Beograd - Očekujem da Vlada danas donese odluku kojom uvodi u posao koncesionara, konzorcijum austrijske Alpine i POR, i da će radovi na izgradnji autoputa Horgoš - Požega početi 2. aprila, kako je ugovorom precizirano. Predstavnici Dojče banke obavestili su Vladu da će investiciju moći da prati tek od naredne godine i kao garanciju, naveli su nekoliko projekata u kojima je ta banka učestvovala pod sličnim uslovima. Takođe, Dojče banka je ukazala i na činjenicu da bi deset tačaka ugovora trebalo uskladiti s procedurom koja važi u toj banci, kao i u Evropskoj banci za obnovu i razvoj i Svetskoj banci, koje su partneri u ovom poslu. Usklađivanje standarda sa međunarodnim finansijskim organizacijama inače, predviđeno je koncesionim ugovorom. Koncesionar je, međutim, obavestio srpske vlasti da je spreman da iz svojih sredstava finansira radove do kraja ove godine. Koncesionar će kao garanciju da će radovi biti izvedeni kvalitetno i u roku, položiti depozit od deset miliona evra - rekao je za Danas Mihajlo Marković, državni sekretar u Ministarstvu infrastrukture koji, inače, zastupa Vladu Srbije u ovom koncesionom poslu.
On ističe da je članom 4.11 Ugovora o koncesiji predviđena mogućnost da koncesionar sam pruži garancije, kao i da su se do sada Odbor za zakonodavstvo, Odbor za trgovinu i republički javno pravobranilac pozitivno izjasnili u vezi s predlogom koncesionara, a u toku današnjeg dana, pre sednice Vlade, o tome bi trebalo da se izjasni Odbor za finansije i Odbor za ekonomiju i regionalni razvoj. Ukoliko Vlada prihvati odluku kojom će osnažiti ugovor o koncesiji, Alpina će krenuti sa realizaciojom projekta. "To je ekonomski deo priče, ali ako se umeša politika i Vlada ne donese odluku o uvođenju koncesionara u posao, to bi bio loš signal za druge investitore. Srbija i inače ima negativne performanse stabilnosti ulaganja i ovo bi bio dodatni udarac za mnoge koji razmišljaju da li da dođu na naše tržište, ali posebno za koncesionara i banku koja ga prati. Posledice mogu da budu i ozbiljnije ako se ima u vidu da su Dojče banka i Alpina u našoj zemlji angažovani i na drugim projektima" kaže Marković.
Ministar infrastrukture Velimir Ilić, početkom nedelje, podsetio je da su resorni ministri (finansija, trgovine i ekonomije) na sastanku koji je vodio poptredsednik vlade Božidar Đelić, bili saglasni da su garancije koje koncesionar pruža dovoljne za uspešnu realizaciju posla u prvoj godini. "Ukoliko ostanu pri tom stavu i na sednici vlade, Alpina će do kraja juna završiti projekat i isplatiti oko tri miliona evra za otkup zemljišta koje će biti konfiskovano za potrebe izgradnje auto puta u prvoj fazi, na deonici od Beograda do Uba. Naplatne rampe na deonici od Novog Sada do Beograda, koncesionar će preuzeti krajem maja a ugovorom je precizirano da u svakom trenutku vrednost izvedenih radova mora biti veća od naplaćene putarine, što će kontrolisati naše službe" rekao je Ilić i dodao da koncesionar neće moći da određuje cene putarine, jer će o tome, kao i do sada, odluku donositi vlada.
Ekonomisti ne gledaju sa toliko optimizma na projekat Horgoš-Požega i smatraju da bi Vlada morala da traži čvršće garancije da će posao biti priveden kraju.
- Ukoliko Dojče banka ne može da izda garancije za koncesiju, bilo bi u redu da Alpina potraži drugu banku ili da sama izda garanciju ali za ukupan posao, a ne samo za radove u ovoj godini. U ovom slučaju, neobično je što su se uslovi utvrđeni na tenderu menjali tokom pregovora s prvoplasiranim učesnikom, a nije uobičajeno i da se odredbe ugovora menjaju posle potpisivanja tog dokumenta. Da se tako nešto dogodi u zemlji koja ima stabilniju privredno političku situaciju od naše, vlada bi mnogo detaljnije preispitala investitora koji je zainteresovan za posao - izjavio je za Danas ekonomista Aleksandar Vlahović, koji je i član Političkog saveta Demokratske stranke. M. N. Stevanović