[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=888950#p888950:3bgvbejj je napisao(la):
Пантограф » Uto Okt 12, 2021 2:52 pm[/url]":3bgvbejj]Све си ти у праву, треба и више, само, колико ће онда годишње град да пуца на превоз? Још са овим ценама горива... 250 милиона евра?
Морала је већ мрежа трамваја ургентно да се шири, јер ту зараде мање учествују у трошковима, а и енергија, али ето, не шири се још. Већ на средњи рок, садашње стање је финансијска катастрофа за град.
Upravo. Čak i podizanjem zarada problem odlska ljudi u inostranstvo bi se mogao samo privremeno ublažiti, jer prosto sve je manje onih koji su spremni da sebe vežu za volan graskog autobusa čitavog radnog veka. Pisao sam već i da daleko bogatije zemlje, koje uz to imaju i znatno bolje uslove za rad, i po pitanju voznih sredstava, i po pitanju organizacije saobraćaja, ne mogu da obezbede dovoljan broj vozača C, D i E kategorije. Decenijama unazad najrazvijenije zemlje Evrope radnu snagu dobijaju iz zemalja u koje spada i Srbija. Šta onda mi možemo da očekujemo, pa i u vrlo bliskoj budućnost? A inače, rekao bih da većina vozača autobusa beži u inostranstvo da vozi kamione svih mogućih kategorija, sigurno jednim delom i zbog jezika, a verujem da je razlog i u znatno mirjnijem i manje stresnom radnom okruženju. Prosto nije ni sve u parama. Naravno da su zarade izuzetno važne, al skoro da sam ubeđen da nemali deo odavde oteraju i uslovi rada, a pod tim ne mislim samo na održavanje vozila po firmama, nego uopšte na sve ono što čini jedan radni dan za volanom. Privatnici svoje vozače odavno nalaze i iz redova korisnika PIO fonda, i njihov broj uopšte nije zanemarljiv.
Baš iz tog razloga sam i ja zagovornik što hitnijeg širenja tramvajske mreže, bar tamo gde za to ne postoje neke veće prepreke. Pored kapaciteta, i toliko puta pominjane energetske efikasnosti, iako izgradnja i održavanje tramvajskih podsistema ima i svojih loših strana praćenih i značajnim novčanim izdacima, definitivno će u vrlo bliskoj budućnosti tramvaj dobiti i još jednu veliku prednost u odnosu na autobuse, a to je naravno radna snaga. Primera radi, u pogonu Centrala sa malo preko 380 vozača, oko 90 čine pripadnice nežnijeg pola, a taj podatak sam za sebe govori mnogo. Uz B kategoriju, i naravno obuku, mnogo je brže i jednostavnije doći do licence vozača tramvaja, nego li autobusa, a i sigurno da će ljudi i katkoročno pre voziti tramvaj nego autobus. Uopšte nije jednostavno doći do D kategorije, a ni jeftino poslednjih godina, plus i vreme koje je valjda potrebno da bi se sa C prešlo na D, tako da teško da bi se iko mlatio oko svega toga, a da nema nameru da mu to bude primarno zanimanje.
Metro je još daleko nažalost, a i prema trenutnim planovima, teško da će drastično smanjiti potrebu za nadzemnim oblicima prevoza, pa bi zaista bilo poželjno da se što pre krene sa širenjem tramvajske mreže, jer bojim da se ćemo za nekoliko godina biti u ne baš malom problemu znog manjka radne snage. Ostaje mogućnost da je i mi uvozimo, samo što imamo isuviše jaku konkurenciju u tome, a i mislim da nema mesta baš tolikom optimizmu. gde bismo bili svedoci znatnog porasta društvnog standarda u bliskoj budućnosti, nažalost.