To i nije sporno, jer tada sigurno nije moglo bolje, a i za te godine je išao koliko toliko u korak s vremenom. Mislim na A637. Problem je naš generalni zaostatak još od početka 80-tih, a nismo bili deo Istočnog bloka. Ovo što
@direktor kaže mi ne treba da radimo ništa komplikovano, pa sa takvom filozofijom smo i pogubili sve na kraju. Ikarbus i Neobus su i pokazivali da makar prate trendove u industriji, trudili se da bar rade prototipove, koji su koliko toliko pratili trendove vodećih. Setim se stalno neobusovog zgloba sa motorom u prikolici (RABA D10 mislim), i niskim podom sve do trećih vrata. Automatski menjač se podrazumevao, a i mehanički svakako da ne bi ni mogao biti postavljen. Početkom 90-tih, ili možda tu do 94/5 najkasnije je to bilo. U bivšoj Jugoslaviji TAM je verovatno i najviše išao napred, TAZ imao dobre autobuse GT klase, al FAP/SANOS su mnogo tehnološki zaostajali po mom mišljenju, sem kad je S315 u pitanju (jedan od najboljih autobusa jugoslavenske autobuske industrije). Ok, jeste S115 bio dobar ovako, i za vožnju i bio relativno izdržljiv sem zadnje platforme, dovoljno snage za ono vreme, s tim što nije bilo normalno baš da i dalje krajem 80-tih izbacijemo takve autobuse. Pisao već nekoliko puta da su prvi potpuno niskopdni autobusi, solo i zglob, krenuli već od 89/90, i to od Neoplana, a početkom 90-tih idu u masovnu proizvodnju. Na stranu sama niskopodnost, nego i položaj motora, prenos snage i dalje preko ručnih menjača, konfiguracije enterijera, vrata, radni prostor vozača. Sve je to kod S115 ostalo u 60-tim godinama. Automatski menjači su redovna pojava još od sredine 70-tih, motor pozadi iz istog perioda, a on vuče i visinu poda i funkcionalnost enterijera. Ikarbus je tek 92 godine napravio bus po ugledu na ono što propisuje VÖV standard, na osnovu čega je posle i nastao A537. Bilo je tu i drugih modela, al od strane samog Sanosa, u pokušaju da se ponuda gradskih autobusa malo modernizuje. Možda bi to bilo sve drugačije da nismo upali u sankcije 90-tih, al opet mislim da je većina naših proizvođača dosta kaskala. Što ti reče
@branik nekoliko puta, u redu je raditi generaciju pre po nekoj licenci, kao proverenu stvar, al tako se na tržištu odavno ne opstaje. Ne možemo mi zavsiti isključivo od domaćeg plasmana. Imali smo dosta proizvođača, i morali smo se širiti dalje. Čak je i sanosov trolejbus suštinski bio dobar, al opet pomalo zastareo koncepcijski za to vreme. Drago mi je da je sačuvano par komada, nažalost ne kod nas, al taj plasman smo dobili samo iz razloga što se čekao kraj razvoja zglobnog trolejbusa Škode. Čim je on plasiran, Sanos je završio sa tržištem Čehoslovačke, a ovde je umesto Sanosa dolazio Ziu, opet nažalost. Kam lepe sreće da smo ih bar mi dobili posle u većem broju, ili da je opstao razvoj ikarbusovog prototipa IK170t. Kažem opet, TAM je najviše odudarao u bivšoj Jugoslaviji. Mislim najbrže je usvajao tehnološke i koncepcijske trendove. U vreme najvećih transformacija u autobuskoj industriji, mi smo ušli u rat i sankcije, al i pre toga smo previše dugo održavali proizvodnju pojedinih modela autobusa. Morali smo biti i inovativniji, važi za sve, al dobro, Ikarbus jeste pokazivao neku inicijativu, i opet Neobus. Mi smo i posle 2000-ditih pravili konceptualno zastarele autobuse. FAP je ostao 20 godina na A537-ici, napravivši možda par stotina primeraka za svo to vreme. Za Ikarbus znaju svi. Prvi zglobni autobus sa motorom u prikolici dolazi tek 2006, a po konceptu sličan kao MAN SG313 (pomalo zastareli i 2003 kad su stigli), masovnija proizvodnja niskopodnih tek od 2007, što znači propušteno dragoceno vreme za razvoj i usavršavanje, pa je tek IK206 bio besmislen u godinama u kojima je došao. Takav koncept su uveliko svi povlačili iz proizvodnje. IK103 je bar mogao postojati kao neka prigradska varijanta. I posle 2000-ditih smo ubacivali i ručne menjače u čisto gradske autobuse. No, kad se setim šta su sve privatnici doterali iz Rusije tamo 2004-2006 godine, dobijem neku malu utehu u činjenici da su i naš Neobus, i naš Ikarbus bili daleko ispred. Samo da smo uspeli da održimo saradnju sa HESS-om, to je možda i bila jedina prava šansa. IK106 na bazi MB405N2 isto dolazi kasno te 1997 godine. Iako moderan za naše uslove, pošto Citaro stiže već 98/99 godine. Jednostavno, sve je kod nas stizalo kasno, što u većini važi i za automobilsku industriju.