Testiran novi sistem napajanja u Šangaju
Baterije koje se pune za tren oka
Autor: S. Vasić | 01.11.2009. - 00:01
Autobus na liniji 825 u Šangaju izgleda kao i svaki drugi, ali nije. On ide na struju, a dopunjuje se na svakoj stanici.
Sa prvim elektrohibridnim autobusom super kapaciteta počinje nova era gradskog prevoza – autobusa na električni pogon koji su brži od trolejbusa i tramvaja, ne moraju da budu stalno prikačeni na električnu mrežu, nego se jednostavno „dopune“ na svakoj stanici, tiši su od standardnih autobusa i ne zagađuju okolinu. Zbog svih ovih prednosti, njegovi tvorci – kineska državna GRID korporacija i šangajska Rihua grupa, očekuju da će više od 10.000 ovih vozila ući u upotrebu već do sledeće godine. Amerikanci su se prvi prijavili da ga testiraju u Njujorku, Čikagu i na Floridi.
Novi autobus dobija energiju iz dva agregata sastavljena od litijumske baterije i baterije super kapaciteta.
– Za razliku od konvencionalnog trolejbusa koji je konstantno priključen na električnu mrežu, Sinautekovi ultrakondenzator autobusi uzimaju velike količine energije na svakih tri do pet kilometara. Na stanicama, kolektor (trola) koja se nalazi na vrhu autobusa podigne se za nekoliko metara i dodirne strujni kabl za punjenje koji se nalazi iznad autobusa, u okviru autobuske stanice. U roku od nekoliko minuta, taman dok uđu putnici, i baterije ultrakondenzatora koje su smeštene ispod sedišta u autobusima potpuno su napunjene – objašnjava Den Vi, izvršni direktor Sinauteka.
Ultrakondenzatori ovog autobusa su napravljeni od aktivnog ugljenika. Vozilo može teoretski da pređe 300 kilometara posle svakog punjenja, ali u praksi je to znatno manje. Zato što i najbolji ultrakondenzatori mogu da skladište samo oko pet odsto energije koje litijum-jonske baterije imaju, ograničavajući vozila da se pune na svakih nekoliko milja. Ali, s druge strane, ultrakondenzatori čine da se baterije brzo pune i prazne. Tako da kod vozila koja se često zaustavljaju, kao gradski autobusi, to prestaje da bude važno.
Ali, čak i pod ovim uslovima, ovi hibridni autobusi su se u testovima pokazali praktičnim za opštinske, kampusne, aerodromske i turističke autobuse.
Sinautek i njegov kineski partner Šangaj Aowei su u protekle tri godine testirali prednosti 17 takvih gradskih autobusa u predgrađu Šangaja. U ovoj kompaniji planiraju da ulože 750.000 evra u izgradnju stanica za punjenje u sedam gradova, uključujući Peking, Šangaj, Tjanjan, Vuhan i Kingdao, koji će promovisati upotrebu hibridno-električnih vozila super kapaciteta.
Potrošnja i štednja
Troši 40 odsto manje električne energije nego trolejbus, a samo 10 odsto energije autobusa na dizel gorivo, zbog čega u svom veku trajanja uštedi čak 200.000 dolara!
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/blic_it.php?id=118397