У Црној Гори се поново шушка о изградњи аутопута Бар-Бољаре. Само ми није јасно шта ће се градити, ауто цеста, брза цеста или аутопут (задња три пасуса у тексту) !!!
IGH će imati prednost ?
Na međunarodni tender crnogorske vlade za izbor konsultanta za izradu tehničke studije i elaborata za autoput Bar-Boljare prijavilo se šest kompanija, među kojima je i Institut građevinarstva Hrvatske (IGH) u konzorcijumu s austrijskom kompanijom ILF consulting. I ostalih pet kandidata takođe su konzorcijski objedinjene ponude, piše hrvatski Poslovni dnevnik.
Italijanska kompanija C.Lotti prijavila se zajedno sa crnogorskim Put inžinjeringom, dok srpski Cowi nastupa s jednom kompanijom iz Danske. Njemački Gopa Consultants ide u takmičenje zajedno sa Putevima Vojvodine i Studijem K iz Crne Gore, a španska Typsa sa srpskim Institutom za autoputeve. Britanski URS Scott Wilson radi zajedno s grčkim firmama Sytas, TTA i Omikron Kappa consulting, dok je francuska kompanija Egis International jedina na konkurs pristupila samostalno.
U crnogorskom ministarstvu saobraćaja i pomorstva kažu, kako navodi Poslovni dnevnik, da će ponude prijavljenih kandidata za izradu tehničke studije i elaborata za autoput Bar-Boljare, koja je već dobila epitet najskupljeg projekta u istoriji Crne Gore, biti otvorene do sredine januara. Kome će povjeriti posao biće poznato ubrzo nakon toga, kažu u ministarstvu.
Odlična saradnja
Naravno, o ishodu konkursa za izbor konsultanta za izradu tehničke studije i elaborata za crnogorsku autoput odlučivaće specijalna komisija, ali bolje upućeni u čitavu situaciju vezanu za taj projekat smatraju da će hrvatski IGH ipak imati prednost u odnosu na ostale konkurente.
Poslovni.hr podsjeća da je ta firma u minule dvije godine već bila uključena u posao oko crnogorskog autoputa jer se nalazila u hrvatskom konzorcijumu kojeg je predvodio splitski Konstruktor. A upravo je Konstruktoru prvobitno bila povjerena izgradnja autoputa Bar-Boljare.
Jure Radić, direktor Instituta IGH, nekoliko je puta boravio u Crnoj Gori. Uspostavio je odličnu saradnju sa crnogorskim ministrom saobraćaja Andrijom Lomparom i do najsitnijeg detalja je upućen u trasu budućeg autoputa.
Priča oko izgradnje crnogorskog autoputa, projekta čija se vrijednost procjenjuje na približno tri milijarde eura, tako se nakon nekoliko godina vraća na sam početak. Na prvom tenderu, u jakoj konkurenciji poznatih evropskih kompanija, za izvođača radova bio je izabran hrvatski konzorcij, na čelu sa splitskim Konstruktorom. Tada je čak službeno bio objavljen i početak radova, ali se od kombinacije sa hrvatskim graditeljima na kraju odustalo jer Konstruktor nije nabavio valjane bankarske garancije.
Isplativa investicija
Potom je u igru za gradnju autoputa, podsjeća Poslovni, uskočio izraelsko-grčki konzorcij Aktor-Šikun-Binui, ali je i on ispao iz kombinacija zbog nedostatka bankarske garancije.
Na kraju se stupilo u pregovore s kineskom korporacijom Poly Group. Ni taj pokušaj nije donio rezultat, pa je sad sve vraćeno na početak. U pitanje je bio doveden čitav projekt pa su se čak javile ideje da se umjesto autoputa od Bara do granice sa Srbijom gradi brza cesta.
Takva bi saobraćajnica, govorilo se, bila znatno jeftinija i Crnu Goru ne bi uvela u dužničko ropstvo.
Dileme oko toga hoće li se graditi auto ili brza cesta ovih je dana razriješio crnogorski premijer Igor Lukšić izjavom da će Crna Gora ipak graditi autocestu, te da će to biti isplativa investicija bez štetnih dužničkih posljedica, navodi hrvatski Poslovni dnevnik u tekstu svog crnogorskog dopisnika.
http://www.rtcg.me/vijesti/ekonomij...i-prednost.html?param=qprmbac_]a^]eUPhrojojb2