Zasve koji misle da je luka bar razlog zbog kojega treba da se pravi autoput.
Dojče Vele: Šta će Srbiji Luka Bar?
12. januar 2010. 12:15 > 12:19
Većina srpskih ekonomista veruje da je opcija kupovine dela Luke Bar rezultat više političkih nego ekonomskih interesa.
Radio Dojče Vele napominje da preko dokova barske luke sada ide svega oko 7 do 8 odsto izvoza iz Srbije, dok su saobraćajne veze te luke sa Srbijom loše.
Preko dokova Srbija mnogo više koristi luke Kopar i Konstancu, do kojih se, iako su dalje, znatno brže stiže, dodaje nemački radio i citira stručnjaka za investicije Mahmuta Bušatliju da nije sporan strategijski interes Srbije da ima izlazak na more.
On, međutim, smatra da nije dobro ocenjena situacija u Luci Bar i vrednost investicije.
"Luka Bar ima određene limite, jer je dubina luke vrlo mala i ograničavajuća, tako da 80 odsto brodova koji prođu kroz Suecki kanal ne mogu da uđu u ovu luku", objašnjava Bušatlija.
Prema njegovim rečima, to je vrlo ozbiljan problem, jer Luka ima značaj zbog prometa sa Dalekim istokom.
Jedan od limita je i mogućnost povezivanja sa Beogradom, budući da je barska pruga u vrlo lošem stanju, pa vozovi saobraćaju prosečnom brzinom od 30 kilometara na sat.
Analitičar Miroslav Prokopijević za Dojče vele objašnjava da srpske firme nemaju nikakav interes da učestvuju na tenderu za Luku Bar.
"Ako nema ekonomskog, onda sigurno postoji politički interes. Nekada su to totalno blesavi interesi, kao što pretpostavljam da je u ovom slučaju", rekao je Prokopijević.
Namera Vlade Srbije da pomogne privatnim firmama da kupe Luku Bar mogla bi skupo da košta građane, jer su za taj projekat neophodne velike investicije, ocenjuju stručnjaci.
Bušatlija napominje da je zajedničko angažovanje Vlade Srbija sa privatnim preduzećima legitimno, ali isključivo na tržišnim principima.
On dodaje da su apsolutno neprihvatljivi zahtevi pojedinih preduzeća za subvencijama i nižim cenama transporta u odnosu na druge firme, koje ne žele da uđu u taj posao.
Stručnjaci ukazuju i da privođenje Luke Bar nameni i rekonstrukcija pruge ne može iznositi samo 350 miliona evra, kao što tvrdi srpski ministar infrastrukture Milutin Mrkonjić.
Sama rekonstrukcija pruge od Beograda do Bara, u skladu sa evropskim standardima koji bi obezbedili brzinu kretanja vozova od 90 kilometara na sat, koštala bi najmanje dve milijarde evra.
Luka Bar posluje sa gubicima, tehnički i tehnološki znatno zaostaje za konkurentskim lukama na Jadranu, ima bar trećinu viška zaposlenih, a svoje kapacitete koristi sa oko 50 odsto.
Godišnje se pretovari nešto preko dva miliona tona raznih vrsta tereta, što je sedam puta manje nego u Luci Kopar ili dva puta manje nego u lukama Rijeka i Ploče.
Prilikom podele preduzeća, oko 800 zaposlenih je prebačeno u novu kompaniju Kontejnerski terminal i generalni tereti, a to je bar tri puta više zaposlenih nego što je potrebno.
Analitičari ocenjuju da to predstavlja veliko opterećenje za proces privatizacije i da će svaki ozbiljni strateški partner dobro razmisliti da li da dolazi u luku i rešava socijalne i političke probleme koji će mu kao "vruć krompir" biti predati u ruke.
Pojedini analitičari tvrde i da je Vlada Srbije zakasnila sa privatizacijom luke i da će se Luka teško vratiti na evropsku mapu.
Vlada Srbije krajem 2009.godine donela je odluku o osnivanju kompanije BB Cargo, koje će učestvovati na tenderu za prodaju 54,05 odsto akcija kompanije Kontejnerski terminal i generalni tereti u Luci Bar.
Prema navodima medija, Vlada Srbije odvojila je oko 500 miliona dinara da bi, kao manjinski učesnik u konzorcijumu sa srpskim firmama, učestvovala na tenderu za privatizaciju dela barske luke u Crnoj Gori.