Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 238 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 12 4,8%

  • Ukupno glasača
    250
3292 na 511 danas uslikan😂😁
IMG_6279.jpeg
 
Poslednja izmena:
Moj pogled na potrebnost zglobova na linijama koje prolaze kroz Bežanijsku kosu, kao stanovnik tog naselja. Generalno sve linije koje kreću sa okretnice Bežanijska kosa (70, 74, 75 sve tri su solo linije) u špicu budu potpuno pune dok dođu do raskrsnice Marka Čelebonovića i Dr. Huga Klajna. A i ostatkom dana nije nešto bolje stanje na 74 i 75. Liniji 72 preko potreban zglob. 82 je uglavnom podnošljivo prazan jer je praktično penzionerska linija, ali ipak koristi se kad treba da se ide do savskih blokova jer je jedina direktna konekcija. 612 i 708 su skroz okej za solo bus, mada 708 ume da bude poprilično pun. 613 minibus / kombi skroz okej.
 
Moj pogled na potrebnost zglobova na linijama koje prolaze kroz Bežanijsku kosu, kao stanovnik tog naselja. Generalno sve linije koje kreću sa okretnice Bežanijska kosa (70, 74, 75 sve tri su solo linije) u špicu budu potpuno pune dok dođu do raskrsnice Marka Čelebonovića i Dr. Huga Klajna. A i ostatkom dana nije nešto bolje stanje na 74 i 75. Liniji 72 preko potreban zglob. 82 je uglavnom podnošljivo prazan jer je praktično penzionerska linija, ali ipak koristi se kad treba da se ide do savskih blokova jer je jedina direktna konekcija. 612 i 708 su skroz okej za solo bus, mada 708 ume da bude poprilično pun. 613 minibus / kombi skroz okej.
75 je koliko znam i bila zglobna linija sve do dolaska solo BMC-a. Od tada je 100% solo linija. Čija je to ideja bila, ne znam, ali veoma, veoma loša odluka i apsolutno nepoznavanje te linije. Čak i nakon predaje poteza 600 Streli, na 75 i dalje nema zglobova. 70 je problematična zbog stanice kod Kosmaja, mada je skoro tamo radio Solaris kao zamena.
74 neće zglobove videti pre 2026. zbog privatnika. Bez obzira na to, definitivno je jedna od najgorih linija u gradu, što zbog svog takta i konstantnih gužvi, što zbog svoje iscrpljujuće trase
 
Tako je, 75 je bila zglobna, isto i 72 do dolaska solo BMC-ova. Takođe je i 74 bila zglobna linija do dolaska privatnika na nju. Za 70 znam da je kosmaj problem, ali za polaske koje drži Novi Beograd bi mogao neki zglob da se pošalje. 74 treba vratiti da ide do Omladinskog stadiona, ili ako već mora na Mirijevo onda da ne kruži oko novog groblja. I ako i u sledećem tenderu bude ponudjena privatnicima obavezno tražiti zglobove.
 
Tako je, 75 je bila zglobna, isto i 72 do dolaska solo BMC-ova. Takođe je i 74 bila zglobna linija do dolaska privatnika na nju. Za 70 znam da je kosmaj problem, ali za polaske koje drži Novi Beograd bi mogao neki zglob da se pošalje. 74 treba vratiti da ide do Omladinskog stadiona, ili ako već mora na Mirijevo onda da ne kruži oko novog groblja. I ako i u sledećem tenderu bude ponudjena privatnicima obavezno tražiti zglobove.
74 скратити до Омладинског стадиона,јер је тренутно најгора линија у граду,стално кашњења,кашњења и нереализовани поласци на претек,док 70 треба појачати због тог дела аутопут - Бежанијска коса који би остао ускраћен 74.
 
75 je koliko znam i bila zglobna linija sve do dolaska solo BMC-a. Od tada je 100% solo linija. Čija je to ideja bila, ne znam, ali veoma, veoma loša odluka i apsolutno nepoznavanje te linije. Čak i nakon predaje poteza 600 Streli, na 75 i dalje nema zglobova. 70 je problematična zbog stanice kod Kosmaja, mada je skoro tamo radio Solaris kao zamena.
74 neće zglobove videti pre 2026. zbog privatnika. Bez obzira na to, definitivno je jedna od najgorih linija u gradu, što zbog svog takta i konstantnih gužvi, što zbog svoje iscrpljujuće trase
To je bila ideja nekih ludaka. Ne postoji drugo objašnjenje.
 
74 скратити до Омладинског стадиона,јер је тренутно најгора линија у граду,стално кашњења,кашњења и нереализовани поласци на претек,док 70 треба појачати због тог дела аутопут - Бежанијска коса који би остао ускраћен 74.
Ако ИКЕА одреши кесу, с обзиром да они плаћају 70 и да су они иницијатори. Иначе, у АВА парку за куповину је направљена станица, односно потенцијални нови терминус линије 70.

Послато са Mi 9T помоћу Тапатока
 
iako svi znamo da je većini 7X linija potreban zglob, to se nažalost neće desiti uskoro. ovih 300 bmca nažalost jedva pokrivaju otprilike 280 autobusa koji će biti isečeni do njihove nabavke.
 
Šta konkretno znači preslab motor? Cummins ISB je, koliko puta do sad to napisah, toliko rasprostranjen da nema šanse da je slab za takav tip vozila. 6.7L i 300ks malo za solaća od 12m? Pa onda je Solaris po tom kriterijumu u teškom problemu, a tek stare 201-ice, ili skoro pominjani S200 da atmosferskim motorom, doduše od 12L, i svega 240ks. Stare Avtomontaže imale 220ks, zglob, opet iz atmosferca, a "Krmače" 190ks. Gomilu gradskih autobusa danas guraju, po specifikacijama, vrlo slični dizelaši, reč je o solo autobusima naravno. Era velikih jedinica od 12L za solo buseve je prošla. SOR leti sa malenim Tector-om iste zapremine kao ISB, Otokar, čak i Territo U, gura opet ISB. Mercedesov OM936 jeste malo potentniji, kao i Cursor 8, al nije tu baš toliko velika razlika. MAN-ov D08, opet vrlo sličan Cummins-u. MX11 iz DAF-a se tu nešto izdvaja, pošto ga ima i u nekim solo autobusima, i tu je još dosta drugačiji DC9 iz Scania-e. Ovo sve pišem da se vidi da toga prosto nema puno. Ništa tu BMC nije ubacio što je van standarda, a i sam nisam osetio neki nedostatak snage kod BMC-a na usponima, sem ako ima problem sa vučom, što opet nema veze tehničkim karakteristikama motora, već sa isrpavnošču istog. U celoj grupi treba pomenuti i MAZ sa malenim OM906LA od, svega, 6.4L, pa zna i te kako da povuče.

I čisto da pitam van gore napisanog, otkad je brdo kod Bubanj potoka Begaljičko? Možda ja grešim, pa zato i pitam. Zar se Begaljičkim brdom ne naziva ono posle isključenja za Vrčin? Manje je strmo u odnosu na Bubanj potok, al i traje duže.
 
Sa jediničnom cenom od 146.970 evra je, zajedničkim nastupom lizing kuće S-Leasing i uvoznika M.P.N. Promet, ponuđen BMC Procity 12. Njega pogoni Cummins ISBe motor zapremine 6.700 kubika i isporučuje 280 konjskih snaga. Iako je GSP Beograd ponderima favorizovao šestostepeni menjač za ravničarske linije saobraćajnog pogona „Zemun“, što najverovatnije ukazuje na ZF Ecolife menjač, isporučeni autobusi će imati četvorostepeni automatski menjač, najverovatnije Voith DIWA.
 
I čisto da pitam van gore napisanog, otkad je brdo kod Bubanj potoka Begaljičko? Možda ja grešim, pa zato i pitam. Zar se Begaljičkim brdom ne naziva ono posle isključenja za Vrčin? Manje je strmo u odnosu na Bubanj potok, al i traje duže.

U stvari u pravu si, Begaljičko je pre naplatne rampe haha..🤣

Možda Cummins na BMC-u i nije toliko slab, ali buka i zujanje je neverovatno.
 
@Vinča307
Pa ZF je pre za brdo, nego za ravan teren. Izuzev VOITH-a, ne znam ko još nudi četvorostpeni menjač za autobuse. Alison se još jedino može naći tu i tamo, al i to su sve jedinice sa šest stepeni prenosa. I sa 280ks, i 1100Nm obrtnog momenta, ne može se nikako smatrati slabim. Solaris, toliko teži, i sa istim menjačem, raspolaže sa samo 312ks iz 9.2L i 1275Nm obrtnog momenta. Prosto, priča o neadekvatnom motoru kod BMC-a ne pije vodu. Ono što mnogo više smeta, jeste upotreba tako, često, prepterećenog vozila u nimalo naivnim uslovima, a to je autoput na čijoj deonici postoji prilično strm i dug uspon. Neće to, bar po najavama, biti još dugo autoput, al bez obzira. Na takvim deonicama treba nešto sa više snage, i sa mogućnošću kretanja nekom većom brzinom, kao što je inače slučaj u velikom broju evropskih gradova. Pisao i pre o suludim propisima kod nas. Dozvoljeno 50km/h sa putnicima koji stoje i to je to. Lasta cepa stotku, nema veze. Vrlo selektivna primena propisa. Išao par puta 70-icom do Ikee, jer mi kola nisu bila tu. Putuje se do Mostara baš dugo, skoro pola sata. Em su autobusi puni, em preko 60km/h ne može, sem nizbrdo.
 
ZF Ecolife није за брда, можда једино у kick-down моду. Провозајте се BMC-ом на линији 71 у НС скроз горе до Поповице и видећете зашто. Без kick-down мода не може да извуче а не сме да успори пред лежећи. Док ту Мерцедес иде ко ништа, невезано за снагу мотора него једноставно Фојт је прилагођенији узбрдицама због мање брзина док ZF Ecolife има проблем на узбрдицама јер не може ишалтати свих 6 краћих брзина осим прве и константно шалта у нижу јер се мучи.
 
Ma niko ne kaze da nije potreban zglob, nego ignorisu zalbe i pisanja godinama i sada pred izbore naprasno pojavljivanje zglobova upravo na linijama na kojima je najvise zalbi, 53 i 89 i to bas pred izbore. Meni je previse slucajnosti
 
ZF Ecolife није за брда, можда једино у kick-down моду. Провозајте се BMC-ом на линији 71 у НС скроз горе до Поповице и видећете зашто. Без kick-down мода не може да извуче а не сме да успори пред лежећи. Док ту Мерцедес иде ко ништа, невезано за снагу мотора него једноставно Фојт је прилагођенији узбрдицама због мање брзина док ZF Ecolife има проблем на узбрдицама јер не може ишалтати свих 6 краћих брзина осим прве и константно шалта у нижу јер се мучи.

Baš si izneo više težih nelogičnosti, a za svakog ko iole poznaje materiju. Podešavanja, nedostak kickdown funkcije, apsolutno su druga priča. Provozaj se i ti zglobnim M-om sa celih 360ks i 1800Nm obrtnog momenta, pa se uveri da i te kako gubi dah kad šalta rano na usponu. VOITH se inače koristi u strogo gradskim autobusima, a ZF šestostepeni menjač apsolutno svuda, čak da pogoni i kamione. Svaki će bus uz pravu kalibraciju apsolutno bolje vući sa ZF menjačem, nego li sa VOITH-om. To je prosta fizika. Daleko širi opseg rada motora, jer nije džaba što neki moderni automobili imaju i celih deset brzina automatskog menjača. Nije isto kad skine sa 1800 obrtaja na 1500, ili kad skine sa 1800 na 1200. Dajem primer samo. Inače, vozio se oniliko i sa Solarisom sa kickdown aktivnom funkcijom, gde je bukvalno čupao na usponu. VOITH menjači su odlični, i daju jako dobre performanse, al traže i gas, ili bar malo više snage. Opet, elektronika, mislim uopšte podešavanja igraju glavnu ulogu, pa tako imamo i MAZ-a sa majušnim motorom, koji dobro vuče čak i sa VOITH menjačem. S druge strane, svi autobusi za duže rute, plus gradski za brda, a primera iz inostranstva je mnogo, opremaju se skoro isključivo ZF menjačima, ako se želi baš čisto automatski menjač. Pored toga što, na prvom, mestu daje veću maksimalnu brzinu, daje i veći stepen pokretljivosti na usponu. Obično po tehničkim karakteristikama imaju veći procenat savladavanja uspona, nego da su opremljeni VOITH-om. Ovde je reč o čisto automatskim menjačima, a koliko je opseg rada motora bitan, govori ti i to što šleperi ipak koriste automatizovane menjače sa barem 12 brzina. Bogami i turistički autobusi, sem Mercedesa koji ima svoju osmostepenu transmisiju.
 
U stvari u pravu si, Begaljičko je pre naplatne rampe haha..🤣

Možda Cummins na BMC-u i nije toliko slab, ali buka i zujanje je neverovatno.
Zujanje i buka koju proizvode BMC autobusi su rad pumpe visko ventilatora. BMC ima jedan ogroman ventilator za visko dok ostali autobusi uglavnom imaju po 4 ili 6 ventilatora te se manje čuju.
 
Što više prenosnih odnosa ima, logično je da će na uzbrdici naći odgovarajući. Nije u tome problem, već u logici menjača, tj. kako je programiran.
Problem je što se kupuju najjeftinije varijante. Odatle su i tastature DNR, bez mogućnosti da vozač po potrebi, zadrži vozilo u nižem prenosu sa više obrtaja.
Ni samo podaci o max snazi ne govore mnogo. Nije bitan pik, već kako snaga raste sa povećanjem broja obrtaja i koliko je te snage raspoloživo u zoni obrtaja gde je 80-100% raspoloživog obrtnog momenta. Zavisno od namene vozila - ravičarski ili brdski teren, grad ili otvoreni put, biraju se prenosni odnosi u menjaču i finalni prenos u diferencijalu.
Vozilo predviđeno za grad mora da ima kratke prenose, da prilično brzo doseže maximalnu gradsku brzinu od 50-60km/h na kojoj se neće dugo zadržavati i onda nije mogo bitno na koliko će obrtaja biti tada.
Ali, kad takav izađe na otvoren put i izloži se dugo toj brzini, i te kako ima veze - ako je u visokim obrtajima, raste potrošnja, zagrevanje i habanje motora, buka, tj. komfor u kabini.
Ima malo i do veštine vozača, da ga u skladu sa sposobnostima vozila pripremi adekvatnim zaletom i eventualnom upotrebom kik dauna.
Motori malih zapremina kao plod mode daun sajzinga poslednjih godina, bez obzira na svu elektroniku ubrizgavanja, generalno imaju problem manjeg obrtnog momenta.
Kupac formata GSP kod većih nabavki, mogao bi da zahteva vozila različitih konfiguracija i specifikacija. E sad, tu dolazimo do suštine problema: vozila odavno ne bira mašinska i saobraćajna struka već politika, kupuju se stotine vozila bez dugotrajne probe. U tolikom prevozniku, u svakom momentu bi trebalo da postoje 2-3 vozila koja će se testirati za sledeću nabavku. Ali...
 
Baš si izneo više težih nelogičnosti, a za svakog ko iole poznaje materiju. Podešavanja, nedostak kickdown funkcije, apsolutno su druga priča. Provozaj se i ti zglobnim M-om sa celih 360ks i 1800Nm obrtnog momenta, pa se uveri da i te kako gubi dah kad šalta rano na usponu. VOITH se inače koristi u strogo gradskim autobusima, a ZF šestostepeni menjač apsolutno svuda, čak da pogoni i kamione. Svaki će bus uz pravu kalibraciju apsolutno bolje vući sa ZF menjačem, nego li sa VOITH-om. To je prosta fizika. Daleko širi opseg rada motora, jer nije džaba što neki moderni automobili imaju i celih deset brzina automatskog menjača. Nije isto kad skine sa 1800 obrtaja na 1500, ili kad skine sa 1800 na 1200. Dajem primer samo. Inače, vozio se oniliko i sa Solarisom sa kickdown aktivnom funkcijom, gde je bukvalno čupao na usponu. VOITH menjači su odlični, i daju jako dobre performanse, al traže i gas, ili bar malo više snage. Opet, elektronika, mislim uopšte podešavanja igraju glavnu ulogu, pa tako imamo i MAZ-a sa majušnim motorom, koji dobro vuče čak i sa VOITH menjačem. S druge strane, svi autobusi za duže rute, plus gradski za brda, a primera iz inostranstva je mnogo, opremaju se skoro isključivo ZF menjačima, ako se želi baš čisto automatski menjač. Pored toga što, na prvom, mestu daje veću maksimalnu brzinu, daje i veći stepen pokretljivosti na usponu. Obično po tehničkim karakteristikama imaju veći procenat savladavanja uspona, nego da su opremljeni VOITH-om. Ovde je reč o čisto automatskim menjačima, a koliko je opseg rada motora bitan, govori ti i to što šleperi ipak koriste automatizovane menjače sa barem 12 brzina. Bogami i turistički autobusi, sem Mercedesa koji ima svoju osmostepenu transmisiju.
Ne možemo porediti automatske menjače na kamionima i autobusima za dugolinijaki saobraćaj. Tehnički se bitno razlikuju. Najčešće, to su robotizovani mehanički menjači, dok za gradski saobraćaj se koriste menjači sa pretvaračem obrtnog momenta (hidraulučni).
Dugolinijakim treba što više prenosa, 8, 12, pa do 16, kako bi amortizovali oscilacije u masi, konfiguraciji puta, a opet da kod autoputskog maksimuma 90 ili 100 km/h, motori rade na što je nižim mogućim obrtajima, a da je obrtni moment što viši kako bi potrošnja goriva bila minimalizovana, a da motor radi što rasterećenije, jer će na tom režimu provoditi najviše vremena i ubirati najviše moto sati.
 
Vrh