Šta je novo?

Air Serbia

Eve gi ispomotj, sletje..
ETF Airways B738 9A-ABC

ETFAB738.jpg
 
Milaki leti i wizz za berlin, leti i austrian preko beča, leti i JU za hanover (oko 1.30h do berlina vozom). Ovo je samo iz glave, da se potrudim nasao bih ti jos neku varijantu.

A Scurica sam naveo kao primer neobjektivno nastrojenog protiv JU, naravno da znam da je bezveznjak. Koliko je on amater ti si jos vise cim mislis da su zbog negativnog publiciteta 3 puta u 4 godine trebali da udju u kreditni aranzman za kupovinu NOVE FLOTE aviona samo da bi ti stigao u berlin u cetvrtak ujuturu a ne popodne.

Ako neko zna sve varijante putovanja iz Berlina i okoline (ne samo avionom) do Balkana onda sam to ja. Wizz kreće tek u drugoj polovini jula, a cene su već i preko 300eur po jednom pravcu za pojedine dane. Drugo, ne lete svaki dan i za razliku od YU, lete u sred dana, tako da slobodan dan mora da se uzima svakako.... Komparativna prednost YU na našem tržištu je da povezuje Beograd direktnim linijama a ne alternativama tipa Hanover (kojeg inače lete 3 puta nedeljno i koji je udaljen 2h ICE vozom od Berlina + dodatno vreme). Za poslovne putnike, to je patnja.

Nisam siguran da sam negde rekao ono što je podebljano, jer to i ne mislim. Ne znam ni kako si uspeo to da spojiš sa mnom.
Prvo amater za vazduhoplovtsvo svakako jesam.
Drugo, kada kupim kartu 2 meseca unapred i isplaniram putovanje očekujem da se to putovanje i realizuje, a ne da se u poslednji momenat dovodim pred svršen čin zato jer neko nije na vreme isplanirao kada će koji avion doći u flotu.
Nove avione sam pominjao u kontekstu čekanja od nekoliko godina kada se naruče. Dobro je da su podmladili flotu i od najstarije flote u regionu mislim da trenutno imaju možda i najmladju flotu (Šćurić je skoro izbacivao te podatke).

I poslednje, želim im da se izvuku iz ove situacije, ja sam uvek govorio da više volim da putujem sa njima nego sa konkurencijom. Ali je činjenica da su kod dela putnika izgubili poverenje koje su sticali godinama.
 
Maraton ce biti capacity provider za 100-seatere, ovaj avion su izgleda nabavili samo zbog JU.
 
 
E-190 je vec u saobracaju za Er Srbiju. Trenutno je na letu Beograd - Stutgart (ako je verovati Flight Radaru).

Mislim da dolaskom E-190/195, oni postaju pogodniji za letove iz Nisa u odnosu na sada angazovane Erbasove.
Takodje, dolaskom ovih aviona u flotu, Er Srbija dobija mlazni putnicki avion koji bez ogranicenja moze da koristi pistu aerodroma Morava.
 
Rekao bih da su ih ovi problemi naterali da uvedu capacity providera znatno ranije nego što su planirali...ako je ovo uopšte bio plan
 
Direktno sam oštećen dešavanjima u nedelju, veoma bitan datum za mene i celodnevno kašnjenje! Neke bitne glave su zabrljale. Trebalo bi da se izađe sa imenima ko je odgovoran za ovako nešto i da se prihvati odgovornost, tim pre što je većinski vlasnik RS.

Inače imam pozitivna iskustva sa AS. Bio mi je otkazan let do Praga bukvalno par dana nakon što je proglašena pandemija. Jedna od opcija je bila zamena za bilo koju destinaciju AS tada, osim NY. Mislim da je najdalja tada bila Doha i da sam mogao da je zamenim za nju, mesto refundacije. Naravno nije me zanimalo ni da prošvrljam tamo, ali sam bio zadovoljan zamenom čak godinu i po dana kasnije.
 
E-190 je vec u saobracaju za Er Srbiju. Trenutno je na letu Beograd - Stutgart (ako je verovati Flight Radaru).

Mislim da dolaskom E-190/195, oni postaju pogodniji za letove iz Nisa u odnosu na sada angazovane Erbasove.
Takodje, dolaskom ovih aviona u flotu, Er Srbija dobija mlazni putnicki avion koji bez ogranicenja moze da koristi pistu aerodroma Morava.

E190 i E195 neće moći, E170 bi mogao u teoriji ali ne verujem da bi neko eksperimentisao sa tim na LYKV
 
Pronašao sam potpunu vrednost nosivosti piste aerodroma Morava:

PCN 35/R/D/X/T Composite

PCN
(Pavement Classification Number) je fiksni broj za određenu pistu, dakle za Moravu je numerička vrednost 35
R
označava da je u pitanju rigidna površina piste
D označava da pista ima najslabiju kategoriju nosivosti podloge - ,,donjeg sloja"
X označava maksimalni pritisak u gumama 1.75 MPa (254 psi)

ACN broj (Aircraft Classification Number) je relativni i promenjiv broj koji pokazuje pritisak aviona na podlogu. Zavisi od konstrukcije aviona, broja točkova, ..... Za svaki avion je ovaj broj promenjiv i zavisi od trenutne opterećenosti aviona koja je promenjiva (masa goriva, utovarenog tereta i ljudi).
Za isti tip aviona i istu opterećenost se razlikuje ACN broj u zavisnosti od tipa podloge piste.
Zbog razlike u konstrukciji aviona, neki veći avioni i sa većom nosivosti mogu imati manji ACN broj od manjih. Npr. na moje veliko iznenađenje Il-76T ima ACN za podlogu kao na Moravi 34, što je verovatno posledica velikog broja točkova.

Da bi avion mogao koristiti neku pistu mora imati trenutni ACN broj manji ili jednak PCN broju piste.

ACN vrednosti za neke tipove aviona u tabeli u prilogu, za svaki avion od najmanje vrednosti za prazan avion, do maksimalne vrednosti aviona sa maksimalnom poletnom masom (potpuno natovaren gorivom i teretom), za pistu aerodroma Morava se gleda poslednja kolona - Rigid pavement, D:


Prema ovome, Potpuno natovareni Embraer 195, CRJ 900 i SSJ 100 mogu da slete na Moravu!

Dodatno potkrepljujem grafikonima:

Embraer 195, ACN u zavisnosti od trenutne mase aviona. Za Moravu važi gornja kosa linija na grafikonu, rigidna podloga , najslabije nosivosti.


Pogledajte prilog 143811

SSJ 100, Za Moravu važi kolona pod R i D

Pogledajte prilog 143812

Molim da me neko ispravi ako grešim!

A sto ne bi moglo?
Zar ne vazi ovo gore sto sam ranije napisao na temi o aerodrodromu Morava?

Iz prethodno napisanog:

Pista aerodroma Morava:
PCN 35/R/D/X/T Composite

Zahtevana pista za E-190/195:
Pogledajte prilog 143811

Nosivost piste ne zavisi samo od velicine i mase aviona, vec i od konstrukcije aviona, stajnog trapa, broja tockova...
Drugim recima zavisi od pritiska aviona (stajnog trapa) na podlogu piste.

Ono sto je mene iznenadilo dok sam cackao o ovoj temi pre pisanja citiranog teksta, jeste da pista Morave moze da podrzi i natovaren IL-76. Razlog se krije u cinjenici da je IL-76 konstruisan da moze da slece i na zemljane piste, sa velikim brojem tockova koji smanjuju pritisak na podlogu.
 
Poslednja izmena:
A sto ne bi moglo?
Zar ne vazi ovo gore sto sam ranije napisao na temi o aerodrodromu Morava?

Iz prethodno napisanog:

Pista aerodroma Morava:
PCN 35/R/D/X/T Composite

Zahtevana pista za E-190/195:
Pogledajte prilog 143811

Nosivost piste ne zavisi samo od velicine i mase aviona, vec i od konstrukcije aviona, stajnog trapa, broja tockova...
Drugim recima zavisi od pritiska aviona (stajnog trapa) na podlogu piste.

Ono sto je mene iznenadilo dok sam cackao o ovoj temi pre pisanja citiranog teksta, jeste da pista Morave moze da podrzi i natovaren IL-76. Razlog se krije u cinjenici da je IL-76 konstruisan da moze da slece i na zemljane piste, sa velikim brojem tockova koji smanjuju pritisak na podlogu.
Pista ima 35/R/D/X/T, pa bi tehnicki mogao da sleti na nju E195, ali je problem taxiway A koji je jedini put od/do piste, a on ima 33/R/D/X/T, pa E195 ne bi mogao da rula do terminala.

Stoga je pravi limit 33/R/D/X/T, a taj uslov od mlaznjaka ispunjavaju:
  1. SSJ-100. Koliko je realno da ga vidis na KVO? Nije realno.
  2. CRJ-900. Ovaj avion je gotovo izbacen iz upotrebe u Evropi. Dakle ni on nije realan.
  3. E170/E175. Ovaj avion je jedini iole moguc, ali JU nece njega imati u floti jer je tek neznatno veci od ATR76 (za samo 16 sedista, ima 88), dok je znatno skuplji. Dakle ni on nije realan.
 
Pista ima 35/R/D/X/T, pa bi tehnicki mogao da sleti na nju E195, ali je problem taxiway A koji je jedini put od/do piste, a on ima 33/R/D/X/T, pa E195 ne bi mogao da rula do terminala.

Stoga je pravi limit 33/R/D/X/T, a taj uslov od mlaznjaka ispunjavaju:
  1. SSJ-100. Koliko je realno da ga vidis na KVO? Nije realno.
  2. CRJ-900. Ovaj avion je gotovo izbacen iz upotrebe u Evropi. Dakle ni on nije realan.
  3. E170/E175. Ovaj avion je jedini iole moguc, ali JU nece njega imati u floti jer je tek neznatno veci od ATR76 (za samo 16 sedista, ima 88), dok je znatno skuplji. Dakle ni on nije realan.

Ne bih da ispadne da nesto bezrazlozno tvrdim, nisam profesionalno vezan za avijaciju, ali ipak...

Prema grafikonu za E-195, koji sam prilozio, se vidi da je za pistu kao na Moravi, pri MTOW (maksimalno dozvoljeno opterecen avion, pun goriva, putnika i tereta)
ACN za E-195 oko 32 R/D/X/T
(na grafikonu, tacka na gornjoj kosoj liniji, skroz desno)
Sto je opet manje od PCN piste i kriticne rulne staze. I to pri potpuno natovarenom avionu.

Kako je ACN (broj aviona), manji od PCN (broja piste ili rulne staze), trebalo bi da avion tu moze da prodje bez ogranicenja.

Ako gresim u tumacenju, molim da neko strucan za problematiku ukaze gde je greska, kako bi bilo jasno.
 
Poslednja izmena:
Ne bih da ispadne da nesto bezrazlozno tvrdim, nisam profesionalno vezan za avijaciju, ali ipak...

Prema grafikonu za E-195, koji sam prilozio, se vidi da je za pistu kao na Moravi, pri MTOW (maksimalno dozvoljeno opterecen avion, pun goriva, putnika i tereta)
ACN za E-195 oko 32 R/D/X/T
(na grafikonu, tacka na gornjoj kosoj liniji, skroz desno)
Sto je opet manje od PCN piste i kriticne rulne staze. I to pri potpuno natovarenom avionu.
Ne bih znao, gledao sam ovu listu. Na njoj pise za E195 33/R/D/T/X, dok za E190 pise 36/R/D/T/X.
 
Испада да ако се не натовари Е195 може спокојно да се користи?
 
Problemi ne prestaju

danas nisu poleteli

JU350 07:10 Berlin
JU600 07:45 Beč
A dan još nije ni počeo
 
A jš i pokvario se rengen na aerodromu. Naravno za to nije odgovorna Air Serbia
 
Није проблем вишка линија, већ мањка авиона. Мислили су да влажним лизингом (wet lease) могу да реше све. Мало су се преиграли, и након низа изузетних потеза у протеклих 5,6 година, преокренули тренд.
 
sta
Није проблем вишка линија, већ мањка авиона. Мислили су да влажним лизингом (wet lease) могу да реше све. Мало су се преиграли, и након низа изузетних потеза у протеклих 5,6 година, преокренули тренд.
da, sad citam, wet lease je iznajmljivanje aviona s posadom, orijentisano na kratkoricnu i brzu zaradu.
 
Vrh