa 0, 03 evra po kilometru putarina duplo jeftinija u odnosu na Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku i Portugaliju gde iznosi 0,06 evra. U Turskoj to iznosi 0,039 evra, Grčkoj 0,045 evra, Italiji 0,05 evra, Španiji 0,085 evra, Francuskoj 0,095 evra.
Putevi objašnjavaju da su kao mogući model naplate Srbiji ranije pominjane vinjete, ali da se toga odustalo, jer se taj sistem pokazao kao nepravedan prema vozačima koji povremeno koriste kraće delove auto-puta i one koji su u tranzitu.
U Republici Srbiji ima oko 700 kilometara auto-puteva na kojima se naplaćuje putarina.