Dizel skandal
Što drugi gradovi mogu naučiti iz zabrane vožnje u Hamburgu
Hamburg je bio prvi njemački grad koji je uveo zabranu vožnje dizelskim automobilima, a mnogi će ga slijediti 2019. godine. Privremeni rezultati u Hanzeatskom gradu pokazuju što se može očekivati od opština.
Montag, 31.12.2018 08:32
U maju je Hamburg bio prvi grad u Nemačkoj koji je uveo zabranu vožnje dizelom. U Hanseatic gradu zahvaćene su dve prometne ulice u četvrti Altona: 600-metarski dio Max-Brauer-Allee i 1,7-kilometarski dio Stresemannstraße.
Iako se zabrana u Max-Brauer-Allee-u odnosi na sva vozila i kamione koji ne zadovoljavaju emisijski standard Euro 6, Stresemannstraße će biti zatvorena samo za kamione ispod Euro 6 standarda. Iz zabrane vožnje isključeni su stanovnici i njihovi posetitelji, kao i taksiji, autobusi, ambulante, kamioni za smeće i dostavna vozila.
Iduće godine u Hamburgu će slediti još gradova. Početak u januaru u Stuttgartu s ograničenjima vožnje za dizelska vozila emisijskog standarda Euro 4 i niža u ekološkoj zoni. Tokom godine slede Köln, Bonn, Berlin i brojni drugi gradovi. Što mogu naučiti od zabrana vožnje u Hamburgu - a što ne? Odgovori na najvažnija pitanja.
Je li kvalitet vazduha u Hamburgu poboljšan?
Ne još. Uprkos zabrani vožnje na Stresemannstrasse i Max-Brauer-Allee, privremeni rezultat je čak i neznatno negativan. Iako je nivo azotnog dioksida u Stresemannstrasseu pala ispod mesečnog ograničenja od 40 mikrograma po kubičnom metru zraka u junu . U sledećim mesecima, međutim, vrednosti u obe ulice bile su ponovno iznad granica. Merne stanice dve dionice zabeležile su u oktobru čak 48 mikrograma azotnog dioksida po kubičnom metru vazduha - što je povećanje od 23 % u odnosu na isti mesec prošle godine. Smatra se da su granične vrednosti ispunjene ako je 40 mikrograma sniženo u godišnjem proseku.
Za smislenu ravnotežu između dva tranzitnih ograničenja prerano je, tvrdi hamburško ekološko telo. "Vruće, suho ljeto i jesen, tokom nedelja mirnih vremenskih uvjeta, onemogućavaju zaključivanje reprezentativnih trendova izmerenih vrednosti za celu godinu iz tog razdoblja", rekao je predstavnik vlasti. Prema tome, ocena je moguća tek nakon godinu dana zabrane vožnje.
Mogu li se sprovesti ograničenja vožnje?
Prvi zapisnik o nadzoru iz Hamburga sugeriše da se mnogi vozači ne pridržavaju zabrane vožnje. Od početka avgusta do sredine decembra pregledano je 1156 vozača. 268 kontrolisanih vozača ilegalno je ušlo u zonu bez vožnje. Tako da je svaki četvrti vozač zanemario ograničenja vožnje.
Hamburgska policija kontrolisala je vozače samo slučajnim redosledom, jer je nadzor vrlo dugotrajan. Kako bi saznali da li vozač krši zabranu vožnje, policajci moraju pregledati dokumente vozila. Automobili se ne mogu videti, koji emisijski standard ispunjavaju. Tokom godine više puta se raspravljalo o tzv. Plavoj značci. To znači da je vozilo u skladu s Euro 6 normom o emisiji. Do sada, međutim, savezna vlada je protiv označavanja.
Lek bi također mogao stvoriti automatsku registraciju registarskih oznaka. Početkom studenog, njemačka vlada donijela je zakon na temelju kojeg je moguće provoditi inspekcije s kamerama. Nacrt će uskoro biti u Bundestagu i Bundesratu. Gradovi odbijaju automatizirani lov na dizelske grešnike, ali daleko od toga. Čak i Hamburgov službenik za zaštitu podataka Johannes Caspar smatra da je registracija registarske pločice ustavno upitna.
Izmešta li se saobraćaj sa glavnih ulica na stambena područja?
Da, jer alternativni pravci koje označavaju vlasti vode delom kroz stambena područja. U Hamburgu, put za izbegavanje kamiona prolazi kroz Augustenburger Straße, na samom ulazu u školu u susedstvu. Roditelji su protestvovali protiv alternativnog puta i skupljali potpise kako bi ukinuli zabranu vožnje na Stresemannstraße. Max Brauer Allee zaobilazi brojne vozače automobila vozeći Harkortstraße - koja vodi kroz drugi najveći stambeni prostor u Hamburgu.
Jesu li vožnja povezana s zabranom zaobraćaja samo uvod u veće probleme?
To je moguće - ali ovisi o poboljšanju kvalitete vazduha. Prema procenama hamburškog senatora za okolinu Jensa Kerstana (Zeleni), dalje zabrane vožnje mogle bi uslediti 2019. godine. Organizacija za zaštitu okoline BUND mogla bi sprovesti daljne zabrane za starije dizelske motore , navodi se u izveštaju u "Hamburger Abendblatt". Shodno tome, daljnja ograničenja vožnje koja se odnose na ulice ne mogu se isključiti. Za Nordkanalstraße i Habichtstraße će doći u pitanje.