ODLAZAK AMERIČKE LEGENDE Devet tačaka poslovanja jednog od prvih menadžera čija je plata preskočila milion dolara
"Ako možete da pronađete bolji automobil, kupite ga". Jednostavna, ali bezobrazna reklamna poruka za prvi Krajslerov minivan i danas se u reklamnim agencijama smatra revolucionarnom, jednako kao i "56 za ’56", kako je Ford 1956. ponudio svoj novi model tržištu (za 56 dolara kredita mesečno).
Li Ajakoka, autor obe poruke koji je umro u 95. godini života u Bel Airu, bogatoj četvrti na zapadnom delu Los Anđelesa, odavno je bio američka nacionalna legenda. Ne samo kao biznismen i jedan od prvih menadžera kojem je plata preskočila milion dolara, nego kao predvodnik novog načina razmišljanja koje ga je dovelo i do praga najviše političke funkcije u državi – u prvoj predizbornoj anketi 1985. samo ga je tri odsto glasova delilo od Džordža Buša (starijeg) u trci za republikansku predsedničku nominaciju.
Ajakokinu karijeru u velikoj je meri odredila bolest. Kada je američka vojska odbila njegovu prijavu da ga kao dobrovoljca pošalje na evropsko ratište u drugom svetskom ratu, zato što je u detinjstvu preboleo reumatsku groznicu, u njemu se, kasnije je sam napisao, probudila strast da se dokaže na svim drugim područjima. Magistrirao je mašinstvo na elitnom Prinstonu. Kako je od detinjstva sanjao o poslu u automobilskoj industriji, zaposlio se 1946. u Fordu, kao inženjer u proizvodnji. Taj mašinski deo karijere trajao je međutim kratko. Na vlastiti zahtev prebačen je u odeljenje prodaje i marketinga, s tim da je zadržao i čvrstu vezu s razvojnim delom kompanije.
Četrnaest godina po dolasku u kompaniju (1960.) postao je potpredsednik grupe za automobile i teretna vozila, sedam godina kasnije bio je izvršni potpredsednik Forda, a 1970. bio je predsednik kompanije s godišnjom platom od 977.000 dolara i reputacijom "najboljeg trgovca u američkoj istoriji". – Prodavao je sve, a kada nije bilo novog proizvoda, prodavao bi sebe, napisao je jedan od njegovih brojnih biografa.
Ajakoka je imao svojih "Devet tačaka" za proveru budućih lidera. "Kada zatraže vaš glas, proverite ih po tim tačkama, tek tada znaćete kakvi su, i želite li ih na poziciji", poručio je. Ambicioznim liderima iste je tačke postavio kao set osnovnih pretpostavki na putu prema uspehu.
"Devet tačaka":
Znatiželja: Slušajte. Niko ne sme sebe smatrati prepametnim za dalje učenje. Moramo razumeti šta pokreće ljude.
Kreativnost: Lider mora biti kreativan, Izađite na ivicu, budite spremni da pokušate nešto drugačije. Razmišljajte izvan kutije i mislite unapred.
Komunikacija: Lider mora komunicirati, razgovarati s ljudima. Bill Klinton je rekao: "Ludo je prestati razgovarati s ljudima s kojima se ne slažete, sve dok razgovarate, nada postoji".
Karakter: Pokazuje se u sposobnosti da razlikujete dobro od lošega i snazi da radite ono što smatrate ispravnim. Abraham Linkoln je rekao: "želite li testirati čovekov karakter, dajte mu vlast".
Hrabrost: Šepurenje nije hrabrost. Pričanje nije hrabrost. Rade li ono što govore? Izađite pred ljude i prihvatite ličnu odgovornost.
Uverenje: To je vatra u vašem želucu koja ukazuje na želju da stvari doista dovedete do kraja.
Harizma: Sposobnost da inspirišete ljude, da ih motivišete budeći dobro u njihovim srcima. To je sposobnost da više brinete o tome da ljudi sebe doživljavaju dobrima, nego da vas doživljavaju dobrim.
Kompetentnost: U postizanju rezultata razgovor je jeftin, treba znati rešiti problem. Morate znati da pokažete šta je stvarno delotvorno i biti do kraja odgovorni za svoje odluke.
Zdrav razum: Kao što je moj poslovni mentor Čarli Bekam govorio – jedina stvar koju zbilja posedujete kao ljudsko biće je vaša sposobnost da razumete i vaš zdrav razum.