1. Lako je razdvojiti jer ukucas cenu od Beograda do Moskve i vidis kolika je karta za samo taj deo puta. Ne verujem da AS daje neke prevelike popuste za konekcije iz Moskve jer nema konkurenciju. A to je lako i proverljivo na amadeusu ili na sajtu.
To tako ne funkcionise. Ako putujes A-X-B, ukupna cena nije samo cena za A-X plus cena za X-B, tako se ne racuna.
Evo ti nekoliko primera, uzeo sam let SVO-BEG 24. januara koji kosta 54.735RSD:
SVO-BEG-MAD kosta 54.800RSD, da li to znaci da je trosak leta BEG-MAD 65RSD?
SVO-BEG-LHR kosta 55.036RSD, ispada da BEG-LHR treba da kosta 101RSD...
SVO-BEG-JFK kosta 82.418RSD, dobijamo da bi BEG-JFK trebalo da kosta 27.683, dok zapravo kosta 57.110RSD
SVO-BEG-TSN kosta 117.937RSD
Nadam se da vidis da ne mozes tako lako da izracunas revenue na letovima, pogotovo ne na SVO-BEG jer je tu veliki procenat transfera. Da su karte na dva itinerary-ja mogao bi samo da saberes cene, ali to ne mozes kada su na jednom itinerary-ju.
2. Ok, koji je to deo troska? sa 2% na 4% cene karte? sve je to uracunato.
To ne znamo, niti cemo ikada saznati. Koliko god da je, povecano je i cini dodatan trosak.
3. Da li si siguran da JU placa KD preglede? To bi policija trebala da radi po automatizmu gde postoje pretnje, ne bi trebalo da pruza kao uslugu. Ne verujem da trzni centri ili osnovne skole placaju pregled kad neko dojavi bombu.
Policija to radi po automatizmu kada ima dojave, ali koliko ja znam, KD kontrola aviona i putnika se radi pred svaki let iz/za Rusiju. To su preventivne kontrole, koje je pretpostavljam trazila Air Serbia jer ipak joj se vise isplati to nego da svako malo vracaju avion. Druga stvar je kad imas dojavu, to bi trebalo da ide o trosku policije.
4. Sta znaci manje ekonomican? Naravno da trosi vise goriva, ali preveze mnogo vise putnika. Sa obzirom da su letovi uvek puni, racunica je jasna. Svakako je ekonomicnije poslati jedan pun A332 nego dva puna A320. I zbog goriva, taksi, cene preleta, svega. Da nisu puni letovi i da A332 ima LF 60-70% mogli bismo ulaziti u racunicu.
Ovo uopste nije tako lako objasniti i predstaviti, ali evo pronasao sam neke podatke na netu za to. Dakle, kao parametar se uzima prosecna potrosnja goriva po kilometru na letovima do 6.000km i ona za A320 iznosi 2,91kg/km, dok je za A332 6kg/km. Kada se u obzir uzme i broj putnika, pa parametar postane potrosnja po putniku na 100km, za A320 je to 2,43L, dok je za A332 3,11L. Kako god pogledas, A332 je manje ekonomican za let do Moskve nego da je let na A320. Ako te zanimaju ova poredjenja, evo link sa tabelama:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Short-haul_flights
Sigurno i dodatno osiguranje i KD dodaju na troskovima, a da ne govorimo o tome koliki bi bio problem ako bi zaglavio u SVO.
Vec je jednom Papa Hotel bio zaglavio u Moskvi, pa ostao tamo skoro nedelju dana jer je Romeo Bravo morao da ide vanredno da odnese deo, pa se ceka carina, pa ugradnja, pa Airbus nije hteo da izda licencu jer su Rusi postavili deo, itd... Sve u svemu, ogromni troskovi i problemi ukoliko avion ispadne u Rusiji.
Pre svega sam mislio na upotrebu A330 na ovim letovima i koliko bi moglo da se ispostavi da je isplativija od ostalih long haul linija. Kad pogledas cene karata do JFK ili TSN, i implikacije oko:
- duzine leta u smislu block vremena i raznih OPEX troskova (recimo per-hour plata posade, hrana, itd.),
- dodatnog goriva (jesu ekonomicniji A319 od A330 ali predpostavljam da je i znatno ekonomicniji A330 na 3-casovnom nego A330 na 10-casovnom letu)
- raznih dodatnih aerodromskih i handling taksi (koje su visestruko vise prema JFK nego prema SVO),
- restrikcija u vidu broja putnika i celog dana izgubljenog u TSN + troskovi oko boravka posade,
- ne znam kakva je trenutno situacija oko potraznje za kargom od zapada do Rusije ali bilo koji ozbiljniji teret (tipa LD3 i veci) ce zahtevati widebody.
Prosto ne vidim kako na kraju ne profitiraju znatno od ovih letova. Ali jeste istina da ipak nije tako jednostavno kao 268 x 500EUR x 34 leta
Ne bih znao za kargo, ali TK i SU redovno lete sa B77W izmedju SVO/VKO i IST, pa se tuda kargo prevozi masovno. Takodje, par azijskih kompanija leti iz Moskve za Evropu kargo letove.
Sigurno da Air Serbia zaradjuje dobro na ovim letovima, to ne sporim. Samo sam rekao da to bas nije jednostavno izracunati i da se ne moze samo pomnoziti 268*500EUR*34 i dobiti tacan revenue (ovo ispada da je mesecni revenue preko 4,5 miliona evra samo za SVO - apsolutno nemoguce). Samim tim ni ne mozemo znati koliko su u profitu od tih letova, ali sigurno da jesu.