Икар(б)ус се спрема да опет лети!
Бојана ЦАРАНОВИЋ | 21. април 2016. 20:40 | Коментара: 0
Земунска фабрика за производњу аутобуса после пуних шездесет година поново почиње да израђује лаке и јефтине авионе. Праве "зебу", вишенаменску летелицу
ПОСЛЕ више од шест деценија од када је последњи авион полетео са "Икарусове" "писте", наследник некадашњег гиганта, данашњи "Икарбус" спрема се за нови лет! У погону новобеоградске фабрике која је препознатљива по вишедеценијској производњи аутобуса, како "Новости" сазнају, у току је израда модела "зеба", вишенаменског врлолаког авиона, намењеног обуци пилота, осматрању, рекреативном и спортском летењу... Ваздухоплов је, изузев мотора, израђен од комплетно домаћих материјала, а у серијској производњи могао би да се нађе већ крајем године.
У производној хали "Икарбуса" затекли смо јуче тим пројектантске фирме "Стерна", са Иваном Дунђерским на челу, ваздухопловним инжењером који је идејни творац и пројектант новог авиона. У току су завршни радови на моделу у реалној величини, двоседу са дуплим командама. Завршене су конструкције трупа, крила и репних површина, а следи опремање унутрашњости авиона.
- Модел чија се израда приводи крају, није намењен за летење, већ за структурно и статичко испитивање на земљи - каже Дунђерски, иначе инжењер који је радни век провео у ваздухопловној индустрији радећи у панчевачкој "Утви" и у Директорату цивилног ваздухопловства. - Идентично ће изгледати будућа летелица, али тек после статичких испитивања следи градња прототипа, а одмах затим, надамо се и серијска производња. То је лаки, брзи и покретљиви авион способан за продужене мисије крстарења и ношење разноврсног корисног терета.
Потреба за оваквом врстом авиона, како вели наш саговорник, велике су и код нас и у свету. А идеју и пројекат авиона, који би био веома поуздан, а јефтин у односу на такве произведене у иностранству, препознало је и руководство "Икарбуса".
- Постоје два разлога што смо се одлучили за овај пројекат - емотивни и економски - каже Александар Вићентић, генерални директор "Икарбуса". - Од 1923, када је чувени пилот Димитрије Коњовић ударио темеље "Икарусу", до 1961. године, одавде су излетела 1.134 авиона, а ми сада после велике паузе желимо да се вратимо летелицама. А циљ нам је да до краја године поново полетимо.
Све осим мотора пројектовано је у Србији
Како наши саговорници кажу, оваква врста авиона у свету кошта од 50.000 до 100.000 евра.
- Наша "зеба" биће знатно јефтинија и приступачнија, али веома поуздана и издржљива, са челичном структуром трупа и алуминијумским крилима - каже Дунђерски. - Само у Србији има барем 30 спортских аеродрома. Специфичност нашег модела је што ће и одржавање бити јефтиније, а у договорима смо са банкама које ће омогућити да се ова летелица купује и на лизинг, попут аутомобила. Очекујемо, ипак, да ће највећа потражња овог авиона бити у иностранству.
Како наш саговорник каже, "зеба" обједињује неке карактеристике извиђачких ваздухоплова, хеликоптера и летелица за осматрање из ваздуха.
- Све осим мотора авиона, у потпуности је пројектовано и развијено у Србији - каже Дунђерски. - Авион је идеално решење за приватно летење, обуку пилота и надзор из ваздуха. Ниска набавна цена и трошкови коришћења, као и велика употребна вредност и флексибилност за вишенаменске примене, велике су предности. Уз све то, "зеба" уз врло мале измене може да постане и беспилотна летелица.
САРАДЊА
ОСИМ "Икарбуса" и "Стерне", у овом послу учествовали су и "ИмполСевал" - Севојно, "Полиестер" Прибој, Институт Имтел-Београд, "Интертек" из Пазове, АПС - Београд, "Тeams Design" - Београд и други произвођачи домаће индустрије. Авион је рађен у сарадњи са Машинским факултетом у Београду и групом инжењера и стручњака из ваздухопловне индустрије.
У ВАЗДУХУ ТРИ САТА
"ЗЕБА" је пројектована за цивилне и посебне захтеве - извиђачке патроле, електронско прикупљање података и антитерористичке операције, помоћ код природних катастрофа и елементарних непогода - кажу у "Стерни" и "Икарбусу". - Може остати у ваздуху у случају потребе и више од три часа. У многим земљама одавно постоји потреба за нискобуџетним ваздухопловом. Крило над кабином омогућује посади одличну видљивост, полетно-слетна стаза је кратка, постоји падобран за цео авион за ванредне ситуације, а има и велики оперативни долет.