A i dobro poznati brat Dejan Aleksić iz Politike ih malo nagazio na temu nabavke turskih otpada:
Куповина нових аутобуса – уштеда или преплаћивање
Представници градске опозиције замерили су градској власти да у току јавне набавке за 100 зглобних аутобуса није уштеђен новац, него да су ова возила плаћена скупље него што је требало
Потпис за соларис аутобусе: Зглобни аутобуси последњи пут купљени 2013. ГСП-у, највећем градском превознику, почетком 2022. требало би да буде испоручено првих 50 турских БМЦ зглобних аутобуса од укупно 100 за чију набавку је уговор потписан са групом понуђача „МПН промет”, „Ес лизинг” и „Уникредит лизинг”. То ће бити прва набавка зглобних јавних возила за потребе градског превоза још од 2013. када су купљени „солариси”.
Делу градске опозиције овај тендер био је споран још кад је расписан пре неколико месеци и то због, како је тада навођено, сумње да се намешта за једног турског произвођача и да није било довољно времена да се на њега пријаве неке друге компаније. Критике на рачун ове набавке не јењавају ни сада када је и дефинитивно потписан уговор за куповину 100 аутобуса.
Мила Поповић, председница Градског одбора Странке слободе и правде, оценила је да је ГСП „Београд” потписао штетан уговор за куповину аутобуса преко лизинга.
– Институције којима смо поднели иницијативе за заштиту и то правобранилац, комисија за јавне набавке и Државна ревизорска институција држе очи затворене – указала је Поповићева додајући да градска власт приликом куповине ових аутобуса није ништа уштедела него је скупље платила ова јавна возила.
– Расписани тендер за 3,5 милијарди динара је средином године градска власт обуставила како би град „уштедео” и то 10 одсто односно 350 милиона динара. Али, резултат поновљеног тендера је да се ти исти аутобуси путем финансијског лизинга плаћају преко четири милијарде динара. Сада заменик градоначелника најављује да ће, када се буду заменили аутобуси, од Уникредит банке добити три милиона евра, односно око 360 милиона динара, што би значило да и даље Београд новим уговором плаћа више у односу на први тендер који су обуставили – навела је Поповићева.
Председник Градског одбора ССП-а сматра да је на тај начин Београд купио аутобусе турског произвођача за цену која је за више од милион динара већа по аутобусу од оне коју је платио Нови Сад и за цену која је скупља од иницијалног заустављеног тендера.
– Овај турски произвођач познат је због проблема са квалитетом возила у Београду. Да ствар буде гора, цела идеја куповине аутобуса на гас погодује највише приватнику који ће добити концесију за продају гаса ГСП, док цела Европа укида аутобусе на гас – закључила је Поповићева.
Нешто раније и у Центру за локалну самоуправу (ЦЛС) упоредили су куповину аутобуса за потребе Новог Сада и оних за потребе Београда.
– Огромна је разлика у условима по којима Београд, са једне стране, и Нови Сад, са друге, купују градске аутобусе.
Док је Нови Сад расписао тендер за куповину десет електричних аутобуса по камати од 1,1 одсто, из зајма Европске банке за обнову и развој, Београд је донео одлуку о набавци 100 аутобуса на гас по камати од 5,35 процената, преко финансијског лизинга. Како је могуће да Београд плаћа вишеструко већу камату од Новог Сада и зашто није, уместо финансијског лизинга, једноставно узео повољан кредит код неке од европских финансијских институција – упитали су недавно из ЦЛС-а.
Како су у више наврата у последњих неколико месеци уверавали из града, ГСП се определио за начин финансирања путем финансијског лизинга због погодности у вези са пројектом „зелене линије”, који подразумева да се, после пуштања у саобраћај ових аутобуса и искључења старих дизел аутобуса остварује право на повраћај дела инвестиције.
И приватници подмлађују
Линије градског превоза које држе приватници, односно Конзорцијум приватних превозника (КПП) ускоро би требало да буду подмлађене додатним новим возилима. Како сазнајемо у конзорцијуму, у току су преговори, и у наредним месецима они ће 300 аутобуса заменити новим, најсавременијим возилима. Приватни превозници на челу са „Аривом литас” у овој години су, како каже Драго Тошић, директор конзорцијума, обновили возни парк са 140 соло возила. Реч је о, прецизира Тошић, аутобусима са најсавременијим евро-6 моторима који имају исту емисију издувних гасова као и гасни мотори. Готово сва до сада набављена возила су купљена од турских произвођача.
Приватници који држе 43 линије, како су нам у току лета нагласили, возни парк између осталог подмлађују и у сусрет новом тендеру града за јавно-приватно партнерство за градске линије. Актуелни уговор је на снагу ступио почетком 2016. и орочен је на 10 година. Када су потписали уговор са градом, приватници су се обавезали да њихова возила у градском превозу не смеју бити старија од 10 година, и ту обавезу КПП поштује од самог почетка уговора о јавно-приватном партнерству.
https://www.politika.rs/scc/clanak/4923 ... placivanje