Novi Sad -- Kako se približava 30. juni, rok do koga je produžen koncesioni ugovor za izgradnju, održavanje i korišćenje autoputa Horgoš - Požega, koncesija je sve neizvesnija.
U tom roku treba da se zatvori finansijska konstrukcija za ovaj veliki projekat vredan oko 1,5 milijardu evra. Nova Vlada koja bi presudila o tom poslu još nije formirana, a stara tehnička i dalje je podeljena u stavovima za ili protiv.
Do kraja ovog meseca trebalo bi da se ugovore izmene koncesionog ugovora, kako bi bio prihvatljiv i za međunarodne finansijske institucije koje će kreditirati koncesionara, austrijske kompanije Alpina i Por, u izgradnji autoputa. U toku su pregovori s predstavnicima Vlade Srbije, Dojče banke kao potencijalnog finansijera i koncesionara, ali dogovora još uvek nema.
Iako je ugovoreno da koncesionar od dana uvođenja u posao kroz sve vreme trajanja koncesije ubire putarinu sa svih deonica autoputa koje se nalaze na pravcu Horgoš - Požega, dakle, i onih koje koncesionar nije gradio, a to je autoput Subotica - Novi Sad - Beograd, banka i koncesionar traže dodatne ustupke od naše države. Među zahtevima se spominje slobodno kreiranje cene putarine, garancija države za minimalan protok saobraćaja i drugo.
Srbija je teško prelomila da se kroz ceo period trajanja koncesije, dakle, kroz 25 godina, odrekne naplate putarine na najprometnijim deonicama autoputa koje je sama gradila i za koje vraća kredite, tim pre što to nije zarad kompletiranja saobraćajnog Koridora 10, već samo njegovog manjeg dela, ali, to je bila cena koju je bila spremna da plati, kako bi se dobio novi autoput. Dalje od toga teško će pristati.
Ono što će ovih dana biti posebno teško za sadašnju Vlaldu Srbije je to što će morati da u predviđenom roku donese neku odluku, nakon što dobije izveštaj o dodatnim zahtevima banke i koncesionara.
Pred Vladom su tri moguća odgovora: da prihvati zahteve i koncesionara uvede u posao, da raskine ugovor, ukoliko se pretera u dodatnim zahtevima , ili da produži rok, kako bi se ovaj vruć krompir prebacio u ruke novoj vladi.
Ministar ekonomije Mlađan Dinkić smatra da ukoliko koncesionar želi da dobije ovaj posao, mora do kraja juna da zatvori finansijsku konstrukciju predviđenu sadašnjim ugovorom, u suprotnom, ugovor će biti raskinut i krenuće se na klasično budžetsko finansiranje izgradnja tog autoputa.
Verujući da će Srbija krenuti evropskim putem, on je procenio da bi u saobraćajnu infrastrukturu u sledeće četiri godine moglo da bude uloženo čak pet milijardi evra. Istina, nije rekao kojih evra.
I najveći pobornik koncesije Horgoš - Požega, ministar za infrastrukturu Velimir Ilić, koji je uvek izražavao veru da će se ovaj autoput početi graditi, izjavio je ovih dana da je zbog dugog čekanja koncesija poskupela milijardu evra (!), jer su poskupeli energenti, čelik i drugi materijali.
Iz te rečenice lako je naslutiti o čemu se ovih dana razgovara između Vlade, koncesionara i Dojče banke i da će koncesionar ispostaviti mnogo veće dodatne zahteve nego što se i naslućuje. Samo, Srbiji nije ostalo mnogo toga što bi mogla da doda već ranije odvojenom mirazu.