Šta je novo?

Autoput Miloš Veliki / A2: Beograd-Požega-Boljare (Koridor 11)

nije moguće da štampamo pare jer više u tome nismo samostalni tj štampanje novčaica se ne radi više u Srbiji.
U Srbiji se emituju samo kovanice.
Papirni novac(dinari) se štampaju u Nemačkoj.
Inflacija je najgori oblik zaduživanja zemlje, jer uzima od uspešnih i od štediša i daje nekome.
ako je projekat isplativ svaka banka/finasijska institucija će dati kredit za izgradnju.
ako nije isplativ bolje ga je ne graditi,a ne smišljati način kako da izgradite nešto što vas tera u dalje siromašenje.
 
Earthmoving":ckauyd2q je napisao(la):
.. Zadnjih par godina vidimo da je infalicja usporila i da je kurs dosta stabilan. Znači ne štampamo pare. Međutim država bi mogla štampati godišnje recimo 100 miliona evra u dinarskoj protivvrednosti za finansiranje najvažnijih infrastrukturnih projekata. Tada bi sami finansirali gradnju i određivali pravila koja bi zaposlila naše izvođače. Posledica bi bila da bi svi zajedno to platili kroz rast inflacije i pad kursa dinara za naštampanu količinu novca. Npr umesto 123 dinara, evro bi zbog toga za godinu dana skočio na 130 dinara, tj svi bi platili onih 7 dinara hteli to ili ne. Ali mišljenja sam da je ovo zanimljiva ideja za najznačajnije državde projekte. Naravno onda bi se neko setio a što ne bi štampali i za ovo, i za ono... i postoji opasnost da bi se to otelo kontroli i da bi skliznuli u hiperinflaciju. Ali ako bi se ciljano radilo možda bi to bilo jeftinije nego plaćanje kamata i zapošljavanje stranih umesto domaćih izvođača.

Govoris o inflatornom finansiranju, sto mislim da nije dobra ideja. Zasto? Dva su razloga. Prvi je sto bi se u sadasnjem sistemu kada gotovo nemamo autohtone a domace firme, i uz ovoliku uvozno zavisnu privredu i drzavu to jako brzo istopilo, ako ne i pretvorilo u trosak umesto 'dobitka'
Drugi si i sam naveo. Jako brzo bi se to sa svescu nasih lidera pretvorilo u 'resenje' za sve.
AleksandarGrf":ckauyd2q je napisao(la):
Naravno da su nasi imali problem likvidnosti kad im drzava da posao, oni urade, drzava jos uredno sprovodi "inspekcije", kao profesor sa djacima, a love nigde. Do dana danasnjeg. Pa posle pljuj nase i klanjaj se strancima, da neko slucajno ne postavi pitanje kako se potpisuju ugovori i ko ce da vraca kredite. I kakve.
Naravno Aleksandre. Problem likvidnosti nasih preduzeca je posledica macehinskog odnosa drzave kao glavnog investitora.
Necuveno je da jedna drzava svoje firme svesno unistava, ali eto u Srbiji je i to moguce.
dobri_samaricanin":ckauyd2q je napisao(la):
nije moguće da štampamo pare jer više u tome nismo samostalni tj štampanje novčaica se ne radi više u Srbiji.
U Srbiji se emituju samo kovanice.
Papirni novac(dinari) se štampaju u Nemačkoj.
Inflacija je najgori oblik zaduživanja zemlje, jer uzima od uspešnih i od štediša i daje nekome.
ako je projekat isplativ svaka banka/finasijska institucija će dati kredit za izgradnju.
ako nije isplativ bolje ga je ne graditi,a ne smišljati način kako da izgradite nešto što vas tera u dalje siromašenje.
Jeeeeeel?!
Od kada to?
A sta je sa zavodom za izradu novcanica, zasto bi nam nemci stampali dinare?
Jel to provedena informacija, ili neka 'rekla kazala' varijanta?

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Rekla-kazala varijanta... Znam coveka koji radi u zavodu i potpuna je neistina da se novac stampa u Nemackoj. Cak zavod na topcideru stampa i kuje novac i razna dokumenta za neke druge drzave.
 
@rajkec
Hvala na infu.
I ja samimao poznanika koji je do pre neku godinu bio zaposlen u ZzIN i znam da su ljudi radili odlicno, tehnologija je bila OK, te ne videh razlog da nam neko drugi stampa novcanice...

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
ZIN bre stampa i kuje od kraljevne jugoslavije na ovamo
Kakvi stranci radimo i pasose i pare za neke druge drzave
cak i jednom ako i kad udjemo u evropu stampacemo evre i kovati tako da bez brige
Bilo bi fino raditi tamo
 
Hajde da zaboravimo ideje o štampanju novca i slično. Nisu u stanju da probuše rupu u mokrim novinama, a ne da kontrolisano štampaju novac. Taman da dobijemo još jedan nacionalni investicioni plan da povlašćeni dobijaju kredite bez kamate koje ne moraju da vrate. I tako. :bash: :bash: :bash:
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=392232#p392232:fjpaqjbl je napisao(la):
Earthmoving » 15 Jun 2016 09:27 pm[/url]":fjpaqjbl]Slažem se Laki. Jesu nagađanja, doduše na osnovu iskustva sa Kinezima zadnjih par godina i iskustva sa našim izvođačima zadnjih par godina. Naši su imali problem likvidnosti, a Kinezi bar do sad nisu.
A ovo što reče AleksandarGrf, podesti me na jednu moju ideju. Znam da če je svi iskritikovati ali ipak da je kažem. Zadnjih par godina vidimo da je infalicja usporila i da je kurs dosta stabilan. Znači ne štampamo pare. Međutim država bi mogla štampati godišnje recimo 100 miliona evra u dinarskoj protivvrednosti za finansiranje najvažnijih infrastrukturnih projekata. Tada bi sami finansirali gradnju i određivali pravila koja bi zaposlila naše izvođače. Posledica bi bila da bi svi zajedno to platili kroz rast inflacije i pad kursa dinara za naštampanu količinu novca. Npr umesto 123 dinara, evro bi zbog toga za godinu dana skočio na 130 dinara, tj svi bi platili onih 7 dinara hteli to ili ne. Ali mišljenja sam da je ovo zanimljiva ideja za najznačajnije državde projekte. Naravno onda bi se neko setio a što ne bi štampali i za ovo, i za ono... i postoji opasnost da bi se to otelo kontroli i da bi skliznuli u hiperinflaciju. Ali ako bi se ciljano radilo možda bi to bilo jeftinije nego plaćanje kamata i zapošljavanje stranih umesto domaćih izvođača.
 
Ni sadašnji sistem finansiranja infrastrukturnih projekata uzimanjem ino kredita nije bez mana: dok recimo ECB može naštampati papir zvani evro mi te evre kad vraćamo kredite ne možemo isto tako naštampati nego ih moramo realno zaraditi izvozom. Oni štampaju papiriće, a mi ih vraćamo krvavim radom. Ako je već tako, što da oni nama štampaju pare za izgradnju, to možemo i sami. Američki FED može dugove u dolarima vraćati prostim štampanjem dolara. Amerika je zbog toga u lepoj poziciji zadnjih pola veka-vek ;) A cenu štampanja dolara, tj inflaciju ne plaća samo ona nego se preliva na ceo svet pošto je dolar svetska valuta, njome se kupuje nafta i mnoge države drže rezerve u njoj.
Znači prvi je problem doći do stranih para za vraćanje njihovih kredita.
Drugi trošak je kamata.

E sad da li se više isplati: da sami štampamo i imamo određenu inflaciju i pad dinara ili da uzimamo ino kredite za koje ćemo posle morati mukom putem izvoza da dođemo do deviza i da još vraćamo kamate... Pazi i jedno i drugo ćemo svi na kraju platiti. Plus ako moraš da dolaziš do deviza za vraćane ino kredita cela zemlja ti je mnogo zavisnija od inostranstva koje joj daje te devize a time i ranjivija... Takođe, inflacija od štampanja bi trajala par godina dok se projekat ne izgradi, a posle kad stane štampanje para i ona bi stala, dok se krediti sa kamatama vraćaju mnogo duže npr 30tak godina... Plus pad dinara podstiče izvoz jer je roba jeftinija u stranoj valuti, tj stranoj zemlji (pogledajmo trenutni cenovni rat: dolar, evro, jen, juan... koji će više pasti od drugog i biti jeftinij da bi pogurali svoj izvoz)...
Čini mi se da je kontrolisano štampanje para SAMO za najvažnije infrastrukturne projekte za društvo jeftinije od uzimanja ino kredita. Plus je što je tu moguće uključiti masovno zapošljavanje nezaposlenih, da se što više radova odradi njihovim fizičkim radom (kao ranije radne akcije), a manje uvezenim mašinama, kako bi oni NAŠI ljudi koji nemaju leba jer su nezaposleni zaradili bar na neki način. To su 30ih za vreme velike depresije radile i Nemačka i Amerika i tako rešavale problem nezaposlenih: Tokom ekonomske krize 1930-ih Nemačka i Amerika ubrzavaju izgradnju autoputeva čime upošljavaju veliki broj radnika i smanjuju nezaposlenost. U Nemačkoj je 1936. na izgradnji autoputeva direktno radilo 124.483 radnika i još otprilike toliko indirektno u pratećim industrijama, čime je izgradnja autoputeva te godine (na vrhuncu) zapošljavala oko 250.000 radnika , iako su Nemačke vlasti tvrdile da je taj broj veći i da iznosi 600.000 radnih mesta.
 
Инфлација је врста опорезивања, то је још Кејнз схватио и применио у Британији пре сто година.

Али, зашто да уместо опорезивања које ствара пословну несигурност не уведеш класичне државне намете: у уређеним друштвима, путеви, али и системи јавног превоза граде се првенствено из таксе на гориво (fuel tax).
 
I ovo što Panto kaže je zanimljiva ideja koja je u stvari i korišćena za izgradnju američke mreže autoputeva. I ona je imala određene pluseve i munuse:
"Najznačajniji događaj 20. veka za američku industriju građevinsko-rudarske opreme bio je Zakon o pomoći autoputevima iz 1956. Za razliku od prethodnih zakona ovaj je obezbedio adekvatan model finansiranja 90% (federacija) : 10% (država). Osnovan je Highway Trust Fund koji je sredstva za izgradnju autoputeva prikupljao iz dodatnih poreza na gorivo (povećanje sa 2 na 3 centa po galonu), automobile, kamione i gume. Do tada najveći građevinski projekat u istoriji mogao je da počne. Plan je bio da se 66.000 km autoputeva izgradi za 12 godina po ceni od 25 milijardi dolara. Očekivalo se da će, po uzoru na Nemačku izgradnju autoputeva 1930ih, zaposlenost u izgradnji puteva porasti sa 300.000 u 1956 na 450.000 u 1960. Međutim pošto se gradnja finansirala iz tekućih priliva u Fond (a ne iz kredita), već na početku su se javili problemi slabijeg priliva, a time i usporenije gradnje. Na gore su revidirane pocene o troškovima i vremenu izgradnje, a dodatni novac se obezbedio uvođenjem putarina (koje na početku nisu bile planirane) i povećanjem poreza na gorivo sa 3 na 4 centa po galonu. Mreža autoputeva je završena 35 godina nakon početka gradnje po ceni od 114 milijardi dolara i danas je dugačka oko 77.000 km."
Izgradnja u periodu 66-75: "U SAD se nastavlja izgradnja mreže autoputeva ali se usled mera zauzdavanja inflacije federalna sredstva se 1967. smanjuju za 1,1 milijardu dolara, što će se do 1975. akumulirati na 11 milijardi i izazvati kašnjenja u izgradnji. Prvobitni plan mreže se 1967. proširuje za 1.500 milja. Do 1975. je 85% mreže gotovo ali preostalih 15% čine teže deonice čija se vrednost procenjuje na 36% ukupnih troškova"
Izgradnja u periodu 76-85: "U SAD se privodi kraju izgradnja mreže autoputeva. I pored visoke inflacije porez koji se za izgradnju autoputeva prikuplja od goriva u Highway Trust Find je od 1959 do 1982 nepromenjen i iznosi 4 centa po galonu. Za održavanje su zadužene države, pa putevi propadaju jer one za to nemaju dovoljno para. Zbog toga 1982. reaguje Federacija koja im pomaže iz povećanja poreza na 5 centi po galonu"

Vezano za finansiranje iz štampanja novca tj putem inflacije Amerika koristi za finansiranje vijetnamskog rata: "Amerika i njena ekonomija u ovom periodu (66-75) imaju dosta problema. Kulminira vijetnamski rat , a finansiranje sukoba dovodi do velikog rasta inflacije koja u periodu 1967-75 raste za čak 85,2% .
Ovo je nešto iz mog master rada :sesir:
 
Још је Британија Први светски рат финансирала инфлацијом, као уосталом и Србија ратове деведесетих (једино што смо ми прибегли стопостотној пореској стопи - хиперинфлацији).

И у бившој Југославији путна мрежа је грађена издвајањем из малопродајне цене горива, што је дало добре резултате.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=392367#p392367:3gpckziz je napisao(la):
Пантограф » Čet Jun 16, 2016 1:36 pm[/url]":3gpckziz]Још је Британија Први светски рат финансирала инфлацијом, као уосталом и Србија ратове деведесетих...
što i jeste dokaz da države ključne stvari (poput rata) finansiraju štampanjem para. A pretpostavka da su (ako su) najvažniji infrastrukturni objekti isto tako od nacionalnog značaja me i dovodi do ideje da se i oni mogu finansirati na isti način.
 
Za one koje interesuje malo šira slika:
"Nakon II svetskog rata SAD su posedovale 65% od ukupnih svetskih rezervi zlata (26 milijardi dolara od procenjenih 40 milijardi) i dolar je u razrušenom svetu bio jedina valuta vezana za zlato. Stoga su po Breton-Vudskom monetarnom sistemu iz 1944 valute drugih zemalja fiksno vezane za dolar, a dolar je fiksno vezan za zlato po ceni 35 dolara za uncu. Zemlje su mogle držati dolarske rezerve umesto zlata za pokriće svojih valuta, a SAD su bile u obavezi da im po zahtevu zamene njhove dolare u zlato po fiksnom kursu. Dolar je postao svetska rezervna valuta, pa je Amerika mogla da ih neograničeno štampa za finansiranje svojih potreba. Ali su sa druge strane i zemlje koje su vremenom postale trgovinski jake (npr Nemačka i Japan - čije su rezerve dolara rasle usled trgovinskih suficita) mogle da izvlače zlato iz SAD tako što su konvertovale dolare u zlato po ceni od 35 dolara za uncu i prodavale ga na slobodnom tržištu zlata po višoj ceni. Da bi sprečila odliv zlata, Niksonova administracija 1971 obustavlja konverziju dolara za zlato i time urušava Breton-Vudski sitem, nakon čega otpočinje era fluktuirajućih kurseva. Amerika zadržava svoje zlato, a štampanjem može da poveća ponudu dolara i smanji mu vrednost, čime Američki proizvodi postaju jeftiniji na ino-tržištima. Međutim to vodi rastu domaćih cena tj. inflaciji, koju Niskon pokušava da spreči merama zamrzavanja cena i plata."
"Svoju vojsku u Vijetnamskom ratu Amerika finansira štampanjem dolara što dovodi do pada njegove vrednosti i rasta cena (inflacije) roba izraženih u dolarima. Inflacija se preliva i u druge zemlje čije centralne banke umesto zlata drže dolar kao rezervu. Sledeći impuls svetskoj inflaciji 1973 daju arapske zemlje podižući cenu nafte koju proizvode, kao odmazda Zapadu za podršku Izraelu. SAD se protiv inflacije bore visokim kamatnim stopama po kojima njihova centralna banka - FED pozajmljuje novac bankama, a one privredi i stanovništvu, čime poskupljuju dolar i smanjuju njegovu tražnju. Inflacija se 1976 spušta na 5,8%, a privreda je u usponu. Međutim iranska revolucija izazvana svrgavanjem proameričkog Šaha Pahlavija praćena dolaskom Homeinija na vlast 1979 dovodi do pada izvoza nafte iz Irana i ponovnog rasta njene cene. Cena nafte je 19 puta veća od one pre 10 godina. Skok cene nafte podiže i druge cene, pa inflacija opet raste i dostiže vrhunac 1980 kada je u SAD 13,5%. Visoka inflacija i visoke kamatne stope zajedno prouzrokuju recesiju iz 1981-82 koja je najdublja i najduža u SAD nakon Velike Depresije."
Između ostalog raste cena nafte 1973. je početak kraja našeg tadašnjeg ekonomskog modela (pa i industrije građeninske opreme) jer smo primorani da otvorimo tržište da bi došli do dolara za kupovinu nafte kao primarnog energenta. Otvaranje tržišta zatim vodi rastu uvoza i kolapsu tadašnjeg ekonomskog modela zasnovanog na domaćem podmirivanju domaćih potreba. U prevodu sistem je bio dobar i da smo imali domaću naftu i energente, bio bi bolji od ovog današnjeg.
 
Današnja reportaža sa RTS o deonici Surčin-Obrenovac koja bi ovih dana trebala da se potpiše. http://www.rts.rs/page/stories/ci/story ... omolu.html
Kaže, sa naše strane je završen glavni projekat pa bi za nekoliko meseci mogli početi prvi pripremni radovi.
Ako sam dobro razumeo Kinezima će se sem ovoga ponuditi koncesija na Koridor 11 (ceo kroz Srbiju?)
 
@earthmoving svaka cast na ovim opsirnim tekstovima doprinosis edukaciji foruma i njegovih citalaca, svaka cast ! :)
 
Bravo za snimke. Jedva cekam da se provozam ovim putem! :) Cu cvece kraj puta :D
 
Ne mogu da iscekam ovu deonicu!

Nego se nesto pitam, da li se gradi i neka pumpa na toj trasi? Koliko sam razumeo imace jedna petlja u Ljigu i jedna u Preljini sto je 40km a to bi moglo da bude malo dugo a da nema pumpi...
 
Što reče ovaj čovek na snimku, i ja mislim da će ova deonica biti pejzažno najlepša od svih deonica autoputeva kroz Srbiju.
hmmm pumpe... na onom snimku Azvira od 21.decembra sem proširenja za odomrišta nisam video proširenja za pumpe u izgradnji... Bar 2/4 bi mogle biti na 40tak km autoputa i eto prilike za dodatne prihode. E sad glupo pitanje, al ne znam dal će država na konkursu (ko da više) izdavati višegodišnje zakupe prava na pumpu ili će im prodati parče pored autoputa zauvek. U svakom slučaju od toga može prihodovati ili vratiti delić kredita.
 
Pa da, em to em mislim da je 40km bez pumpi ipak predugo.
Kao sto kazes, ni ja nisam video prosirenja na snimcima za pumpe. Mozda vele ajde da se otvori prvo deonica pa cemo posle time da se bavimo...
 
Grcima je trebalo dosta vremena da stave neku pumpu na novotvorenu deonicu Egnatio Odos (kroz ceo sever Grčke). Čak nisam siguran ni da li sada postoji neka pumpa između Verije i Janjine.
 
Egnatia Odos je umetničko-inženjersko remek delo, praznik za putnike, vozača i auto. Manjak pumpi na toj deonioci je "rešen" checkpoint sistemom naplate, ima prilično dosta petlji a nema naplatnih rampi na njima, pa kome se baš upali lampica tu može da se isključi i vrlo brzo će naći pumpu u obližnjem mestu.

Kod nas, imamo sličan problem sa odmorištima na deonici od NS do Horgoša. Jeste, Grcima su izgovor planine, a kroz Vojvodinu?
 
Naravno, plus što (koliko se sećam) u Grčkoj stoje table sa skretanjima za pumpe.

40-ak kilometara bez pumpe nije strašno jer se lampica pali kada goriva ima za bar još 50-ak km.

Doduše kada ti se, da oprsote neki, piša, i 10km je mnogo.
 
Од Гаспромове пумпе на искључењу за Ниш и Софију па све до Грделичке клисуре нема ни пумпе, ни мотела, ни радње, ничега...
 
Vrh