Šta je novo?

Air Serbia

kad vidim da se ljudi žale zbog veličine sendviča koji dobijaju na letu koji traje 90 minuta upitam se koliko puta jedu u toku dana i kolike su im porcije. Svako posluženuje je naravno dobrodošlo ali bitnija je udobnost, bezbednost, brzina check in procedure nego vrsta i izbor pića. Hrana postaje bitan element tek na long haul letovima.
 
@Somi303
Наручен је А320 НЕО (постојећи А320 са унапређеним тј. штедљивијим моторима), 10 комада, треба да стигну између 2018. и 2020. године.
Биће, свакако, неопходни и мањи авиони.
 
@pantograf
Dal su tih 10 aviona naruceni od strane AirSerbia-e, ili od strane njenog (jos uvek) manjinskog suvlasnika Etihad-a ?


Sent from my LG-E510 using Tapatalk 2
 
Пантограф":1m9z855d je napisao(la):
@Somi303
Наручен је А320 НЕО (постојећи А320 са унапређеним тј. штедљивијим моторима), 10 комада, треба да стигну између 2018. и 2020. године.
Биће, свакако, неопходни и мањи авиони.
Хвала!
 
12 Mar 2014 / 11:36 Slobodan Georgijev BIRN Srbija Poslednja šansa za srpskog avioprevoznika
http://www.skockajtebudzet.rs/rs/clanak ... prevoznika

BIRN ekskluzivno objavljuje detalje iz nacrta ugovora potpisanog između Etihad ervejza iz Abu Dabija, Jat ervejza i Vlade Republike Srbije

BIRN je imao uvid u nacrt ugovora od 26. jula 2013. godine koji je Vlada Republike Srbije potpisala sa Etihad ervejzom na svečanosti u Beogradu 1. avgusta 2013. godine.

BIRN objavljuje detalje nacrta sporazuma motivisan interesom javnosti da zna na koji način Vlada Republike Srbije raspolaže državnom imovinom i troši novac poreskih obveznika.

Ugovor između Vlade Republike Srbije i Etihad ervejza je bio predmet kontroverzi od trenutka kada je potpisan jer je na njega stavljena oznaka poverljivosti i u javnost su dospele samo kontrolisane informacije. Ono što je Vlada Srbije želela da predstavi objavljeno je na infografici koja je bila postavljena na novu internet stranicu srpskog avioprevoznika koji je promenio ime u Er Srbija.

stvaranje-air-srbije1.jpg

Izvor: airserbia.info

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka ličnosti Rodoljub Šabić u dva navrata je naložio kompaniji da objavi ugovor, ali se to do sada nije dogodilo.

BIRN je imao uvid u pet pojedinačnih nacrta ugovora kojima se regulišu odnosi i obaveze Vlade Republike Srbije i Etihad ervejza (Ugovor o transakcionom okviru, Ugovor o uslugama podrške, Ugovor o ulaganju, Ugovor o konsultantskim uslugama, Ugovor između akcionara), kao i u dokument koji je pripreman za postupanje pred Komisijom za zaštitu konkurentnosti koja se nalazi u Beogradu.

U ovim nacrtima ugovora pobrojane su obaveze ugovornih strana na poslu koji ima za cilj formiranje uspešne i samoodržive aviokompanije.

Ugovori su potpisani i predstavljeni kao deo Sporazuma o saradnji Vlade Republike Srbije i Vlade Ujedinjenih Arapskih Emirata od 17. februara 2013. godine.

BIRN ovde citira delove iz preambule onako kako su napisani u nacrtu Transaction Framework Agreement:

1.1 This Agreement is agreed in furtherance of the principles underlying the Intergovernmental Agreement on Mutual Incentives and Protection of Investment and the Intergovernmental Agreement on Co-operation entered into between the GoS and the Government of the United Arab Emirates on 17 February 2013 (the "Treaties").

U ovim nacrtima ugovora podrobno su opisane etape realizacije sporazuma između kompanije iz Emirata i Vlade Republike Srbije čiji završetak (closing date) je trebalo da bude najkasnije do 1. januara 2014. godine. Bilo je predviđeno da posle tog datuma Etihad zvanično bude uveden u vlasništvo Akcionarskog društva za vazdušni saobraćaj Jat ervejz tako što će se njegov udeo u transformisanom preduzeću predstaviti u Agenciji za privredne registre i u Centralnom registru hartija od vrednosti gde bi Etihad trebalo da se pojavi kao vlasnik 49% akcija Er Srbija.

I pored zvaničnih najava to se još uvek nije dogodilo, niti je objavljen ugovor koji su Vlada i Etihad potpisali, u kom stoji klauzula o poverljivosti do roka završetka posla (closing date).

Jedan od dokumenata u koje je BIRN imao uvid je Ugovor o transakcionom okviru (u formi nacrta) koji definiše dinamiku sprovođenja finansijskih obaveza koje su preuzele ugovorne strane.

Investicija Etihad ervejz u sledeće tri godine treba da bude do 100 miliona dolara, od čega 40 miliona dolara (convertible loan facility) treba da bude uplaćeno 14 dana nakon potpisivanja ugovora.

S druge strane, tačan iznos investicije Vlade Srbije nije naznačen u dokumentima u koje je BIRN imao uvid jer u trenutku zaključenja nije bilo poznato koliki su tačno troškovi restrukturiranja, kao ni ukupni dugovi i obaveze Jat ervejza i kompanija u njegovom sastavu, uključujući i Ketering, koje se Vlada obavezala da isplati.

U tabeli koju objavljujemo nabrojane su obaveze Vlade Srbije i Etihad Ervejza, kao i dinamika investiranja. Neke od obaveza koje je Vlada Srbije preuzela su:

- Da obezbedi novac za izradu kompletnog Poslovnog plana kompanije

- Da obezbedi novac za isplatu otpremnina višku zaposlenih, kao i da podmiri sve dugove prema zaposlenima

- Da vrati u vlasništvo ranije izdvojeno privredno društvo Jat Ketering i da uloži do 5 miliona dolara u ojačavanje ovog društva (50% ukupnog ulaganja, ostatak ulaže Etihad)

- Da obezbedi otpis svih dugova koje su dobavljači potraživali i da reši sve postojeće i potencijalne sudske sporove koji bi mogli da ugroze poslovanje komapnije. Ovde je značajan dug prema privrednom društvu Beogradski aerodrom koji je procenjen na najmanje 13 miliona dolara.

- Da obezbedi na beogradskom aerodromu ekskluzivno pravo koršćenja Terminala 1 ili Terminala 2, koji treba da bude prilagođen najvišim standardima (ulaganje obe strane u procentu reciprocnom vlasništvu)

- Da obezbedi nove ugovore sa komapnijama Jat Tehnika i NIS od kojih se očekuje da daju povlašćene cene domaćem avioprevozniku

Vlada Srbije i Etihad Ervejz obavezali su se da će, svako u svom domenu, raditi na tome da stvore povoljne uslove za poslovanje kompanije. Vlada će osigurati sprovođenje bilateralnih međudržavnih sporazuma o avio uslugama koje Republika Srbija ima sa trećim državama i pomoći Jat ervejzu da obezbedi slotove na aerodromima van Srbije. Sa druge strane, Etihad će pomoći srpskom avio prevozniku da sklopi povoljnije poslovne ugovore sa trećim stranama i već postojećim komercijalnim partnerima arapskog avio prevoznika.

Novac koji Etihad kao deoničar pozajmljuje kompaniji se konvertuje u deonice, dok Republika Srbija ulaže novac u svojstvu države, a ne deoničara Jat ervejza, i on može da bude uložen po više osnova, uključujući i državnu pomoć.

Izvod iz Transaction framework agreement

1.1 Etihad proposes to provide funding to JAT of up to US$100,000,000 (one hundred million US Dollars) through a combination of equity, debt and other financial facilities and/or funding arrangements as may be mutually agreed (the "Total Etihad Investment Amount").

1.2 The GoS's investment in, and ongoing commitment to JAT, will be in the form of grants and undertakings including a combination of equity, debt and other financial facilities and/or funding arrangements as may be mutually agreed.

Zbog ovakvog pristupa reagovala je i Komisija za kontrolu državne pomoći Ministarstva finansija početkom decembra 2013. godine tražeći od kabineta Aleksandra Vučića da dostavi „potpunu prijavu državne pomoći“.

BIRN saznaje da je kabinet poslao prijavu državne pomoći i da će u narednom periodu Komisija izdati Rešenje sa obrazloženjem ovog postupka. Takođe, ugovorom je predviđeno da će Vlada Republike Srbje tražiti odobrenje od Komisije za kontrolu državne pomoći.

Način korišćenja državne pomoći detaljno je predstavljen u Sporazumu o funkcionisanju Evropske Unije koji zajedno sa Sporazumom iz Mastrihta čini pravni okvir Evropske Unije. U članu 107. Sporazuma o funkcionisanju EU navodi se da je zabranjeno koristiti državnu pomoć ako ona utiče na konkurentnost na tržištu.

Takođe, Etihad postavlja menadžment kompanije, plaća ga a docnije se naplaćuje iz Er Srbija. Etihad ima u Upravnom odboru četiri člana od devet, a ostale imenuje Vlada Srbije. Jedan od članova UO koga je imenovala Vlada predsedava tim telom.

Završne odredbe nacrta Ugovora o transakcionom okviru bave se pitanjima arbitraže u slučaju sporova i poverljivošću informacija. Predviđeno je da se sporovi vode pred Londonskim sudom za međunarodnu arbitražu (trojica sudija, jednog bira Etihad, jednog Er Srbija, a trećeg zajedno ova dvojica) i da sva dokumenta budu u skladu sa engleskim zakonima.

U delu o poverljivosti kaže se da do zatvaranja posla, koje je trebalo da se dogodi do 1. januara ove godine ne bi smeli da se objavljuju podaci iz ovih dokumenata osim u slučajevima kada to traže institucije koje bi mogle da imaju potrebu da se bave ovim sporazumom.

BIRN je poslao pitanja Kabinetu prvog potpredsednika Vlade Republike Srbije u želji da dobije dodatna objašnjenja u vezi sa ovim sporazumom, uključujući i to zašto nije došlo do zaključenja posla u predviđenom roku. Do objavljivanja teksta odgovor nije stigao.

PREUZMITE: ZAKLJUČAK KOMISIJE ZA KONTROLU DRŽAVNE POMOĆI

Etihad Transaction Framework Agreement - Ugovor o transakcionom okviru

Etihad-JAT First Draft Filing - Prijava koncentracije

Investicioni plan
 
$100 miliona za ulaganje I $170 preuzimanje dugova od JAT-a, plus $5 plus $13, plus tri na karte izgleda. Tako nekako ispade. Prava sitnica za pocetak. Hmm.
 
Direktore ajde postavi fotke iz aviona i napisi utiske posto si pomenuo da su pozitivni.
 
Нисам летео авионом Аир Сербије, али су моји утисци ЈАТ-а врло позитивни. Храна је свакако била скромнија, авиони офуцанији, али ипак, све је то надокнадила изузетно пријатна посада.
 
Onaj ko je radio nova uputstva promaklo mu je da pocisti jatov logo
dsc06223.jpg

dsc06222.jpg

A sad slike prije poletanja sa bga
dsc06219.jpg

dsc06218.jpg

dsc06217.jpg

dsc06215.jpg
 
Ovo me je odusevilo
dsc06214.jpg

fine skockano ide se na posao usput se pozdrave kolege koji su sletjeli
dsc06210.jpg

dsc06212.jpg

dsc06199.jpg

dsc06192.jpg
 
Direktore, utisci i jos koja fotka
 
dsc06653.jpg

dsc06656.jpg

osoblje ljubazno , uigrano , mio je mali problem pr polijetanju jedan putnik je pravio probleme stujardese su odradile odlican posao bilo kasnjenje od nekih 10 min zbog toga sve u svemu 10
 
Staklena_Wool_nica":1alhaaaz je napisao(la):
Nick Slaughter":1alhaaaz je napisao(la):
Наша храна и послужење су најбољи на свету

Budi ti sarkastican koliko hoces, ali ja potpisujem ono sto sam rekla. Samo prenosim svoje iskustvo iz onoga sto sam ja oprobala. Ti si moj komentar onda preneo u sire razmere. Ja to nisam tvrdila, a pogotovu zasto sto je SUSHI moja najmiljenija hrana NA SVETU.
Не знам где си ти нашла сарказма у мојој поруци???
Оно што сам написао то сам заиста тако и мислио, и то ћу увек да потврдим да је наша храна и послужење најбоље на свету!
Нема ту никаквог сарказма, то је једина истина!
 
LUCAS":1rp7hgt6 je napisao(la):
$100 miliona za ulaganje I $170 preuzimanje dugova od JAT-a, plus $5 plus $13, plus tri na karte izgleda. Tako nekako ispade. Prava sitnica za pocetak. Hmm.

Kopiraću ovde ono što sam već napisao na drugom forumu. Nemam ovih dana baš dovoljno vremena da pažljivo iščitam ove procurele nacrte ali na ovlaš pregled mi je nekoliko stvari upalo u oči:

1. Etihad daje pozajmicu od 40 miliona dolara koja će se 1.1.2014. konvertovati u 49% vlasništva. Tim novcem je najverovatnije finansirano sve ono što je do sada urađeno. Do konverzije vlasništva još uvek nije došlo ali u nacrtu stoji da se rok može pomeriti ukoliko ugovorne strane tako odluče. U najgorem slučaju Srbija će taj novac vraćati kao standardnu pozajmicu.

2. Ugovor predviđa kompletno ustupanje upravljanja kompanijom na period od pet godina (što je CEO Etihada još ranije izjavio).

3. Po nacrtu plana investicija, Republika Srbija će uložiti 115 miliona dolara a Etihad 100 miliona (40 za vlasnički udeo plus dodatnih 60 u investicije).

4. Dokumenti koji su procureli uključuju zahtev za državnu pomoć što je striktno zabranjeno pravilima EU (i zbog čega je Malev u večnim lovištima a Adria Airways ove godine očekuje preseljenje u ista). Srbija to naravno može da ignoriše sve dok ne bude primljena u EU ali bez obzira na to pojam državne pomoći nema baš najbolji prizvuk jer upućuje na pokrivanje gubitaka a to ne bi trebalo da nam je cilj.

5. Postoji vrlo interesantan član kojim se Srbija obavezuje da kod NIS-a izdejstvuje popust na into-plane gorivo u iznosu od najmanje 50%. Ukoliko ga ne izdejstvuje, finansiraće razliku između popusta koji NIS odobri i tih 50%. Pošto se na gorivo ne može dobiti više od 2-3% popusta, izgleda da je država preuzela obavezu da dotira bezmalo polovinu troškova goriva Er Srbiji. Ti troškovi su po finansijskim izveštajima za 2012. godinu iznosili oko 50 miliona evra što znači da npr. u ovoj godini, kada bi utrošak goriva ostao na istom nivou kao u 2012-oj, Er Srbija ima garantovanu subvenciju od 25 miliona evra od države. A pošto je broj operacija drastično povećan, za očekivati je i značajno povećanje troškova goriva i subvenciju od preko 30 miliona evra po tom osnovu. To je blago rečeno skandal, tako mogu i ja da napravim profitabilnu kompaniju.

Pročitaću ga detaljno kad budem imao vremena, nadam se da neće biti još subvencija i dotacija.
 
Uhhhh :-(
Izgleda da se uvek iza senzacije i sjaja krije mulj...

Sent from my LG-E510 using Tapatalk 2
 
Mada kad malo razmislis, sta je 100 tinak miliona za "novu" aviokompaniju? Naravno, nikako ne treba zanemariti cinjenicu kupovine aviona od strane etihada pa dati na lizing Air Serbia. Taj deo nisam najbolje razumeo, a isto tako doesn't make any sense! Ko ce ga znati. Ali ajde,"... neka lete I treba da lete!"
 
Mislim da se kod kerozina misli na spustanje cjene na relalan nivo posto je jat zbog kasnjenja imamo velike penale
 
U ugovoru stoji samo popust od 50% ili više, ne pominje se vraćanje cena na realan nivo. Bilo koja arbitraža koja bi ga tumačila, protumačila bi da se radi o popustu na cenu koja se formira na medjunarodnom tržištu a ne na cenu koja je naduvana na ime penala.
 
Akciza i PDV čine oko 60% cene naftnih derivata u SRB. To izgleda kao ozbiljan prostor za ''popust''. :wink:
PDV svi znamo koliko je, evo i akciza:

bezolovni benzin (tarifne oznake nomenklature CT: 2710 12 41 00, 2710 12 45 00, 2710 12 49 00 i 2710 20 90 11)
- do 31. decembra 2013. godine >>> 49.60 din/lit;
- od 1. januara 2014. godine >>> 50.00 din/lit;

kerozin (tarifne oznake nomenklature CT: 2710 19 21 00 i 2710 19 25 00) >>> 62.00 din/kg;
http://www.poreskauprava.gov.rs/sr/prav ... izama.html

Namerno sam uporedio sa bezolovnim čisto da se bolje vidi da kerozin nije ni na kakvom povlašćenom tretmanu od strane države.
 
Vrh