Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 298 94,6%
  • BMC

    Glasovi: 17 5,4%

  • Ukupno glasača
    315
Логично је да су Солариси и Јапанци међу поузданијим возилима када су први новији и под гаранцијом а други су имали дуго посебан режим одржавања и експлатације. Мада нажалост у последње време доста виђам покварене Јапанце и Соларисе.
 
Vidi Gaspare, nemam više ni nameru da pišem kilometarske komentare na temu Ikarbus, pogotovu ne da vodim raspravu s tobom. Jednostavno, ne vidim razlog za toliko nerviranje sa tvoje strane, i to na vest o privatizaciji fabrike, za koju ima šanse i da se dobro završi. Iskreno, ni ti mi šta od Ikarbusa zavisi u životu, niti će mi, lično, biti mnogo bolje ako postanu iole ozbiljniji proizvođač. Prosto bi mi bilo drago da makar i jedna fabrika iz te branše opstane na našim prostorima, ništa više. Priče kako nikada nisu pokazali apsolutno nikakav potencijal poslednjih 30 godina, jednostavno ne stoje. Imali su oni, u par navrata, i koliko toliko sposobno rukovodstvo, jednim delom krajem 90-tih, a drugim tokom 2000-tih, tačnije, do 2008 godine, kada ga je i samo rukovodstvo gurnulo u ambis zajedno sa državnom. Uopšte, kriviti obične radnike za propast bilo koje fabrike, po mom mišljenju, teška je budalaština. Tog radnika neko mora da usmeri, obezbedi mu uslove za rad, i na kraju da ga plati shodno radu. Odgovornost je na nekoliko ljudi iz menadžmenta na prvom mestu. Dobar radnik će teško postati sam od sebe, a još kad je nezadovoljan sa dobrim razlogom, recept je za javašluk i katastrofu.

To što je Ikarbus proizvodio u saradnji sa Italijanima, po meni, zavređuje i te kakvo poštovanje. Ima slika i na netu, za one koji su bili na sajmu 2008 godine, lako će prepoznati našu 218-icu sa znakom Brede, dok već Lander nisam uspeo da nađem. Autobus koji je čist Ikarbus, ali sa znakom Brede, kilometrima ispred onih što su nam isporučeni 2008 godine. To ipak govori da su bili sposobni da naprave autobus, ili se možda varam. Zahvaljući tom Ikarbusu, Breda i ima zglobne autobuse, pa eto, makar su i preko njih ostavili nekog traga u autobuskoj industriji, da tako kažem. Danas i turski Karsan proizvodi te autobuse po licenci BredaMenarinibusa. Kad sam govorio o prototipovima, mogao si da pretpostaviš da pričam od 106-ici, autobusu koji je punih 20 godina radio u jednom GSP-u, i to u pogonu Karaburma, i o 112--ici i 218-ici iz 2004 godine na šasijama švedskog VOLVO-a. Kakvi crni M-ovi. Zato i kažem da nije imao ko da kupi ono što je i te kako valjalo od tog Ikarbusa. Ono što valja mora i da košta.

Bender, u većini se sa tobom slažem, ali bih nešto morao i dodati. Ponešto sam ispisao i u tekstu iznad. Za FAP se slažem. Bili su veliki gigant nekada, i očigledno preveliki da bi se tako lako transformisali i modernizovali. Generalno, ništa pametno nisu napravili poslednjih, skoro pa 30 godina. Ali, nije da nije bilo i potencijala u našoj automobilskoj industriji i nakon raspada Jugoslavije. Rumuni su pokazali kako se spašava jedan potpuno nebitan brend, kao što je Dacia. Moglo se nešto slično i sa Zastavom, koja je bila pojam za njih svojevremeno. Takođe, i Neobus je pokazao izvestan potencijal, u nekim trenucima i veći od Ikarbusa, pa propade i on, i to na poprilično bezvezan način. Kod njih je krivica mnogo više na rukovodstvu, nego li na državi. Ali, opet je i kod njih politika odigrala svoju igru. Imamo primer i Sanosa, nekada ozbiljnog proizvođača autobusa u saradnji sa FAP-om i FAMOS-om, koji je sebi dozvolio da napravi onakve kante oko 2004 i 2005 za privatnike, za koje je i jedna 103-jka pojam, a njihovi autobusi su stizali čak i na ostrvo Velike Britanije kad su bili na vrhuncu. Za beloruskog MAZ-a se baš i ne mogu složiti. Možda su u nekom domenu ozbiljniji poslednjih godina po pitanju saradnje sa potencijalnim kupcima, kao i po pitanju marketinga, ali su im proizvodi bili i ostali skarabudževina i pored proizvodnje istog autobusa punih 15 godina. I oni, kao i većina ruskih proizvođača, opstaju zahvaljujući ogromnom i neiscrpnom matičnom tržištu, uz popriličnu zaštitu od konkurencije.

Kad se već toliko pominje Solaris, da se osvrnem malo i na njih. Da nije bilo pogona nemačkog Neoplana, teško da bi imali makar i neku polaznu tačku, plus vrlo sposobni i preduzimljivi Ožlijevski, koji je okupio tim inženjera, verovatno i iz Neoplana, i obezbedio sredstva za samostalnu proizvodnju vozila. Čist privatni kapital i interes, što se kod nas izgleda ne može desiti. Prvi Solarisi su i bili Neoplani u osnovi, što i te kako znači. Dobre ideje, neophodna sredstva, država koja ne baca klipove pod točkove, sve to na kraju može proizvesti jednog ozbiljnog proizvođača, u ovom slučaju autobusa. Sad su u vlasništvu španskog CAF-a, i generalno gledano, grabe i dalje napred krupnim koracima. Nemačka im je bila jedan od prvih partnera kad je izvoz u pitanju. Berlin im i nije tako veliki kupac. 2009 su jedino i uzeli Solarise ako se ne varam, ali je interesantno da se voze u većem broju u jednom Minhenu, ispred nosa jednom MAN-u. No, većem sam pisao o tome, i kod Poljaka ne voze samo Solarisi. Uvoze i poveći broj i Mercedesa i MAN-ova. Jedan Berlin je kupio povelik kontigent SCANIA Citywide autobusa, dok Stokholmom krstare MAN-ovi u većini itd. Ima interesantnih primera međusobne razmene da tako kažem. Elem, za ozbiljne proizvođače nađe se kupac i u jednoj Nemačkoj. Nešto malo OTOKAR-a je skoro otišlo put pomenute države. Dobro, u pitanju je tek nekoliko gradskih midibusa. Za veći prodor, poželjno je biti i član EU, a i treba dosta novca, kao i kvalitetan proizvod naravno. Činjenica je da je i turskim proizvođačima matično tržište, poprilično gladno za novim vozilima svih kategorija, omogućilo razvoj do nivoa na kome su sad neki od njih, poput OTOKAR-a i Temsa-e. Pregršt kvalitetnih i ne proterano skupih domaćih komponentaša, takođe daju veliki doprinos uspostavljanju masovne serijske proizvodnje.
 
Solarisi su i dalje Neoplani u osnovi. Kvalitetni.
Olzevski da nije bilo tendera za Poznan i dalje bi bio uvoznik Neoplan autobusa. Poznan je imeđu ostalo tražio da se vozila proizvedu na tlu Poljske i tako je krenuo Solaris (posle par godina uzeli to ime). Cela priča sa Olzevski porodicom je splet čudnih okolnosti.
Tipičan primer da neko sa voljom, znanjem , pozajmljenim parama može da od skoro ničeg napravi odličnu kompaniju sa velikim respektom u samo 20 godina. Da nisu bili kvalitetni i pratili trendove u auto industriji nestali bi za par godina.
Moraju da se ulože poprilične pare u proizvodne pogone, u kvalitetne materijale i stimulisati radnike da rade kvalitetno. Ali pre svega imati dobre i pametne inžinere.
 
Kešo, slažemo se u dosta stvari, to sam video još ranije.

Potpuno se slažem da je Ikarbus pokazivao potencijal kasnih 90ih i veći deo 2000ih. Ali je to opalo sa N serijama, i od tada suštinski ništa ne rade da postanu bolji. Ne govorim samo o kvalitetu njihovih proizvoda, nego i o nastupu i poslovnoj politici. Vidi se razlika između firmi kojima slabo ide ali se bore da održe imidž i vrate se na scenu, i firmi kojima slabo ide a prstom ne mrdaju da se promene na bolje.

Da je moglo dosta toga da se spase i posle raspada Juge, to potpuno stoji. Posle 2000 je vladao talas optimizma i novih prilika u svim fabrikama. Nažalost, privatizacije i pljačke su uradile svoje. ALI, ono što je takođe doprinelo je i to što je u pogonima bio i ostao taj čuveni moto ''kakva meni plata, takva kupcu vrata''. Da, nisu svi radnici bili takvi, ali ih je bilo dovoljno. I dokle god na proizvodnoj traci vlada takav menalitet, i dokle god se sve vrti oko državne pomoći i nameštenih tendera, tu nikad neće biti napretka.

Da li mi je drago što je naša zemlja imala/ima fabriku kao što je Ikarus (avioni) i kasnije Ikarbus? Apsolutno. Da li bih voleo da se ona ugasi? Ne, nikako. Mislim zašto bih želeo tako nešto... Ali smatram da je vreme da se otkači sa večite pomoći i socijalističkog mentaliteta. Jer ova (do)sadašnja praksa ne vodi nikuda. Dva koraka napred, dva nazad. I stalno tako u nekom limbu, kao činimo dobro ekonomiji time što 300 ljudi radi, a onda to dobro poništimo kad država mora da ih spašava ili kad se bace pare na nameštenim tenderima za proizvode koji ne vrede tih para.

Na kraju krajeva, na stranu šta ja mislim... Za ovih par decenija, Ikarbus i država su propustili priliku da rade sa nekoliko grupa - Nemcima, Holanđanima, Šveđanima, Rusima, Italijanima... Sad će, hteli ne hteli, raditi za Kineze. I na njima je dalje da odluče hoće li sad da nadoknađuju i uče ono što su zapostavljali prethodnih 30 godina, ili će da se prilagode novim uslovima, zagrizu, i probaju se vrate na šire tržište i staru slavu.

MAZ sam naveo kao primer jer i pored toga što je stagnirao poslednjih 10ak godina, činjenica je da je u periodu od 1990 do 2010 napravio veći korak napred nego mnoge naše firme. Istina, Belorusi nisu imali ratove, ali su isto imali sankcije, a uz to i mnoge druge probleme i troškove (da ne ulazim sad u to, ali i oni su 90ih i 2000ih imali 20 načina da nepovratno propadnu, pa nisu).

Solaris je, kao što si i sam primetio, primer uspešnog privatnog kapitala i preduzetništva. Ali Poljaci su uspeli to da izvedu jer su za razliku od nas 90te shvatili priliku da se transformišu i vrate u svoje (takoreći) zlatno doba i pun potencijal. Dok se kod nas gledalo kako da se što više opelješi. I na nivou državnika, i na nivou direktora fabrike, ali i na nivou običnog radnika.

A najgore od svega je što su pred ratove i sankcije naše fabrike imale više šansi da budu partneri zapadnim. FAP i Mercedes, Zastava i Fiat, Sanos i Mercedes, Ikarbus i MAN (kasnije Mercedes sa IK-106), Neobus i Volvo, Avtomontaža i MAN... Mi smo tu bili mnogo bliži zapadnjačkim gigantima nego tadašnji Jelcz, RABA, Ikarus... Ali te naše firme nikad, to jest - nisu na vreme izašle iz socijalističkog mentaliteta i prilagodile se novom dobu, i sa svakom novom godinom bilo bi im sve teže da uhvate korak. Dok na kraju nisu ostale na začelju. E zato ja imam sve manju toleranciju na takav mentalitet, jer vidim dokle nas je doveo. Što ne znači da sam za drugu krajnost, ili da mrzim SFRJ i sve iz nje. Samo kažem, da toga više nema i da ko danas hoće da opstane, ne može da radi i razmišlja isto kao pre 30 godina.
 
Za beloruskog MAZ-a se baš i ne mogu složiti. Možda su u nekom domenu ozbiljniji poslednjih godina po pitanju saradnje sa potencijalnim kupcima, kao i po pitanju marketinga, ali su im proizvodi bili i ostali skarabudževina i pored proizvodnje istog autobusa punih 15 godina.
Баш тако, тешке склепотине и канте. По мом мишљењу, уз такође не баш малобројне ЛиАЗ-е 5292, најружнији аутобуси у Београду. Дизајном су оба, као што рекох, у неким раним деведесетим, МАЗ још увек фура метална врата, иако су сви иоле озбиљни произвођачи даааавно прешли на застакљена. А тек спојнице рукохвата код ,,Тамнавиних" ЛиАЗ-а 5292, шипке црвене, а оне жуте... :bash: Ужасно ружно, као ЛЕГО коцкице.
,,Необусе", врати се, све ти је опроштено!!!
 
Иста су искуства као са мајцом мојом са којом радим у Махију која је након 3.године рада избледела до те мере, да је отишла у розе боју... Да ли мислиш да ће им униформа променити однос према раду? Боље да им квалиетнија возила набаве, није ми битна униформа јер такав тип истих код Кинеза за 2000 можеш увек наћи, плус што ти ушију ГСП Београд амблем..
 
Да ли мислиш да ће им униформа променити однос према раду?
Zapravo, da...

Sve je to deo nečega što se zove reprezentativnost. Da nova vozila i bolji uslovi rada fale, u to nema spora. Ali ako bismo uvek čekali da se prvo reše najveći problemi pa da se tek onda bavimo manjim stvarima, nikad se ništa ne bi promenilo. Uniformisanje vozača JGPa je sasvim normalna pojava širom sveta, od Islanda do Vijetnama. I mada ta uniforma neće rešiti kvar na vozilu ili neispravan displej, bar će podići reprezentativnost i podsetiti, kako vozače, tako i putnike, da je JGP ipak svojevrsna institucija u kojoj važe neka pravila i načela.

Druga je sad tema kvalitet tih uniformi, i ne sumnjam da to uvek može biti još bolje. Ali što se tiče pitanja da li treba da postoje uniforme, kao i to da li one utiču na sveopšti imidž i reprezentativnost, moj odgovor je tu na oba pitanja potvrdan.

Koliko uniforme menjaju imidž video sam lično večeras kad sam išao u centar pa su na Slaviji BKMu spale motke a vozač izašao da ih namesti. Pošto su se užadi motki upetljali u mrežu i BKM blokirao tramvaje, izašle su mu kolege iz blokiranog CAFa kao i iz 48ice koja se tu našla. Svi su bili u uniformama i nekoliko putnika je to prokomentarisalo. A prizor je bio kao nešto iz drugog grada. Na sveže rekonstruisanom kolovozu stoji sređen CAF, pored njega BKM u ok stanju a iza očuvani MAZ na 48, i pored njih doterani vozači u uniformama. Na momenat sam se osetio kao da sam u Budimpešti (primera radi), a vidim da su i drugi ljudi primetili tu promenu na bolje. Do te mere da su neki pozdravili vozače kad su uspeli da odmrse kanape motki i pokrenu BKM. Prosto, nisam osetio takvu atmosferu i odnos između putnika i vozača jako jako dugo.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=610992#p610992:260vyk9w je napisao(la):
Djole Pevcanin » 23 Мар 2019, 20:54[/url]":260vyk9w]Боље 1 МАЗ него 50 Икарбуса.

боље 1 Икарбус него 50 гМазова. тај Икарбус није ни упола лош аутобус колико их ГСП лоше одржава. да не кажем не одржава уопште. погледај код приватника или у НС. у далеко су бољем стању него у ГСП-у
 
Ma koji crni NS i tamo se raspadaju. Ortak mi vozi i svaki put poludi kad je Ikarbus u pitanju. Na novim su pocrkali kompresori i ko zna šta.

Bender , čekaj da otopli pa kad krenu da se češkaju na sve strane. Ima puno sintetike u pantalonama, košuljama i majcama. Cokule neudobne i ružne.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=611087#p611087:2cbnxwkz je napisao(la):
JohnnyLee » 24 Мар 2019, 09:28[/url]":2cbnxwkz]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=610992#p610992:2cbnxwkz je napisao(la):
Djole Pevcanin » 23 Мар 2019, 20:54[/url]":2cbnxwkz]Боље 1 МАЗ него 50 Икарбуса.

боље 1 Икарбус него 50 гМазова. тај Икарбус није ни упола лош аутобус колико их ГСП лоше одржава. да не кажем не одржава уопште. погледај код приватника или у НС. у далеко су бољем стању него у ГСП-у
Питај било ког возача или механичара какав је па ћеш видети или још боље пробај да седнеш за волан па ми кажи шта (не)видиш.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=611103#p611103:3d7phpd0 je napisao(la):
Žika » Ned Mar 24, 2019 10:54 am[/url]":3d7phpd0]Ima puno sintetike u pantalonama, košuljama i majcama. Cokule neudobne i ružne.

Toga sam se i bojao. Nema šta, ovde uvek kod tih stvari mora da se napravi neka glupost. :roll:
A što se tiče obuće, već sam pisao jednom, ja ne bih uzimao obuću za vozače već bih samo uveo pravilo da mogu da nose svoju ali da mora da bude crne boje (i bez upadljivih detalja). Tako je i u mnogim drugim gradovima po svetu koje sam video. Uniformna košulja, kravata i pantalone, ali dole crne patike po svom izboru. Ne primećuje se razlika, a mnogo znači čoveku koji u tome mora da provede po 10 sati dnevno.

Evo jedne slike iz Amerike. https://pbs.twimg.com/media/Ck7fZQLVEAQfAwx.jpg
Kačim zbog obuće, pošto se vidi da svako ima slobodu da nosi svoje, samo dok prati propisanu boju i oblik. I po meni je to najbolje rešenje.
 
JohnnyLee":y9s6klj1 je napisao(la):
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=610992#p610992 je napisao(la):
Djole Pevcanin » 23 Мар 2019, 20:54[/url]":y9s6klj1]Боље 1 МАЗ него 50 Икарбуса.

боље 1 Икарбус него 50 гМазова. тај Икарбус није ни упола лош аутобус колико их ГСП лоше одржава. да не кажем не одржава уопште. погледај код приватника или у НС. у далеко су бољем стању него у ГСП-у
Нови Сад има културну власт и грађане, нормално да је све како треба.
 
Bender, sad sam u šetnji sreo kolegu koji je zadužio uniformu, kaže da je obavestio šefove da su ga cokule nažuljale. I primećeno je povećanje tražnje za kreme protiv ojeda. Izgleda da ova kombinacija materijali radi tačno kako sam mislio.

Treba da kupuju lepe i elegantne cipele, patike i džombe nikako ne idu sa uniformom / odelom.
 
Potrefio sam procenat ali nije vuna nego pamuk neko strucan biro matrijale ...
 
Prvo su mislim pantalone, pazi 43% vune, 54 % PES i 3% elastina , što znači atak na demografiju (džabe Ikarbus pravio šuplje autobuse) i uslov za ojed.
Majca 70% pamuk, 30% sintetika i to je previše. Polo majce od pamuka mogu da budu trajne.

Predlog ?

 
И мени је један возач рекао да га иритирају панталоне, а ципеле жуљају, после три дана видим носи само мајицу која је прихватљива.
Али како је само лепо видети све те возаче у униформама, одмах се остави другачији утисак

Послато са SM-G960F уз помоћ Тапатока
 
Лого ГСП БЕОГРАД су могли да увећају. Овако је недовољно упадљив.
 
Jedna od najdražih serija u GSPu :)
3d9f40f5c4af6325a5e9de81446c4ac6.jpg


Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
Vrh