Šta je novo?

Air Serbia

Direktan let do Majamija je ludilo vest. Meni nije jasno kako je moguce da neko toliko efikasno vodi Air Srbija i da toliko napreduje drzavna firma?
Malo je ovo preterano kao neki film da zivimo.
 
Ko je taj čiča? Šta mu je specijalnost?
Миша Бркић је ретко образован и ретко писмен новинар који је мојој генерацији отварао очи и дизао морал пишући у Нашој Борби (из које је настао Данас) и Времену. За генерацију одраслу међу СИЗ-овима и ОУР-има, био је популарни тумач основних закона здраве економске политике и помагао да се разумеју механизми системске корупције, извлачења државног новца на Кипар, урушавања банкарског система, и слично.

Нажалост, као доста његових колега, остао је заробљен у дискурсу 90-их, а духовитост која га је красила је прешла у токсичност. Није ни чудо, кад неко годинама ради под слоганом “Ако вам је добро, онда ништа”, на крају му не буде добро.

Извињавам се на скретању с теме, али дугујем ово, да неко не помисли да је Бркић шарлатан. Далеко од тога!
 
Колега, сви кад остаримо постајемо цинични. А велики професионалци у младости готово увек постају матора џангризала. Већ видим по себи.
 
Meni je Majami prilično realna i očekivana destinacija, pošto mislim mu je sezonalnost suprotna od NY i Chicago i da vrlo bezbolno mogu da ga odrade i sa postojećim zimskim viškom resursa. Verujem da bi dva leta nedeljno zimi lako mogli da uglave.

@ГЕНЕРАЛ
Ne verujem da se 319 i 320 računaju kao dva tipa aviona. Voleo bih da jednog dana vidim i 350-icu u floti, da se poveže i zapadna obala.
 
Нисам испратио да ли имају исте моторе А319 и А320? Имам у виду проиизвођача?
 
Meni je Majami prilično realna i očekivana destinacija, pošto mislim mu je sezonalnost suprotna od NY i Chicago i da vrlo bezbolno mogu da ga odrade i sa postojećim zimskim viškom resursa. Verujem da bi dva leta nedeljno zimi lako mogli da uglave.

@ГЕНЕРАЛ
Ne verujem da se 319 i 320 računaju kao dva tipa aviona. Voleo bih da jednog dana vidim i 350-icu u floti, da se poveže i zapadna obala.
Рачунају се, али су наравно слични и део породице А319/320/321. Што се Мајамија тиче сматрам да има смисла и због јаке "Балканске дијаспоре" на Флориди. Такође Лос Анђелес је интересантан, поред Торонта у Канади. А Мајами ће бити интересантан у зимском периоду исто као и Куба (Варадеро/Хавана) или Мексико (Акапулко) као чартер. А поновићу исто и чартери ка Пукету на Тајланду или Занзибара преко Танзаније па чак и чартери ка Малдивима. Чартери 2-3 пута недељно од децембра до марта могу да доведу до максималног искоришћења широкотрупне флоте која ће се састојати од 4-6 А330. Два А330 ће бити ангажована константно на рутама за Северну Америку, док ће два А330 бити у трајном ангажовању ка Кини. Такође ће један авион увек бити нека врста бек-апа као и на неким техничким прегледима или ангажован лети на европским линијама. А према неким најавама би смо могли да очекујемо и развој Ер Србија Карго флоте са једним А330 и 2 АТР72 у наредном периоду.
 
Рачунају се, али су наравно слични и део породице А319/320/321. Што се Мајамија тиче сматрам да има смисла и због јаке "Балканске дијаспоре" на Флориди. Такође Лос Анђелес је интересантан, поред Торонта у Канади. А Мајами ће бити интересантан у зимском периоду исто као и Куба (Варадеро/Хавана) или Мексико (Акапулко) као чартер. А поновићу исто и чартери ка Пукету на Тајланду или Занзибара преко Танзаније па чак и чартери ка Малдивима. Чартери 2-3 пута недељно од децембра до марта могу да доведу до максималног искоришћења широкотрупне флоте која ће се састојати од 4-6 А330. Два А330 ће бити ангажована константно на рутама за Северну Америку, док ће два А330 бити у трајном ангажовању ка Кини. Такође ће један авион увек бити нека врста бек-апа као и на неким техничким прегледима или ангажован лети на европским линијама. А према неким најавама би смо могли да очекујемо и развој Ер Србија Карго флоте са једним А330 и 2 АТР72 у наредном периоду.
Ja, koliko se (površno) razumem a319, a320 i a321, koji isto planiraju da uvedu, imaju isti type rating, što znanto pojednostavljuje stvari, pošto ne zahteve dodatne obuke. Da li su isti motori, to verovatno zavisi od konkretnih opcija koje su uzimali.
LA i zapadnu obalu,.po rečima Merka neće leteti jer "nemaju avion", tj. kalkulacija sa A330 nije dovoljno dobra, zato navijam da jednom vidimo i a350.
 
@ГЕНЕРАЛ
Ne verujem da se 319 i 320 računaju kao dva tipa aviona. Voleo bih da jednog dana vidim i 350-icu u floti, da se poveže i zapadna obala.
Tako je, to je isti tip aviona. Isti piloti lete na oba.
A350 je buducnost u JU. Druge opcije nema.

Нисам испратио да ли имају исте моторе А319 и А320? Имам у виду проиизвођача?
Isti je proizvodjac, ali su naravno u pitanju dve verzije motora. Na A319 je IAE V2524-A5, dok je na A320 IAE V2527-A5. To su dva tipa motora iz porodice IAE V2500-A5. Jedina razlika je sto ovaj na A320 proizvodi malo veci potisak u odnosu na A319, sto je i logicno - A320 je veci i tezi avion.

Sto se tice buducnosti flote Air Serbie, pricamo o nekom periodu za narednih 10-15 godina, ona ce najverovatnije biti zasnivana na ATR76, A320neo, E290/E295 i nekom modernijem sirokotrupcu. Za sirokotrupca postoje samo dve opcije - A330neo i A350, s tim da je A330-800 upravo osmisljen kao zamena za A330-200, medjutim nije se prodao dobro - svega 12 ih je prodato. Zato kao opcije ostaju samo A330-900 i A350-900. Realnija i mnogo bolja opcija je svakako A350-900.
 
Er Srbiji je A350-900 previše po doletu, kapacitetu i ceni. Realno je potreban dolet A359 samo za LA i donekle Japan, a kapacitet nije neophodan ni za jednu liniju. Bolje dva A332 dnevno za Njujork nego jedan A359.

Lizing za A359 je negde 3-4 puta veći nego za polovne A332 koje sad koriste tako da još dugo neće biti finansijskog opravdanja. Cene lizinga su u poslednjih godinu - godinu i po u rastu, pa je Er Srbija napravila ozbiljan propust što nije na vreme uzela 2-3 A330, a ne da prebacuju krivicu na lezora zbog motora. Eto opet kritikujem Er Srbiju.
 
Zanima me po miseljnju vas koji ste za ovu oblast mnogo strucniji od mene, na kom nivou je sada Air Srbija u poredjenju sa legacy avio kompanijama iz Evrope? Tj. u rangu koje EU kompanije je sada. Ili mozda jos bolje pitanje, da li je moguce da Air Srbija u neko dogledno vreme dodje na nivo Turkish airlines-a ili Austriana?

Hipoteticki pretpostavljam da nije bilo 90ih, ratova, sankcija i ostalo, da bi "JAT" danas bio sigurno jedna od najjacih avio kompanija u Evropi, imajuci u vidu gde su sve leteli 80ih i imajuci u vidu tadasnju flotu. Jedan stariji covek mi je rekao, ne znam da li je tacna info, da je navodno JAT trebao da bude prvi kupc MD 11 aviona koje trebao da zameni DC 10 i da su zbog sankcija navodno MD 11 zavrsili kod Turkish-a i da je tada krenula ekspanzija Turkisha.
 
Er Srbiji je A350-900 previše po doletu, kapacitetu i ceni. Realno je potreban dolet A359 samo za LA i donekle Japan, a kapacitet nije neophodan ni za jednu liniju. Bolje dva A332 dnevno za Njujork nego jedan A359.

Lizing za A359 je negde 3-4 puta veći nego za polovne A332 koje sad koriste tako da još dugo neće biti finansijskog opravdanja. Cene lizinga su u poslednjih godinu - godinu i po u rastu, pa je Er Srbija napravila ozbiljan propust što nije na vreme uzela 2-3 A330, a ne da prebacuju krivicu na lezora zbog motora. Eto opet kritikujem Er Srbiju.
Sada jeste prevelik i preskup, ali imaj na umu da se A332 u putnickoj varijanti vise ne proizvodi i da je poslednji komercijalni A332 proizveden (EC-NNH) krajem avgusta 2019. godine. Ako gledamo u buducnost, jedina realna opcija za JU za nekih 10 godina je upravo A350-900. Tada taj avion vise nece biti preskup jer ce ih biti na trzistu dosta, bice ih preko 1000 proizvedenih.
 
Zanima me po miseljnju vas koji ste za ovu oblast mnogo strucniji od mene, na kom nivou je sada Air Srbija u poredjenju sa legacy avio kompanijama iz Evrope? Tj. u rangu koje EU kompanije je sada. Ili mozda jos bolje pitanje, da li je moguce da Air Srbija u neko dogledno vreme dodje na nivo Turkish airlines-a ili Austriana?

Hipoteticki pretpostavljam da nije bilo 90ih, ratova, sankcija i ostalo, da bi "JAT" danas bio sigurno jedna od najjacih avio kompanija u Evropi, imajuci u vidu gde su sve leteli 80ih i imajuci u vidu tadasnju flotu. Jedan stariji covek mi je rekao, ne znam da li je tacna info, da je navodno JAT trebao da bude prvi kupc MD 11 aviona koje trebao da zameni DC 10 i da su zbog sankcija navodno MD 11 zavrsili kod Turkish-a i da je tada krenula ekspanzija Turkisha.
Istina je da je JAT trebalo da ima prve MD11 u floti.

Danas je JU skoro na nivou airBaltic-a, a daleko ispred TAROM-a. Tesko je da mogu stici Austrian, ipak je to velika kompanija, ali ce im se svakako pribliziti. Turkish je nedostizan sada i tako ce ostati zauvek. Ono sto je intuitivno jasno je da se Air Serbia ugleda na Turkish, ali je prosto nemoguce da postanu kao Turkish.
 
Што се Мајамија тиче сматрам да има смисла и због јаке "Балканске дијаспоре" на Флориди. Такође Лос Анђелес је интересантан, поред Торонта у Канади. А Мајами ће бити интересантан у зимском периоду исто као и Куба (Варадеро/Хавана) или Мексико (Акапулко) као чартер.
Osim ako Mali nije napravio lapsus sa tri destinacije u SAD, nema ništa od Toronta iako je Toronto neuporedivo bolja varijanta. Balkanska dijaspora je mnogo brojnija u Torontu. Od Kube nema ništa ali za Majami treba nekoliko puta više para za odmor od Kube, pa ako nema turista za Kubu sigurno ih neće biti za Majami. Pored toga let od Beograda do Majamija je nekih 1400km duži nego do Toronta. To je kao let Beograd-Kopenhagen, treba to platiti. Ali neko je u Er Srbiji zapeo bez rezona za Majami.
 
Osim ako Mali nije napravio lapsus sa tri destinacije u SAD, nema ništa od Toronta iako je Toronto neuporedivo bolja varijanta. Balkanska dijaspora je mnogo brojnija u Torontu. Od Kube nema ništa ali za Majami treba nekoliko puta više para za odmor od Kube, pa ako nema turista za Kubu sigurno ih neće biti za Majami. Pored toga let od Beograda do Majamija je nekih 1400km duži nego do Toronta. To je kao let Beograd-Kopenhagen, treba to platiti. Ali neko je u Er Srbiji zapeo bez rezona za Majami.
Ne idu isti turisti na Kubu i u Majami. To nije ista ciljna grupa. Za Majami se gadja ekipa koja sada ide u Dubai (iskljucujem ljude koji idu u Dubai kod prijatelja/rodbine, posto ima dosta takvih) na Maldive, Sejsele i sl. U svakom slucaju za mene licno Majami je vrhunska prica jer pored toga sto je destinacija kao destinacja top, to je dobra konekcija i za Karibe i taj tu region, a zamima me taj region da istrazim jer sem na Arubi nisam bio na drugim lokacijama u tom regionu.
 
Ako gledamo u buducnost, jedina realna opcija za JU za nekih 10 godina je upravo A350-900. Tada taj avion vise nece biti preskup jer ce ih biti na trzistu dosta, bice ih preko 1000 proizvedenih.
Dobro zapažanje ali za 10 godina biće još više 787, sada je lease za 787-9 jeftiniji od A350-900. Šta će biti za 10 godina još realno ne znamo ali će možda biti jeftinije uzeti mix 787-8 i 787-9 i preobuku pilota za manje para od A350-900. Videćemo.
 
Dobro zapažanje ali za 10 godina biće još više 787, sada je lease za 787-9 jeftiniji od A350-900. Šta će biti za 10 godina još realno ne znamo ali će možda biti jeftinije uzeti mix 787-8 i 787-9 i preobuku pilota za manje para od A350-900. Videćemo.
Летео сам са А330 и са Б787, нисам са А350 и могу рећи да је Б787 најбољи авион са којим сам летео. Удобан, тих, мој фаворит.
 
Zanima me po miseljnju vas koji ste za ovu oblast mnogo strucniji od mene, na kom nivou je sada Air Srbija u poredjenju sa legacy avio kompanijama iz Evrope? Tj. u rangu koje EU kompanije je sada. Ili mozda jos bolje pitanje, da li je moguce da Air Srbija u neko dogledno vreme dodje na nivo Turkish airlines-a ili Austriana?

Hipoteticki pretpostavljam da nije bilo 90ih, ratova, sankcija i ostalo, da bi "JAT" danas bio sigurno jedna od najjacih avio kompanija u Evropi, imajuci u vidu gde su sve leteli 80ih i imajuci u vidu tadasnju flotu. Jedan stariji covek mi je rekao, ne znam da li je tacna info, da je navodno JAT trebao da bude prvi kupc MD 11 aviona koje trebao da zameni DC 10 i da su zbog sankcija navodno MD 11 zavrsili kod Turkish-a i da je tada krenula ekspanzija Turkisha.
Ер Србија је у рангу са ЕрБалтик а Аустриан је добар репер. Туркиш је друга лига и због величине и услуге итд. Можемо да рачунамо на то да се Ер Србија приближи Аустријану.
 
Skoro sam čitao intervju nekoga iz Finnaira, koji primarno imaju 350ice, ali i 8 a330 i njegovo mišljenje je da je 8 neki minimalan broj aviona istog tipa koji ima smisla i ostvaruju barem neku ekonomiju obima. Tako nešto zamišljam i u Air Srbiji da će se desiti - kad/ako dostignu cifru od 8 i popune sve zicer destinacije, da će početi i biti u mogućnosti da razmišljaju o većem avionu.
To se naravno, ni u najoptimističkijem scenariju, neće desiti u sledećih 4-5 godina, a do tada svašta može da se desi. Ako nastave da rastu ovim tempom, već za koji godinu mogu postati zanimljivi za partnerstvo nekoj većoj kompaniji, a to može značiti i znatno povoljnije uslove nabavke aviona.
Ne znam da li država nekako može da "pomogne" proglašavajući npr. linije ka zapadnoj obali za PSO? Realno gledano, jednoj zemlji koja se trudi da privuče visokotehnološke investicije bi direktan let ka Silicijumskoj dolini bio velika prednost.
 
Zanima me po miseljnju vas koji ste za ovu oblast mnogo strucniji od mene, na kom nivou je sada Air Srbija u poredjenju sa legacy avio kompanijama iz Evrope? Tj. u rangu koje EU kompanije je sada. Ili mozda jos bolje pitanje, da li je moguce da Air Srbija u neko dogledno vreme dodje na nivo Turkish airlines-a ili Austriana?

Hipoteticki pretpostavljam da nije bilo 90ih, ratova, sankcija i ostalo, da bi "JAT" danas bio sigurno jedna od najjacih avio kompanija u Evropi, imajuci u vidu gde su sve leteli 80ih i imajuci u vidu tadasnju flotu. Jedan stariji covek mi je rekao, ne znam da li je tacna info, da je navodno JAT trebao da bude prvi kupc MD 11 aviona koje trebao da zameni DC 10 i da su zbog sankcija navodno MD 11 zavrsili kod Turkish-a i da je tada krenula ekspanzija Turkisha.
AUSTRIAN AIRLINES
AIR SERBIA
Ево директног поређења економске класе Аустриана и Ер Србије у 2022/23. години. Буквално идентичан кабински производ. Намерно сам одабрао два лета која могу да се упореде. Беч-Берлин на А320 и Рим-Београд на А319, дакле слична конфигурација кабине.
 
Skoro sam čitao intervju nekoga iz Finnaira, koji primarno imaju 350ice, ali i 8 a330 i njegovo mišljenje je da je 8 neki minimalan broj aviona istog tipa koji ima smisla i ostvaruju barem neku ekonomiju obima. Tako nešto zamišljam i u Air Srbiji da će se desiti - kad/ako dostignu cifru od 8 i popune sve zicer destinacije, da će početi i biti u mogućnosti da razmišljaju o većem avionu.
To se naravno, ni u najoptimističkijem scenariju, neće desiti u sledećih 4-5 godina, a do tada svašta može da se desi. Ako nastave da rastu ovim tempom, već za koji godinu mogu postati zanimljivi za partnerstvo nekoj većoj kompaniji, a to može značiti i znatno povoljnije uslove nabavke aviona.
Ne znam da li država nekako može da "pomogne" proglašavajući npr. linije ka zapadnoj obali za PSO? Realno gledano, jednoj zemlji koja se trudi da privuče visokotehnološke investicije bi direktan let ka Silicijumskoj dolini bio velika prednost.
Па онда мислиш да је боље летети за Сан Франциско него за Лос Анђелес? Ово што је најављено за Кину је искрено охрабрујуће, пошто су 3 изузетно интересантне (технолошко-привредно занимљиве) дестинације!
 
Па онда мислиш да је боље летети за Сан Франциско него за Лос Анђелес? Ово што је најављено за Кину је искрено охрабрујуће, пошто су 3 изузетно интересантне (технолошко-привредно занимљиве) дестинације!
Mislim da je nabavka većeg aviona (a350) najveći problem, a on ne bi trebalo da se rešava nabavkom samo jednog jedinog, jer je to suviše rizično za operacije, nego moraju da počnu sa minimum dva, a onda nema razloga da ne lete i LA i SF.
 
Sta je problem sa A330 kad po specifikaciji moze da dobaci BEG-LAX na primer?
Morao bi da nosi pune rezervoare goriva sto znacajno povecava tezinu, ujedno i potrosnju. Zbog toga bi cena karte morala da bude znacajno visa nego kod konkurencije, a to onda gubi svaki smisao.
Dok ne budu imali avion sa nizom cenom po putniku na tako dugackim letovima nece ni uvoditi LAX. Ako pogledas konkurenciju, svi oni lete sa A350 ili B777 ili B787 za LAX upravo jer su to avioni sa nizom cenom po putniku.
 
Zanima me po miseljnju vas koji ste za ovu oblast mnogo strucniji od mene, na kom nivou je sada Air Srbija u poredjenju sa legacy avio kompanijama iz Evrope? Tj. u rangu koje EU kompanije je sada. Ili mozda jos bolje pitanje, da li je moguce da Air Srbija u neko dogledno vreme dodje na nivo Turkish airlines-a ili Austriana?

Hipoteticki pretpostavljam da nije bilo 90ih, ratova, sankcija i ostalo, da bi "JAT" danas bio sigurno jedna od najjacih avio kompanija u Evropi, imajuci u vidu gde su sve leteli 80ih i imajuci u vidu tadasnju flotu. Jedan stariji covek mi je rekao, ne znam da li je tacna info, da je navodno JAT trebao da bude prvi kupc MD 11 aviona koje trebao da zameni DC 10 i da su zbog sankcija navodno MD 11 zavrsili kod Turkish-a i da je tada krenula ekspanzija Turkisha.
Jat je vec tada bio krenuo nizbrdo sa odlukama. Prvo su uzeli 737 bez efisa, pa su nastavili sa tromotorcima iako je vec tad bilo jasno da su dvomotorni sirokotrupni avioni smer u kojem ce se industrija razvijati.

Airserbia mora da podmladi i konsoliduje flotu sto pre. Jedini logican put za razvoj je uvodjenje NEO varijanti airbusovih aviona i mozda a350 ako za tim bude bilo potrebe. Naravno, za regionlne potrebe AT76 i neki mlazni regional jet. Smatram da se treba drzati airbus grupacije.
 
Vrh