Šta je novo?

Air Serbia

Ako budu imali 3,3 miliona to će se odraziti na broj putnika na Aerodromu mada je pitanje da li je 7 miliona moguće.

Zapravo još je važnije kako se BEG kotira u odnosu na druge jer ako drugi rastu još brže od Nikole Tesle onda nije idealno. Tesla je imao veliki skok na listi aerodroma u Evropi po broju putnika posle transformacije u Er Srbiju ali je onda krenuo pad na listi i četvorogodišnja stagnacija oko 81-82 mesta:

Godina mesto
2012 - 93 - poslednja cela godina kao jat
2014 - 75 - prva cela godina kao er srbija
2015 - 77
2016 - 82
2017 - 81
2018 - 82
2019 - 82

izvor wikipedia
BG renutno na 71 ....

Screenshot 2022-12-17 at 20.02.12.png
 
Ne mislim da je JU neki konkurent LH na toj liniji jer leti ima samo vecernje letove. Cudno je sto LH ranije nije pokrenula FRA-SKP.

Naravno da jeste konkurent. Ne za Frankfurt nego za transferne putnike za Long Haul. Pogledaj spisak gradova odakle dolazi najvise transfera za Njujork i uporedi sa ovom poslednjom ekspanzijom Lufthanze. Cela Ex-yu i Albanija je trziste na koje JU racuna za presedanje u Beogradu.
 
U prvom trenutku sam se pitao zbog cega prvo razmisljaju o Majamiju, a ne o Torontu iako je u Torontu veca dijaspora, ali kad bolje razmislimo, Majami ima smisla itekako. Vec smo pominjali da je American Airlines najizvesniji kao codeshare partner, a bas AA ima ogromnu bazu i u Majamiju uz sve zive konekcije ka Karibima, ostatku Amerike kao i centralne i Juzne Amerike. Ovo se moze protumaciti i kao solidan nagovestaj o AA codeshare-u.
 
Zaista očekuješ da kodšer doda 30 hiljada putnika godišnje koliko Majamiju fali da dostigne Toronto?
 
Zaista očekuješ da kodšer doda 30 hiljada putnika godišnje koliko Majamiju fali da dostigne Toronto?
Ne ocekujem, samo mi ne deluje kao slucajnost da ispred Toronta, koji je najlogicniji, izaberu destinaciju koja je ogromna baza kompanije koja je izvesna za codeshare. Licno smatram da Toronto treba da bude sledeci, ali ocigledno Air Serbia ne zeli da leti tamo, bar ne preko cele godine. A da uvode sezonsku liniju do Toronta isto nema smisla jer sta ce sa viskom kapaciteta onda na zimu jer i sa celogodisnjim linijama imaju visak, imali bi jos veci sa sezonskim.
 
Toronto je uglavnom povezan letnjim sezonskim linijama sa dobrim delom Evrope. Toronto zimi uopšte nema letove do Atine, Barselone itd. Osim Portugala zimi jedino postoji 3x nedeljno let do Rima u čitavoj južnoj polovini Evrope. Otvarati celogodišnju liniju od Beograda do Toronta je totalna ludost. Zimi moraju da šalju A330 na druge lokacije.
 
Nadam se da JU nece potpasti pod pritisak gastarbajtera koji pisu komentare po vestima i predsednika koji voli zvucne naslove. Ako Toronto nije isplativ, nije isplativ, ako jeste - samo napred. Long haul linija nije nesto sto se pokrece i prekida iz hira, kako se mozda radi sa regionalnim linijama. Taj let ce svakako praviti gubitke prvih par godina, i ako nema perspektivu da bude profitabilan, moze da bude kamen oko vrata aviokompaniji. Do tada kanadjani nek se transferisu preko Cikaga ako ne mogu bez JU, to je svakako let od 90 minuta.

Novi A332 treba uzeti zbog Rusije, zbog Kine, kao bekap u rotaciji itd. Ne mislim iz politickih razloga, vec su to rute koje i dalje imaju potencijal koji je "na izvolte" i ocigledno mnogo vecu traznju nego ponudu, cele godine, a na leto tek.
 
Pocev od januara, bice dobar broj dana kad ce biti 2 leta u danu na A330 iz Moskve. Jednom rano ujutru u 03:40 (JU655, JU659) i jednom uvece u 20:55 (JU653).

21. i 28. januara ce cak biti i JU657 na A320 u 07:00, pored dva A330
 
Poslednja izmena:
Jos jedna kompanija u vlasnistvu LH povecava frekvencije za BEG - Swiss 21 let nedeljno iz Ciriha. Sve više sam ubedjen da će se ići na damping cena prema LH hub-ovima iz Beograda i gradovima koji se preko Beograda transferišu za JFK i ORD.

Ako JU 2023. godinu izadje u plusu i ostvari sva ova prosirenja bez vecih “ispadanja” onom Mareku treba dati neki orden.
 
Air Serbia upravo treba da iskoristi trenutne situacije sa Kinom i Rusijom da napuni dzepove toliko da na kraju mogu da se takmice tokom dampinga. Za sada A330 leti za SVO samo tokom januara (BEG-SVO 12--56- i SVO-BEG -22---66-), posle u Feb ide ARC na C check a ARB leti samo JFK i TSN.

Danima kad leti i JU656/657 na A319/A320 ce biti u jednom danu (periodu od 24h) manje vise 2x268 (ARC) + 144/174 (A319/A320) = ~700 sedista u jednom smeru, po prosecnoj ceni (danas) od oko 500 evra za Economy i 800 za Business (opet, u jednom smeru). Racunica za revenue sa pristojnim LF u jednom danu samo od karata i bez ancillary-a je jasna, za let od samo 3h :)

Sve ukupno, trenutno su u rasporedu 34 leta (2x17) na A330 u januaru na ARC, od kojih je jedno 9 za sada rasprodato u Economy, a jedno duplo vise od toga u Business. Mozda bi cak mogli da opet uzmu jedan A330 u wet leasu tokom Februara
 
Air Serbia ne moze da napuni dzepove trenutno. Pa daj molim te, da je to zaista tako i da je revenue zaista 400.000e po letu, bili bi profitabilni 100 miliona, a ne 7 (kako kazu da ce biti). JU je u profitu na letovima za Rusiju, ali taj profit verovatno nije ogroman iz dosta razloga:
  1. veliki broj putnika su transferi, pa nije bas lako razdvojiti revenue na legu do BEG i na legu do finalne destinacije
  2. osiguranje aviona za letove ka Rusiji je skuplje zbog cele situacije
  3. KD pregled aviona pre leta kosta prilicno, ali nemaju izbora
  4. A332 je manje ekonomican na letu od 3h u odnosu na A319/320
Nista novo nije da LHG kompanije rade dumping na letovima za Ameriku. Po Evropi ne mogu da rade dumping za transfere jer Air Serbia vec ima nesto nize cene od njih. Ne ocekujem da ce sad odjednom da krenu u masivan dumping, jednostavno ima mesta za sve igrace.

Swiss je samo vratio broj letova na jednak broj kao i pre pandemije, isto kao i LH za MUC i OS za VIE, nije nista povecao. LH, sa druge strane, povecava jer nikada nisu leteli 3 puta dnevno za FRA, koliko se secam.
 
1. Lako je razdvojiti jer ukucas cenu od Beograda do Moskve i vidis kolika je karta za samo taj deo puta. Ne verujem da AS daje neke prevelike popuste za konekcije iz Moskve jer nema konkurenciju. A to je lako i proverljivo na amadeusu ili na sajtu.
2. Ok, koji je to deo troska? sa 2% na 4% cene karte? sve je to uracunato.
3. Da li si siguran da JU placa KD preglede? To bi policija trebala da radi po automatizmu gde postoje pretnje, ne bi trebalo da pruza kao uslugu. Ne verujem da trzni centri ili osnovne skole placaju pregled kad neko dojavi bombu.
4. Sta znaci manje ekonomican? Naravno da trosi vise goriva, ali preveze mnogo vise putnika. Sa obzirom da su letovi uvek puni, racunica je jasna. Svakako je ekonomicnije poslati jedan pun A332 nego dva puna A320. I zbog goriva, taksi, cene preleta, svega. Da nisu puni letovi i da A332 ima LF 60-70% mogli bismo ulaziti u racunicu.
 
Daleko od toga da je sve oko tih letova bajno i zlatno, niti mislim da su svi putnici P2P. I imas pravo oko transfer putnika jer ispada da su cene SVO-BEG-LHR i SVO-BEG-CDG iste kao samo SVO-BEG

Sigurno i dodatno osiguranje i KD dodaju na troskovima, a da ne govorimo o tome koliki bi bio problem ako bi zaglavio u SVO.

Pre svega sam mislio na upotrebu A330 na ovim letovima i koliko bi moglo da se ispostavi da je isplativija od ostalih long haul linija. Kad pogledas cene karata do JFK ili TSN, i implikacije oko:
  • duzine leta u smislu block vremena i raznih OPEX troskova (recimo per-hour plata posade, hrana, itd.),
  • dodatnog goriva (jesu ekonomicniji A319 od A330 ali predpostavljam da je i znatno ekonomicniji A330 na 3-casovnom nego A330 na 10-casovnom letu)
  • raznih dodatnih aerodromskih i handling taksi (koje su visestruko vise prema JFK nego prema SVO),
  • restrikcija u vidu broja putnika i celog dana izgubljenog u TSN + troskovi oko boravka posade,
  • ne znam kakva je trenutno situacija oko potraznje za kargom od zapada do Rusije ali bilo koji ozbiljniji teret (tipa LD3 i veci) ce zahtevati widebody.
Prosto ne vidim kako na kraju ne profitiraju znatno od ovih letova. Ali jeste istina da ipak nije tako jednostavno kao 268 x 500EUR x 34 leta
 
1. Lako je razdvojiti jer ukucas cenu od Beograda do Moskve i vidis kolika je karta za samo taj deo puta. Ne verujem da AS daje neke prevelike popuste za konekcije iz Moskve jer nema konkurenciju. A to je lako i proverljivo na amadeusu ili na sajtu.
To tako ne funkcionise. Ako putujes A-X-B, ukupna cena nije samo cena za A-X plus cena za X-B, tako se ne racuna.
Evo ti nekoliko primera, uzeo sam let SVO-BEG 24. januara koji kosta 54.735RSD:
SVO-BEG-MAD kosta 54.800RSD, da li to znaci da je trosak leta BEG-MAD 65RSD?
SVO-BEG-LHR kosta 55.036RSD, ispada da BEG-LHR treba da kosta 101RSD...
SVO-BEG-JFK kosta 82.418RSD, dobijamo da bi BEG-JFK trebalo da kosta 27.683, dok zapravo kosta 57.110RSD
SVO-BEG-TSN kosta 117.937RSD

Nadam se da vidis da ne mozes tako lako da izracunas revenue na letovima, pogotovo ne na SVO-BEG jer je tu veliki procenat transfera. Da su karte na dva itinerary-ja mogao bi samo da saberes cene, ali to ne mozes kada su na jednom itinerary-ju.
2. Ok, koji je to deo troska? sa 2% na 4% cene karte? sve je to uracunato.
To ne znamo, niti cemo ikada saznati. Koliko god da je, povecano je i cini dodatan trosak.
3. Da li si siguran da JU placa KD preglede? To bi policija trebala da radi po automatizmu gde postoje pretnje, ne bi trebalo da pruza kao uslugu. Ne verujem da trzni centri ili osnovne skole placaju pregled kad neko dojavi bombu.
Policija to radi po automatizmu kada ima dojave, ali koliko ja znam, KD kontrola aviona i putnika se radi pred svaki let iz/za Rusiju. To su preventivne kontrole, koje je pretpostavljam trazila Air Serbia jer ipak joj se vise isplati to nego da svako malo vracaju avion. Druga stvar je kad imas dojavu, to bi trebalo da ide o trosku policije.
4. Sta znaci manje ekonomican? Naravno da trosi vise goriva, ali preveze mnogo vise putnika. Sa obzirom da su letovi uvek puni, racunica je jasna. Svakako je ekonomicnije poslati jedan pun A332 nego dva puna A320. I zbog goriva, taksi, cene preleta, svega. Da nisu puni letovi i da A332 ima LF 60-70% mogli bismo ulaziti u racunicu.
Ovo uopste nije tako lako objasniti i predstaviti, ali evo pronasao sam neke podatke na netu za to. Dakle, kao parametar se uzima prosecna potrosnja goriva po kilometru na letovima do 6.000km i ona za A320 iznosi 2,91kg/km, dok je za A332 6kg/km. Kada se u obzir uzme i broj putnika, pa parametar postane potrosnja po putniku na 100km, za A320 je to 2,43L, dok je za A332 3,11L. Kako god pogledas, A332 je manje ekonomican za let do Moskve nego da je let na A320. Ako te zanimaju ova poredjenja, evo link sa tabelama: https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Short-haul_flights

Sigurno i dodatno osiguranje i KD dodaju na troskovima, a da ne govorimo o tome koliki bi bio problem ako bi zaglavio u SVO.
Vec je jednom Papa Hotel bio zaglavio u Moskvi, pa ostao tamo skoro nedelju dana jer je Romeo Bravo morao da ide vanredno da odnese deo, pa se ceka carina, pa ugradnja, pa Airbus nije hteo da izda licencu jer su Rusi postavili deo, itd... Sve u svemu, ogromni troskovi i problemi ukoliko avion ispadne u Rusiji.
Pre svega sam mislio na upotrebu A330 na ovim letovima i koliko bi moglo da se ispostavi da je isplativija od ostalih long haul linija. Kad pogledas cene karata do JFK ili TSN, i implikacije oko:
  • duzine leta u smislu block vremena i raznih OPEX troskova (recimo per-hour plata posade, hrana, itd.),
  • dodatnog goriva (jesu ekonomicniji A319 od A330 ali predpostavljam da je i znatno ekonomicniji A330 na 3-casovnom nego A330 na 10-casovnom letu)
  • raznih dodatnih aerodromskih i handling taksi (koje su visestruko vise prema JFK nego prema SVO),
  • restrikcija u vidu broja putnika i celog dana izgubljenog u TSN + troskovi oko boravka posade,
  • ne znam kakva je trenutno situacija oko potraznje za kargom od zapada do Rusije ali bilo koji ozbiljniji teret (tipa LD3 i veci) ce zahtevati widebody.
Prosto ne vidim kako na kraju ne profitiraju znatno od ovih letova. Ali jeste istina da ipak nije tako jednostavno kao 268 x 500EUR x 34 leta
Ne bih znao za kargo, ali TK i SU redovno lete sa B77W izmedju SVO/VKO i IST, pa se tuda kargo prevozi masovno. Takodje, par azijskih kompanija leti iz Moskve za Evropu kargo letove.

Sigurno da Air Serbia zaradjuje dobro na ovim letovima, to ne sporim. Samo sam rekao da to bas nije jednostavno izracunati i da se ne moze samo pomnoziti 268*500EUR*34 i dobiti tacan revenue (ovo ispada da je mesecni revenue preko 4,5 miliona evra samo za SVO - apsolutno nemoguce). Samim tim ni ne mozemo znati koliko su u profitu od tih letova, ali sigurno da jesu.
 
I ove godine je često bio slučaj da je jeftinije leteti za Berlin sa Austrianom preko Beča nego direktno sa YU.
 
I ove godine je često bio slučaj da je jeftinije leteti za Berlin sa Austrianom preko Beča nego direktno sa YU.

To je jedna od "nelogicnosti" industrije. Direktni letovi su uvek skuplji od onih sa presedanjem jer je direktan let komforniji i brzi za putnika, iako je trosak aviokompanije da preveze tog putnika koji preseda veci. Ako bi sa presedanjem bilo em skuplje za putnika em manje udobno, zasto bi izabrao tu opciju? :D
 
To je jedna od "nelogicnosti" industrije. Direktni letovi su uvek skuplji od onih sa presedanjem jer je direktan let komforniji i brzi za putnika, iako je trosak aviokompanije da preveze tog putnika koji preseda veci. Ako bi sa presedanjem bilo em skuplje za putnika em manje udobno, zasto bi izabrao tu opciju? :D
Plus se transferni putnici broje duplo, pa se brojevi kompanija i aerodroma 'boostuju' :)
 
Da ali je u pitanju e-visa, koja kosta 20 dolara za jedan ulazak.

A ok! Mada ta linija neće baš skoro, vidim kaže “do kraja 2023”
 
Vrh