Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 295 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 15 4,8%

  • Ukupno glasača
    310
I nije čudo, modifikovan IK161. U početku sa sa Rabinim D10 turbo motorom i manuelnim menjačem IK202, posle RENK automatski, pa MAN atmo, pa Merc turbo, MAN turbo i na kraju kupusijada. Pričam za GSP.
Inžinjeri i dizajneri su bili jednostavno gluvi i terali svoju priču umesto da su poslušali ljude iz GSP i unapredili sve što nije valjalo na 161.
Krenuli su sa igranjem i uvaljivanjem autobusa pa ti se snalazi kako znaš. Išlo se sa stavom budi srećan što si dobio autobus.
Previše problema.
 
SANOS 115 je isto proizvod daleko losijeg kvaliteta u odnosu na neka druga evropska vozila pravljena 1980ih godina. Licno sam cuo zalbe ljudi na one neudobne crvene autobuse iz 1990ih sa Mercedesovim znakom. Dosta je vise nostalgije za YU kontejnerima.
 
Ik 201 je produkt vrlo bolnih devedesetih. Ko to ne pamti, ne možemo da diskutujemo. Bio je spremljen tehnički za proizvodnju u predvečerje raspada i ratova. Poreklo mu jeste bila prerhodnik 160, uz niz unapređenja. Ali, proizvodnja počinje u sred devedesetih kad je trebalo pokazati da smo jači od svetske blokade, rata i inflacije. Prava Severna Koreja. Takav politički proizvod nije mogao daleko. Ni kasnije, nije ga bilo mnogo moguće poboljšavati. Najfunkcionalnije izmena bila je promena fasade - opet dvostruka šoferka (ni šasija ni GSP nisu mogli da podnesu onaj ar stakla) i dvostruki jugo farovi umesto floridinih na ćoškovima. U jednom onovremenom časopisu sam tada kritikovao te osetljive delove na najizloženijim delovima karoserije. Zato će kasnije GSP imati niz svojih kreacija na prepravkama.
Druga itmena je pozicija hladnjaka o kojoj je Žika više puta pisao.
Upotrebljeni materijali bili su ispod svakog nivoa - plastika table, ili zavrtnji koji nisu mogli da drže gelendere... Podesti ispod sedišta su posebna priča. I sve to opet začinjeno katastrofalnim održavanjem u GSP.
Svako najbolje zna šta voli i šta mu odgovara i prema sebi i svom sistemu vresnosti bira stvari za sebe. Iako sam od svih autobusa najviše vremena proveo za volanom Ikarbusovih i starih i novih tada, tvrdim da su tehnički bili loši, da su ziu trolejbusi, šta god ko o njima mislio, imali bolje vozne osobine i ponašanje na putu, posebno pod opterećenjem. Voziti ikarbus 80km/h i ziu nije bilo ni približno isto. Ziu je ostajao miran, dok je ik počinjao da beži po putu i ljulja se po obe ose.
Međutim, došli su u vreme kad nije bilo mogućnosti za kupovinu bilo kakvog vozila iz uvoza, kad su izdisala ranija izmučena gužvama tokom sankcijskih nestašica goriva i nedostatkom delova i narednih godina bili okosnica prevoza. I za to im hvala, ali stvari prosto moramo zvati svojim imenom. Bio je to loš autobus, čija ni druga generacija nije uspela da nadmaši manove am ili sanose. A to da li je neko sedište bilo okrenuto ovako ili onako, najmanje je važno. Važno je da su putnici ulazili i izlazili i vozili se dostojanstvano, da je vozač bio siguran u vozilo koje ga je slušalo...
I, još jednom, svako ima ukus prema onome koliko drži do sebe. Ne možemo ovde ukrštati emocije, već argumente.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=825315#p825315:fayqpaah je napisao(la):
MIG29 » Pon Feb 22, 2021 7:09 am[/url]":fayqpaah]SANOS 115 je isto proizvod daleko losijeg kvaliteta u odnosu na neka druga evropska vozila pravljena 1980ih godina. Licno sam cuo zalbe ljudi na one neudobne crvene autobuse iz 1990ih sa Mercedesovim znakom. Dosta je vise nostalgije za YU kontejnerima.

Lošijeg jeste u odnosu na evropska vozila jer vuče korene od Mercedesa O317. Dve generacije razlike se odmah primete . Ali opet daleko kvalitetniji od Ikarbusa tog vremena i ovih kasnije. Bio je na ispitivanju u Institutu za motorna vozila Vinča gde se dobro pokazao. Jedina zamerka je stavljena na čvrstoću zadnje platforme što se i pokazalo tačno posle 10 godina nenormalne eksplatacije u Beogradu. Mečkin OM447 uparen sa Famosovim šestobrzincem je pucao od snage, uz Banjicu dobro napunjen izlazio je preko 50 km/h (ne sećam se da je bilo koji noviji mogao tom brzinom, osim opet Sanosa sa DAF motorom).



Što se tiče udobnosti i upravljivosti ništa nije zaostajao u odnosu na modele sa motorom pozadi MercedesO305 i O405 (vozio oba, novijiniskopodni Citaro, Conecto su tvrđi). Vešanje je bilo skoro pa isto osim gornjeg kačenja zadnje osovine, jastuci isti , ventili visine isti, amortizeri isti. Kočnice su bile odlične, široko kočenje sa velikom rezervom. Nije bilo pregrejavanja. Udobnost bukvalno na nivou putničkog automobila, tiho i sa umerenim prenošenjem neravnina na karoseriju, bez udara karakterističnih za Ikarbus. Buka motora je bila poprilično prigušena jer je ispod bio debeo sloj izolacije, svi poklopci su imali takođe izolaciju. Bočni poklopci/vratanca na karoseriji nisu bili kao na Ikarusu parče lima več ozbiljan poklopac kao na turističkim autobusima u ciju bolje zvučne izolacije.
Vozački prostor na žalost nije osavremenjen zaostao, bez obzira na to bio je pregledan sve na dohvat ruke, retrovizori odlično postavljeni, unutrašnji ogomnih dimenzija (kao iz kupatila), kvačilo mekano (daleko bolje rešenje nego Ikarbus) , čak i kasnije hidraulično nije pravilo probleme (što je Ikarbusu 10 godina kasnije bila rak rana). ŠTo se tiče vozača izuzetan bus.

Stanu putnika sam komentarisao i ponoviću, odličan raspored sedenja, ogroman prostor za putnike, bukvalno primi putnike kao zglob i odlična prohodnost. Mana samo dva stepenika alo opet sa velikom površinom pa se u gužvi tu normalno stajalo. Vrata prilikom otvaranja su zauzimala malo prostora za razliku od dvokrilnih kod Ikarusa koja poprilično suze ulaz (jednokrilna su druga priča ali poprilično nepouzdana). Odlično su dihtovala što je osećalo zimi. I bitna stavka Sanosi su bili snabdeveni dodatnih grejanjem (Webasto).

Stana mehaničara kao što i dolikuje Mercedesu, sve je bilo lako dostupno i lagano za rad. Najbitnija stvar da su se sve kočnice mogle naštelovati van kanala (nisu imali automatske štelove). Rad na osovinama tj vešanju je daleko lakši, brži i jeftiniji (to najbolje znaju oni koji su menjali silene na Ikarbusu). Pneumatska instalacija nije zavučena kao kod Ikarbusa.

Za ono vreme i za Beograd odličan.
 
Platforma zadnja možda ivne bi bila problem da nije bilo enormnih pretovara u onim kriznim godinama. Negde mialim da postoji podatak sa Sm. puta o nekih 170 ljudi u njemu. Daleko iza osovine i oslonca morala je da posle nekog vremena puva ta platforma. Ali, u njemu je i vozač i putnik bio gospodin. Jeste tabla već bila pase, bolje bi legla neka iz o405, ali to je bila standardna sanosova tabla sa neštp drugačijim rasporedom instrumenata (zamenjena mesta manometra ulja i pokazivača količine goriva).
Malo su tasteri za vrata, tražili navikavanje jer su bili na vertikalnom zidu, pa je trebalo navići ruku. Ostalo, sasvim korektno za drugu polovinu osamdesetih i domaći proizvod. Moror, osovine i menjč su svakako bili aktuelni, tako da nije mnogo zaostajao. Jedino bi mu retarder valjao. Voleo sam onaj zvuk blago ugrejanih kočnica. Ali, što Žikakaže, nikada nisu smrdele, nikada se pregrevale, što je na Ik bilo vrlo lako. A kad ih ugreješ, misli kud ćeš.
 
Na Ikarusu su ugrađivali Telme kao retardere i imalo je posledicu pregrevanje i crkavanje alternatora. Jednostavno Iskrinom alternatoru je to bio preveliki zalogaj. Rešenje isključivanje.
Kad su krenuli prvi Ikarusi od sredstava samodoprinosa nešto posle Sanosa (tu su i Avtomontažini MAN-ovi) bilo je jago gruba vožnja , sa puno cimanja, pored motora buka iz diferencija (RABA po tome karakteristična, čuje se kilometrima) bile su prisutne i gadne vibracije koje su se prenosile sa sedišta na putnike (kao da te neko šašulji po j.jima).
Visoki i široki blatobrani su bili noćna mora, naročito sedišta na njima. Ni da sedneš ni da ustaneš.
Sanos je daleko bolje rešio sa daleko užim i boljim rasporedom sedišta.
 
Diferencijal Raba bio je problem i na trolejbusima. Bučni, stalno je izlazilo ulje, a nisu dobro podnosili nagli start elektromotora. Bilo je lomova, vlokiranja, vrlo često su vučeni za garažu sa izvađenim poluosovinama. Meni je jedan zablokirao pošto je danima vožen ekstremno bučan, na nizbrdici iznad Partizanovog stadiona, pri uključivanje elektro kočnice. Ispostavilo se da je bio skroz suv. Zamislte kako je bilo putnicima kad su zablokirali zadnji točkovi.
 
Jednom je i meni zabo Rabin diferencijal, taman da krenem iz stajališta kad puče kao da me je neko od pozadi udario. Nije bilo šanse da se pomeri bus. Okrenuo raspored, dao lokaciju i lagano kući. Mislim da su ga tek sutradan pomerili.
 
Zika
Kad sam rekao da je losiji kvalitet SANOSa 115 u odnosu na druga vozila nisam mislio na zastareli koncept vec na zavrsnu obradu. Mercedes 405 je recimo daleko finije odradjen od SANOSa 115, sasija, gelenderi, sedista, paneli, sve je klasa iznad. Znam da je 115 naslednik 317 i nista ne zameram po tom pitanju, ali je zavrsna obrada inferiorna u odnosu na druga evropska vozila 1980ih.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=825344#p825344:16ksu097 je napisao(la):
Žika » Pon Feb 22, 2021 10:00 am[/url]":16ksu097]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=825315#p825315 I bitna stavka Sanosi su bili snabdeveni dodatnih grejanjem (Webasto). [/quote:16ksu097 je napisao(la):
Zar IK-201 nisu imali Webasto?
 
Posle koliko godina ?
Šalim se , tada su vozili u kratkim rukavima.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=825506#p825506:20k9dtga je napisao(la):
MIG29 » Pon Feb 22, 2021 7:49 pm[/url]":20k9dtga]Zika
Kad sam rekao da je losiji kvalitet SANOSa 115 u odnosu na druga vozila nisam mislio na zastareli koncept vec na zavrsnu obradu. Mercedes 405 je recimo daleko finije odradjen od SANOSa 115, sasija, gelenderi, sedista, paneli, sve je klasa iznad. Znam da je 115 naslednik 317 i nista ne zameram po tom pitanju, ali je zavrsna obrada inferiorna u odnosu na druga evropska vozila 1980ih.
Naši su zaostali u lajasnama iz 50 tih. Nisu imali nikakvu ambiciju da nešto lepše odrade. Pa ček i turistički busevi su koristili lajsne iz gradskih buseva, lampe za osvetlenje i sve ostalo što se moglo uglaviti.
Istina da bi svaki pojedinačni poklopac za šrafove koštao, poklopac za ugao i slično ali proizvođači sa istoka su baš preterivali. Šraf sa konusnom glavom i rokaj svuda.
 
Dva veterana... #322 i #1019 :D

YfVipjh.jpg


KBB8XxR.jpg
 
#322 puni 20 godina ove godine :bubanj:

Gde se nalazi Webasto na IK-201,da li je mozda ispod onog poklopca preko puta trecih vrata?
 
Webaster je bio dadatna oprema. Naručivali su ga manji prevoznici. Ne znam da ga je ijedan gspov imao.
Žika pomenu unutrašnje lampe. U osamdesetim su svo domaći autobusi, bilo koje namene imali iste unutrašnje svetiljke za 5/21 sijalice, vrtele su se dve forme gabaritnih sredatava, zadnja svetla su bila pojedinačna okrugla, pa osamdesetih uska pravougaona, pa negde kaanije ona gotovo kvadratna. I onda su samo različito slagana. Sedamdesetih je bio na sanosima (s14) trend upotrebljavanja farova od tristaća i migavca (bilo ih je i na tamiću), pa su onda prešli, s 314/415 na najbolji far koji je kod nas napravljen - okrugli veliki od fiće, ali sa ravnim staklom. Njega su kasnije koristili svi - i na autobusima i na kamionima. Neizbežna je bila i pravougano maglenka, ugrađena u prorez branika (ređe okrugla). Bilo je to oslanjanje na domaće resurse, a uz pomoć nešto Heline tehnologije, Saturnus je tada izrastao u sjajnom proizvođača rasvete za vozila. Identičan program, ali nižeg kvaliteta, imao je poljski Wesem, a kod nas će se pojaviti tek pred kraj SFRJ.
Odoh daleko, samo zato što ne nađoh sliku one unutrašnje lampe. Oko devedesete doživela je modifikaciju, zaobljivanjem i povečanjem disperzivnosti svetla. Bila je kabinsko svetlo i u kamionima, a viđao sam je i u nekim železničkim vozilima.
 
Tу око Београђанке ако није крпљен водовод једно 5 пута у последњих 1'0 година...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=825809#p825809:3kbb7eo9 je napisao(la):
Djole Pevcanin » Uto Feb 23, 2021 7:31 pm[/url]":3kbb7eo9]Боље да није.

Послато са Mi 9T помоћу Тапатока
Sigurno je bolje voziti se u prepunom Higeru.
 
И најстарији зглоб је бољи од било каквог солаћа.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=825851#p825851:1q0evgng je napisao(la):
Vinča307 » 23 Феб 2021, 22:40[/url]":1q0evgng]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=825809#p825809:1q0evgng je napisao(la):
Djole Pevcanin » Uto Feb 23, 2021 7:31 pm[/url]":1q0evgng]Боље да није.

Послато са Mi 9T помоћу Тапатока
Sigurno je bolje voziti se u prepunom Higeru.
Боље препуни Хигер него полупразан ИкарКРШ. И да, од данас више не читам латиницу намерно.
 
Sve je bolje za gradski prevoz nego li zglobni Ikarbus, pa bio to i monocikl marke Higerkrš. :D
 
Ручно се праве рикше које су много квалитетније од фабрички произведених Икарбуса или Хигера.
 
Ко воли да се гура ко сардина нек изволи. Мени је то вређање достојанства. Моје искуство са јавним превозом јесте да је капацитет ипак битнији параметар од годишта.
 
Vrh