Šta je novo?

Autobuska Stanica BAS(trenutna i novoplanirana na NBG)

Recimo, primer zapadne evrope. Ovde se autobuski prevoz koristi samo u gradu i na kratkim medjgradskim relacijama (do nekih 20km). To je naravno gradski saobracaj - medjugradski autobuski saobracaj ne postoji i sve se svodi na vozove. Recimo, hamburska autobuska stanica je mal te ne rezirvisana za autobuse tipa Eurolines iz Srbije, Rumunije, Bugarske itd.´U suprotnom verovatno ne bi ni postojala.
Kod nas, pak, sa druge strane, vozovi nisu dovoljno razvijeni, a autobuski prevoz pokriva sve linije koje obsluzuje i zeleznica, tako da ne vidim neku potrebu za presedanjem (recimo, dolazis iz Budimpeste vozom i onda hvatas bus za Cacak. zasto kada mozes oba busom da odradis? itd..)
Inace, dovoljno je da su autobuska i zeleznicka stanica (pogotovo protocna kao sto je NBG) budu blizu jedna druge, i sigurno ce biti povezane nekim prolazom ili cak pasazom, ali ne vidim neku potrebu za organizacijom jednog preduzeca.
 
Ma, kakvo jedno preduzeće. želj.stan. bi pripadala Ž.S., a
mogla bi da se izgradi prema Trećem bul. gde je slobodan plac.

Autobuska stanica će biti samo 100met.dalje na OTC.
 
slažem se da možeš ceo put da organizuješ bez upotrebe voza. Ja sam gledao malo unapred, uzeo sam kao pretpostavku da će pruge u Srbiji biti unapređene na standarde EU. Onda će ti biti brže da iz Budimpešte dođeš vozom do NBGD a onda autobusom do Čačka.

Posle gledanja jedne od emisija na Diskaveriju zaključio sam da je mrcvarenje železnice čisto političko pitanje. Naime, prikazali su hmm, uređaj (ne znam kako drugačije da ga nazovem) koji u stvari predstavlja pokretnu fabriku na šinama. Mašina izvadi one ogromne zakivke, skloni šine, pragove, naspe novi šljunak, izravna ga, postavi nove pragove, šine, zakuje ih i kreće se dalje (ne kuva kafu :D ). Britanci je koriste za popravku svojih pruga noću. Ne sećam se koliku su dužinu odradili u toku jedne noći ali me je frapirala činjenica da ta skalamerija košta samo oko 16 miliona evra i da joj ne treba puno radnika za opskrbu. E sad, ne znam koliko košta kilometar pruge, ali verujem da je drastično jeftiniji od kilometra autoputa, čak i sa dodatnim troškovima elektrifikacije pruge. Ova država (ili bar ova vlada) ne želi da ulaže u železnicu. Da hoće, mogla bi da osposobi bar pravac od Mađarske do Makedonije za TGV za relativno razumnu cifru (a može i da da koncesiju i za to :lol: ).

Kada konačno dobijemo takvu prugu (pre ili kasnije moraćemo), onda će onakva mešana autobusko-železnička stanica imati smisla, ali zašto ne planirati unapred?

Druga stvar je parking i servis za autobuse. Znate svi koliko to prostora zauzima u savskom amfiteatru i kako ružno izgleda. Zato sam i predložio da se parking i servis strpaju ispod pruge gde ih ne bi smo gledali.
 
Nije mi uopšte jasna ova " mešana autobusko-železnička stanica " ?!
Mogu samo da budu blizu jedna druge i ništa više.
To su dva sasvim različita sistema prevoza,dve različite firme, ..itd.

Ovo "da se parking i servis strpaju ispod pruge" ?! je jako loša ideja.
Servisi se ne obavljaju na autobuskim stanicama, na njih moraju da dođu
već ispravni da voze putnike, a ne da se popravljaju i servisiraju.

Sa N.Bgd treba izmestiti garažu GSP-a iza naselja I.Ribara, pa tamo mogu
da se servisiraju, ako je baš potrebno, a na stanicu da uđu na par min. za putnike.
 
Eh, bigvlado, kada bi sve to bilo tako jednostavno i jeftino. Pruga moze da kosta isto koliko i autoput u zavisnosti od terena, tehnologije itd. Nase pruge, cija osnova datira iz 19. veka ne moze da se "upgradeuje" vec mora da se rusi i pravi nova po tehnologiji brzih pruga (betonska trasa ide ispod pruge).

A sto se tice parkinga na novom BAS-u na NBG, to ce vec biti malo skuplje zbog vec poznatog terena na NBG, ali ako moze da se jednostavno smesti ispod samog BAS-a, nema potrebe da ga trpamo ispod pruge.
 
Ja ne znam da li je neko od vas isao skoro za Skopje, ali tamo je pre 2 godine uradjena nova autobuska stanica ispod zeleznicke koja je kao na nekom nadvoznjaku. Stanica za mene kao laika izgleda mrak i tu su se busevi i vozovi sasvim lepo uklopili. Takvo resenje je prosto idealno bas za prostor kod sadanje zel. stanice NBGD jer je izgled terena potpuno isti.
 
Ja ne znam situaciju u Skoplju, ali vrlo dobro znam ovde kod nas.
To što je tamo 'mrak' stanica, nije bitno .. ovde će biti dve 'sjajne stanice'. :)

st1lv8.jpg

pun format : http://img502.imageshack.us/img502/8481/st1lv8.jpg

Prema 3.bul. ( označeno plavim) postoji idealan plac za željez.stanicu.
A, sa druge strane pruge će biti bas-stanica preko koje prelazi UMP.
Levo na slici je garaža GSP-a, koju treba izmestiti iza bl. I.Ribara.

Takva je situacija i samo je treba iskoristiti i izgraditi te dve stanice.
 
Vise kombinovanja od ovoga sto je Dragan opisao u slucaju Z. stanice i BAS-a stvarno nije potrebno. A lokacija je vise nego idealna, pogotovu kada se UMP izgradi.

Ipak, @vladal

ako si napravio neke slike stanice u Skopju, slobodno ih okaci ovde da vidimo u kom smeru se krece region..
 
Bio sam prosle godine, a tada nisam imao fotoaparat uz sebe :( Pokusacu da nabavim.
 
Ova stanica (bar meni) deluje dosta ružno. Ali po površini je tu negde (gledajući prostor koji je nama na raspolaganju).

Ja ne znam gde se na BAS-u nalazi servis za autobuse, ali pretpostavljam da mora biti negde u blizini. U Zrenjaninu npr. se benzinska pumpa i hale za popravku autobusa nalaze iza stanice i deluju veoma ružno. Više puta sam imao prilike kada obliazim rodbinu po Vojvodini da vidim kako to izgleda.
Uvezli bi ceo autobusu unutra (zajedno sa putnicima :) )a onda nesto varili po njemu , lupali itd... :) Jednom mi se desilo da smo se četiri puta vraćali nazad u Zrenjanin na dodatne popravke. Uglavnom messy.

I u svakom pogonu gsp-a postoji radionica, benzinska pumpa i parking. Ne verujem da servis može da se premesti iza dr. Ivana Ribara jer je to suviše daleko. (ili si mislio samo na gsp?) Šta ako se autobus pokvari na stanici a ne postoji servis koji tu može da ga popravi? Tegliti ga par kilometara do servisa? Maltretirati putnike koji čekaju taj autobus (recimo da taj prevoznik nema drugi, linija je za npr. Minhen - ko će ga zameniti?) satima dok se ne odšlepuje i ne popravi? Ovo su sve realne situacije koje se dešavaju.

Drugo, parking za autobuse. Koliki je nama parking potreban? Za 100, 200, 300 autobusa? Koliki je kapacitet postojećeg parkinga? Da li će se autobuski saobraćaj u budućnosti povećavati ili smanjivati?

Lično mislim da je lepše kada ih ne gledam. Zato sam i predložio da sve prljave, ružne itd.. ali neophodne delove za funkcionisanje strpamo ispod pruge. Stanica mora da bude lepa, sjajna, čista itd. ali ona sama nije dovoljna. I Aerodrom ima prekoputa terminala hangare za održavanje aviona, u komšiluku :)

Ovo nisam znao, da mora da ide betonska podloga za brze pruge. Da li je to rešenje slično onom koje je upotrebljeno za tramvajsku prugu u Jurija Gagarina? Mi smo prugu imali, kakva god da je. Ne moramo da pravimo nove mostove, tunele itd. Pruga od Mаđarske do Makedonije ide uglavnom po ravničarskom terenu. Onakva mašina nam je u svakom slučaju potrebna, bar dok ne izgradimo prugu za maglev :D
 
Ova stanica u Skopju je stvarno mega ruzna. I to sa svih strana i uglova...

Autobusi koji se kvare ce biti izbaceni iz saobracaja jer ne zadovoljavaju tehnicke uslove. To je (na zalost) verovatno samo kod nas slucaj da servis mora da bude uz BAS. Ako je autobuski servis par kilometara udaljen, to nije katastrofa, jer ne verujem da moze toliko da se pokvari na samoj stanici da bude nepokretan. Ako je tako, onda valjda ide na otpad.

A ovo za pruge, gledao sam pre par godina kada sam putovao kroz Holandiju kako su to gradili. Bila je vrlo dugacka trasa od betona (i pitao sam se sta uopste grade posto je bilo malo usko za autoput) po kojoj se postavljaju sine, a na kraju posipa kamenom. Pruga od Madjarske do Makedonije je delimicno jednokolosecna, pogotovu, sto je i najgore, na jugu, kroz Grdelicku klisuru, tako da bi to kostalo puno, ali ce jednom morati da se desi jer svi evropski koridori moraju da budu dvokolosecni.
 
Nenad":1ho2sdhr je napisao(la):
Recimo, primer zapadne evrope. Ovde se autobuski prevoz koristi samo u gradu i na kratkim medjgradskim relacijama (do nekih 20km). To je naravno gradski saobracaj - medjugradski autobuski saobracaj ne postoji i sve se svodi na vozove. Recimo, hamburska autobuska stanica je mal te ne rezirvisana za autobuse tipa Eurolines iz Srbije, Rumunije, Bugarske itd.´U suprotnom verovatno ne bi ni postojala.
Kod nas, pak, sa druge strane, vozovi nisu dovoljno razvijeni, a autobuski prevoz pokriva sve linije koje obsluzuje i zeleznica, tako da ne vidim neku potrebu za presedanjem (recimo, dolazis iz Budimpeste vozom i onda hvatas bus za Cacak. zasto kada mozes oba busom da odradis? itd..)
Inace, dovoljno je da su autobuska i zeleznicka stanica (pogotovo protocna kao sto je NBG) budu blizu jedna druge, i sigurno ce biti povezane nekim prolazom ili cak pasazom, ali ne vidim neku potrebu za organizacijom jednog preduzeca.
Da na zapadu je skroz drugačije, železnice imaju skoro pa apsolutni monopol kada je reč o medjugradskom prevozu. Da ne bude zabune, i u Srbiji treba što više upgardeovati želenice, ali ni busevi nisu za bacanje, npr. u Japanu su medjugradski busevi isto toliko aktivni koliko u Srbiji, a u Evropi je medjugradski Bus prevoz najbolji u Turskoj koliko sam čitao. Tamo redovno upgarduju buseve pa neki liče i na avione sa stjuardesama i slično :D, mada treba uvesti neke standarde kod nas da ne švrljaju krševi po ptuevima.
 
Za to ce Stevo biti potrebno jos malo vremena, a prvenstveno da se poboljsa borba protiv korupcije, posto se tehnicki pregled i dalje prolazi za flasu viskija.
 
Ovde nisu prikazane slike autobuske stanice vec zeleznicke samo. Zel. stanica spolja stvarno izgleda ocajno ali novi, dogradjeni deo kao autobuska stanica je zaista lepo odradjen. Poenta mog poredjenja je bila na funkcionalnosti i slicnosti lokacija.
 
Nenad":3ctph6t9 je napisao(la):
Autobusi koji se kvare ce biti izbaceni iz saobracaja jer ne zadovoljavaju tehnicke uslove.
To je (na zalost) verovatno samo kod nas slucaj da servis mora da bude uz BAS.
Da ne preterujemo, autobusi su sve kvalitetniji i ne kvare se često, a
pogotovu ne na samoj stanici....Kako to i zamišljate : dođe. a ne može da ode?

Vozač valda u toku vožnje prvo primeti da nešto nije u redu sa basom,pa
ako treba svrati u neki servis na popravku, a to je i onako 'problem' vozača
i njegove firme koja treba da redovno održava vozila, pogotovu pred put.

Bas-stanica nije servis, već mesto za dolazak i odlazak putnika.
Servisiranje i šlepovanje je sasvim druga delatnost, posebna registracija firmi.
 
Nisam ekspert za Evropu ali mogu vam reci da slicnu situaciju kao u Srbiji imamo i ovde u Kanadi.

Zeleznicki medjugradski saobracaj postoji ali je u vrlo jadnom stanju za jednu ovako razvijenu zemlju. Nacionalna zeleznicka kompanija, "VIA Rail" obavlja svoje poslove na 14.000 kilometara pruge, sa blizu 3000 zaposlenih i godisnje preveze oko cetiri (4!) miliona putnika do svojih odredista - poredjenja radi, nas Beovoz je 2006-e prevezao 6.2 milion putnika.

Dakle, sav medjugradski saobracaj se svodi na drumski i vazdusni. U autobuskom saobracaju, posebo se isticu amerka firma "Greyhound" i domaca "Coach Canada" dok se u vazdusnom nadmecu dve kompanije, Air Kanada iz Montreala i WestJet iz Kalgarija.

Ali...polako se stvari menjaju. Danas nas je obradovala vest da je federalna vlada Kanade odobrila 700 miliona dolara tokom narednih pet godina, za poboljsanje usluga VIA Rail-a , za kupovinu novih i remont postojecih lokomotiva/vagona. Takodje, polako se pokrece debata o uvodjenju tkzv. "brze pruge" (lol) na najprometnijem transportnom koridoru u zemlji - od Vindzora do Kvebek Sitja, duz koga zivi oko ~17 miliona ljudi ili 56% stanovnika Kanade.

map.jpg
 
"Greyhound" :shock: Kosa mi se diže od njih na glavi!!! Vozio sam se od Vankuvera do Sijetla, i nazad.. To je takva katastrofa da ja nemam reči!!! U 6.15 ujutru mi je polazio autobus, i oni su tražili da se bude na stanici dva sata pre polaska?! Mesto nije moglo da se rezerviše (u Kanadskom saobraćaju može za 5CAD, iako mi je šalteruša preko telefona rekla da mogu da rezervišem mesto, doduše tek posle komentara da toga nema čak ni na Balkanu :D )?! Prepizdeo sam, i naravno došao ou 6.05 i našao mesto*.. :D Autobusi su im katastrofa, mada su prostrani, ali su skroz ofucani, prljavi.. Autobuska stanica u Sijetlu im je užas živi! BAS je apoteka u poređenju sa njom.. U suštini oni drže monopol u Severnoj Americi... Tip jedan je išao sa njima od Majamija do Vankuvera, mislim, britanac, bio je u fazonu road-tripa, ali je ceo put od Sijetla do Vankuvera pljuvao po njima, između ostalog kaže da je vozač rekao ženi da ako ne ućutka bebu koja plače, on će ih izbaciti iz autobusa, a bili su u sred pustinje?! (Što je najtragičnije, po pravilima na koja si se obavezao kupovinom karte, on ima pravo na to - i verovatno bi je izbacio.)
Što se tiče železnice, drugarica je htela najeftinije da ode od Vakuvera do Nove Scotie (provincija na krajnjem istoku), tražila je najeftiniju varijantu, i mislia da će to biti železnica, međutim ispalo je 4-5 puta skupjle od aviona! Zašto? Zato što se njom u principu voze samo turisti za razgledanje prirode... A i koliko kontam železnica je Severnoj Americi pre svega orijentisana ka kontejnerima? CN Tower (najviša građevina na svetu) je izgrađen od strane CN - Canadian National, železničkog preduzeća za prevoz robe.
"Air Canada", užas, užas, užas!! Montenegro je bolji od njih! Na letu koji nije low-cost ti naplaćuju hranu (neki buđavi sendviči, masna pica i najeftinija noodle supa iz stiropora(u Costcu je 0.5$), za 5$) i piće (osim soka i vode), a let je trajao 3-4 sata?!?!

I tako.. Mislim da je u principu međugradski saobraćaj u Americi (severnoj, ne znam kako je u južnoj i centralnoj :lol: ) KATASTROFA... Forsira te da ideš kolima, avio saobraćaj je kao naš autobuski i gori (koriste i dalje avione B727 i DC9, koji su u JAT-u rashodovani pre 5-6 godina, jer su previše stari i bučni za Evropu), autobusi su za najnajnajsiromašnije, i za mlade evropske turiste (U autobusu je bilo više nas iz Evrope, nego njih :lol: ) mnogo se koriste kola, i tako, sve u svemu - EUROPE ROCKS :)


* A povrh svega, pitam ovog na šalteru, zamolim ga, da mi kaže da li obično ima gužve u tom ranom autobusu, i on, p****, neće da mi kaže, samo - dva sata ranije.
Ali ono što je bilo najgore, pošto sam išao sa jednim švajcarcem, on nije mogao da stigne pre 6, nije imao autobus, a ja sam mogao u 4, i ja ih pitam, da li mogu ja da dođem u 4 sa kartom za njega i mene i da nam zauzmem mesto, pošto putujemo zajedno, i oni mi kažu da ne mogu.. Užas...
 
Mi smo hvala Bogu u srcu Evrope i ne moramo da se uporedjujemo sa USA i Canada jer su nam pozitivni primeri na kojima mozemo da se ucimo mnogo blizi :)
 
A zasto je po vama neophodno da se autobuska stanica nalazi u centru NBG-a? Za par godina (decenija?) cemo onda imati isti problem kao i danas?!?
 
Autobuska stanica nije neka ogromna investicija (kao recimo Prokop) i relativno je lako izmestiti je, tako da, kada za to bude bilo potrebe, isteracemo je u Obrenovac :D
 
На теми о ОТЦ-у је опет почела прича о измештању аутобуске станице. Оно што нигде не пише је о којој се аутобуској станици ради. У центру имамо БАС и Ластину станицу. Упорно се пише о измештању аутобуске станице, а не аутобуских станица... Ако се измести само БАС, онда то и нема баш пуно смисла, бар што се тиче савског амфитеатра. Са друге стране Ласта је приватно предузеће, и не знам колико град може да их натера да се одрекну коришћења своје станице (морали би да плаћају БАСу накнаду), а ни да их натера да граде нову... А нешто сумњам да ће сами да им направе станицу...
 
Naravno da se misli na sve autobuske stanice,tj. sve se sele iz Savskog Afiteatra.

Urbanistički plan za deo Novog Beograda
Autobuska na mestu Buvljaka
- To je dugoročni projekat zacrtan Generalnim planom. Postojeća Autobuska stanica u Karađorđevoj ulici nije
primerena za dolazak u grad na stotine autobusa iz celog sveta. Potrebno je da se ona izmesti na primereniju
lokalciju, a taj deo Novog Beograda je veoma dobro mesto. Uz izgradnju nove autobuske stanice, postojeća železnička
stanica u Novom Beogradu biće rekonstruisana i proširena - kaže za „Blic“ glavni gradski arhitekta Đorđe Bobić.

Lokacija u Bloku 67, između ulica Jurija Gagarina, Bulevara umetnosti i Bulevara Milutina Milankovića, pa sve
do „Buvljaka“ ubrzano se razvija. Nedavno je otvoren „Delta siti“ na 85.000 kvadrata, najveći šoping mol u gradu.
Odmah pored njega, ubrzano se gradi Univerzitetsko selo, buduće stambeno naselje sa 2.100 stanova, koje bi
trebalo da bude završeno do maja 2009. godine kada počinje Univerzijada. Sledećeg proleća, na mestu gde se
ukrštaju Ulica Jurija Gagarina i Treći bulevar počeće pripremni radovi za izgranju pristupnih saobraćajnica za
most preko špica Ade Ciganlije, koji će se graditi u neposrednoj blizini.

- Nova autobuska stanica biće veoma dobro povezana sa ostalim saobraćajnicama. Tim delom Novog Beograda
prolazi trasa Unutrašnjeg magistralnog poluprstena. Saobraćajno, to je veoma pristupačna pozicija sa svih strana
- kaže za „Blic“Miodrag Ferenčak, direktor Sektora za generalno i prostorno planiranje Urbanističkog zavoda Beograda.
Izgradnja nove autobuske stanice verovatno će početi 2009. godine.

Iseljenje u fazama
Iseljenje „Buvljaka“ ići će postepeno i u fazama, a konačna lokacija još nije određena.
- Kad se završi detaljni plan regulacije i kad on prođe gradsku Skupštinu, a nadam se da će to biti na proleće, onda
ćemo ozbiljnije da se bavimo lokacijama na koje može da se preseli Otvoreni tržni centar, popularni „Buvljak“.
Za sada postoji samo namera da se on izmesti na neko saobraćajno prometno mesto, uz autoput, Zrenjaniski put
ili Ibarsku magistralu - kaže Đorđe Bobić.
Blic : http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=19823
 
Evo par ideja samo za železničku stanicu, mislim da treba da bude dugačka i vitka, i da se svojom modernom arhitekturom uklopi u okruženje. Dobro rešenje bi bilo da se putnici koji treba da presedaju na autobus ne sprovode na niži sprat već da na tom spratu koji je u visini voza pređu u autobusku stanicu, tj. da gornji sprat bude za cirkulaciju onih koji moraju da presedaju na autobus ili voz, tako bi se smanjile gužve i zabune, gde treba ići. Na tom gornjem spratu bi mogli da stave horizontalne eskalatore, kao na aerodromu, da se ljudi ne mrcvare sa prtljagom.

Stanica TGV u Lionu




Stanica TGV u Avinjonu





Ovo ne znam odakle je, ali je lepo rešenje za sličnu konfiguraciju terena, tj. i kod njih su šine dosta uzdignute u odnosu na okolni teren.

 
Vrh