Šta je novo?

Air Serbia

Softver sa fotografije je samo za ovaj tip aviona.

Softver sa fotografije uopšte nije za ovaj tip aviona.

Već za E2 seriju.

Svakako za E170/E190/E195 postoji više softvera, sigurno bar jedan ima opciju da se izabere D5 za RWY30L jer avion bez problema može da poleti i sa 800-900m ako nema putnika i ako nije pun goriva.

Takođe, može da poleti i sa 1200m ako je pun goriva, pun putnika i ako je čeoni vetar 15 čvorova i više
 
Evo ovo je izveštaj danskog safety boarda na sličan incident (koji doduše nije imao ovako dramatične posledice)


Conclusions
The Dutch Safety Board investigated the incident and found that the aircraft took off from Intersection L5 - as the crew intended - while the performance calculation was based on Intersection K5, because both pilots accidentally selected intersection K5 instead of L5 in the takeoff performance calculation application. The selection error resulted in a slower acceleration leading to a hazardous situation in which the aircraft became airborne 443 metres before the end of the runway.

The Dutch Safety Board found several contributing factors related to the selection error:
• Accidental misselections occur commonly when using a touchscreen tool with finger-touch interaction, especially if it is used routinely and therefore quickly. The lack of system feedback about the location of the finger and the ‘fat finger’ problem contribute to selection errors when working on a touchscreen.
• The takeoff performance calculation application does not provide visual feedback about the selected intersection and runway (airport synoptic).
• The pull down menu contains selection options (runway intersections) that are not normally used by the operator.

There were several contributing factors to the propagation of the misselection:
• The cross check did not reveal the selection error because the pilots likely only focused on the performance calculation outputs, which probably did not differ as both pilots had reportedly selected the same wrong intersection.
• Passing the sign indicating intersection L5 and the available runway length could not reveal the selection error either, because the crew had this intersection in mind. Also the calculated N1 was within range of expectation. Variant flying might have widened their range of expected performance parameters.
• The crew trusted the performance calculation application.
Nije danski, nego holandski. :)
 
Sad kad su se stvari malo iskristalisale posle nesreće meni i dalje ne izlazi iz glave kako je Er Srbija mogla da izda ono saopštenje gde kažu bezbednost putnika nije bila ugrožena ni u jednom trenutku

Bez obzira da li je takva poruka bila namerna laž da ublaži stvarnu situaciju ili je možda običan propust njihovog PR-a, to je u svakom slučaju stravična greška za Er Srbiju. Posle su izdali drugo saopštenje, izvinili se putnicima i najavili prekid sa Maratonom, ali nisu direktno rekli da je ta prva izjava bila greška. Za sva vremena ostaje ta prva katastrofalna izjava. Užas jedan.
 

Evo i čika Branko brani struku, on isto misli da se radi o izgleda vrhunskom pilotu, kako smo i pretpostavili. Mada pitanje je ko je tu sad odličan, da li neiskusan vozač/pilot koji odradi sve po PS ili preiskusan stunter koji se igra sa granicama?

Opet se pokazalo tačnim da se nesreće uglavnom dešavaju kao plod više uzastopnih grešaka. Bio je priseban, a Bog ih je sve pogledao. Pa eto i samog Branka sam pre 10+ godina lično gledao kako je mogao da nastrada, kada je na vitlo dizao glajder, pa je kombinacijom grešaka bio lansiran nekih 10, 15m u vis, pa ga svuklo dole, ali je srećom uhvatio komande koje su ga bukvalno usporile poslednji metar i prizemljile najmekše moguće. Bukvalno kao u onim starim crtaćima kada se avion ruši dobija ubrzanje ka zemlji, pa stane tik iznad zemlje, nestalo goriva. :)
 
Jel zna neko koliko je aviona Air Serbia trenutno aktivno/letnom stanju?

Nije mi jasno da u najsporijem mesecu u godini, imaju 5 wet lease aviona (ono što sam ja uspeo brzinski da izbrojim). Tih 5 aviona mogu da obave i do 20 letova dnevno. Pa šta onda radi ostatak flote Air Serbia?

Evo aviona:
- KlasJet Boeing 737 - 800 LY-MGM
- KlasJet Boeing 737 - 800 LY-LOC
- KlasJet Boeing 737 - 800 LY-BBN
- GoJet A320 - LY-MAL
- GoJet A320 - LY-WIL
 
Deo stradale ILS opreme:
source: Peđa Vučetić @Pedjijatar

GHH2dVOW4AAN9bN.jpg
 
Meni je ovo zapalo za oko... Jel moguće da je avion toliko oštećen?

Screenshot 2024-02-25 at 13.02.03.png
 
Slegla se prašina nakon udesa i odlučili smo da napišemo analizu. Fokus na komunikaciji JU i (teškoj) letnjoj sezoni :(
 
Ово је могло да се деси са Маратоновим Ер Србија ембраером. Најпознатији случај пре кратке писте, када су пилоти заменили писте због радова на рулним стазама. ЦРЈ има сличне перформансе као ембраер.
 
Ma boli me uvo za avion, sta ce biti sa pilotima? Je l se vodi neki proces, krivicni?
 
Наше тужилаштво и грчко тужилаштво ће водити поступак. Свакако је готово извесно да италијан (капетан) и пољак (први официр) никада више неће летети...
 
Mali najavio ponovo moguce uvodjenje letova za Majami (i nabavku dva sirokotrupa aviona). Juhuuuu :)
 
Најавио је Шангај и Гуангџоу, а Мајами можда. Зракоплови у јулу и септембру.
 
pa napisah 'moguce' :) nadamo se... bar meni ce biti super :D
 
Vrh