[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=697811#p697811:6ru9h804 je napisao(la):
branik » 12 Jan 2020 02:43 pm[/url]":6ru9h804]Redukovanjem polazaka se smanjuje kvalitet prevoza. Interval postaje duži. Sve zavisi od prirode linije i cilja.
Ne favorizujem prikolicu, ali pokazujem da ona nije tako veliki bauk. Nije ona ni znak siromaštva ili retrogradnosti, već praktičnosti. Zglobni autobus je odličan tamo gde je opterećenje manje - više konatantno. Prikolica je odlična tamo gde se javlja nagli skok broja putnika u kratkom vremenu. Vizuelno, moguće je izmenom svetlosnih grupa prikolicu ujednačiti sa vučnim vozilom, ako je to neki problem.
Evo sad malo listah po internetu, koga ne nrzi da čita-
https://www.itsinternational.com/EasySi ... transport/
Evo nekih primera iz ovog veka po Evropi.
Taj skalabilni sistem zasniva se na šinskom konceptu "po potrebi zakači/otkači" gde je bitno održati slab takt na recimo 60min. Polazak u 10:00 za Novi Sad imaće opterećenje 30% FLIRT-a dok će onaj u 15:00 postići 1,5 što znači da je radi izbegavanja uvođenja dodatnog polasaka potrebno kuplovanje.
Prikoličari omogućavaju drastično povećanje kapaciteta u špicu
bez promene baznog takta solo linije. Kapacitet solo autobusa povećava se sa 105 na 185. Sa druge strane zglob bi van špica sa istim taktom bio opterećen 23%, u špicu bi mogao primiti 52% više nego solo dok bi uz redukciju takta za 1/3 postigao isto opterećenje kao solo.
Interesantno je to da iako je tramvajski podsistem najmanje iskorišćen sa 17% prikolice se vuku ceo dan i pored većih oscilacija nego na mnogim autobuskim linijama. Toliko o autobusima prikoličarima.
Dok se u Zagrebu voćnjaci i livade asfaltiraju da bi zglob okretao ovde kod nas samo čekaju kad će neko da izgradi zgradu. Neće da vide ni solo autobus da se zadržava 3 minuta na terminusu a kamoli da prave parking za 15 prikolica.
U vreme kada se prikolice sve manje koriste i u šinskim sistemima, kada vozila voze prazna "u bloku" (recimo prolazni nedeljivi vozovi) besmisleno je "cepati" autobuse. U efikasnijim hub&spoke sistemima nova ekonomičnija vozila omogućavaju minimalan pad efikasnosti van špica čak i bez značajne redukcije broja polazaka. Ovo će posebno biti izraženo elektrifikacijom.
Inače zamislite Citaro kako vuče Ikarbus P12 prikolicu koja mu stoji kao piletu sise. Evo samo pto se ne ispovraćam po tastaturi. Već mi pripala muka od same pomisli.
Još jedan od načina da se šprodura još jeftiniji Ikarbus, još jedan od prototipova. Toliko o unifikaciji solo i zglobnih autobusa.
Osim pomenutog tu je još i faktor nejednakog opterećenja kola. Zbog toga se uvode prolazni nedeljivi vozovi koji posle zvrje prazni ceo dan. Zglobni autobus je upravo to dok je prikoličar ekvivalent odvojeniog vagona gde putnici ne mogu dobro da se rasporede po celoj jedinici što smanjuje realni kapacitet na nivo skroz popunjenog zgloba.