Šta je novo?

Air Serbia

Македонска дијаспора у Аустралији је велика, сарадња са Катаром може само да побољша тј повећа атрактивност ЕрСрбије тако да би повећање броја седишта и пеглање времена ка Скопљу била врло пожељна.
 
То је само 80 км, додуше, сад има и граница, а некад беше само табла "Срекен пат ви желува Македонија пат!" и жута трака уз ивицу пута у СРМ за разлику од СРС.
Najavljuju, vec duze vreme, posebne trake za SRB/MKD drzavljane na granici. Ovo je kriticno u letnjim mesecima i za vreme praznika, kada ogroman broj stranaca tranzitira.
Naravno bilo bi super i da se lepo obelezi, da nemamo situacije kada su stranci zablokirali i naplatne rampe koje su samo za ENP
 
Danas se Marek diskretno nudi OneWorldu ali kaže da za jednu malu kompaniju to nije prioritet...da li je to samo bacanje crva ka njima tipa dajte nam ponudu pa da razmislimo ili je to naznaka novog CS sa AA videćemo. Ja sam i dalje ubeđen da bi SkyTeam bio bolji fit.
 
Danas se Marek diskretno nudi OneWorldu ali kaže da za jednu malu kompaniju to nije prioritet...da li je to samo bacanje crva ka njima tipa dajte nam ponudu pa da razmislimo ili je to naznaka novog CS sa AA videćemo. Ja sam i dalje ubeđen da bi SkyTeam bio bolji fit.
Istina je da sa kompanijama iz SkyTeam-a imaju vise saradnje trenutno (TAROM, KLM, ITA, Air France, Air Europa), do nedavno su imali i codeshare sa Aeroflotom. Medjutim, mislim da je Marek upravu - bilo kakvo clanstvo u bilo kojoj alijansi sada bi znacilo da Air Serbia feed-a vece igrace tu, bili ti igraci KLM/Air France iliLH grupa.

Codeshare sa AA mi deluje gotovo izvesno, jedina su logicna opcija. Mislim da to nema veze sa alijansama, pogotovo jer je broj codeshare ugovora koje JU ima prilicno podjednako rasporedjen po alijansama:
Star Alliance: Aegean, Air China, Turkish + interline sa SAS-om
Oneworld: Finnair, Qatar, (uskoro AA nadam se) + interline sa British-om
SkyTeam: Air Europa, Air France, ITA, KLM, TAROM
 
PlaneSpotters vise ne izlistava YU-ALP medju avionima u floti Air Serbie. Izgleda da je zaista zavrsio svoje :)
 
YU-ALP je i dalje na listi na PlaneSpotters.
Trenutno obavlja let ka BLQ, sutra za SOF....
Ne žuri mu se u penziju, tek mu je 32 :)
 
Novi intevju direktora Er Srbija Jiržija Mareka. Izdvojio bih:
  • cilj je da rast nacionalne avio kompanije na godišnjem nivou bude između 10 i 20 odsto
  • cilj da 2023. prevezu više od tri miliona putnika
  • cilj u 2023. godini da broj tranzitnih putnika povećaju sa sadašnjih 25% na više od 30% putnika
  • najava da Er Srbija uskoro pokreće tri nove destinacije među kojima je i Kairo, koji bi trebalo da startuje oko Uskrsa
  • dalje širenje flote, da očekuju još najmanje dva ATR-a i bar jedan A 320, kao i da razmišljaju i o novom A 330-200
  • destinacije za odmor funkcionišu fenomenalno - Španija i Italija posebno. U sezoni kapaciteti popunjeni vise od 90 odsto, a na letovima za Valensiju i Palmu 95 odsto. Izmir je najveće prijatno iznenađenje zbog velikog interesovanja i dinamike prodaje karata.
Ceo intervju:
https://www.b92.net/biz/vesti/srbija/marek-er-srbija-se-priblizava-zlatnom-dobu-jat-a-2277429
 
Dodao bih na to i da će ATRovi dobiti imena inspirisana geografijom Srbije, kao i da će to videti i na trupu aviona (šta god to tačno značilo)
 
Da, ima još zanimljivih stvari u tom članku. Recimo odavno se pričalo o Pekingu i Šangaju a sad je praktično potvrdio sledeće dve daleke destinacije kad je rekao: otvaranje linija prema Pekingu i Šangaju je veoma kompleksan proces.
 

Ako neko putuje....
 
Air Serbia je tokom Jula za JFK prevezla 12.115 putnika uz LF od 88,45%. U prvih 7 meseci prevezeno je ukupno 38.255 putnika uz LF od 80,53%.

Vredi naglasiti i da su mnogi veliki igraci ostali iza Air Serbie po LF, brojke za sve letove ka USA:
Finnair - 53,39%
ITA - 71,58%
British - 75,81%
KLM - 76,63%
Lufthansa - 77,81%
LOT - 77,70%
SAS - 63,71%
Turkish - 76,38%
Austrian - 76,85%
Swiss - 74,16%
Emirates - 73,08%
 
@peper.mint je upravu, brojke u onoj tabeli nisu tacne. Izvinjenje na propustu, prekopao sam sajt DOT-a, i ovo su tacni podaci:
Pogledajte prilog 152412

Ovogodisnji rezultat je odlican, imajuci u vidu sta je sve bilo tokom prve polovine godine. Broj putnika i broj letova u drugoj polovini godine je veci nego u prvoj, pa deluje realno da brojka dostigne rezultat iz 2018. ili 2019. godine.

Par stvari ovde me zbunjuju:
  1. Ako ima YU-ARB 257 sedista (C21Y236) a koristio se iskljucivo tokom jan - jun kad je ostvareno 156 letova (nema smisla da je broj letova u samo jednom smeru jer bi onda u proseku bilo 156 / 26 nedelja = 6 nedeljnih letova u jednom smeru, sto je puno puno previse za H1) sa prevezenih 26.140 putnika, kako je LF 79.21%?
    Valjda je racunica 26140 / (156 x 257) = LF od 65.2%

  2. Isto tako, ako je bilo 26 JU500 i 26 JU501 letova u julu sa YU-ARB sa 12.115 putnika, kako je LF bio 88.45%?
    12.115 / (52 x 257) = LF od 90.65%

  3. Opet, ako se ovde broj letova od 156 odnosi na 83 JU500 + 83 JU501, onda je valjda prosecan LF tokom godine visi, posto je bilo 26 jU500 i 26 JU501 letova u julu

    Ako uzmemo LF brojke koje je Luka naveo
    (156 x 0.7921 + 26 x 0.8845) / 182 = 0.8053 kao sto si naveo
    (156 x 0.7921 + 52 x 0.8845) / 208 = 0.8152

    A ako uzmemo LF iz 1. i 2., racunica postane jos cudnija. Mozda sam pogresio negde
 
Load Factor (LF), also known as passenger load factor (PLF), is an airline industry metric that measures how much of an airline’s passenger carrying capacity is used. PLF is calculated by dividing Revenue Passenger Kilometers (RPK) by the Available Seat Kilometers (ASK).

Revenue Passenger Kilometers (RPK) or Revenue Passenger Miles (RPM) is an airline industry metric that shows the number of kilometers traveled by paying passengers.

Available seat miles (ASM) is a measure of an airplane's carrying capacity available to generate revenues. Available seat miles refers to how many seat miles are actually available for purchase on an airline. Seat miles are calculated by multiplying the number of miles that a given airplane will be flying by the number of seats available for a given flight. An aircraft that had 300 seats but which was limited (for regulatory or technical reasons) to selling only 250 of them on a particular flight of 1,000 miles would generate 250,000 ASMs on that flight, not 300,000. Similarly, if passenger seats on a particular flight are dedicated to crew rest purposes, such seats would not be included in the calculation of ASMs for that flight.


ako se dobro secam ARA nije imala crew rest nego je nekoliko redova sedista bilo blokirano za posadu, ne znam za ARB i ARC
 
Par stvari ovde me zbunjuju:
  1. Ako ima YU-ARB 257 sedista (C21Y236) a koristio se iskljucivo tokom jan - jun kad je ostvareno 156 letova (nema smisla da je broj letova u samo jednom smeru jer bi onda u proseku bilo 156 / 26 nedelja = 6 nedeljnih letova u jednom smeru, sto je puno puno previse za H1) sa prevezenih 26.140 putnika, kako je LF 79.21%?
    Valjda je racunica 26140 / (156 x 257) = LF od 65.2%

  2. Isto tako, ako je bilo 26 JU500 i 26 JU501 letova u julu sa YU-ARB sa 12.115 putnika, kako je LF bio 88.45%?
    12.115 / (52 x 257) = LF od 90.65%

  3. Opet, ako se ovde broj letova od 156 odnosi na 83 JU500 + 83 JU501, onda je valjda prosecan LF tokom godine visi, posto je bilo 26 jU500 i 26 JU501 letova u julu

    Ako uzmemo LF brojke koje je Luka naveo
    (156 x 0.7921 + 26 x 0.8845) / 182 = 0.8053 kao sto si naveo
    (156 x 0.7921 + 52 x 0.8845) / 208 = 0.8152

    A ako uzmemo LF iz 1. i 2., racunica postane jos cudnija. Mozda sam pogresio negde
Zaista nisam racunao, brojke sam preuzeo sa sajta Bureau of Transportation Statistics, to je zvanican sajt americke vlade. Evo izvukao sam isecke podataka o JU, a iste mozes i sam da pogledas na linku koji sam ostavio. Zvanicno je prijavljeno da je bilo 47.500 sedista u opticaju, od cega je prevezeno 38.255 putnika, tacno 80,53% LF se dobije.

Medjutim, ako se podeli broj sedista sa brojem letova, dobije se oko 228 sedista po letu. Pogledah za 2019. godinu, tu se lepo dobije 254 sedista po letu, tacno onoliko koliko je imala YU-ARA. Zaista mi nisu jasni podaci za 2022. godinu, ali opet to su zvanicni podaci, ne bi smeli da budu pogresni. Ispada kao da JU nije prodavala skoro 30 sedista po letu, ne bih znao zaista.

Broj letova:
Broj letova.png

Load Factor (%):
Screenshot 2023-01-25 at 12.45.37 PM.png

Cargo (lbs):
Screenshot 2023-01-25 at 12.46.26 PM.png

Broj prevezenih putnika:
Screenshot 2023-01-25 at 12.47.03 PM.png

Broj raspolozivih sedista:
Screenshot 2023-01-25 at 12.48.22 PM.png
 
Zaista nisam racunao, brojke sam preuzeo sa sajta Bureau of Transportation Statistics, to je zvanican sajt americke vlade. Evo izvukao sam isecke podataka o JU, a iste mozes i sam da pogledas na linku koji sam ostavio. Zvanicno je prijavljeno da je bilo 47.500 sedista u opticaju, od cega je prevezeno 38.255 putnika, tacno 80,53% LF se dobije.

Medjutim, ako se podeli broj sedista sa brojem letova, dobije se oko 228 sedista po letu. Pogledah za 2019. godinu, tu se lepo dobije 254 sedista po letu, tacno onoliko koliko je imala YU-ARA. Zaista mi nisu jasni podaci za 2022. godinu, ali opet to su zvanicni podaci, ne bi smeli da budu pogresni. Ispada kao da JU nije prodavala skoro 30 sedista po letu, ne bih znao zaista.

Broj letova:
Pogledajte prilog 153084
Load Factor (%):
Pogledajte prilog 153085
Cargo (lbs):
Pogledajte prilog 153086
Broj prevezenih putnika:
Pogledajte prilog 153087
Broj raspolozivih sedista:
Pogledajte prilog 153088

Znaci naveli su 208 letova (2x26 u julu), ali su postigli LF brojku u hiljadinku istu kao u mom komentaru pod 3., gde bi samo brojali 26 letova. Ako bi delili 47500 sa 182 leta (208-26), dobijemo ~261 sediste po letu. Ali da, vrlo vrlo cudno.

Koliko ja znam, nisu imali restrikcije zbog korone u 2022. (gde bi recimo blokirali prodaju nekih sedista). Ko zna, mozda su imali toliko karga da su blokirali prodaju sedista da bi dobili na TOW (30 putnika x 80kg + prtljag), mada sumnjam.

Ne znam da li ovu statistiku pravi BTS na bazi svog sopstvenog brojanja putnika, ili traze od aviokompanija brojke
 
Izvinjavam se za mali off-topic ali ovo je interesantno i sa ozbiljnim implikacijama i na AS: kao što je i očekivano Ameri krenuli sa pretnjom sekundarnim sankcijama i pritisli Turke da ne dozvole Boeing/US made avionima letove za/iz Rusije:

Ovo je dosta oštra i sveobuhvatna zabrana pa lako može da se odnosi i na Airbus-ove avione a ne samo na Boeing, plus ovo se bukvalno odnosi na bilo koju avio kompaniju u svetu koja leti za Rusiju:

1674751378183.png


1674751628004.png
 
Poslednja izmena:
Izvinjavam se za mali off-topic ali ovo je interesantno i sa ozbiljnim implikacijama i na AS: kao što je i očekivano Ameri krenuli sa pretnjom sekundarnim sankcijama i pritisli Turke da ne dozvole Boeing/US made avionima letove za/iz Rusije:

Ovo je dosta oštra i sveobuhvatna zabrana pa lako može da se odnosi i na Airbus-ove avione a ne samo na Boeing, plus ovo se bukvalno odnosi na bilo koju avio kompaniju u svetu koja leti za Rusiju:

Pogledajte prilog 153184

Pogledajte prilog 153185
Malo mi je nejasna vest, pošto na početku piše da se to odnosi na Ruske aviokompanije, međutim to posle ne ponavljaju:
"U.S. officials are pressuring Turkey to stop Russian airlines from flying American-made airplanes to and from the country"
 
Malo mi je nejasna vest, pošto na početku piše da se to odnosi na Ruske aviokompanije, međutim to posle ne ponavljaju:
"U.S. officials are pressuring Turkey to stop Russian airlines from flying American-made airplanes to and from the country"
Da, naslov je malo nejasan ali ova nova zabrana se odnosi na sve, što sam gore citirao:
The export controls now bar any aircraft made in the U.S. or those that include more than 25% U.S.-controlled parts from flying into Russia or Belarus without a license issued by the Commerce Department’s Bureau of Industry and Security.

Ako Ameri ovo krenu da primenjuju to je praktično kraj bilo kakvim medjunarodnim letovima za Rusiju i to se prvenstveno odnosi na Tursku, Emirate, Katar i nas. Turska je velika i geostrateški važna, Emirati i Katar su im bogati saveznici a mi smo…to što smo, najlakši za pritisak i zavrtanje ušiju. Naravno, sve je stvar njihove procene i da li hoće ovo sada da primene na nas.

Američke sekundarne sankcije su njihova najveća motka, nema sa tim igranja. Ovako nešto sam i očekivao, čudi me da su čekali godinu dana da sa ovim krenu.
 
Vrh