Šta je novo?

Air Serbia

Kašnjenje polazaka aviona obično ima dva uzroka:
1. Problem sa avionom (dakle krivica je do aviokompanije)
2. Problem sa aerodromom (nije krivica aviokompanije)

Samim time, kad se iznosi kritika same kompanije, treba biti oprezan sa uzrocima - možda neki cirkus kroz koje putnik prođe veze nema sa samom kompanijom. Tipičan primer je gubitak prtljaga - prtljag gube aerodromi a ne aviokompanije, a bes uglavnom ide ka aviokompaniji.

Koristim usluge AirSerbia bar dva do tri puta mesečno.
Uglavnom je usluga korektna i poštuje se red vožnje. Dešavala su se kašnjenja, ali uglavnom jer avion nije imao dozvolu da poleti ili sleti iz raznih razloga koji nemaju veze sa AirSerbia. Jednom mi se desilo da se avion pokvario pre lete, pa su ubacili drugi avion uz kašnjenje od nekih 45 minuta u polasku iz BG.

Sve u svemu, moje iskustvo sa AirSerbia nije posebno ni lošije niti bolje od Lufthanse.
Uglavnom je usluga korektna, a kad ima problema, većinom se radi o objektivnim okolnostima.
Cena korektna za legacy kompaniju - oko 200e povratna karata za destinacije gde letim, a to je po pravilu Evropa.

A mogućnost direktnog leta ka glavnim evropskim destinacijama je priceless. Da ne govorim o direktnim letovima za Beograd i pozitivan uticaj koji to ima na razvoj turizma.
 
Svaka vam cast kako pokrijete svaki deo neta. Jedite ribice u legacy kompaniji ja cu svapska g...na.

Nevezano za temu da li postoji recimo komesar za Beobuild ili razvodnik za forume?
 
Samo ti jedi to što jedeš...
Kad kreneš iz Madrida Lufthansom za Beograd, molim te pojačaj tempo u onom tunelu na frankfurtskom aerodromu... gledaj da stigneš na vreme do ukrcavanje u avion za Beograd i veruj planiraj da između dva leta imaš bar dva sata... jer drugačije se veoma teško stiže na vreme.

Ja, sendvičarski bot, ću lepo u Madridu sesti u avion sa mojom zastavom, sa dvoglavim orlom na repu (koji mi čini ponosnim toliko da u tuđini hoće srce da mi eksplodira svaki put kad ga vidim onako lepog, na plavoj pozadini), poleteću, pojesti ribice i popiti vodu i za tri sata biću u Beogradu, a za tri ipo sata imaću svoje klince u zagrljaju - baš u vreme kada se ti, oznojen od trčanja nekoliko kilometara između terminalana frankfurtskom aerodromu, konačno ukrcaš u voljeni ti Lufthansin Flugzeug i čalabrcneš malo od tog, toliko ti voljenog, švapskog g....ta.

Prijatno ti bilo!
 
^ Jel vladajuca partija placa kartu? Mozda i boravak u Madridu? Ili si sanjao sve? Mada, svako ima pravo da sa svojim novcem radi sta hoce... samo meni se ne svidja sta pomenuta vladajuca partija radi sa mojim.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moje mišljenje je da je istina negde izmedju i da su ljudi često isključivi.

Potpuno je besmisleno što dele te ribice i po mom mišljenju bolje da ne daju ništa nego da se brukaju. Takodje, ne svidja mi se što država i dalje na razne načine dotira kompaniju i to radi iza ledja javnosti. Ugovor sa Etihadom je takodje vrlo sumnjiv i još uvek ne znamo šta će se desiti i da li će se Etihad povući (što bih ja voleo, ne znam koliko su korisni za AS u budućnosti).

Sa druge strane naši ljudi stvarno preteruju. Mnogo više problema i kašnjenja sam imao sa stranim kompanijama nego li sa AS. Primer iz Barselone prošle godine. Let LH za Frankuft kasnio više od 3 sata, zakasnili na poslednji let za Beograd, sutra nas poslali Austrianom za Beč pa onda za Beograd. Sve u svemu 22h je trajalo putovanje. Nakon naporne sedmice samo mi je još to putešestvije trebalo. Iskreno, radije bih platio i par desetina evra više (zapravo ne znam koja je sada razlika u ceni LH-AS za španske destinacije) nego li rizikovao da mi se ovo ponovo desi.

Takodje pošto od prošle godine živim u Berlinu mogu da pohvalim AS na ruti za Berlin u smislu da su malo spustili cene i da su konkurentni sa EasyJet-om. Poslednja 2 puta mi je jeftinije bilo da putujem AS, pogotovo jer AS ima prednosti na toj ruti jer sleće i poleće sa terminala A (manja gužva, brže se odradi procedura) a i verovatnoća kašnjenja je manja sa AS nego li sa EY.

Što se tiče ispadanja ovih dana, verovatno ih je bilo. I verujem da su na ivici. Uskoro moraju da pošalju jedan avion u Niš, a ako se dobro sećam ovo će biti rekordna sezona po broju charter letova pa će i Airbusevi morati da uskoče. A onaj avion što su iznajmili od Etihada za London ne mogu da koriste toliko po Evropi jer nema našu registraciju. Sve u svemu nadam se da će uspešno izdržati sezonu.
 
Ma više dođavola i te ribice... smešno mi je kada se cela diskusije svede na hranu i politiku... a pričamo o nacionalnoj avio kompaniji.

Moja najveća zamerka (mada ne uvek, recimo da mi je to iskustvo u 30%) letova do sada jeste kilav način organizacije prodaje hrane u samoj kabini. Stalno je neki problem sa POS terminalom (moja kartica uopšte ne radi iz nekog razloga), a kad plaćaš gotovinom, onda je problem kusur. Devojke koje guraju oni skalameriju i rade prodaju se nekada toliko spetljaju da opsluživanje aviona traaaaje i trajeeeee... dok dođeš na red, brada da ti poraste.

Međutim, nije bolje ni kod drugih kompanija... velika većina naplaćuje hranu u avionu i manje više, svi se nose sa istim problemima dok opsluže 150 duša u kabini.

Kad objektivno pogledaš, suma sumarum:
1. Solidna usluga - recimo 3++ od mogućih idealnih i verovatno nedostižnih 5
2. Dobra povezanost Beograda sa najbitnijim destinacijama u Evropi - kada sam otvarao kompaniju u BG, verovali ili ne, direktna povezanost Beograda sa jednim brojem aerodroma u Evropi bila je bitan faktor u odluci ino partnera da deo poslovanja prenese u Srbiju... neće bre glavonja sa Zapada da se lomata sa presedanjem... nisu pare u pitanju uopšte, gledaju ljudi svoj komfor.
3. U slučaju ozbiljnog problema sa građanima Srbije negde u inostranstvu, uvek imaš na raspolaganju mogućnost da pošalješ svoj avion da ih vadi iz nevolje (čini mi se da se to već dva puta desilo).

Koliko god da se dopinguje, mislim da su ukupni pozitivni efekti imanja sopstvene nacionalne avio kompanije na ekonomiju zemlje veći od ulaganja. Ali eto, ima Srba koji bi sve spalili na lomači samo zato jer je ta priča "njihova" a ne "naša"...

E sad - kontraargument - što da dajemo pare na AS, kad možemo sa WizzAir-om da letimo za 30e...
Em letiš iz Beograda za neki levi aerodrom a ne tamo gde ti odgovara, em doplaćuješ za svaki mogući detalj, em te napakuju kao kokoš u kabini jer je raspon sedišta toliko uzak da bilo ko ko je viši od 170 cm jedva može noge da smesti kad sedne... em ti stranac određuje kada će i gde će da leti, a za tvoje interese ga zabole uvo... a kad nafta skoči zbog nekog rata, a vidimo da se kuva na sve strane, od celog poslovnog modela low-cost carrier-a neće ostati ništa, i šta onda? Ko će da te vozi za 30e onda?

Ajde bre, u se i u svoje kljuse... nije ovo naše kljuse savršeno, ali završava posao.
 
A za ovog stručnjaka što voli LH... dva puta u mesec dana imao sam izuzetno neprijatno iskustvo sa otkazivanjem letova iz Kopenhagena za Frankfurt. Da ne govorim da ih zabole uvo za putnike . pošalju ti email da je let otkazan i da je naredni sutradan, a ti se brale snađi. Da ti plate hotel???? HAHAHAHAHAHA! Ma važi! Jedno otkazivanje je bilo u piku turističke sezone u Kopenhagenu i bukvalno nigde nisi mogao da nađeš smeštaj u gradu... ne kraju sam, slučajno, našao sobu u hotelu na aerodromu koju su mi naplatili 500e. Ne znam tačno da li mi je firma uspela da refundira ove troškove naknadeno, nije ni bitno... verovatno jeste.

Eto tako, neko u LH je krenu da štrajkuje tih dana i traži veće plate, valjda im je malo to što sad dobijaju... a putnike ko šiša...

I kad mi stručnjaci sa foruma krenu da trabunjaju o LH ili Wizz-u kao pojmu usluge, a našu sopstvenu kompaniju pljuju iz političke ostrašćenosti, sa argumentima koji su na nivou cepanja dlake na četiri dela, dođe mi kosu da počupam...

Ajd malo letite češće, pa vidite kako stvari hodaju u stvarnom svetu. Mante se političke kampanje...
 
A to licemerje sa subvencijama AS od države me posebno nervira
https://www.arabianbusiness.com/emirate ... 33901.html

I dok drugi rade posao i na milion dozvoljenih i nedozvoljenih načina podržavaju svoje nacionalne kompanije, mi bismo da spalimo naše i napakujemo se ko st*** u WizzAir...

Jbt šta politika uradi ljudima... potpuno pomračenje pameti...
 
Da li je realno da ste i teme na ovom forumu zagadili sa glupostima o botovina, SNS-u i sl. Razumem da su ljudi nezadovoljni (pre svega sobom), ali od 90-ih slušam stalno iste priče. Zaista, čim vidim da neko sagovornike naziva botovima i spominje sendviče jasno mi je da mu fali neka daska u glavi. Posebno na ovom forumu ljudi argumentovano diskutuju i ne razumem kakve botove spominjete i zagađujete temu glupstima.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
 
Misha V":oxck9cod je napisao(la):
^ Jel vladajuca partija placa kartu? Mozda i boravak u Madridu? Ili si sanjao sve? Mada, svako ima pravo da sa svojim novcem radi sta hoce... samo meni se ne svidja sta pomenuta vladajuca partija radi sa mojim.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ovo je zaista ispod svamog nivoa. Baš jadno i pomalo tužno koliko smo otišli u out. Čemu toliki jed i paranoja? Smor.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
 
Letim otprilike dva puta mesecno (cesto za Srbiju) i mogu reci da Air Serbia nije toliko rdjava koliko nasi ljudi vole da se zale da jeste.

Ima neke nedostatke, to stoji, i vecina njih su vezani za aerodromsko osoblje (takodje Air Serbia) i losu organizaciju.

Mislim da su cene hrane i pica tokom leta i vise nego dobre u odnosu na druge kompanije tipa SAS, Norwegian, itd.

Ponuda hrane nije neka, ali cene su OK.

Premium Lounge u Beogradu im je takodje veoma dobar (za razliku od Biznis Klub Lounge-a koji je "pilicarnik").

Ono sto je lose je recimo ponuda u biznis klasi. To je apsolutno nedopustivo.

Evo link jedne recenzije: https://knightofmalta.net/2018/07/08/ai ... to-zurich/

U svakom slucaju, mislim da AS nije toliko losa koliko bi mogla da bude ako uzmemo opste stanje u zemlji.
 
Zasta jadno, nisam imao snage da odgovaram ne taj post kolege Misha V.
Nema tu pomoći, ulaziti u raspravu je potpuno trošenje vremena...

Bio je jedan dobar članak na Tangosix.rs o aerodromu u Budimpešti, sa osvrtom na velike štete od zatvaranja mađarske nacionalne kompanije... treba pročitati koliko godina je prošlo da se stvari stabilizuju posle toga. Pri tome, Wizz je baziran u Budimpešti i izgleda je zatvaranje nacionalne kompanije bilo koordinirano sa ekspanzijom Wizza... pa i tako, trebale su godine da se stvari srede. Preporučujem svima da pročitaju.

Za razliku od Mađara, Poljaci nisu bili ni tako glupi ni tako politički ostrašćeni. Uporno su nastavili da razvijaju LOT i pogledajte ga danas. Ozbiljna, preozbiljna firma.

Naravno, poređenje LOTa sa AS je neprimereno, s obzirom na veličinu država, broj stanovnika, snage ekonomije itd.
Ali nebitno - 90% država i dalje uporno čuva svoje nacionalne prevoznike, ako su u problemu, čupaju ih i veoma mali broj se odlučuje na zatvaranje kao rešenje. A praksa dokazuje da su negativni efekti posle zatvaranja drastično veći od ušteda u budžetu za doping.

Kod nas se na sve gleda politički. Umesto da shvatimo da se radi o nacionalnom resursu koji prevazilazi strančarenje i koji ne bi smeo da se posmatra kroz tu prizmu.

Zato je, takvom ostrašćenom logikom, nemoguće prihvatiti bilo kakav argument koji nije na političkoj liniji koju preferiramo. A ljudi koji iskaču su botovi, sendvičari itd itd... prosto ti ne dozvoljavaju da uneseš bilo kakav glas razuma, na osnovu sopstvenih iskustava i rasuđivanja.
 
Meni stvarno nije jasno zašto smo morali da likvidiramo JAT koji je bio u 100% državnom vlasništvu i predamo nacionalnog avio prevoznika u ruke stranom vlasniku, kad sad imamo slabiji kvalitet avio prevoza (ranije je bar bio obrok u avionu a sad 15 ribica, smanjena količina prtljaga itd) uz ogromno subvencionisanje AS od strane poreskih obveznika.
Osim boljeg marketinga i vizualno atraktivnijeg kabinskog osoblja ne vidim po čemu je Air Serbia išta bolja od JAT-a.

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk
 
Evo pitanja za sve. Sta mislite koliko ce trajati Air Serbia i sta ce se desiti sa avio saobracajem u Srbiji kad nje vise ne bude?

Sent from my LG-H440n using Tapatalk
 
"Meni stvarno nije jasno zašto smo morali da likvidiramo JAT koji je bio u 100% državnom vlasništvu i predamo nacionalnog avio prevoznika u ruke stranom vlasniku, kad sad imamo slabiji kvalitet avio prevoza (ranije je bar bio obrok u avionu a sad 15 ribica, smanjena količina prtljaga itd) uz ogromno subvencionisanje AS od strane poreskih obveznika."

Dve netačnosti:
NISMO predali nacionalnog avioprevoznike u ruke stranom vlasniku jer je Republika Srbija vlasnik 51% kapitala.
NIJE BILO MOGUĆE prodati celokupan kapital JATa, jer bi onda JAT izgubio pravo na slotove na velikim aerodromima, što je bio najvredniji resurs u njegovoj imovini. JAT je bio o katastrofalnom stanju, finansijski crna rupa bez dna i bez ikakve perspektive da se bilo šta uradi, osim da se ugasi.

NEMAMO slabiji kvalitet prevoza (ljudi, znam lično, koristim avio usluge već petnaestak godina intenzivno i znam o čemu govorim). Nabavljeni su moderniji i bolji Airbus avioni, ima ih daleko više nego u floti JATa (trenutno 21 komad) itd. Stari JATovi Boing avioni prebačeni su čarter kompaniju AvioLet i leteće tamo dok mogu. Broj putnika je porastao na 2,6 miliona godišnje. To je značajno poguralo i aerodrom pa je bilo moguće dati ga u koncesiju za onolike pare. Jeste, nema onog sendviča sa sirom, sada ti daju ribice, ali ako vam je to merilo kvaliteta usluge, onda nemamo o čemu pričati. Kompanija je na papiru profitabilna, uz naravno "skrivene" subvencije države koje su, što se mene tiče, potpuno legitimne. AS nam treba kao državni resurs, benefiti od njenog postojanja nisu samo u prihodima koje ona ostvari nego su daleko širi. Sve države nalaze načine da subvencionišu svoje prevoznike, od Nemačke pa na dalje, i bili bi krajnji id*** da mi ovde budemo veći katolici od Pape i da pri tome tržište i resurs predamo subvencionisanim kompanijama sa Zapada.

Šta će biti ako Etihand izađe iz posla?
Biće gusto i nezgodno. Etihad je sam u problemima i to nema veze sa AS nego sa prethodnom politikom širenja, neuspešnih akvizicija itd. Sve je otvoreno i to su egzogene stvari na koje Srbija ne može uticati. Videćemo. Moja pretpostavka je da će država morati da uđe u vlasništvo sa većim šerom i nastaviće da upravlja AS dok se ne nađe drugačije rešenje. Nadam se da je neće zatvoriti kao što nisu ni Železaru Smederevo ni RTB BOR, jer je to ipak na kraju solidno ispalo, a proizvodnja se nastavila a radna mesta su spašena. Pratite tangosix.rs jer ako gde ima pouzdanih informacija o lokalnim avio kompanijama, imate ih na tam sajtu.
 
A te ribice me posebno nerviraju... ajte MOLIM VAS letite jednom TAROMom ili Scandinavian-om i vidite šta će vam tamo dati da jedete.
Ako si već toliko gladan da ne možeš da izdržiš 90 minuta prosečnog leta avionima AS, imaš solidan sendvič plus sok za 640 dinara. Kad je život u pitanju, nije skupo da ne umreš od gladi.
 
Zaista, to dramljenje oko ishrane u avionu, na kratkim letovima, kakav je to trip? Ljudi koji uvek sedaju gladni u avion, koji ne umeju da naprave sami svoj sendvič, da spakuju batak, bananu ili šta god... ili prosto imaju fetiš na skupu i lošu avionsku hranu? I neko posebno zadovoljstvo da se naknadno žale? :o :lol:
 
Jedino merilo kvaliteta usluge, bar za mene koji veoma često leti, jeste pouzdanost operacija.
Dakle - da si siguran fizički, i da možeš da se osloniš na kompaniju da će najavljeni let biti realizovan u skladu sa redom letenja.
Cepidlačenje oko hrane je stvarno detinjasto.

Inače, neko gore je spomenuo da je kvalitet u biznis klasi loš.
Slažem se! Mnogo ljudi leti poslovno u BG i ne bi smeli da padamo na tom testu.
Nadam se da će to da isprave!
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=636647#p636647:1s9bmhgv je napisao(la):
loyola » 06 Јул 2019, 06:42[/url]":1s9bmhgv]Cudo niko nije preneo vest
Šta se dešava sa avionima Air Serbije?
Air Serbia se već danima suočava sa ogromnim poteškoćama usled čestih kvarova aviona i ispadanja iz saobraćaja.
https://www.aviatica.rs/sta-se-desava-s ... r-serbije/

ја је нисам пренео јер је бесмислена вест. мислим, то и није вест, с обзиром да те ствари нису стране ни једној јединој авио-компанији. да ли можете да замислите какве проблеме имају велике авио-компаније које имају 737 Макс у флоти? нарочито у великим бројевима? па ово што Ер Србија има је ништа спрам тих проблема

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=636685#p636685:1s9bmhgv je napisao(la):
VeniVidiVici » 06 Јул 2019, 11:11[/url]":1s9bmhgv]Piše: Miša Brkić 05. jula 2019. 13.30 Izmenjeno: 13.31

довољно је прочитати име овог стручњака за све и дићи руке од даљег читања. он може још само у Данасу да баљезга

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=636996#p636996:1s9bmhgv je napisao(la):
montezuma » 07 Јул 2019, 13:33[/url]":1s9bmhgv]Letim otprilike dva puta mesecno (cesto za Srbiju) i mogu reci da Air Serbia nije toliko rdjava koliko nasi ljudi vole da se zale da jeste.

Србима је туђе го**о увек било слађе


но, чињеница јесте да су срозали своју услугу у односу на почетак каријере. АЛИ, она је само на нивоу какве нуде остале авио-компаније у Европи, ништа боља, ништа гора
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=637078#p637078:11fn0h8q je napisao(la):
Perkan » Sun Jul 07, 2019 6:18 pm[/url]":11fn0h8q]"Meni stvarno nije jasno zašto smo morali da likvidiramo JAT koji je bio u 100% državnom vlasništvu i predamo nacionalnog avio prevoznika u ruke stranom vlasniku, kad sad imamo slabiji kvalitet avio prevoza (ranije je bar bio obrok u avionu a sad 15 ribica, smanjena količina prtljaga itd) uz ogromno subvencionisanje AS od strane poreskih obveznika."

Dve netačnosti:
NISMO predali nacionalnog avioprevoznike u ruke stranom vlasniku jer je Republika Srbija vlasnik 51% kapitala.
NIJE BILO MOGUĆE prodati celokupan kapital JATa, jer bi onda JAT izgubio pravo na slotove na velikim aerodromima, što je bio najvredniji resurs u njegovoj imovini. JAT je bio o katastrofalnom stanju, finansijski crna rupa bez dna i bez ikakve perspektive da se bilo šta uradi, osim da se ugasi.

NEMAMO slabiji kvalitet prevoza (ljudi, znam lično, koristim avio usluge već petnaestak godina intenzivno i znam o čemu govorim). Nabavljeni su moderniji i bolji Airbus avioni, ima ih daleko više nego u floti JATa (trenutno 21 komad) itd. Stari JATovi Boing avioni prebačeni su čarter kompaniju AvioLet i leteće tamo dok mogu. Broj putnika je porastao na 2,6 miliona godišnje. To je značajno poguralo i aerodrom pa je bilo moguće dati ga u koncesiju za onolike pare. Jeste, nema onog sendviča sa sirom, sada ti daju ribice, ali ako vam je to merilo kvaliteta usluge, onda nemamo o čemu pričati. Kompanija je na papiru profitabilna, uz naravno "skrivene" subvencije države koje su, što se mene tiče, potpuno legitimne. AS nam treba kao državni resurs, benefiti od njenog postojanja nisu samo u prihodima koje ona ostvari nego su daleko širi. Sve države nalaze načine da subvencionišu svoje prevoznike, od Nemačke pa na dalje, i bili bi krajnji i***** da mi ovde budemo veći katolici od Pape i da pri tome tržište i resurs predamo subvencionisanim kompanijama sa Zapada.
Ako uporedimo AirSerbiu i JAT Airways ne vidim po čemu je AS uspešnija od JAT-a:
- i JAT i AS su finansijske rupe bez dna, da bi bili profitabilni moraju se subvencionisati parama poreskih obveznika, s tim što je JAT ranije bio u 100% državnom vlasništvu pa je država subvencionisala državno preduzeće a sad je AS u delimičnom vlasništvu arapskih šeika, pa sad srpski poreski obveznik subvencioniše arapske šeike. Fer bi bilo da na svakih 51 evra subvencija države Srbije, Etihad uloži još 49 evra u zajedničko preduzeće, i onda bi se vlasnički odnos ispoštovao. Ovako samo država Srbija subvencioniše, a vlasnički odnos ostaje isti, što će reći arapski šeici potkradaju srpske poreske obveznike.
- nema novih aviona u vlasništvu AS, prošle godine je zvanično Etihad otkazao narudžbinu 10 novih Airbus-ova. Jedino što je nabavljeno su Airbus avioni uzeti na lizing od Etihada, po ko zna kojoj ceni.
- cene karata za evropske destinacije i regionalne letove su poskupele sa gašenjem JAT-a i nastankom AS,
- i poslednje, u JAT-u si imao sendvič + sok/kafa, dok kod AS imaš 15 ribica i 0.25l vode, što možda nije sa gastronomske tačke nešto strašno, ali subjektivan osećaj je kao da se voziš u low cost aviokompaniji a platio si ništa manje nego Lufthansu ili AirFrance. Stvarno mi nije jasno kako su marketinški magovi u AS smislili da im se više isplati da ukinu obrok koji realno košta 4-5 evra, nego da su podigli cenu za tih 4-5 evra i ostavili normalan obrok.
 
Ko je šta dobio u ugovoru sa Etihadom najbolje objašnjava Alen Šćurić Purger na portalu Tangosix.
Čovek je veoma stručan, te njegove stavove treba uzeti u obzir.

+++++++++++++++++++++++++++++

Što je Air Serbiji donio Etihad?
Prvo da razbijemo jedan stereotip koji se kao mantra ponavlja u srpskoj politici. Etihad nije ništa poklonio Air Serbiji nego sve što je napravio je, kao i svaki predator, jako dobro naplatio. Nije on zaljubljen u Srbiju nego je u njoj zatvorio dobar posao. U prvom redu za sebe. Ne kažem da i Srbija na tome nije imala benefita, upravo suprotno, no svakako je prvenstveno tu Etihad gledao svoj interes. Danas su jasno vidljivi podaci u kojima je Etihad zaradio ozbiljan novac u Srbiji, više puta i bitno veći nego bi to napravila konkurencija.

Sa druge strane treba oštro demantirati i sve one koji sada čereče aktualnu politiku i tvrde da su pogriješili, da je posao sa Etihadom štetan. Štogod! Ne sjećam se da su kompanije stajale u redu za privatizaciju Air Serbije. Nekoliko natječaja je propalo jer nije bilo interesa. I što je bila alternativa? Jat koji je bio lešina već odavno izdahnula i na aparatima? Etihad je u tom momentu bio daleko najbolje rješenje.

Etihad je u prvom redu donio ime, reputaciju i image. Nešto što je Jat istinski izgubio. Velika firma sa rejtingom iz osamdesetih postala je sinonim za kašnjenja, otkazivanja, neprofesionalizam i probleme.

A oni koji misle da je bilo dovoljno samo promijeniti ime i da su odmah procvale ružice totalno su u zabludi. Etihad je, za razliku od ostalih predatora koji tako što ne čine, Air Serbiji pomogao svojim vezama i utjecajem. Primjerice Srbija mjesecima nije mogla riješiti problem slotova na Istanbulu. Vjerujte bez Etihada to ne bi bilo moguće ni danas. Srbija godinama nije mogla riješiti problem akontacija za A319 iz 1998. Etihad je to riješio jedim potezom pera. Nažalost oba ova primjera su se izjalovila (Air Serbija više ne leti na Istanbul, a narudžbe A320neo su dovedene u pitanje), ali takvih lobiranja i korištenja ucjena u korist Air Serbiji je bilo vrlo mnogo.

Air Serbia je imala odlične code-share ugovore sa partnerima Etihada. I da je sustav opstao bio bi on jedna jako dobra priča sa vrlo bliskom internom suradnjom. Nažalost nije, i danas Air Serbija ima nedostatak takvih ugovora. Ozbiljan nedostatak. No, tko je mogao vjerovati da će se tako nešto desiti.

Ipak, još uvijek Air Serbia ima dobre konekcije prema Aziji, Africi i Australiji preko Abu Dhabia, te code-share ugovore sa Alitalijom, koji će takvi ostati sve do prodaje Alitalije, a možda i duže ako Alitaliju kupi Lufthansa. I ako neki misle da je feeding Abu Dhabia bio loša stvar neka se sjete kako je Jatu bilo teško napraviti suradnju sa Emiratesom preko Hamburga i Dubaia, te kako je uz sav trud Jata taj posao brzo završio fijaskom. Croatia i Adrija, primjerice, nemaju code-share preko nekog od MEB3 prijevoznika. To jest velika prednost Air Serbije među regionalnom konkurencijom. Nisu to samo putnici iz Srbije, nego i konektirani putnici iz regije preko Beograda (Ljubljana, Zagreb, Split, Pula, Dubrovnik, Banja Luka, Sarajevo, Podgorica, Tivat, Skopje, Tirana, Thessaloniki, Sofija, Bucharest). Air Serbia je ukinula svojih sedam tjednih letova za Abu Dhabi prošle zime, i to je izuzetno loša stvar. Etihad je to djelomično kompenzirao sa 5 dodanih letova (ukupno 12) u dva mjeseca top sezone, te sa dva tjedna cargo leta. No, to još uvijek nije kapacitete diglo na one koji su bili prošlog ljeta. A o ostalih 10 mjeseci godine da i ne govorimo. Tako je Etihadova konkurentnost u velikoj većini godine postala lošija od one Qatara ili Flydubaia iz Beograda.

Etihadov know-how i svi sustavi su neusporedivo funkcionalniji, isplativiji, moderniji, po svemu bolji za vođenje kompanije. I ovdje govorim o svim segmentima od prodaje, preko operacija, raspolaganjem resursa, do školovanja i promocije.

Air Serbia je brzo i uspješno nabavila toliko potrebne modernije i štedljivije avione. Skeptici bi rekli „pa što kada imaš novaca lako nabaviš avion“. No nije baš tako. Reputacija Jata i niz internih problema napravio je to da je Jat u više navrata neuspješno pokušao nabaviti A320, te Boeinge 737-400 i 737-700. Nakon više najava i pokušaja uspio je vrlo skromno sa tek par 737 i ATR-72.

No nije Air Serbija nabavila samo A319 i A320, nego i A330 za interkontinentalne letove. I ovo je bilo brzo i uspješno od člana grupacije (Jet Airwaysa). Vrlo teško bi tako što mogli bez pomoći Etihada. Konačno nije samo avion dovoljan da se otvori linija za New York. Najlakše ja nabaviti avion. Sjetimo se potpunog fijaska i potrošenog novca da se pokrenu letovi Jata za New York sa 767 početkom tisućljeća. Velika želja, politički pritisak, dovoljno novca, no realizacije bilo nije. Tada srpska politika nije bila dostatna, iza Jata tada nije stajao moćni Etihad.

Etihad je pomogao i kod školovanja posada i ostalog osoblja, a što je posebno zahtjevno kada se tako brzo uvodi novi tip aviona (A320). U prvo vrijeme nedostatak A320 posada jer su iste bile na školovanju, Etihad je naknadio angažiranjem svojih posada. U protivnom Air Serbia bi bila doslovce blokirana nedostatkom školovanog kadra. Etihad i članovi grupacije su pomogli i kod održavanja aviona (posebno A330), te korištenja ostalih resursa Etihada i partnera.

Etihad je dao vrlo dobar management. Kao i uvijek u Srbiji će se naći oni koji će sada pljuvati protiv Daneta Kondića i drugih ljudi iz Etihadova managementa koji su došli u Beograd, no ipak ogromne promijene koje su provedene bile bi teško izvedive bez tog managementa. Kvalitativno i kvantitativno Air Serbia je napravila ogroman iskorak. Ogroman! OK, vjerojatno bi sa tolikim ogromnim investiranim novcem i domaći management napravio mnogo, no ipak smatram da je internacionalno iskustvo Etihadova managementa odradilo velik posao.

Na koncu Etihad je uložio svoj novac. Uložio je bar 60 milijuna USD (iako neki osporavaju ovaj dio), te još 40 milijuna USD konvertibilnog zajma. Ne kažem da Srbija nije uložila daleko više, to sam i elaborirao u jednom od prošlih članaka, no ovaj novac je ipak došao brzo, efikasno i jeftino.

Naravno, nitko od nas ne zna što je Etihad dobio kao „protuuslugu“ za taj „jeftin“ kapital, je li lizing stvarno toliko pretjerano skup koliko neki tvrde, koliko su koštale usluge, školovanje, softver i sijaset toga što je Etihad ekskluzivno dobio, a Air Serbia nije uzimala na slobodnom tržištu radi partnerskog odnosa sa Etihadom. Teško je reči je li se Etihadov management mogao dobiti jeftinije, jesu li code-share ugovori toliko dobri za Air Serbiju kako se to prezentira.

Nažalost, radi problema u koje je Etihad ušao Air Serbia danas ima mnogo štete. U prvom redu grupacija se raspala, a samim time Air Serbia je ostala bez partnera na koje se oslanjala. Nedostaje joj code-share ugovora, slaba joj je konektiranost, A330 više ne može servisirati u Dusseldorfu, niz linija više nema rezona kao prije...........................

++++++++++++++++++++++++

Celi članak je mnogo detaljniji, pokriva i probleme Etihada... sve u svemu, stručan čovek, bez političke ostrašćenosti, objašnjava o čemu se radi, koji su izazovi u budućnosti itd. Preporučujem da se članak pročita:

https://tangosix.rs/2018/10/07/kolumna- ... tavi-dalje

Manite se političke ostrašćenosti. Stvaran život je malo komplikovaniji od pojednostavljenih crno-belo priča.
 
Takođe, preporučujem i članak od istog autora na temu trenutke ekspanzije u broju linija koju sprovodi AirSerbia. Dotakao je i Niš, jer je izgleda sve to deo jedne te iste, i prilično ambiciozne priče.

Videćemo kako će se to završiti. U aviobiznisu i najveće kompanije posluju na ivici noža i danas te ima a sutra si istorija.

https://tangosix.rs/2019/21/05/kolumna- ... ti-regije/
 
Perkan":2jd7luuo je napisao(la):
A te ribice me posebno nerviraju... ajte MOLIM VAS letite jednom TAROMom ili Scandinavian-om i vidite šta će vam tamo dati da jedete.
Ako si već toliko gladan da ne možeš da izdržiš 90 minuta prosečnog leta avionima AS, imaš solidan sendvič plus sok za 640 dinara. Kad je život u pitanju, nije skupo da ne umreš od gladi.
Dosadni su sa tim ždranjem u avionu. Jel im u autobusu ili avionu neko da da jedu? Obrni, okreni - nećeš se najesti u avionu kojom god kompanijom da letiš, a i obrok u najjačim arapskim kompanijama je i dalje nekakva simulacija pravog obroka iako se svi lože kako je to "super hrana". To su gluposti. Ne odnosi se konretno na tvoj post, nego generalno, naravno.

A, zašto smo prodali JAT? Ima li većeg besmisla od tog pitanja? Pa, svi su kukali kako je JAT loš, bolji su Montenegro i Croatia. Evo sada Montenegro i Croatia su kao JAT - skoro propali, a samo slepac ili neko zlonameran ne vidi koliko je Air Serbia bolja kompanija od JAT-a.



Sent from my SM-G973F using Tapatalk
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=637185#p637185:20sz0ug7 je napisao(la):
Perkan » 07 Jul 2019 11:48 pm[/url]":20sz0ug7]Ko je šta dobio u ugovoru sa Etihadom najbolje objašnjava Alen Šćurić Purger na portalu Tangosix.
Čovek je veoma stručan, te njegove stavove treba uzeti u obzir.

Перкане, Ален Шћуриц Пургер уопште није стручан - он је власник трупе мажореткиња, правник по образовању и ваздухопловни ентузијаста. У последње време, почео је да изазива подозрење код заиста стручних људи у авио-бизнису, гдегде па и на Тангосиксу, а код мене свакако не буди симпатије његова упорна и ирационална кампања да је аеродром у Краљеву непотребан, јер је "на сат вожње од Београда" - док, рецимо, недавно ламентира над судбином мариборског аеродрома, који је, дабоме, веома удаљен од Љубљане, Загреба, Граца... То је толика глупост, и показује толику тенденцију, да тешко може бити некакав ентузијазам, већ вероватно смислен и од некога подстакнут посао.
Сад, кад није успео у свом лобирању, најављује и могући престанак писања колумне. Уз то је и хрватски националист: мада се прави фин, није у стању да сакрије то до краја (једном написа, у том контексту, "а што би ми рекли отац и дјед"). Надам се да је под обрадом наших обавештајних служби - ако раде свој посао, јесте.

Елем, да треба имати своју авио-компанију и да њено субвенционисање из буџета није чист трошак, већ поприлично и инвестиција, то се слажем. Такође, мало шта на овом свету не волим као Луфтханзу и повезане компаније - остало ми из времена кад се, кудгод да кренеш из Београда, преседало у Бечу и сл. А Немце бих условио да кроз тај факинг тунел у Франкфурту који помињеш, уместо покретне траке пусте неки шатл возић, као горе, на терминалима - у супротном да напусте ЕУ. Сва срећа па Луфтханза константно касни: прошле године благодарећи томе ухватих у Франкфурту, са све проласком кроз тунел, везу за Талин са сатом размака између летова, уз понижавање на контролним пунктовима "Молим вас, пустите ме, побеже ми авион..."

Иначе, Луфтханза је и солидан показатељ да послератна Немачка још није у пуном смислу суверена држава, да и даље вуче репове стране окупације, с обзиром да, као национална компанија, из главног града лети само за Минхан и Франкфурт. Берлин је, делом сигурно и зато, данас нижег БДП-а према паритету куповне моћи по становнику и од Москве, а има ту декадентну причу да се, попут нас, хвали "вибрантном" клупском сценом, ноћним животом, да је "Њујорк за сиромашне" и сл. Е, већ ако је Берлин, заслугом Луфтханзе ваздухопловно (и пословно) слепо црево више него што би смео да буде, хајде да ми не допустимо да то буде Београд.
 
Pantografe, zaista nisam to znao za Purgera.
Ali dobro, čovek iznosi neke argumente u svojim članicima. Stručniji je od mene sigurno na ovu temu.
Kao razumni ljudi, sve što čitamo i čujemo treba da uzmemo sa dozom sumnje, profiltriramo informaciju na osnovu sopstvenog rasuđivanja i donesemo neki zaključak.

Nadam se da smo barem ovu temu malo izvukli iz političke kaljuge i dotakli se bitnih stvari.
 
Vrh