Somi303":39axsj8h je napisao(la):
И шта је боље, зглоб или приколица? Видим да је у Немачкој неколико фирми узело МАН-а са приколицом
Svaki zglobni autobus zapravo ima jednoosovinsku prikolicu, dakle predstavlja kompoziciju čija su dva dela spojena izostavljanjem prednjeg i zadnjeg zida i nadgradnjom harmonike preko spoja od prikolice. U svojoj istoriji GSB je mnogo puta menjao prikolice između zglobnih autobusa, kada zglobni autobus doživi havariju obično preživi ili prednji ili zadnji deo, pa se kombinuje.
Jedino u novije vreme dolaskom niskopodnih autobusa motor standardno prelazi pozadi u prikolicu, čime konstrukcija postaje znatno složenija, osovina prikolice postaje pogonska.
Prednosti autobusa sa nezavisnom prikolicom:
* Jednostavnija konstrukcija, lakše održavanje
* Sredina vozila je bolje mesto za motor, bolje ponašanje vozila u teškim uslovima na putu. Danas se motori ugrađuju u prikolicu zgloba samo zbog manije niskopodnosti
* Fleksibilnost i ekonomičnost: vikendom i u periodima smanjenog opterećenja autobus može da radi bez prikolice
Prednosti zglobnih autobusa:
* Bolja iskorišćenost prostora, zglobni autobusi imaju tri osovine umesto četiri, manje su glomazni i okretniji, mogu biti koji metar kraći
* Bolja protočnost i ravnomerniji raspored putnika, lakša kontrola putnika, bolja preglednost za vozača
* Veća bezbednost, zglob je stabilnije vozilo i manja je opasnost da neko strada između prikolice i prednjeg dela
Iz svega navedenog sledi da je zglobni autobus logičan izbor za opterećene gradske linije, a klasični prikoličar za dugačke prigradske linije manje frekvencije. Recimo one gde je interval na jedno pola sata pa teoretski ima vremena da se za svaki polazak odlučuje da li je bolje krenuti sa ili bez prikolice.
Rekao bih da su zglobni autobusi bili apsolutni pobednici dok im je motor bio na sredini, ali sada kada je motor pomeren u prikolicu izgubili su nešto od svoje jednostavnosti i ekonomičnosti.