Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 238 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 12 4,8%

  • Ukupno glasača
    250
Zato što ne stanujes u Zemunu kolko je meni poznato oni su tamo stacionirani i kad god idem kod prijatelja u Zemun preživim horor dok dodjem do Batajnice, nikad ne znaš dal ce se autobus pokvariti, pasti visina zablokirati vrata uvek vidim bar jedan pokvaren niskopdni Ikarbus do Batajnice ali minimum jedan.
Nemam ja ništa protiv GSP niti protiv drvenih sedišta porastao sam u njima, kao i većina ljdii ovde ali je nemoralno da kupiš 200 i kusur autobusa i da oni i još uvek voze što dovodi naravno do činjenice da su kupljena fuserajka vozila i što dovodi da je Zemun najgora opština po pitanju prevoza koliko se tamo kvare autobusi.
Ja samo govorim da privatni prevoznici nisu gori ništa od GSP što vidim da se ovde vredjaju.
A što se tice IK 103F da nisu najjeziviji zar misliš da stanovnici glumcevog brda Ripnja, bele reke nisu džabe seli na Avalski put i napravili protest negde posle leta 2019 jer su na 405 svaki moguć dan ostajali u kvaru i odjednom posle tog protesta odjednom konekto može na 405, za mene je to najužasniji autobus koji postoji i unakopovi liazi su premija za te 103F.
ИК103Ф има Мерцедес ОМ447, кварови су били због скандалозно лошег одржавања.
Ни један аутобус није био тако запуштен као 103Ф, чак је и Н серија имала бољи третман.
Линија 405 је једна од најтежих у граду, са најлошијим путем и доста кривина и успона.
Не знам како други виде, али за мене нема већег отпада од Акиа, БМЦа и Лиаза, овај
тројац спада у најбаксузнија возила икад на улицама Београд. Мислим да је требало
одавно да се пишу казне за све приватнике који набављају таква сокоћала.
 
IK103F jeste bio baš izrabljivan, tu si apsolutno u pravu. Slati su na linije sa vrlo teškom i zahtevnom konfiguracijom terena. Sad je put kroz Ripanj, bar do skretanja za Glumčevo brdo i dobar, mislim takav je zadnjih pet šest godina. Deonica od skretanja za Ripanj do Kolonije nikad nije bila urađena kako treba. Krivine pod jačim nagibom, oštre a uzak put, plus put stalno kliza. Usponi su takođe dosta jaki. Pregazili su veliku kilometražu u prvih pet šest godina, i dosta puta sam to pominjao.

Meni su turci manje zlo od MAZ-a i Liaz-a, pa čak i BMC i Akie. Neće privatnik odvajati veća sredstva za kupovinu novih vozila nego što mora. Bitno mu je da zadovolji pozdanošću kako tako, a ostalo manje više, jer ne može da ga zadrži duže od deset godina. Kad tu ne bi bili toliko striktni, možda bi postojao interes za kupovinu kvalitetnijih vozila, mada i to je pitanje. Terali bi opet nešto slično verovatno, dok god Grad ne postavi neke posebne kriterijume za prolazak na tenderu. Mada ne znam čime bi konkretno mogli da ih uslove da kupe MAN ili Mercedes na primer, jedino kao stimulaciju platiti više po kilometru, al onda bi trebalo napraviti neke razrede ili klase za gradske autobuse, što je malo teže u odnosu na automobile.
 
Uvek je bilo toga. Sećaš se sigurno vatrenih kočija u vidu londonskih Citara. Prošle ili pretprošle godine izgoreo je jedan IVECO star možda šest meseci, takođe u Zagrebu. Ima propusta i kod velikih samo tako, al bar nisu izošljareni preko svake mere, već ipak odaju utisak kakve takve celovitosti. Pre malo jače od mesec dana provozah se novim Lion's city-jem G u Dubrovniku. Ta utegnutost i to klizanje po putu misaona je imenica za turke i kineze. Mada je i put između Dubrovnika i Mlina dosta dobar. U Budimpešti solo Lion's city zna da ispušta razne cvrčke u enterijeru, al opet ostavlja jedan čvrst i solidan utisak. Ima dosta neravnina po ulicama, mada ne i udarnih rupa. Higeri se baš tresu, trapovi žvaću od prvih dana, realno imaju i dosta isključenja, a koštali su 200000 evra po komadu. BMC odaje nešto bolji utisak, al kad se spoji par jačih neravnina jedna za drugom, cela karoserija se zatrese u talasima. Opet, enterijer deluje kvalitetnije, kao i sama karoserija, bar što se tiče antikorozivne zaštite i farbanja. Kod Higera se jedino klima može stvarno pohvaliti, i dobro pogonski sklop je fino uklopljen. Kod renomiranih se bar naplati ta neka garancija, uglavnom. Bolje organizacija serviranja itd. Realno, kad preleže neke dečije bolesti, mislim u prvih par meseci rada, obično posle guraju godinama bez većih problema.
Naravno, ništa lično za tebe, nego sam čitao jutros tvoj post i gledam situaciju u Zagrebu od danas i pomislih kakva slučajnost.
U Parizu, ako se ne varam čitava serija električnih autobusa je povučena zbog požara, u Nemačkoj je takođe u nekom gradu povučena čitava serija, nakon požara u garaži na električnim vozilima.
Porediti Man, Mercedes, pa i Solaris, sa autobusima iz Turske, Irana, Kine i odakle već je suludo, opet se vraćamo odnosu cene i kvaliteta, odnosno uloženog/dobijenog, za nas je i Cobra dobar autobus, kada se u njih ušlo iz Ikarbusa i Fapova u Beogradu (prve serije).
Jako teško je definisati šta je to najbolji izbor, nijedan proizvođač nije savršen, nijedan nije da nema manu i nedostatak, ali cilj prevoznika je da teži unifikaciji, radi lakšeg održavanja.
Primera radi, Arriva u Beogradu uzima još 19 Temsi, time će više od pola voznog parka biti jednog tipa i proizvođača, mnogo lakše je raditi sa tim, nego u periodu dok imaš 6 proizvođača na 80 vozila.
Sa druge strane, ne treba zaboraviti činjenicu i da Turci sve više ulažu u industriju, pa i taj BMC smešni kao proizvod, imaju ljudi fabriku kao omanji grad, ulažu i unapređuju, za par godina biće ozbiljan konkurent, pogotovo što veliki broj tih renomiranih proizvođača ima proizvodnju u Turskoj, što kao fabrike što kao korišćenje delova.
Nažalost i ti veliki, godinama unazad dopuštaju sebi sve i svašta, nije uvek ušteda u proizvodnji nešto što se isplati, ne može se održati nivo kvaliteta.



Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
Da za Pariz sam video skoro da im električni autobusi planu jako brzo, i sigurno da su visoke temperature sagorevanja, al sreća pa je sve na krovu, i time bi trebalo da daju dovoljno vremena da se putnici evakuišu. Opet, na snimcima je izgledalo jezivo. Koliko god da je RATP velik, toliko povlačenje vozila bi svakog prevoznika dovelo u nimalo zavidnu situaciju. A to u Nemačkoj su goreli isto, i to u garažama ako se dobro sećam, gde se odjednom pravi izuzetno velika materijalna šteta. Hoće to kad se glumi neko ludilo sa tako naglim i masovnim prebacivanjem na električna vozila, a e buseve je počeo vala svako da klepa.

A BMC nije uopšte tako mali i beznačajan proizvođač. Rade i vojna vozila. Skoro su krenuli na naše tržište i sa kamionima sa kiper nadgradnjom, kao i sa tegljačima. Ima napretka kod njih sigurno, a jaka im je i prateća industrija. Al naravno, sigurno je i da još uvek ne mogu da pariraju vodećim evropskim proizvođačima.
 
Ono što je zanimljivo da su prvi Turski proizvođač koji je izvozio autobuse u Evropu, ali nekako njihovi proizvodi su uvek prolazili ispod radara našeg tržišta. Neki podatak da je preporučena cena BMCa kao kod nas, oko 230.000e govori da se ne radi o niskoj ceni za solo autobus.

Što se tiče električnih, u međuvremenu sam se zanimao, radi se o nekoliko slučajeva, najveći u Štutgartu, 25 vozila je stradalo, pre toga se desilo u Hanoveru 9 vozila izgorelo, nedugo zatim u Regensburgu. Čitao sam zanimljive preporuke parkiranje na 15m razmaka, da se ne bi širio eventualni požar u garaži :D Čisto znatiželjno kojih bi plac trebao da bude dimenzija ako hoćeš da parkiraš autobus sa razmakom od 15m...
Generalno čitav svet je poludeo sa tim zelenim rešenjima, električna vozila, za mene kao nekog laika, to je sve samo ne, ekološko rešenje, a sve više dolazimo do toga da nije ni jeftinije u eksploataciji kako su nas godinama lagali. Čitavo ludilo oko električnih autobusa, negde mora stati, ne valjaju Nemcima, ali mi ćemo izgleda bolje da ih pazimo, suludo.
Treba da se okrenemo nekim alternativnim rešenjima, koja se mogu pronaći na tržištu, a da nije struja...

Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
IMG_3199.jpg
poseta #421 u blizini ikarbusa😍
IMG_3200.jpg
 
Te detalje za BMC već nisam znao. Zanimljivo u svakom slučaju.

Pa nisam ni ja sad neki veliki poznavalac tehnologije električnih vozila, al ni meni ne deluju baš kao toliko čisto rešenje sa ekološke strane. Više je do izmeštanja zagađenja iz gradskih sredina, i verovatno to što bi trebali biti jednostavniji i jeftiniji sa aspekta održavanja. To sam već pisao na temi o trolejbusima. Pored raznih fluida i nekih krupnih mehaničkih delova, trebalo bi da budu manje podložni problemima oko pregrevanja leti i mržnjena goriva zimi na primer. S druge strane imamo požare, i samozapaljivanje baterija, a iste tek ne vole hladnoću. Sreća pa ovi naši Higeri imaju super kondenzatore, a ne baterije, ako ih to čini bezbednijim.

A i to oko troškova goriva. Gledao danas SAT-ovu patrolu. Kad se želi automobil puniti na najbržim punjačima izađe skuplje nego da se voziš na benzin ili dizel svejedno. Dobro može se struja dobiti još uvek besplatno na mnogim mestima, al neće ni to doveka. Dacia Spring, na primer, postade automobil godine, valjda autobesta, al manje bitno. Loše kočnice, upravljanje i stabilnost ispod standarda, jedna zvezdica za bezbednost, mada je to i usled manjka nekih sistema, ne toliko do same konstrukcije. Nego, poenta je dokle se ide da bi se dobilo koliko toliko povoljno električno vozilo. A realno, zar je stvarno potreba da se toliko naglo sve što ima točkove, sem dugolinijskih kamiona i autobusa, prebaci na trošenje elektrona. Trči se, a očigledno ta tehnologija traži još rada. Treba je uvoditi postepeno i zbog mnogih drugih stvari, a ne samo zbog infrastrukture. Traže se tu velike promene u raznim granama industrije za realno kratak vremenski period.
 
Otkad pišem da su e busevi i za Evropu novotarija, a tek za nas. Preskupi su za nas i te in vivo eksperimente.
To treba sačekati, da jedna garnitura vozila ode u penziju pa da na iskustvima sa njima krene proizvodnja novih. A ne "videla žaba da konji kuju pa i ona digla nogu".
 
E busevi mi se cine kao pokusaj proizvodjaca autobusa da prezive u svetu gde sve vise na znacaju dobijaju tramvaji i zeleznica, pritom plasirajuci ih kao 'inovaciju', iako jeftiniji i efikasniji koncept trole postoji vise od vek unazad
 
A i danas je moderno nalepiti na sebe ekološki podobne parole i etikete.

Bilo da si proizvođač vozila, kupac, operater, gradonačelnik grada koji ih kupuje... Svako ko pravi ili koristi bilo šta od ''zelenih tehnologija i proizvoda'' automatski dobija ovacije, a često i razne grantove i olakšice, tako da bi svi da budu deo tog ludog voza. Iako se suštinski, globalno geldano, ništa ne menja na bolje. A možda čak ide i na gore, no to ćemo videti za par godina, kad počnemo da ubiremo plodove od svih tih elektrovozila pravljenih od materijala koji se ne mogu reciklirati.

Slično je i u ostalim sferama života i nauke. Staviš solarnu ploću na kuću i ti si bog zna kakav odgovoran ekolog. A to što ta solarna ploča troši materijale i pravi zagađenje dok se proizvodi (u milionskim količinama), to što ne može da se reciklira kad se pokvari ili slomi... to nikom ništa.
Kupiš Teslu i odmah si neki eko-Isus. Nema veze što je smeće od vozila u pogledu kvaliteta, što će njegove baterije da truju zemljište na otpadu gde se bace jednog dana kada se vozilo rashoduje, nema veze što je za njihovu proizvodnju takođe pušteno XY tona gasova u vazduh i XY tona hemikalija u reke... Sve je to Košer dokle god se uklapa u izvitoperene vizije mejnstrim ekologije i zelenisanja.
 
A i danas je moderno nalepiti na sebe ekološki podobne parole i etikete.

Bilo da si proizvođač vozila, kupac, operater, gradonačelnik grada koji ih kupuje... Svako ko pravi ili koristi bilo šta od ''zelenih tehnologija i proizvoda'' automatski dobija ovacije, a često i razne grantove i olakšice, tako da bi svi da budu deo tog ludog voza. Iako se suštinski, globalno geldano, ništa ne menja na bolje. A možda čak ide i na gore, no to ćemo videti za par godina, kad počnemo da ubiremo plodove od svih tih elektrovozila pravljenih od materijala koji se ne mogu reciklirati.

Slično je i u ostalim sferama života i nauke. Staviš solarnu ploću na kuću i ti si bog zna kakav odgovoran ekolog. A to što ta solarna ploča troši materijale i pravi zagađenje dok se proizvodi (u milionskim količinama), to što ne može da se reciklira kad se pokvari ili slomi... to nikom ništa.
Kupiš Teslu i odmah si neki eko-Isus. Nema veze što je smeće od vozila u pogledu kvaliteta, što će njegove baterije da truju zemljište na otpadu gde se bace jednog dana kada se vozilo rashoduje, nema veze što je za njihovu proizvodnju takođe pušteno XY tona gasova u vazduh i XY tona hemikalija u reke... Sve je to Košer dokle god se uklapa u izvitoperene vizije mejnstrim ekologije i zelenisanja.
Da se nadovežem na off topik. Eventualno bi ove poruke oko ebuseva mogle u svoju temu da se prebace.

Jedan deo običnog građanstva je počeo da diže glas, jer je video da se priroda sve više uništava i / ili urušava, a samim tim i okruženje u kojem žive. Kako je to krenulo ciklično da se širi, tako je sve više ljudi koji dižu glas. E sad, kako je to postalo globalno "popularno", sada odjednom imamo gomilu firmi, političara, pojedinaca i sl. , koji bi da i od toga da izvuku korist, pa su odlučili da se prilagode i počeli da predstavljaju kao "veliki ekolozi, borci za čistiji vazduh, vodu, zemlju, zdravu hranu...". A u realnosti dobijamo sve više "zelenih" zgrada na izbetoniranim zelenim površinama, elektrobuse koje posle kratkog vremena eklsploatacije menjaju dizelaši i / ili CNG autobusi, elektrovozila koja imaju problem sa nedovoljnim broje punjača u dobrom delu zemalja i sl.​
 
Pazi, nije čak ni problem biti svestan svega toga. Problem je način na koji se ti problemi rešavaju. Mi godinama unazad prvo kupujemo autobuse najgoreg mogućeg kvaliteta. Druga stvar je da nismo uložili u tramvaj na nekim jako opterećenim pravcima - Zrenjaninski put, Bulevar despota Stefana-Višnjička, većina Novog Beograda. I dok u mnogim gradovima ti tramvaji bukvalno jurcaju, kod nas su ubedljivo najsporiji vid prevoza.
Nikakav prioritet u saobraćaju nemaju, kad se upali automobilima zeleno, upali se i zeleno za skretanje ulevo što onemogućava tramvaj da pođe, na mnogim mestima nemaju automatske skretnice, nema nikakve detekcije nailaska vozila, pametni semafori ne rade svoj posao. To su sve neke stvari koje se prosto ne dešavaju u nekim zemljama koje brinu o saobraćaju i stavljaju ga na prvo mesto.

Dve trećine grada nam je u ravnici i sigurno bi se našao način da se više ukomponuje tramvaj i smanji broj autobuskih linija, a mi to ne iskorišćavamo. Čak ga i sakatimo i nemamo nikakvu alternativu kad nam se jedan pravac zaglavi - evo sad Ulica Vojvode Stepe. Kako bi tramvaj mogao drugačije da dođe do Banjice II, a da nije preko te trase? Nije jedini ekološki vid prevoza kupiti ekološki autobus, nadnuti joj ime EKO1/EKO2 i praviti sprdnju od svega toga, iako je sve to zapravo dosta opasno.
 
E busevi mi se cine kao pokusaj proizvodjaca autobusa da prezive u svetu gde sve vise na znacaju dobijaju tramvaji i zeleznica, pritom plasirajuci ih kao 'inovaciju', iako jeftiniji i efikasniji koncept trole postoji vise od vek unazad

Proizvođačima je nametnuta ta elektrifikacija, i to u svim segmentima. Nije im baš u interesu da troše milijarde u razvoj električnih vozila, a da tehnologiju koju imaju decenijama prosto otpišu, al prinuđeni su na to. Od 2030, kako sada zamišljaju, neće ni jedno novo vozilo pogoniti ni benzin, ni gas, a još manje dizel. Ostaće neki vid alternative za dugoprugaše, LNG na primer, al pitanje dal će to na kraju biti baš tako. Iskreno se nadam da neće. Razumem elektrifikaciju u sektoru javnog prevoza, al toliko forsiranje električnih automobila mi nikako ne ide u glavu. Takođe, uvođenjem E7 normi, dizel se još više zatrpava gomilom suvišnih delova, koji bi trebalo da smanje prisustvo raznih manje ili više štetnih gasova, a to toliko poskupljuje proces proizvodnje da, hteli ne hteli, proizvođači će morati da se okrenu ka struji i baterijama. Ad-Blue je nekih pet godina prisutan kod dizel motora i za automobile, a kamoli za kamione i autobuse, i SCR je samo jedan od sistema za preradu gasova, a prati ga još gomila drugih.
 
Pazi, nije čak ni problem biti svestan svega toga. Problem je način na koji se ti problemi rešavaju. Mi godinama unazad prvo kupujemo autobuse najgoreg mogućeg kvaliteta. Druga stvar je da nismo uložili u tramvaj na nekim jako opterećenim pravcima - Zrenjaninski put, Bulevar despota Stefana-Višnjička, većina Novog Beograda. I dok u mnogim gradovima ti tramvaji bukvalno jurcaju, kod nas su ubedljivo najsporiji vid prevoza.
Nikakav prioritet u saobraćaju nemaju, kad se upali automobilima zeleno, upali se i zeleno za skretanje ulevo što onemogućava tramvaj da pođe, na mnogim mestima nemaju automatske skretnice, nema nikakve detekcije nailaska vozila, pametni semafori ne rade svoj posao. To su sve neke stvari koje se prosto ne dešavaju u nekim zemljama koje brinu o saobraćaju i stavljaju ga na prvo mesto.

Dve trećine grada nam je u ravnici i sigurno bi se našao način da se više ukomponuje tramvaj i smanji broj autobuskih linija, a mi to ne iskorišćavamo. Čak ga i sakatimo i nemamo nikakvu alternativu kad nam se jedan pravac zaglavi - evo sad Ulica Vojvode Stepe. Kako bi tramvaj mogao drugačije da dođe do Banjice II, a da nije preko te trase? Nije jedini ekološki vid prevoza kupiti ekološki autobus, nadnuti joj ime EKO1/EKO2 i praviti sprdnju od svega toga, iako je sve to zapravo dosta opasno.
Poenta je upravo u drugoj rečenici. Kako rešavaju i "rešavaju" probleme.
 
Proizvođačima je nametnuta ta elektrifikacija, i to u svim segmentima. Nije im baš u interesu da troše milijarde u razvoj električnih vozila, a da tehnologiju koju imaju decenijama prosto otpišu, al prinuđeni su na to. Od 2030, kako sada zamišljaju, neće ni jedno novo vozilo pogoniti ni benzin, ni gas, a još manje dizel. Ostaće neki vid alternative za dugoprugaše, LNG na primer, al pitanje dal će to na kraju biti baš tako. Iskreno se nadam da neće. Razumem elektrifikaciju u sektoru javnog prevoza, al toliko forsiranje električnih automobila mi nikako ne ide u glavu. Takođe, uvođenjem E7 normi, dizel se još više zatrpava gomilom suvišnih delova, koji bi trebalo da smanje prisustvo raznih manje ili više štetnih gasova, a to toliko poskupljuje proces proizvodnje da, hteli ne hteli, proizvođači će morati da se okrenu ka struji i baterijama. Ad-Blue je nekih pet godina prisutan kod dizel motora i za automobile, a kamoli za kamione i autobuse, i SCR je samo jedan od sistema za preradu gasova, a prati ga još gomila drugih.
Може и етанол као погонско гориво?
 
u Liazu vec fali 7 ili 8 sedista. Fale oba para na prednjem tocku, i falila su dva para izmedju 2. i 3. vrata. Nisam slikao jer su ljudi sporadicno stajali pa nisam mogao da uhvatim u kadar. Ali uslikacu ga otom potom.
Bio sam u pravu, Liazima vade ne 4, ne 6 nego 7 odnono 8 sedišta, zavisno kako računamo. Kada se na to doda i uzurpiranje salona kanapom, kapacitet se srozava za bar 10 mesta.

Evo i slika. Liaz #P41645 od Tamnava Trans na liniji 25P.

Počupano duplo sedište između 2. i 3. vrata na desnoj strani:
Povadjena sedista Liaz 1.jpg

Počupano duplo sedište između 2. i 3. vrata na levoj strani:
Povadjena sedista Liaz 2.jpg

Počupano duplo sedište na levoj strani iza kabine vozača:

Povadjena sedista Liaz 3.jpg

Počupano prošireno pojedinačno sedište (za roditelje sa decom) na desnoj strani iza 1. vrata:
Povadjena sedista Liaz 4.jpg

Kanap od kabine do sredine vrata (ne do retrovizora, nego do sredine krila, nego do pola celih vrata), da se već srozani kapacitet smanji za još 2 mesta:

Povadjena sedista Liaz 5.jpg


Kapacitet smanjen sa 110 na 100. Deset putnika manje, pa šta je to... Zamislimo samo da se svakom vozilu tako otfikari po 10%... Ma sitnica...

Dalje, klima naravno ne radi. Prozori musavi, puni kondenza i neoprani. Doduše ovaj nije imalo ''libelu'', samo fleke i musavilo.
 
Poslednja izmena:
Kanap od kabine do sredine vrata (ne do retrovizora, nego do sredine krila, nego do pola celih vrata), da se već srozani kapacitet smanji za još 2 mesta:[/B]
Pogledajte prilog 138257

.
Ono što već nekoliko puta provlačiš kroz postove je ograđivanje vozačevog prostora.
Prvo sa aspekta preglednosti, kao da nije dovoljno nepregledno ta nesretna zakrivljena kabina, nego vozaču u tom uglu treba da stoje još i putnici. Gomila skretanja udesno, preglednost retrovizora nije dovoljna, taj deo treba da bude prazan.
Autobus nije projektovan da se putnici voze u vidnom polju preglednosti vozača, iz tog razloga je zabranjeno i prevožnje kolega vozača "sa one strane šipke".
Druga stvar, autobusi ne bi trebali da se mere po tome koliko najviše putnika može da uđe, mreža se projektuje tako da svi sistemi podjednako vuku prevoz i raspoređuju putnike kako nijedan sistem ne bi pucao. Kod nas, autobusi su sve, linije preopterećene, iskasapljene sa solo autobusima i gde treba i gde ne treba.
Što se tiče sedišta, mislim da nije stvar da je neko ciljano vadio, pre će biti da je polomljeno i nisu imali sa čim da zamene. Par sedišta je prilično skupo da se naknadno poručuje, neki prevoznici koji su mogli da sačuvaju stara vozila su prepravljali i nosače i ubacivali stara sedišta, ali najveći deo prevoznika nema tu mogućnost.



Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
Nije ni solo autobus projektovan za broj putnika koje može da primi zglobni autobus, pa ih eto prima.
Drugo, solo autobus nije proijektovan da se koriste dvoja vrata, nego svih tri. A tim dodatnim ograđivanjem se prostor na prvim vratima dodatno sužava (a u startu je negde već uzan).
Treće, zabranjeno je prevožnje kolega vozača "sa one strane šipke", pa se eto u ne malom broju slučajeva to dešava.
Četvrto, ako je problem finasija da se nabave nova sedišta, takvog prevoznika bi trebalo isključiti iz gradskog prevoza. Da, znam da to nije tako jednostavno, ali sve se može kad se hoće, pa i ti vozači koji bi mogli da pređu ili kod drugog prevoznika ili u GSP, pošto nam u pogonima ionako čame oni viškovi autobusa sa kojima se hvali zamenik zamenika gradonačelnika. Na kraju će još i da ispadne da je OK da imamo autobuse sa 100% stojećim kapacitetom i 0 % sedećim kapacitetom, pošto to tvoje objašnjenje vodi ka tome.​
 
Nije ni solo autobus projektovan za broj putnika koje može da primi zglobni autobus, pa ih eto prima.
Drugo, solo autobus nije proijektovan da se koriste dvoja vrata, nego svih tri. A tim dodatnim ograđivanjem se prostor na prvim vratima dodatno sužava (a u startu je negde već uzan).
Treće, zabranjeno je prevožnje kolega vozača "sa one strane šipke", pa se eto u ne malom broju slučajeva to dešava.
Četvrto, ako je problem finasija da se nabave nova sedišta, takvog prevoznika bi trebalo isključiti iz gradskog prevoza. Da, znam da to nije tako jednostavno, ali sve se može kad se hoće, pa i ti vozači koji bi mogli da pređu ili kod drugog prevoznika ili u GSP, pošto nam u pogonima ionako čame oni viškovi autobusa sa kojima se hvali zamenik zamenika gradonačelnika. Na kraju će još i da ispadne da je OK da imamo autobuse sa 100% stojećim kapacitetom i 0 % sedećim kapacitetom, pošto to tvoje objašnjenje vodi ka tome.​

Ne znam gde si pročitao, ovo što si izneo kao svoj zaključak.
To što se nešto radi, ne znači da tako i treba.
Pokušao sam da objasnim zašto dolazi do nedostatka sedišta, nije niko radi proširenja kapaciteta vadio sedišta.
Za početak, nema tog solo, koji i bez ijednog sedišta može primiti broj putnika iz zglobnog, drugo, gradski prevoz u Beogradu nije nešto što je uobičajeno i što može da se meri po standardima i šablonima koji važe za civilizovane prestonice. Solo autobus sa razlogom ima treća vrata, radi brže zamene putnika. Sužavanje prostora na prednjim vratima donekle usporava taj proces, međutim to opet ne menja činjenicu ugrožavanja bezbednosti svih putnika zbog smanjenog vidnog polja vozača ukoliko to jedno krilo nije 'pregrađeno'.
Vožnja kolege je iz tog razloga i zabranjena, ali kao i sve u ovom gradu primenjuje se selektivno i retko.
Taj tip kabine, pojavljuje se u nekolicini vozila kod nas, nepregledan je sam po sebi, naročito noću zbog refleksija iz putničkog salona, kada bi još u tom ćošku dodao "živi zid" po meni, recept za problem.
Svakako, to je nešto što putnika ne bi trebalo da zanima, putnik bi trebalo da ima čist, ispravan i autobus po redu vožnje, a za tu uslugu da plati, tako bi trebalo da funkcioniše.
U uređenom sistemu, taj prolaz na prvim vratima se ne zatvara, jer nema potrebe, niko tu neće stajati, nisu tolike gužve, postoji kultura ulaska/izlaska iz vozila i slično.
Ono sa čime bih se apsolutno složio je deo o zameni sedišta, ako neće da vrati u prvobitno stanje, otkaz ugovora. Međutim, svedok si i sam da se ugovor krši na mnogo načina bez posledica, pa je ovo još samo jedna stavka koja nam postaje normalna....
Iz ugla komentatora, mnogo je lakše. Saobraćaj je živa stvar, pogotovo taj gradski, bukvalno jede ljude, to je sistem koji ne staje i koji 365 dana godišnje, 24h zahteva rad i ne prašta nikakve propuste, jer u tako živom sistemu, sitnica vuče jedna drugu i pravi se veliki problem. Veliki broj prevoznika nije dorastao poslu koji obavlja, neki su tu po političkoj liniji, neki na stare kredite, uglavnom utapaju se u čitavu anarhiju koja vlada Beogradom u svakom segmentu i trude se tek toliko da ih niko ne dira,ništa više, ništa manje.

Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
Ono što već nekoliko puta provlačiš kroz postove je ograđivanje vozačevog prostora.
Prvo sa aspekta preglednosti, kao da nije dovoljno nepregledno ta nesretna zakrivljena kabina, nego vozaču u tom uglu treba da stoje još i putnici. Gomila skretanja udesno, preglednost retrovizora nije dovoljna, taj deo treba da bude prazan.
Autobus nije projektovan da se putnici voze u vidnom polju preglednosti vozača, iz tog razloga je zabranjeno i prevožnje kolega vozača "sa one strane šipke".
Druga stvar, autobusi ne bi trebali da se mere po tome koliko najviše putnika može da uđe, mreža se projektuje tako da svi sistemi podjednako vuku prevoz i raspoređuju putnike kako nijedan sistem ne bi pucao. Kod nas, autobusi su sve, linije preopterećene, iskasapljene sa solo autobusima i gde treba i gde ne treba.
Što se tiče sedišta, mislim da nije stvar da je neko ciljano vadio, pre će biti da je polomljeno i nisu imali sa čim da zamene. Par sedišta je prilično skupo da se naknadno poručuje, neki prevoznici koji su mogli da sačuvaju stara vozila su prepravljali i nosače i ubacivali stara sedišta, ali najveći deo prevoznika nema tu mogućnost.
Da, vraćam se na to ograđivanje zato što mi svakog dana sve više ide na živce. Zato što počinjem da se pitam za koj moj plaćam prevoz. Nakon 20 godina urednog mesečnog plaćanja, gde i zašto odlaze moje pare, ako ću da se vozim u sve gorim uslovima, a deo tih pogoršanja proističe iz nečije samovolje, i/ili nečijeg odbijanja da se pobuni protiv onih koji mu radno mesto čine lošijim, pa na svoju ruku drugima čini vožnju gorom.

Znam za vaše argumente da vam treba pregled ka retrovizoru i spoljašnjosti vrata. Pored tebe, to su mi izneli i Hadžija 82 i još jedan član koji je, reko bih, napravio nalog samo i samo da bi me kontaktirao na PP da mi iskaže svoje nezadovoljstvo što ja iskazujem svoje nezadovoljstvo očajnim prevozom i praksama vozača.

Elem, ja razumem taj argument o preglednosti, zaista ga razumem. Ali ne mogu da se ne zapitam svo vreme - kako drugi vozači voze bez tih pregrađivanja? Kako oni mogu da voze tako, a neki vozači ne mogu?

I zar ne misliš da nakon popisivanja, bukvalno popisivanja i dokazivanja nekim nevernim Tomama ovde, da se u jednom Liazu čupa čak 7-8 sedišta, i time kasapi kapacitet vozila, nekome kao mene, bu**** koja 20 godina uredno plaća uslugu koju koristi a zauzvrat dobija qrton, postaje malo previše da još povrh svih sranja koje trpi, treba da se vozi i u sve punijim vozilima, samo zato što je vozač u svoj svojoj mudrosti odlučio da neće da se suoči sa šefom i traži bolje uslove, pa će radije da zaveže kanap i uskrati pristup putnicima vozilu kome je kapacitet već smanjen?

Ono što sam takođe primetio za sve ove godine na forumu je da za mnoge vozače JGPa - ne sve, i svaka čast izuzecima, ali za mnoge - važi šablon da nema veze u koliko stvari ih čovek podrži i koliko se slaže sa njima... čim se nađe jedna, JEDNA STVAR u kojoj treba da usvoje neku kritiku ili sugestiju, istog momenta se leže u bunker i prelazi u defanzivu. Nebitno da li je kritika opravdana, nebitno da li je sugestija na mestu, nebitno da li dolazi od nekoga ko je branio vozače nekoliko puta, i verbalno, i reputaciono, i fizički... Ne. Čim naiđe prvo neslaganje, nastupa stav ''biće po mome, ili neće biti nikako''.

Šta misliš, kako se to uklapa u sveopšti problem da mnogi ljudi, posebno neupućeni, izvan ovog foruma, vide vozače JGPa kao bahate i sebične? Kako se to uklapa u napore, i preduzeća, i Grada, i samih vozača, da poboljšaju svoj imidž u javnosti? Jel takvi bunkerski i defanzivni stavovi pomažu da se smanji jaz između javnosti i vozača, ili da se produbi?

Dalje, kažeš da je stajanje kod šoferke zabranjeno. I glupo. Slažem se i sa prvim i sa drugim. Ja lično ne volim da se priljubim uz staklo napred, i znam da sve i kad bih voleo, vozači to ne vole. Okej, ima ljudi koji to ne kapiraju. Zašto onda ne tražite da se stave šipke? Ok, reći ćeš mi ''odbiće predlog''. Pošteno, ali da li vozači ikada zatraže to? Da li ikada probaju da izdejstvuju tako nešto? Ja verujem da ne. Nego na svoju ruku uzmu i petljaju nešto, i time u očima putnika (pogotovu neinformisanih) ispadaju samo još gori.

Vozači JGPa (još jednom - čast retkim izuzecima koje poštujem i podržavam) dele neke karakteristike sa taksistima sa obližnje teme. Sve je kul dok se svi slažu i podržavaju u svemu. Čim nastane jedna tačka neslaganja, vozači i taksisti uleću u bunkere, repetiraju oružja i čekaju da uzvrate rafalima i na najmanji kontakt. Rezultate mislim da svi znamo. Ne zna se ko je omraženiji i ko češće završi u ''lajt'' hronici u vidu incidenata u saobraćaju. Ok, taksisti su svakako na mnogo gorem glasu. Ali sa ovim brojem, i incidenata, i oholosti (pisao sam o debilu od vozača koji bokom Solarisa odvali nešto u vožnji i samo slegne ramenom kad ga pitam jel čuo udarac), i ''uradi sam'' rešenja, i uopšte, odbijanja da se čuje bilo kakva sugestija... uskoro će zaista imati i status i reputaciju i tretman kao taksisti.
 
Inače, naravno da znam da su sedišta povađena jer nema zamenskih. Pa svakako nisam u tripu da ih vade jer nemaju pametnija posla. Moje pitanje je zašto ih jbno ne zamene novim.

Samo molim te nemoj da mi kažeš da je zbog poremećenih puteva logistike i snabdevanja. Jer, prvo - te kršine od Liaza voze bez sedišta već minimum dve godine. Gledao sam ih u takvom stanju još 2019, mnogo, mnogo pre ometanja logistike za vozila iz Rusije. Mislim da postoje pisani dokazi iz 2019. o tome na ovoj i susednoj temi, i od mene i od drugih članova foruma. A drugo - zato što je to sedište za autobus, ne kokpit za F-22. Ako nema više baš takvog ''original'' sedišta iz fabrike, i ne može da se poruči iz Rusije, jel neko hoće da mi kaže da na celom Balkanu ne postoji zamenko sedište s nekog viška, koje bi odgovaralo tom modelu autobusa i njegovim držačima?

I treće, ubeđen sam da ta vozila koja su izbačena iz tih vozila, uopšte nisu ni slomljena ni uništena. Ubeđen sam da su i dalje celovita, samo kad su jednom izvađena iz vozila iz ma kog razloga, da više nikad nisu vraćena. Jer se svima j' da ih vrate. J' se vozaču, majstoru, firmi, pa čak i Gradu i DJP.

Osim ako je nešto puklo ili propalo sa šipkama-gredama u koje se šrafe ta sedišta. U tom slučaju, postoje dve opcije:
a) popraviti i zavariti tu faking šipka-gredu tako da ponovo može da nosi sedište
b) prestati sa jbnim nabavljanjem najgorih svetskih krševa i otpada da voze u jednom od najtežih, najzahtevnijih i najopterećenijih sistema javnog prevoza na svetu.


Verujem ja da je teeeeeško™ vozaču da vozi bez idealnih uslova. Verujem da je teeeeeeško i mehaničaru da vrati faking sedište na mesto. Ali teško je i nama putnicima više da se vozimo u oborima i saunama, i da se znojimo, smrdimo i izmoravamo oklembešeni o šipke u majmunskim pozama jer nema više gde igla da sleti. A na sve to i da se cimamo i bacamo u svim pravcima jer vozača boli patka da dozira, jer za mnoge postoji samo gas do daske i kočnica do daske. Eto, i nama je teško. Pa ćutimo i trpimo sve i svašta. I onda kada se pređe i ona poslednja tačka obzirnosti, te se uputi sugestija i primedba na nju, uvek sledi gard i defanziva. Okej. Kako god gospoda želi. Samo neka se ne čudi kada jednog dana postane voljena i cenjena kao taksisti, i kada u sve više situacija bude sve manje ljudi koji će im priskočiti u pomoć i odbranu.
 
Poslednja izmena:
Vrh