Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 302 94,7%
  • BMC

    Glasovi: 17 5,3%

  • Ukupno glasača
    319
1000004642.jpg

Opet zglobni 71. Šteta što nema na 75 neki, sad je ređe tamo naći solarisa nego ovde.
 
Danas prvi put u životu ušao u nov GSP-ov autobus (P93638) da nisam video garažni broj uz istorijski prepoznatljiv logo preduzeća na koliko toliko upadljivom mestu, već samo na aplikaciji. Baš su se potrudili da budu maksimalno neupadljivi. Semi-stealth autobusi.

Utisci su sledeći:
Prvo što privlači pažnju i pre nego što vozilo krene to su vrata od kojih se neka (u ovom slučaju treća) potpuno zaustave na dobrih 20cm od zatvorenog položaja, što mislim da nije bilo toliko izraženo ni kod prve serije.

Po polasku primetno muče, doduše dosta tiše od dizela. Generalno glasniji od prethodne serije po puštanju u saobraćaj, mada proizvodi i jedinstven zvuk lepši od vremenom "traktorisane" I serije, nalik Higeru.

Raspolaže vidno komotnijim prostorom u zoni zadnjih vrata i pored jednog sedišta više (tri normalna umesto dva uloška), pri čemu je ergonomija poboljšana montažom tri vertikalne šipke na dobroj visini.

U vožnji je i dalje prilično tvrd, manje doduše, čak preko ležećih osetno slabije. Ume da nabija i drugu i treću osovinu pri bacanju preko neravnina, mada i mekše i tiše u odnosu na I seriju. Nije me zabolela kičma od Sava Centra čak do Medaka III.

Lateralni paneli su promenjeni, te sad izgleda "azijski" poput Higera zahvaljujući učvrsnim lajsnama novih panela, međutim utegnut je (sad koliko će i ostati kad padnu šaka štap-kanap službi održavanja videćemo).

Najviše me iznenadilo to što je "trešovao" samo preko kratera u Darvinovoj (pre crvenog solitera), i to 5x tiše u odnosu na Strelin Conecto G s 52 (ouch), dok je na ostatku trase vožnja bila skoro kao u solo Citaru. Ni spojevi sedišta i šipki ne puckaju. Zglob skoro da i ne krcka, u celom autobusu baš malo. Jedino tiho cvili oko vrata (okretna šipka uz metalnu zaštitu).

Bolje i vuče, skoro kao Solaris u Jerkoviću, mada bio je prazan.

Sveukupno dosta kvalitetniji proizvod, pa pravdava oznaku +. To je minimalno što sam prvobitno i očekivao od BMC, ali moram priznati da su (uz nedosledan kolorit enterijera sa crvenim i žutim šipkama neusklađenim s placim eksterijerom) ta vrata uprskala ceo autobus. Živo me zanima da li je cela serija takva ili je ipak reč o izuzetku u vidu jednog vozila.

Na kraju, enterijer i dalje na kritičnom mestu nije optimalno rešen za cirkulaciju što je moglo lako biti prevaziđeno skidanjem četiri sedišta u prolazu s desne strane, odn. pomeranjem unutrašnjeg ispred točka na poziciju ispred do prozora nalik CityClass-u sa istom pozicijom drugih vrata.
 
Kršine neopevane. Ja ne znam kako bilo ko ima šta da kaže pozitivno za ove šklopocije. Kad su se Solarisi pojavili, odmah se videlo da su nešto najbolje što je vozilo Beogradom. Ovo će da se kotrlja par godina i ćao.
Apsolutno se slažem, vozio se danas novim i ono je težak krš. Šta mene briga da li pucka neki panel, kad udari u rupu, izbija kamen u bubregu iako je novo vozilo.
 
Kršine neopevane. Ja ne znam kako bilo ko ima šta da kaže pozitivno za ove šklopocije. Kad su se Solarisi pojavili, odmah se videlo da su nešto najbolje što je vozilo Beogradom. Ovo će da se kotrlja par godina i ćao.
Ne znam kakav je ostatak serije, ali što se konkretno ovog primerka tiče pitanje koliko će biti utegnuti ti paneli što sad gotovo da ne krče, a pogotovo za koliko će početi da treska po rupama i da još više muče (prilično glasan od prvog dana). A tek šipke kad krenu da se ljušte.

Pa evo iz njega preseo u zglobnu bundevu na 29 sa narandžastim šipkama koje odgovaraju plavom vozilu, nije bilo neoljuštene šipke. Vozilo izgleda duplo starije i još jeftinije. Ovim će uoči ekspa već da farbaju šipke u narandžastu, dok starim neće morati ništa. Da, dobio je kolirit koji je mogao biti postignut crvenim (sada tamnoplavim) plafonom i eventualno podom i metajnim kutijama za točkove u istoj boji.


@МиљковићSRB

Baš me danas iznenadila tri Solarisa na šinama u brzini, jedan na 85 u Požeškoj, drugi na 95 u Milentija Popovića, treći na 31. Ovaj treći kod Karađorđevog pičio preko šina s najmanje 150 ljudi, klepetao na drugoj al plivao ko Mercedes. Ništa nisam osetio. Ispada da što je više raštimovan to je mekši.
 
Iveco odavno isporučio prvi lot fejsliftovanih Urbanwayeva Atini. Jako dobro izgledaju u standardnoj eko (gasnoj) belo-zelenoj šemi:
1-1.jpg


U prethodnom periodu bilo dosta polovnjaka, ali polako se staje na noge.

Za to vreme Beograd glumi neko ludilo. Šapić da se pokrije po ušima, budući da je upravo GSP tražio gasni Urbanway na test neposredno pre masovne nabavke solo dizela. Onda su usledili gasni, znamo kakvi.

A Atini i Solunu neka je sa srećom.
 
Које понижење ГСП, и који бескичмењаци у фотељама у том тужном предузећу. Али очекивано, како су се односили према наслеђу, тако ће и историја према њима.
 
takođe, izgleda se planira, kako sam nezvanično saznao iz (ne)pouzdanih izvora i spuštanje do ekspa starosne granice na 7 godina. ali ne smem mnogo da odajem ovde, ekvivalent javnog mesta, samo na internetu.
 
takođe, izgleda se planira, kako sam nezvanično saznao iz (ne)pouzdanih izvora i spuštanje do ekspa starosne granice na 7 godina. ali ne smem mnogo da odajem ovde, ekvivalent javnog mesta, samo na internetu.
Замислите Ласту са возилима млађим од 7 година. Незамисливо. Знамо да ће Ласта до тад бити покојна, сахраниће је ови бедници на челу Града. Уклањање Ласте из приграда је само одложено на неко време по мом мишљењу урадиће оно што су наумили сигурно.
 
HAHAHAHAHAHAHHAAH SREĆNO SA TIME DO SUTRA
Omg 1200 autobusa i tramvaja DO 2025! Vidim kako kad nije ni onih pišljivih 100 stiglo, a uzevši u obzir uobičajenu dinamiku isporuke krštene tramvaje nećemo videti ni uoči Expa.

takođe, izgleda se planira, kako sam nezvanično saznao iz (ne)pouzdanih izvora i spuštanje do ekspa starosne granice na 7 godina. ali ne smem mnogo da odajem ovde, ekvivalent javnog mesta, samo na internetu.
U tenderu za privatnike pominjana je mogućnost smanjenja starosne granice sa 10 na pet godina posle 2025 kada bi (od 1.1) trebalo da se povuku vozila starija od 10 god, međutim u praksi vidimo nedostatak novih vozila za jedan takav poduhvat.

Pretpostavljam da će dugovlačiti zadržavanje postojećih GSP vozila, pogotovo zglobnih (Solarise sve izvesnije bez remonta) do realizacije velikih nabavki za Ekspo, kada će na silu zameniti i sve novije starije od pet godina.

Videćemo tačno posledice masovnoh nabavki loših vozila, na koje je upozoravano još od 2018.
 
Za onih 700 vozila o kojima je ranije govorio je računao i vozila privatnika, tako da je moguće da je i sad isto.
 
Pa 1200 ima autobusa za grad i poteze, ali bez tramvaja i trolejbusa (ili elektrobuskih zamena). Moguće da bi ovo trebalo da uključuje pored tramvaja i trole/e-buseva te najavljene uz bonuse za najavljeno povećanje inventara za 25-30%. Tu su naravno uključeni i privatnici, budući da zapravo pokušava progresivno da kontrakuje GSP.
 
Danas prvi put u životu ušao u nov GSP-ov autobus (P93638) da nisam video garažni broj uz istorijski prepoznatljiv logo preduzeća na koliko toliko upadljivom mestu, već samo na aplikaciji. Baš su se potrudili da budu maksimalno neupadljivi. Semi-stealth autobusi.

Utisci su sledeći:
Prvo što privlači pažnju i pre nego što vozilo krene to su vrata od kojih se neka (u ovom slučaju treća) potpuno zaustave na dobrih 20cm od zatvorenog položaja, što mislim da nije bilo toliko izraženo ni kod prve serije.

Po polasku primetno muče, doduše dosta tiše od dizela. Generalno glasniji od prethodne serije po puštanju u saobraćaj, mada proizvodi i jedinstven zvuk lepši od vremenom "traktorisane" I serije, nalik Higeru.

Raspolaže vidno komotnijim prostorom u zoni zadnjih vrata i pored jednog sedišta više (tri normalna umesto dva uloška), pri čemu je ergonomija poboljšana montažom tri vertikalne šipke na dobroj visini.

U vožnji je i dalje prilično tvrd, manje doduše, čak preko ležećih osetno slabije. Ume da nabija i drugu i treću osovinu pri bacanju preko neravnina, mada i mekše i tiše u odnosu na I seriju. Nije me zabolela kičma od Sava Centra čak do Medaka III.

Lateralni paneli su promenjeni, te sad izgleda "azijski" poput Higera zahvaljujući učvrsnim lajsnama novih panela, međutim utegnut je (sad koliko će i ostati kad padnu šaka štap-kanap službi održavanja videćemo).

Najviše me iznenadilo to što je "trešovao" samo preko kratera u Darvinovoj (pre crvenog solitera), i to 5x tiše u odnosu na Strelin Conecto G s 52 (ouch), dok je na ostatku trase vožnja bila skoro kao u solo Citaru. Ni spojevi sedišta i šipki ne puckaju. Zglob skoro da i ne krcka, u celom autobusu baš malo. Jedino tiho cvili oko vrata (okretna šipka uz metalnu zaštitu).

Bolje i vuče, skoro kao Solaris u Jerkoviću, mada bio je prazan.

Sveukupno dosta kvalitetniji proizvod, pa pravdava oznaku +. To je minimalno što sam prvobitno i očekivao od BMC, ali moram priznati da su (uz nedosledan kolorit enterijera sa crvenim i žutim šipkama neusklađenim s placim eksterijerom) ta vrata uprskala ceo autobus. Živo me zanima da li je cela serija takva ili je ipak reč o izuzetku u vidu jednog vozila.

Na kraju, enterijer i dalje na kritičnom mestu nije optimalno rešen za cirkulaciju što je moglo lako biti prevaziđeno skidanjem četiri sedišta u prolazu s desne strane, odn. pomeranjem unutrašnjeg ispred točka na poziciju ispred do prozora nalik CityClass-u sa istom pozicijom drugih vrata.
Sto se tice vrata, evo danas nisam zatekao problem sa njima u dva komada koja su me prevozila danas (3640 i 3646), te je verovatno rec o tome sto si ti pomenuo (izuzetak u vidu jednog vozila)
 
Da li se zna šta je sa odlukom da se ubacuju reklame na autobusima spolja, pošto su prošle godine davno izglasali u skupštini grada Beograda da mogu se okačiti reklame spolja?
 
Da li se zna šta je sa odlukom da se ubacuju reklame na autobusima spolja, pošto su prošle godine davno izglasali u skupštini grada Beograda da mogu se okačiti reklame spolja?
Vidis da im se drma fotelja svima i da ne znaju gde im je dupe a gde glava, nisu im reklame sad prioritet. Studenti su im napravili pometnju.
 
pošto sam baš iznerviran svim ovim, dopustiću sebi malo prostačke, ovaj umetničke slobode. ma nek nam poduvaju ako smo im mi najveća briga pored zemlje koja se raspada. onda su svakako zaslužili ovo, ne samo zbog devalorizovanja gradskog prevoza već i svakog drugog sr*nja na koje su položili šape.
 
Ja se još čudim kako Atina tek pred kraj 2024. počela da prima prve Urbanwayeve (koji je trebalo da budu isporučeni do kraja godine), kad ona odbila specifikaciju sa starom maskom proizvedenu krajem 2023/početkom 2024, što je pomerilo rok do aprila '25. Vozila su proizvedena u renoovoj fabrici (Iveco Bus France, Annonay, južno od Liona) za koju kažu da je ispred karosine (Iveco Bus Czech Republic, Vysoke Myto nedaleko od Pardubica) po pitanju kvaliteta.

Lager ladno završio u Torinu koji je već počeo rebrendiranje i enterijera montažom plavih plastičnih uložaka na sedišta. Šipke su brušene, stubovi i ram oko zgloba su sive boje umesto standardne braon, ispred trećih vrata je skinuta kutija koja je donedavno karakterisala i gasnu verziju, sa ili bez sedišta. Utisak kvare samo okretna vrata s pregradom na idealnom mestu za džep ispred kliznih nalik novosadskoj Skaniji. Iveco ga nudi, a najbolje bi bilo da ostane vertikalna šipka u prolazu, s tim da se dodaju i horizontalne uz prozor, odn. duž unutrašnje ivice plafonskog panela između zgloba i te vertikalne šipke.

I Torino se može hvaliti svojom izvedbom nemanjićko plave, znatno istaknute kombinovanjem sa RAL 1018 cink-žutom, koja Urbanwayu i sa starom maskom, moram priznati, jako dobro stoji.

Naši slepci su mogli da traže traku sa klimama i kutijom za boce cink-žute, ili čak i maske, a ostalo da ostave plavo. Isto tako, mogli su i branike da uz krov ofarbajunu žuto, a ostalo ostave plavo. Torino je rerezentativan primer postavljanja garažnih brojeva, pozicije, veličine i boje (uvek ista pozadinska plava na akcent-žutoj) zonirane grupe logoa prevoznika, obeležja samouprave, te heraldičkih motiva.

Eto, ako budu hteli da upristoje GSP, ukazala se prilika za nabavku 500 zglobnih gasnih autobusa za Bežaniju (2,5x više od Solarisa), svakako u praktičnijoj specifikaciji.

Sad pitanje da li Iveco može da oslobodi toliko slotova u cilju realizacije za godinu i po (pogotovo u slučaju proizvodnje isključivo u francuskom pogonu), ali ako bude pola M.A.N, pola Iveco, bar nek Iveco uzmu sa 35 sedišta, kliznim vratima i slobodnim prostorom ispred drugih i trećih vrata.

urbanway-gnc-implantation.jpg


U odnosu na gornji primer sa četvora vrata, varijanta sa jednim sedištem manje i kliznim vratima ne bi imala sedište s kutijom ispred trećih vrata (17 sedišta u zadnjem delu), kao i četiri na prednjem levom točku umesto dva iza desnog točka i drugih vrata koja bi u suprotnom nudila malo prostora za noge (isto 18 sedišta). Opcionalna fider varijanta sa 30 sedišta bila bi u 2+1 rasporedu (po tri desno između drugih vrata i zgloba, odnosno trećih i četvrtih vrata, kao na prumeru Citelisa u Breši).

Gasni Iveco je znatno bolji po pitanju sedišta zbog većeg prostora iza zgloba, šireg prolaza i dva sedišta više na desnom drugom točku gde bi kod dizela bio smešten jedan od rezervoara, tako da pored M A.N-a, a u nedostatku Skanije (i iz političkih razloga Solarisa) nesumnjivo može ući u uži izbor povoljnijih kandidata za nova vozila od velikih proizvođača iz EU.

Btw. kad već pomenu M.A.N, atinski prigradski privatnici počeli da ih nabavljaju u solo formatu.
 
U Zagrebu sam se vozio gasnim Iveco Urbanwayom i mogu da kažem da je to obična kanturina u rangu Higera, 2020. godište a bukvalno se raspada svaki autobus i još ima neki čudan zvuk motora kao da će se ugasiti svakog momenta. Ubedljivo najgori autobusi u Zetu, bolji su od njih Irisbusi iz 2009.
 
@Vinča307

E vidiš, a upravo su te češke Citelise napljuvali žešće. Urbanwayi su od istog proizvođača, Iveco Bus Czech Republic (Karosa, ne Renault), kao i novosadski Citelisi za koje su važili mešani utisci. To nije od juče, pa je Karosa Citybus bila osetno lošija od Renoove Agore na čijoj je bazi i napravljena.

Zato sam i napomenuo "pitanje da li Iveco Bus France može da proizvede". Italijani sve dovlače iz renoove fabrike, kao i Francuzi i Španci, plus šasije.

Već se vodila rasprava o tome više puta, da Karosa dođe kao Ankara za niskopodni M.A.N (tzv. ZJapanci su odavno istorija). Isti ti Hrvati su napljuvali i M.A.N tako, samo zato što je reč o istom modelu iz lošije fabrike (nije iz Starahovica). Onaj M.A.N s 511 je poljski izložbeni primerak, a gomila Iveka je francuska. Ista priča kao kod Conecta, samo što oni nemaju poseban model nego isti proizveden u lošijim uslovima.
 
Nekada se brend čuvao jako strogo, jer oduvek se vozila istih proizvođača rade u različitim fabrikama, al neke velike razlike tu nije smelo da bude, nekada. Danas, dva ista autobusa iz različitih fabrika, jedan onakav, drugi ovakav. Meni je to nestvarno. Kakvi lošiji uslovi, pa taj brend, dal bio MAN, Mercedes ili IVECO nebitno, treba da obezbedi da im sve fabrike rade pod istim uslovima i pod istim standardima. Kupac ne bi trebao da razmišlja uopšte o takvim stvarima. Zbog takvih pojava sam i cenio, cenim i sad, manje proizvođače, koji su uspevali da budu koliko toliko konkurentni, gde na primer jedan SOR i te kako ume, barem je umeo, da se izdvoji kao solidan. Naš Ikarbus, kao i Neobus, i u ona nesretna vremena, pa su znali da naprave i vrlo korektan autobus. Ovi veliki se šire po svaku cenu, što je ok i normalno, al iza takvih brendova kvalitet nikada ne bi smeo da izostane. VanHool, Setra, pa i Neoplan, iako se ne prave samo u matičnim zemljama, sem možda Setre, a dva potonja rade u okvirima Mercedesa i MAN-a, pa se ipak drže još uvek kao sinonim kvaliteta. VDL bi trebao da je negde uvek solidan, jedan Irizar na primer, koji se moguće i ne radi nigde drugde nego u Španiji, pa eto imamo i Solaris, doduše samo sa programom gradskih autobusa, dok se prestiž kod tih brendova dosta gradi upravo na turističkim autobusima. Zato Kinezi i napreduju toliko, realno razlike nisu kao nekada. Turci, ma koliko imali i kilavih modela, toliko imaju i solidnih, tim pre što i taj Mercedes, pa i MAN rade kod njih svoje autobuse. Sećam se kad su došli Japanci, dok su još bili novi, znali su fino i glasno da zuje pri ubrzaju, isto kao što su mnogi "Turci" danas bučni u određenim trenucima. Kod nas je bio nekada na probi i niskopodni SL262, sivi sećam ga se, opet izgledao je brutalno u to vreme, al i on bučniji, odzvanjao je fino u užim ulicama, moguće da je i on iz Turske, ili pak iz tada mlade fabrike u Poljskoj. Sve se to svodi na globalizaciju na kraju. Kakve smo sreće, mi da smo uzeli autobuse i od jednog IVECO-a, brenda koji proda najviše gradskih autobusa, prošli bi sa njima kao Zagreb. Poenta, da nije ni samo ime uvek baš sve. Nekada se znalo, danas nažalost izgleda i ne toliko, iako neki, verujem i MAN, baš i nisu dozvolili da im iko tek tako ruši ugled i reputaciju.
 
Vrh