Igor":12odlfq0 je napisao(la):
Moram priznati da sam ocekivao vise komentara posle detaljnijih prikaza koji su u vesti na prvoj strani sajta. Zar se vecina komentara svela samo na visinu kula koje nisu 150 nego oko 100m.
Ima par po meni odlicnih stvari u projektu koje su i navedene u tekstu vesti a na to se niko nije ni osvrnuo ili je ceo projekat posmatran kao slikovnica bez pogleda na sadrzaj i funkcije
Moram ti reci, da mi je utisak (mozda se varam) da u poslednje vreme ima sve manje argumetovanih diskusija, sa iznosenjem argumenata i pobijanjem ili branjenjem istih, sve vise se svodi, na zalost, na licni nivo, karikiram " sta on bre zna, samo neke kutije za cipele, pa to i moja baba zna", ili se nekako sve svodi da je sve crno-belo. Ako kazes da je nesto dobro onda si za ove, a ako nije dobro, onda si za one i td.
O konkursu
Ja sam potpisan na jedan rad na konkursi, ali sam im samo pomagao zadnja 3 dana oko montazi i pakovanja plakata, nisam projektovao i urbanisticki resavao, tako da neko ko je delimicno ucestvovao u ovome, izneti svoje mosljenje.
Prvo primedbe
Pre svega mislim da urbanisticki nije bas najboje postavljen, a to se ogleda u:
1. "zaboravljena" osa Novog Beograda
Jedno od najvaznijih koncepta urbanizma NBG jeste niz centralnih blokova od Siva do Zel stanice, odnosno
osa koja polazi od Siv-a. U simbolicnom, urbanistickom i vizuelnom smisli bilo bi bolje da je jedna kula locirana u toj osi, kao ishodiste i zavrsetak te ose. Ovako je ishodiste autobuska stanica, odnosno nedefinisana zelena povrsina.
primer ose
s leva na desno: prve dve slike su sa rada na kom sam ja ucestvovao, a zadnja konkursno resenje Re-a-c-t
2. Ishodiste?
Donekle vezano sa prvim, jako mi smeta izostanak ulicnog fronta (koji ne mora biti kontinualan, naravno) prema ulici Jurija Gagarina i ostavljena nedefinisana zelena povrsina i bez funkcije.
Mozda je to vezano i sa nekim mojim stavom, a to je da autobuska stanica i taj ruzan deo infrastrukture bude neviljiv, ili zatvoren nekom izgradjenom strukturom, koja je na neki nacin pripitomljava i cini je kao sastavni deo gradske izgradjene strukture.
3. bedem?
Treca stvar koja mi "smeta" je velika horizontalna zgrada do UMP-a. Ne smeta mi toliko horizontala, koliko cinjenica da je do UMP-a. Jasno mi je da se zelelo postici vizuelno uokviravanje zel stanice, mozda i vizuelno i fizicki presecaje ogromnog bloka koji je i onako vec odvojen infrastrukturom, ali se uvek setim analiza slucaja novobeogradskih blokova, pre svega gde su stanovi gradjeni za vojsku koji su onda analizirali prednosti i mane.
I kao jedna od mana, bas je spomenuta i "televizorka" i njena orjentacija u osnosu na auto put, i pogotovu betnoski elementi oko prozora koji "prenose" buku unutar. U toj studiji je data preporuka da se duz takvih koridora zgrade postavljaju upravno na ulice, ukoliko je to moguce naravno. Nisam bas ni siguran, da li bi se mozda stvorio eho, i kakvo bi bilo odbijanje zvuka u tom delu izmedju objekta zel.stanice sa jedne i poslovnog objekta sa druge stane .
Mislim da bi svako bilo bolje da je negde prekinuta ta dugacka horizonatala.
4. Odgovor koje mi ovo resenje nije dalo je sta sa prostorom zmedju UMP-a i Zel stanice? Nekako mi se cini da nije bilo ideje sta sad sa njim. Zato sam se i oduzevio da se CEP time bavio.
5. Nije prikazana pesacka veza (ili nije uzeta u obzir) sa stanica javnog prevoza (tram i autobus) u ul Antifasisticke borbe. Moja pretpostavka da bi se ona ostvarila ispod zel. stanice, ali nije prikazano.
Pohvale:
Pohvale pre svega idu na arhitekturu, jednostavnost, efektnost, arhitektura u kontekstu prostora i vremena.
1. cela kompozicija bloka, odnos kule i horizontale, kao i arhitektura kule, veoma podsecaju na arhitekturu bloka prekoputa, blok 23
2. Arhiteltura autobuske stanice, odnosno perona, vrlo jednostavno i efektno u skladu sa celim arhitektonskim resenjem
3. Arhitektura zeleznicke stanice,odnosno perona, vrlo jednostavno i efektno u skladu sa celim arhitektonskim resenjem
Nejasno:
Nije mi bas najjasnija sema kolskog saobracaja, pre svega ispod zeleznicke stanice. Ako se radi o parkingu ispod ploce nadzemno, to je vrlo, vrlo diskutabilno, zbog propisa i problema diverzija. Mnogo automobila, mnogo nafte, zapaljivo, iznad pruga i zel.stanica = veliki problem. Ako je podzemni parking , ne jasno mi je kako se izvodi zbog temeljenja stubova.
Zakljucak:
Izneo sam svoje misljenje na osnovu crteza i plakata koje sam video, ali bez tektualnog obrazlozenja koje bi mi mozda uticalo da neke dileme ili kritike ne bude, odnosno da steknem bolju sliku o radu i konceptu.
Arhitekte Lojanica, stariji i mladji, su zaista vrhunski projktanti, i ne zasluzuju nikakvo omalovazavanje i nipodastavanje. Iza njih je ostalo stotine hiljada izgradjenih kvadrata, i sigurno nekoiko puta vise ne izgradjenih. To je jedno veliko iskutvo, koje je za postovanje.
Naravno da niko nije bezgresan i da svako treba da bude podlozan kritici, ali samo onoj argumentovanoj.
sorry na duzem postu