Na autobuskoj i železničkoj stanici Novi Beograd po 2.500 putnika na sat - Šta donosi premeštanje saobraćajnih terminala iz centra grada?
Utorak, 25. 02. 2014.|16:02 | Izvor: eKapija
http://www.ekapija.com/website/sr/page/ ... ntra-grada?
Pošto smo vam u tekstu "Novi Beograd sa hotelima sa tri zvezdice, tržnim centrima i poslovnim prostorom od 93.000 m2 - Pogledajte šta je predviđeno u komercijalnom kompleksu u Bloku 42?" predstavili sadržaje poslovne zone koji su predviđeni u novobeogradskom Bloku 42, sada su na red došli detalji u vezi sa planiranim premeštanjem autobuske stanice u Novi Beograd i formiranjem železničke stanice na tom prostoru.
Za realizaciju velikog projekta Savskog amfiteatra i urbane rehabilitacije starog centra Beograda uz Savu, jedan od prioritetnih poslova je izmeštanje autobuskih stanice iz zone Savamale i izgradnja nove, za domaći i međunarodni saobraćaj, u Bloku 42 uz Železničku stanicu Novi Beograd.
Postojeća lokacija međugradske autobuske stanice u starom delu Beograda danas odgovara većini putnika, jer se njihova odredišta uglavnom nalaze u centralnoj zoni na desnoj obali. U blizini je i železnička stanica i stanice javnog gradskog prevoza. Saobraćajna gužva i potreba da se istorijski gradski centar, Savamala i Savski amfiteatar urede, rekonstruišu i unaprede shodno njihovom istorijskom i lokacijskom značaju, zahtevaju da se istraže adekvatnija i jednako funkcionalna rešenja za budući period. U tom cilju, nova lokacija autobuske stanice predviđena je uz železničku putničku stanicu na Novom Beogradu. Regulacionim planovima razradiće se lokacije za pomoćne stanice na glavnim izlaznim pravcima autoput (zapad-jugoistok), Pančevački put (sever), Ibarski put (jug) i drugi terminali međugradskog i regionalnog značaja.
Sa Beogradske autobuske stanice (BAS) i prigradske stanice "Lasta" dnevno otputuje oko 21.000 putnika. Na novoj lokaciji treba da se objedini autobuski saobraćaj, koji se danas obavljaju obe stanice.
Mogući pravci dolaska do stanice NBGD
Nova autobuska stanica u Novom Beogradu treba da ima stanični pretprostor, putničku zgradu i autobuski prostor. Za zadovoljenje osnovnih zahteva putnika, pratilaca i posetilaca potrebno je planirati sledeće sadržaje u okviru putničke zgrade: info punkt, šaltere za prodaju ili rezervaciju karata, hol, sanitarni blok, garderobu i prostoriju za čuvanje prtljaga, kao i sadržaje iz oblasti ugostiteljstva, trgovine, usluga, zabave.
Takođe, za potrebe zaposlenih neophodna je izgradnja parking prostor za njihova vozila, radni prostor, garderobe sa toaletima.
Zahtevi vozačkog osoblja su: peroni za autobuse za prijem i otpremu putnika, parking prostor za autobuse, predstavništva autotranspornih preduzeća, prostor za odmor i toaleti.
Autobuski prostor treba da čine: peroni za dolazak autobusa, peroni za polazak autobusa i pripremni parking za autobuse (kratkotrajno parkiranje, pre odlaska na odlazni peron).
Plan za železnicu
Železnica je posle Drugog svetskog rata bila glavni gradski prevoznik, međutim, danas je taj vid saobraćaja u celoj Srbiji na nivou koji ne zadovoljava minimalne savremene standarde - ni u prevozu putnika, ni u privredi. Iskustva gradova slične veličine kao Beograd govore da je železnica integralni deo sistema gradskog i međugradskog sistema prevoza putnika.
Beogradski železnički čvor danas funkcioniše koristeći istovremeno elemente starog, ali i novog železničkog čvora, a kroz prestonica prolazi i "Beovoz".
Predviđena je izgradnja i modernizacija železničkog čvora za putnički i robni saobraćaj, dovršetak nove železničke stanice "Centar" u Prokopu, nastavak izgradnje tehničko-putničkih stanica u Zemunu i Kijevu, izgradnja bar jedne robne stanice od planiranih na lokacijama "Makiš", "Batajnica", "Ovča" i "Ada Huja" i uključenje gradsko-prigradske železnice ("Beogradska železnica") u sistem javnog gradskog prevoza.
Beogradska autobuska stanica
Vrednovanjem više lokacija za realizaciju logističkih centara, koji obezbeđuju uslove multimodalnog transporta, kao najpovoljnija po više kriterijuma izabrana je lokacija Batajnica, što ovoj lokaciji za definisani planski period daje prednost u realizaciji.
Predviđena je i izrada planske dokumentacije za izgradnju pruga na teritoriji Grada i veza sa okruženjem: pruga Beli potok - Vinča sa mostom preko Dunava za povezivanje sa železnicom na teritoriji Pančeva, pruga za povezivanje aerodroma "Nikola Tesla" za putnički i teretni saobraćaj i pruge i objekti za povezivanje postojeće luke i luke na novoj lokaciji u železnički sistem Grada. Nakon izgradnje pruge Beli potok – Vinča - Pančevo stvoriće se uslovi za ukidanje pruge oko Kalemegdana, čime će železnički teretni saobraćaj biti prebačen na obilaznu prugu oko Grada. Takođe, sa ciljem povećanja atraktivnosti gradsko-prigradske železnice potrebna je rekonstrukcija (dogradnja) postojećih i izgradnja novih pruga, železničkih stanica i stajališta i njihovo povezivanje sa drugim saobraćajnim sistemima, kao i opremanje centralnim gradskim sadržajima.
Pruga Beograd – Novi Beograd – Batajnica je izgrađena 1884. godine kao jednokolosečna. Tokom 1929. godine dograđen je i drugi kolosek i od tada je ova pruga dvokolosečna, osim jednog dela od rasputnice Savski most do stanice Novi Beograd, gde je i dalje jednokolosečna. Pruga je na delu od stanice Novi Beograd, pa do stanice Batajnica osposobljena za brzine do 100 km/h, dok su delovi pruge ka stanici Beograd preko Savskog mosta osposobljeni za manje brzine kretanja vozova.
Pruga Beograd - Novi Beograd – Zemun – Batajnica – Stara Pazova treba pored daljinskog putničkog saobraćaja, tranzitnog i međunarodnog saobraćaja da prihvati i saobraćaj putničkih vozova u sistemu "BG voz", tako da je ovu prugu potrebno planirati kao dvokolosečnu - od stanice Beograd u Savskom amfiteatru do stanice Novi Beograd, odnosno kao četvorokolosečnu - od stanice Novi Beograd do stanice Batajnica i Stara Pazova.
Putnička stanica Novi Beograd ima svoj lokacijski i transportni potencijal, ali će on doći do punog izražaja nakon detaljne planske razrade prostora u gravitacionoj zoni stanice. Železnička stanica Novi Beograd je jedna od četiri primarne železnićke stanice u Beogradskom železnićkom čvoru. Ona je prema ulozi i značaju druga, odmah iza železničke stanice "Centar" u Prokopu, i zbog toga je i u urbanističko arhitektonskom smislu posebno zahtevna.
Glavna železnička stanica Beograd
Jedan od značajnih problema su i nerešene kolosečne veze u stanici, koje treba rekonstruisati kako bi se izbeglo ukrštanje puteva vozova iz pravca stanice Beograd i Beograd Centar. Ova stanica je međustanica na pruzi Beograd Centar – Stara Pazova i prelazna stanica na jednokolosečnu prugu Novi Beograd – Beograd.
Urbanističkim planovima predviđeno je proširenje Stanice Novi Beograd u okviru parcele železničkog zemljišta. Stanicu Novi Beograd treba planirati sa kapacitetom od 2.500 putnika u vršnom času, što ukupno znači oko 16.000 putnika dnevno.
U okviru stanične zgrade potrebno je planirati sledeće funkcionalne celine za osnovne usluge putnicima: vestibil, šalterske blagajne, agencijske blagajne, info punkt, čekaonicu, garderobu, magacin i sanitarni čvor.
Nadalje, u okviru stanice potrebno je planirati celine neophodne za funkcionisanje saobraćaja: prostorije za organizaciju saobraćaja vozova, prostorije za organizaciju prevoza putnika, zajedničke prostorije za organizaciju saobraćaja vozova i prevoz putnika.
Iako je odavno planirano izmeštanje autobuske stanice, novac nije pronađen, a očigledno da nije postajalo političke volje. Političari danas obećavaju da će ovo finansirati kompanija "Eagle Hills" iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, iako se mnogi ljudi iz struke bune protiv davanja posla strancima bez tendera.
- Ako imamo finansijera, ovu šansu ne smemo da proputstimo - ako bismo ovo propustili to bi značilo da kolektivno nismo normalni – izajvio je prošle nedelje ministar saobraćaja Aleksandar Antić.
Da li smo nenormalni zbog "Beograda na vodi" uskoro će se pokazati...