Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 237 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 12 4,8%

  • Ukupno glasača
    249
Sve ja to znam Branik, al sam pisao malo uprošćeno, i na kraju istakao razliku između čisto automatskog i automatizivanog menjača. Jasna mi je, a i poznata logika rada različitih tipova automatskih menjača. Suština je bila u tome da i srednje teški kamioni mogu da koriste čist automatki ZF menjač, al VOITH-ov četvorostepeni teško. Dobar je isključivo za čisto gradske autobuse, i za brzine do maks 70km/h. VOITH, bar koliko ja znam, sa tehničke tačke gledišta se dosta razlikuje od ZF Ecolife. ZF ima veću svestranost, a i što sam kažeš, kao i ja gore, mnogo je do podešavanja i na kraju uparivanja sa, prema nameni, adekvatnim motorom.
 
Sve ja to znam Branik, al sam pisao malo uprošćeno, i na kraju istakao razliku između čisto automatskog i automatizivanog menjača. Jasna mi je, a i poznata logika rada različitih tipova automatskih menjača. Suština je bila u tome da i srednje teški kamioni mogu da koriste čist automatki ZF menjač, al VOITH-ov četvorostepeni teško. Dobar je isključivo za čisto gradske autobuse, i za brzine do maks 70km/h. VOITH, bar koliko ja znam, sa tehničke tačke gledišta se dosta razlikuje od ZF Ecolife. ZF ima veću svestranost, a i što sam kažeš, kao i ja gore, mnogo je do podešavanja i na kraju uparivanja sa, prema nameni, adekvatnim motorom.
Recimo jedan primer iz Strele.
Citaro sa VOITH-om u četvrtoj brzini razvija jedva 50 na sat pri 1500 obrtaja,a sa 70 na sat uveliko prelazi 2000 obrtaja,sto nikako nije za autoput,jer ih daju na 600 i 611
Solo conecto pri 1500 obrtaja razvija maksimalnih 90 u šestoj brzini,a cobra na 1700 obrtaja 90 na sat.
Zglobni konekto na 1500 obrtaja razvija maksimalnih 80 u šestoj brzini.
70064(jedini zglobni konekto sa VOITH-om) 80 razvija na 1900 obrtaja.On makar radi na 610 koliko sam primetio.
 
Baš primer ovoga sto branik priča je Strelin Citaro, ludački start ima i jako brzo dostiže 50-60 na sat, ali tu već pocinje dosta da bruji ako ide autoputem
 
Dok su korišćeni isključivo manuelni menjači i atmosferski motori, za današnje prilike nevelikih snaga i max obrtnog momenta na visokih 1800+ obrtaja, gradski autobusi su imali po 4 brzine. Pamtim takve manove solo koji su imali gb sa 8. Preteča sanosa 115, koji je je nosio oznaku 110 sa početka proizvodnje iz ranih osamdesetih (nije ih imao GSP), imali su 4 takođe.
Zglobni AM iz 1987. imali su pet, a s115 6, kao i svi ik iz tog vremena.
Zavisno od finalnih prenosa u difrrncijalima, objektivno su korišćene 3 ili 4 brzine u gradu, ali je veći broj prenosa omogućavao bolje podešavanje broja obrtaja motora pa je zato i rastao do 6.
Zbog poprilično krstkog prenosa, posebno od kad su dobili MAN motore, ik su bez problema mogli da kreću na ravnom 3. a na usponima pod punim opterećenjem (poput polaska na stanici kod Londona) 2.
Sanosi su imali dugi prenos, ali 2 litra veči motor pa posledično i dosta više obrtnog momenta, pa su takođe mogli na usponu da kreću drugom. Lično sam isprobao da im nije bio problem da prazni na ravnom krenu i 4.
Prvi široko korišćeni automatik u Bgd bio je fojt sa 3 brzine i tastaturom 12DNR, plus taster za overu rikverca. ZF na početku automatizacije bili su retki - samo kao ogledni primerci. Imali su DNR, ali kik daun.
I tada je bilo jasno da je za brdoviti BGD bila bolja tastaura 12DNR jer je vozaču nudila mogućnost da po potrebi drže motor u višim obrtajima, da pri popuštanju gasa ne prebacuju odmah u višu, da bolje kontrolišu vozilo po snegu i uopšte klizavom...
Kasnije, u ovom veku, pobeđivala je niža cena, dostupnost, ali je i rasla sposobnost motora i sofisticiranosti upravljačke elektronike menjača, pa su DNR počele da pobeđuju. I dalje mislim da je za neravničarske terene potrebno vozaču ostaviti mogućnost manuelnog izbora i kasnijeg šaltanja na višim obrtajima, bez obzira koliko savremen menjač bio.
 
Sećam se tih sa samo DNR, znam da su cimali, to je verovatno kik daun, ali bio sam klinac pa nisam znao. Recimo 1121 (IK166) je imao taj ZF menjač.
 
Da ne misliš na 1126, @1111 ?
Bio je jedan 161 sa zf.
Cimali su svi, u početku je GSP imao problem sa finim štelovanjem, dok majstori nisu stekli iskustvo.
Fojt bi cimao između 2. i 3. u oba smera. Negde na 30-35 km/h, u drugoj, čim bi vozač naglo pustio gas, prebacivao je treću uz trzaj i udarac. I obrnuto, ako je u 3. a jače se doda gas, vraćao je u drugu opet uz trzaj. Onda vozač popusti, a on opet ode u treću. I tako, dok se ne seti da pritisne 2. Vremenom, kako su bili masovniji, bivalo je sve bolje. Navikavali se vozači, savladali ih majstori, sa svakom sledećom nabavkom i menjači su bili napredniji.
Sredinom devedetih, po ukidanju sankcija, bilo je jasno da je mehaničkim menjačima odzvonilo u GSP kada su u tada već desetogodišnjim zglobnim manovima počeli da se pojavljuju automatici.
 
Danas sam kod Sajma video jedan zglobni Urbino na liniji 53. Nadajmo se da će ih ostaviti da voze i posle izbora.

Dilovi gradske vlasti sa privatnicima su strahovito unazadili autobuski podsistem u Beogradu. Na linijama 35, 37, 46, 48, 74, 78 već godinama voze isključivo solaći samo zato što ih drži neki privatnik blizak vladajućoj sekti. Ne znam ko bi normalan tako zagušene linije ostavio van zglobnog režima, ili da je bar pola-pola pa da zglob dominira tokom špiceva.
 
Poslednja izmena:
😂😂😂
IMG_6293.jpeg
 
Кад се последњи пут откачила приколица зглобног аутобуса? Нека ме неко исправи али ми се чини да је то било 90их.
 
Vrh