Šta je novo?

Autoput Miloš Veliki / A2: Beograd-Požega-Boljare (Koridor 11)

Deonica Preljina-Požega​

Ono što je realno i što smo utvrdili sa izvođačima jeste da će automobili tom deonicom krenuti krajem sledeće godine. Izvođač nam je obećao i to je realno. Tu se rade dva tunela, petlja "Lučani", tunel "Laz" je 80 odsto završen. U toku je tender za opremanje. Drugi je tunel "Munjino brdo" i njega očekujemo u avgustu. Daće investitori i donaciju da se sredi rodna kuća Miloša Velikog, koja je u blizini Požege. Kada završimo do Požege, odatle idu dva auto-puta, ka Kotromanu i Boljarima. Za pravac Kotroman očekujemo projekat do kraja godine, sledi ugovaranje. Vrlo je zahtevan put, jer je trećina u tunelima, trećina u vijaduktima. Drugi put je prema Boljarima i povezaće Srbiju i Crnu Goru.

 
Izvinjavam se kolega što koristim tvoj link, ali za one koje mrzi da ga otvore evo bitnih informacija iz njega:

- U martu će biti gotov brzi put Surčin - Novi Beograd ...

- Do juna završavamo obilaznicu oko Beograda ...

- Do kraja sledeće godine biće gotov Kuzmin - Sremska Rača. Završava se Golubac - Veliko Gradište i Ruma - Šabac - Loznica.

- Do kraja marta završava se deo Moravskog koridora Pojate - Makrešane. Još jedan deo biće gotov do kraja septembra, do Koševa.

- Kruševac će do oktobra biti priključen na autoput.

- U prvoj polovini 2024. godine biće od Adrana do Preljine. U 2025. godini će se od Preljine do Pojata stizati za 45-50 minuta.


I ono što je najvažnije (?), a deluje mi malo verovatno:

- Deonica Preljina-Požega - Ono što je realno i što smo utvrdili sa izvođačima jeste da će automobili tom deonicom krenuti krajem sledeće godine.
Izvođač nam je obećao i to je realno. Tu se rade dva tunela, petlja "Lučani", tunel "Laz" je 80 odsto završen. U toku je tender za opremanje.
Drugi je tunel "Munjino brdo" i njega očekujemo u avgustu.
 
Ključna reč je kredibilitet... Ima li taj čovek kredibilitet? (nije pao sa neba, davao je rokove i ranije, po rezultatima gradio je ili gubio svoj kredibilitet).

Da, jeste. Znam i ja. :)

Ja sam za to da nekredibilnim izvorima ne posvećujemo pažnju, čak i kada drugih informacija nema. To bi im bila kazna.
 
Tuzno je da resorni ministar zna manje o statusu i dinamici navedenih projekata nego mi ovde. Zapravo, tuzno je sto je on uopste i ministar. Covek je pravnik, kakve veze ima sa gradjevinom i saobracajem?
 
Ne samo da ministri nisu stručni, nego ni njegovi savetnici, koji bi trebalo da budu eksperti u svojim oblastima to nisu, već su to osrednje obrazovani ljudi koji da nisi u politici verovatno ne bi dogurali dalje od šefa smene u nekij fabrici.

Pa polupismeni Toma je , umesto da prikrije svoju sramotu i uposli stručnjake oko sebe, postavio pola Bajčetine za savetnike
 
Zato nam tako i sjajno ide jer su politicke dileje koje se "razumeju" u sve na celu ministarstava. I dokle god je takav stav da ministar ne treba da bude strucnjak iz resorne oblasti, bice nam fenomanalno.
To ti je tako u svim demokratskim zemljama, koje su laičke.

U Britaniji npr. ministar mora da bude poslanik, tj. političar, a naravno da ne mora da bude stručnjak.

Evo ko npr. u SAD drži resor saobraćaja.
 
Poslednja izmena:
Taj put uopšte nije opasan. Odlično obeležen, asfalt je na većini puta u dobrom stanju, usponi sa dve trake. Opasni su divlji ljudi koji po njima voze.

A to da je bolje da te neko drugo vozi, šta kao neko drugi je sigurniji od mene samog? Logike bez.

Kad je tak put stvarno bio opasan, na put smo zimi kretali sa Stojadinom bez zimske opreme i gorivom na flašu. Tada nam nije bio težak.
То ти кажем - "смо", а не "сам".

Ја возим туда и знам да је опасан.
 
To ti je tako u svim demokratskim zemljama, koje su laičke.

U Britaniji npr. ministar mora da bude poslanik, tj. političar, a naravno da ne mora da bude stručnjak.

Evo ko npr. u SAD drži resor saobraćaja.
Ni to u SAD nije normalno, ali poredjenje sa takvim zemljama nema smisla. Oni mogu da stave i Paju Patka za ministra, svetlosnim godinama su ispred nas.

Ajde za ministra zdravlja da postavimo arhitektu ili keramicara. Dobro, keramicar nije sjajan primer jer je takav jedan vec ministar policije.

Vesic i slicni su potpuno nestrucni i nesposobni da vode ovakva ministarstva. Bez imalo autoriteta. Postavljeni da mute i izvrsavaju naredjenja odozgo. Ovo se desavalo i u proslim vladama, da ne bude zabune, nije samo SNS pojava.

Ministar pre par nedelja prica kako tunel Laz samo sto nije probijen, sad tvrdi da je na 80%. Potpuno su pogubljeni u lazima,
 
Pa znamo kakav je Vesić, al to ne znači da tzv. ekspertske vlade nisu retkost i samo sporadična pojava u svetu.

Evo i Vesićeve nemačke koleginice. Politikološkinja...

(Logika 'nismo mi SAD ni Nemačka' nije primenjiva, tj. to nema veze)
 
"strucnost ispred politike", "ekspetske vlade", "ministri vunderkindovi" su najgore podvale zemljama u tranziciji od strane korumpiranih vlastodrzaca, sto je Pantograf dobro primetio.
Samo ministar politicar koji predstavlja odredjenu stranku moze biti dobro resenje jer je on odgovoran pred biracima tj snosi neku odgovornost za svoje postupke. Ministri "eksperti" su potrosna roba za zamajavanje naroda i kupovinu vremena. Rekavsi to, Vesic nikako ne treba da bude ministar bilo cega vec u zatvoru.
 
Podvala je podvala, a ekspert je ekspert. To sto neko postavi eksperta pa upravlja njime iz senke ne znaci da je dobro da laik bude ministar odredjene grane, pogotovo grane za koju treba ta kolicina tehnickog znanja. Konkretno u gradjevini jedini izbor za ministra mora da bude inzenjer sa debelim internacionalnim iskustvom ugovaranja po fidic-u, a bilo bi lepo(i logicno) da je u pocetku karijere bio na gradilistu. Moze se progutati ekonomista i pravnik koji je radio iste stvari, dakle ekonomista koji je vodio finansije za ogromne projekte svuda po svetu, ili pravnik koji je radio na tim ugovorima. A javno lice ministarstva moze da bude neko iz stranke.

Posto kod nas nije ideja da se firmom(u ovom slucaju drzavom ili ministarstvom) upravlja racionalno i u interesu firme, vec da se mulja i izmuze maksimalna kolicina novca za svoj dzep u minimalnoj kolicini vremena, tako se projektuju i kadrovi.
 
Ako se glasa za stranku, a stranka ne postavi svoje politicare na pozicije nego “eksperte” onda to nije demokratija nego tehnokratija. Jasno je da ne razumes te pojmove i to je ok, ali to se jednostavno u razvijenim drustvima ne radi.
Po tebi je idealni ministar gradjevine Zoran Drobnjak - nema na balkanu coveka koji je pogodio vise ugovora po FIDIC-u od njega, vise je na gradilistu nego u svojoj kuci, ekspert sa visedecenijskim iskustvom, nije ni u jednoj stranci…
 
Nema potrebe da ministri infrastrukture znaju tačno u detalj kakva je dinamika gradnje tu i tamo, a niti nema potrebe da se slika i obilazi gradilišta. Na njemu je da stvori politički povoljnu klimu za dalji razvoj infrastrukture, finansije, stabilnost i držanja nekih opštih strateških smernica. Operativa na nižim etalonima je ona koja treba da se bavi detaljima, rokovima i slično. Daleko je bitnije da postoji jasan lanac odgovornosti koji počinje od dobavljača pa sve do do ministra.
 
Daleko je bitnije da postoji jasan lanac odgovornosti koji počinje od dobavljača pa sve do do ministra

Preduslov za postojanje odgovornosti je postojanje kritičke javnosti. Tu dolazimo do tačke zbog koje nemamo šanse da uspostavimo ovaj kauzalni lanac.

Kada je javnost grogirana, pasivna i progutala sa udicom projekat "svi su isti, pa nema svrhe menjati bilo šta", onda društvo ima veliki problem.

Gde ne postoji odgovornost, društvo je osuđeno da se sapliće stalno o isti kamen.

Menjajte, čak i samo radi promene same. To je lekovito.
 
Nema potrebe da ministri infrastrukture znaju tačno u detalj kakva je dinamika gradnje tu i tamo, a niti nema potrebe da se slika i obilazi gradilišta. Na njemu je da stvori politički povoljnu klimu za dalji razvoj infrastrukture, finansije, stabilnost i držanja nekih opštih strateških smernica. Operativa na nižim etalonima je ona koja treba da se bavi detaljima, rokovima i slično. Daleko je bitnije da postoji jasan lanac odgovornosti koji počinje od dobavljača pa sve do do ministra.

Ne treba ministar da zna do koje dubine idu šipovi na novom mostu na Savi ili kod Petrovaradina, mada bi trebalo da ga zanima. Al pošto je pravnik verovatno ga zabole. ALI npr mora da zna da ako se neka završena deonica ne održava, propašće tokom vremena i dobićemo slučaj glinene deonice i milionske štete. Ne mislim konkretno na Vesića već na njegove slične prethodnike. Nestručni, ne zanima ih, nula odgovornosti.
 
Ne treba ministar da zna do koje dubine idu šipovi na novom mostu na Savi ili kod Petrovaradina, mada bi trebalo da ga zanima. Al pošto je pravnik verovatno ga zabole. ALI npr mora da zna da ako se neka završena deonica ne održava, propašće tokom vremena i dobićemo slučaj glinene deonice i milionske štete. Ne mislim konkretno na Vesića već na njegove slične prethodnike. Nestručni, ne zanima ih, nula odgovornosti.
Pa ne baš, postoje baš za to i službe za održavanje, to je posao koordinatora te službe da zna za to. On se bavi time i to je njegova odgovornost, ako taj koordinator ne radi posao onda je zadatak nadređenog da rešava to. Obično takve stvari u sređenim zemljama ni ne stignu do vrha to jest ministra nego se zbog lanca odgovornosti to sve reši u nižim etalonima. Do ministra dođe tek kada se desi neka katastrofa kao npr. onaj most što se srušio u Italiji pre neku godinu.

To je mnogo zdraviji sistem nego da se sva odgovornost svali na ministra. Mali disklejmer, ovim ne branim Vesića, on je jedan od truleži u celom lancu od početka do kraja - čast izuzecima.
 
valjda je gradjevinska sezona zavrsena pa smo gradjevinski forum pretvorili u politicki
mada kad malo dublje pogledas i iza gradjevine je sakrivena politika
ali taman kad mislis da ne moze sporije i losije oni te demantuju
ovo sam zakljucio iz rada na petlji avala
jedan dan prave skelu drugi dan je rasturaju treci dan opet prave
i neka mi neko kaze da je to normalno
 
valjda je gradjevinska sezona zavrsena pa smo gradjevinski forum pretvorili u politicki
mada kad malo dublje pogledas i iza gradjevine je sakrivena politika
ali taman kad mislis da ne moze sporije i losije oni te demantuju
ovo sam zakljucio iz rada na petlji avala
jedan dan prave skelu drugi dan je rasturaju treci dan opet prave
i neka mi neko kaze da je to normalno

Zavisi kako se definiše "normalno", takvih situacija ima svuda u svetu i ne zavisi samo od korumpiranosti nego je stvar neki put jako jednostavna - projektanti i izvođači su loši.

Elem oko toga evo jedna priča iz mog direktnog (Nemačkog) komšiluka, živim na svega par kilometara od autoputa A3 koji se sada širi sa 4 na 6 traka. U sklopu izgradnje u susednom selu je isprojektovan i delimično izgrađen zid od gabiona protiv buke. Zid je dugačak 1.3 km i visok 6 metara i na njemu treba da se stavi još jedan dodatni zid od akrilnih ploča, ovako to izgleda:

1671463603703.png


Pri kraju izgradnje su međutim ustanovili da zid nije dovoljno stabilan da nosi dodatan zid od akrilnih ploča a i da ne štiti dovoljno od buke. Epilog, bageri sada polako odnose komad po komad tek napravljenog zida i uskor treba da se sanira ceo taj deo kako bi se napravio novi zid. Cena ove greške se meri u više miliona evra.

Eto ovakvih primera ima mali milion, greške se dešavaju i u uređenim zemljama. Tako da ovo za petlju Avalu je i bolje što su to sada otkrili i krenuli da ispravljaju grešku, umesto tek kada se sve završi.
 
Bolje nego da se srusi posle, losije nego da je uradjeno kako treba u startu. Za nase pare imamo pravo i te kako da se bunimo. Ne bi bio odusevljen da ti moler okreci pa da na pola struze i krece opet, a ti opet da placas? Onda ni ovo nije ok.

Ubija nas robovski mentalitet-pa tako je u Njemacku! Za to vreme u Njemacku probili rok i cenu aerodroma 3x ili koliko vec. Proste popravke traju godinama, itd.
Valjda mozemo sami da ukapiramo kako i sta treba a ne da gledamo u trulog starijeg brata i starog okupatora?
 
Nemacka nije nikakav uzor za javne/kapitalne investicije. Ti projekti znaju da kasne i po 5 godina i da kostaju duplo vise nego sto je bilo ugovoreno (pogledati Berlin Aerodrom, Stutgart Zeleznicka stanica itd itd)
 
Kod nas bi to bilo rešeno na jedan od sledeća dva načina:
1. zid bi bio ostavljen tu gde jeste, a bile bi stavljene i akrilne ploče. Možda bi se nešto doradilo i skarabudžilo u međuvremenu da malo duže portaje. Naravno, sve bi se vodilo kao viškovi radova, tj. nepredviđeni radovi, koji su objektivno bili potrabni, i koje bi izvođač lepo naplatio.
2. izvođač bi odmah otišao u stečaj, i ne bi bilo mogućnosti da isti o svom trošku to popravi. Ovo samo u slučaju da izvođač nije u milosti vladajuće stranke. Naravno, izvođač će otvoriti novu firmu i nastaviti preko nje da radi na drugim projektima.

A ne kao u Nemačkoj, nisu ni izgradili ceo i već ga ruše o trošku izvođača, odnosno projektanta ili koga već?

Ono što je bitna razlika između nas i Nemaca, jeste da ako se i kasni sa radovima, tamo postoji uređen sistem koji će takav nemar na ovaj ili onaj način kazniti.

Kod nas samo menjju zakone, a efekat 0. Jer nisu zakoni loši, već ljudi koji ih primenjuju.
 
Vrh