dr strangelove
Higher intermediate
- Učlanjen(a)
- 24.03.2008.
- Poruke
- 1.620
- Pohvaljen
- 10.367
Shvatam da veliki avioni trenutno nisu rentabilni za Air Serbia, ali mozda bi vredelo razmisliti o promeni poslovne strategije? Ja npr poznajem dosta gastarbajtera koji bi leteli mnogo cesce za Srbiju da su cene nize, tj makar priblizne Wizz Airu. Ljudi doslovno izbegavaju Air Serbia kao kugu, traze sve moguce kreativne nacine da je zaobidju, a kad bas ne mogu, onda biraju da ne putuju. I sam sam cesto leteo polu-praznim avionima Air Serbia i prepunim avionima Wizz Air. Kao totalnom laiku za letacki biznis, cini mi se neverovatnim da se Air Serbia isplati leteti tako ispraznjenim avionima. Jer, mnoge druge kompanije snizavaju cene sve dok ne napune svoje avione.Turkish je po mom misljenju jedna od najboljih kompanija sveta, rame uz rame sa Emiratesom i Singapore-om.
Nece vracati sendvice niti bilo kakvo besplatno posluzenje (osim cipsa/noblica i vode) jer je to jednostavno postala realnost u Evropi. Sve kompanije u Evropi tako rade. Turkish se ipak ne moze smatrati klasicnom evropskom kompanijom jer ipak ima letove na uskotrupcima koji su i po 8 sati dugacki. Uostalom, na tom posluzenju se steti prilican novac, iako tebi ne deluje kao velika cifra, ali kada dodas isto za svakog putnika videces da je cifra jednaka nekoliko miliona evra sto nimalo nije beznacajno. Pritom su letovi u Evropi relativno kratki, do 2,5h uglavnom, pa neces umreti bez sendvica za to vreme, a ako bas zelis mozes da kupis.
Ne mogu da dodaju infotainment iz razloga sto je za to neophodna promena sedista, stavljanje drugacijih sedista koja bi relativno smanjila kapacitet aviona, a opet letovi su kratki i nije neophodan film za tako kratko vreme. Turkish nema infotainment na svim uskotrupcima, ima na vecini i to opet zato sto ti avioni lete i rotacije od po 7-8h, pa je infotainment neophodan. Ponovo, nijedna kompanija u Evropi nema ekrane na sedistima, pa ih nema ni Air Serbia.
Kakav crni A321-200... Pa gde da leti u JU mrezi? Preveliki je za JU, to je tak 230 sedista. On bi mogao eventualno leti da leti za Crnu Goru i to je to, ninde vise ne bi uspeli da ga napune. Do sada su imali problem sto za masu linija nisu uspevali da popune A319, a ATR je bio premali. Sad su polka krenuli tranziciju na A320, ali idalje postoje linije koje vape za 100-seaterom. A321 leti ista posada, ali jednostavno nije rentabilno trenutno. Mozda za neku godinu, kada vecina flote bude A320, pa onda da uzmu 1-2 A321, ali do tada nista od toga.
Shvatam da veliki avioni trenutno nisu rentabilni za Air Serbia, ali mozda bi vredelo razmisliti o promeni poslovne strategije? Ja npr poznajem dosta gastarbajtera koji bi leteli mnogo cesce za Srbiju da su cene nize, tj makar priblizne Wizz Airu. Ljudi doslovno izbegavaju Air Serbia kao kugu, traze sve moguce kreativne nacine da je zaobidju, a kad bas ne mogu, onda biraju da ne putuju. I sam sam cesto leteo polu-praznim avionima Air Serbia i prepunim avionima Wizz Air. Kao totalnom laiku za letacki biznis, cini mi se neverovatnim da se Air Serbia isplati leteti tako ispraznjenim avionima. Jer, mnoge druge kompanije snizavaju cene sve dok ne napune svoje avione.
Ovakav stav svakako nije racionalan, veće pretenciozan i navijački.Ja npr poznajem dosta gastarbajtera koji bi leteli mnogo cesce za Srbiju da su cene nize, tj makar priblizne Wizz Airu. Ljudi doslovno izbegavaju Air Serbia kao kugu, traze sve moguce kreativne nacine da je zaobidju, a kad bas ne mogu, onda biraju da ne putuju. I sam sam cesto leteo polu-praznim avionima Air Serbia i prepunim avionima Wizz Air.
Kao totalnom laiku za letacki biznis, cini mi se neverovatnim da se Air Serbia isplati leteti tako ispraznjenim avionima. Jer, mnoge druge kompanije snizavaju cene sve dok ne napune svoje avione.
Cena jeste najvaznija i to je normalno. Kad se rasprodaju te promotivne cene na loukosterima onda ljudi placaju slicne ili nekad vise cene na loukosterima nego na drugim kompanijama.Dakle, cena, a ne "tuđe je bolje".
Ha? Pojasni, ne razumem šta si hteo da kažeš. Kako pretenciozan, Kako navijački?Ovakav stav svakako nije racionalan, veće pretenciozan i navijački.
Cini mi se da se nisam dobro izrazio. Hteo sam da kazem da dosta nasih gastarbajtera izbegava kompaniju Air Serbia kao kugu, jer su cene kod Air Serbia na nekim linijama mnogo vise od cena koje nudi Wizz Air. Nazalost, Air Serbia je postala bukvalno ozloglasena zbog svojih nerazumno visokih cena i izgubila je dobru volju, lojalnost, i naklonost mnogih potencijalnih musterija. Uverio sam se i sam da je tako putujuci praznim avionima Air Serbia i prepunim avionima Wizz Air na istim linijama. Druge kompanije, na primer RyanAir, snizavaju cene kad vide da ce im avion leteti skoro prazan. Medjutim, Air Serbia ce radije voziti polu-prazan avion nego ponuditi preostala sedista po nizoj ceni. Na toliku zadrtost kompanije Air Serbia, kupci su poceli da odgovaraju takodje zadrtoscu odbijajuci da putuju po pljackaskim cenama. Mislim da je vreme da se ponovo pogleda u teoriju o etnickoj (pa time i zarobljenoj) klijenteli u koju Air Serbia izgleda da veruje. Postena cenovna politika bi bila isplativija, jer bi ljudi prestali da izbegavaju Air Serbia i bilo bi vise putnika.Hteo sam reći ono što je i peper.mint naveo u svom postu.
Ako neko stvarno odustaje od putovanja jer mu je jedina opcija da leti sa AirSerbia-om to svakako znači da se ti ljudi ne vode kriterijumom najbolje cene već (negativnim) emocijama koje imaju prema toj kompaniji.
Ni ja ne poznajem ikoga ko ima takvo mišljenje. Ima ljudi koji se boje aviona, kojima je možda draža neka druga kompanija (potpuno legitinimno), ali da je neko odustao od putovanja samo zato što je prevoznik AirSerbia, to još nisam čuo.
Verujem da ste tacno interpretirali kako Air Serbia tj njeno rukovodstvo razmislja, ali smisao moje poruke je upravo tvrdnja da je ovakvo razmisljanje u danasnjem svetu uveliko prevazidjeno. Mnoge kompanije orijentisu se na to da kupce privuku niskim cenama a svoj profit ostvaruju na velikom obimu prodaje. To je kao da prodajete garderobu, mozete se orijentisati na prodaju haljina od kojih svaka kosta 100 000 evra, ali malom broju elitnih kupaca, a mozete ih prodavati i za 10 evra, ali velikom broju kupaca. Verujem da je sadasnja elitisticka orijentacija kompanije Air Serbia pogresna iz 2 razloga: 1) manje ljudi dolazi u Srbiju da u njoj trosi nego sto bi inace moglo, a Air Serbia je ipak u vlasnistvu drzave i drzava je pomaze da bi pravila profit i sluzila interesima drzave. 2) njome putuju uglavnom nasi ljudi iz zemlje i inostranstva, a oni u proseku nisu bogati. Poslovni rezultati Air Serbia u 2022-oj nisu losi, ali bili bi mnogo bolji da cene karata nisu prenaduvane.Bingo, cilj svake kompanije je da prodaje karte što skuplje može. Kad bi mogi duplo skuplje, oni bi prodali tako. A putnici - svako za sebe, gledaj šta ti odgovara.
Siguran sam da bi vestacka inteligencija pokazala da bi karta do Berlina mogla biti 2000 evra u jednom smeru, ako drzava nastavi da suzbija konkurenciju pa niko ni ne moze da leti direktno iz Beograda do Berlina osim Air Serbia.Nije, Bingo, takvo razmišljanje 'prevaziđeno', nego tako razmišlja svako kapitalističko preduzeće i razmišljaće do kraja sveta. Počneš da praviš jeftine automobile, fotoaparate, mobilne telefone... - sa ciljem da bi, što pre je moguće, pravio skupe. Što skuplje možeš da prodaš. Prosto ko pasulj.
Sve avio-kompanije imaju softver koji računa koliko najskuplje mogu da prodaju kartu. I veštačka inteligencija će time da se bavi. Za evro po karti možeš da napuniš i džambo džet za Niš, ali ne možeš da zaradiš...
To nije nikakav dokaz kada drzava kompaniji Air Serbia obezbedjuje monopol. Domaci putnici nemaju izbora, a stranci zaobilaze Srbiju.Ako se obaraju rekordi u broju prevezenih putnika u čarter saobraćaju, ili na mesečnom nivou nikako ne mozemo govoriti o elitističkom modelu poslovanja.
AirSerbia-u koriste i stranci i to u ne tako malom broju. Lepo su razradjene pojedine transferne rute.
Vi kazete da prenaduvane cene nisu moguce jer postoji tolika konkurencija. Jeste li sigurni? Evo da uzmemo samo taj jedan primer iz zemlje u kojoj zivi mnogo nasih gastarbajtera. Koja druga kompanija leti direktno iz Berlina za Beograd osim Air Serbia?Ni na jednoj gasto liniji JU karte nisu prenaduvane. Jednostavno postoji tolika konkurencija da to nije moguce, znamo ko sve leti od kompanija. Konkretno za Nemacku karte su light tarifi su uglavnom ~100 eur ako se uzimaju blagovremeno i ako nije pun avion. Nigde nisu prazni avioni, po mojoj proceni najprazniji je Hanover jer jos nije razradjen ali jednom kad sam leteo bilo je mozda 60% aviona puno a karta 8000 din, svakako dobra cena.
Pogresno je reci da ljudi beze od JU kao od kuge, to je ostrascen stav. Ali da broje svaki dinar broje, e sad neko voli da plati 30-40eur vise i da leti malo udobnije i u boljem terminu, a neko da se grči sa W6. Kao sto rekoh imacemo par linija gde se direktno takmice ove dve kompanije pa zivi bili pa videli!
Verujem u model JU, ne treba ga menjati, samo operacije dići na viši nivo.
Drzava ne moze da zabrani nijednoj kompaniji iz EU da uvede letove izmedju Beograda i EU. To je open-skies i tu nema diskusije. Moze bilo ko da leti za bilo gde koliko god hoce.Ako bi drzava dozvolila drugim kompanijama da slobodno lete, brzo biste videli za koga bi se putnici odlucili, a cene karata na Air Serbia avionima istopile bi se kao sladoled na suncu.
Air Serbia se takmici niskim cenama, na taj nacin je uspela da otera mnoge kompanije iz svog dvorista. Ona na linijama gde ima konkurenciju radi dumping u velikom broju slucaja i to je standardna praksa u avioindustriji, kako Lufthanse, tako i Air Serbie.Ja jesam za opstanak kompanije Air Serbia ali u uslovima konkurencije gde bi se ona takmicila niskim cenama, a ne monopolom. Njen sadasnji monopol, bas kao i taxi monopol u Beogradu, samo dovodi do toga da se pljackaju gradjani Srbije.
Drzava ne moze da obezbedi Air Serbiji monopol. Srbija i EU imaju open-skies i tu nema monopola. Monopol moze na linijama za Tursku, Rusiju, Crnu Goru, Albaniju, Makedoniju, Bosnu, Egipat, ali se svi ti bilateralni ugovori zasnivaju na reciprocitetu da kompanije iz obe drzave imaju priblizno podjednak broj letova.To nije nikakav dokaz kada drzava kompaniji Air Serbia obezbedjuje monopol. Domaci putnici nemaju izbora, a stranci zaobilaze Srbiju.
To sto ne leti nijedna druga nije problem ni Air Serbie ni Srbije. Moze da leti ko god hoce i koliko god hoce. Eto Wizz ce leteti, a Air Serbia je momentalno po objavljivanju Wizzovih letova povecala broj letova i smanjila cene, tj. radice dumping kako bi se borili za trziste. I takve reakcije Air Serbie treba ceniti, postovati i hvaliti. Retko koja kompanija u roku od sat ipo odreaguje na potez glavnog konkurenta.Vi kazete da prenaduvane cene nisu moguce jer postoji tolika konkurencija. Jeste li sigurni? Evo da uzmemo samo taj jedan primer iz zemlje u kojoj zivi mnogo nasih gastarbajtera. Koja druga kompanija leti direktno iz Berlina za Beograd osim Air Serbia?
Ako sam vas dobro shvatio, vi kazete da Srbija i EU imaju open skies sporazum pa da zbog toga sadasnja vlast ne moze, i kad bi htela, oterati nisko-budzetne kompanije. Koliko mi je poznato, taj sporazum je srpska skupstina ratifikovala jos 2009-e.Drzava ne moze da zabrani nijednoj kompaniji iz EU da uvede letove izmedju Beograda i EU. To je open-skies i tu nema diskusije. Moze bilo ko da leti za bilo gde koliko god hoce.
Pa naravno da bi se cene smanjile kada na istoj liniji postoji konkurencija, samim tim i veca ponuda, pa po zakonu mikroekonomije (supply and demand ratio) cena ide dole.
Air Serbia se takmici niskim cenama, na taj nacin je uspela da otera mnoge kompanije iz svog dvorista. Ona na linijama gde ima konkurenciju radi dumping u velikom broju slucaja i to je standardna praksa u avioindustriji, kako Lufthanse, tako i Air Serbie.
Drzava ne moze da obezbedi Air Serbiji monopol. Srbija i EU imaju open-skies i tu nema monopola. Monopol moze na linijama za Tursku, Rusiju, Crnu Goru, Albaniju, Makedoniju, Bosnu, Egipat, ali se svi ti bilateralni ugovori zasnivaju na reciprocitetu da kompanije iz obe drzave imaju priblizno podjednak broj letova.
Stranci mozda ne dolaze u Srbiju kao sto dolaze u Hrvatsku, ali zato itekako tranzitiraju preko Beograda. Letovi iz Istanbula, Larnake, Atine, Soluna, Tirane, Bukuresta, Zagreba, Sarajeva, Tivta, Podgorice, Skoplja, Rusije su puni transfera za zapadnu Evropu. To je cinjenica i na tome se i zasniva uspeh Air Serbijinog huba u Beogradu.
Domaci putnici imaju i vise nego dovoljno izbora, Air Serbia ce na leto, kako sada stvari stoje, imati cak 83 linije iz Srbije. Treba da objave jos linija, sto znaci da ce biti i preko 90 linija samo Air Serbie, a imate i opcije LH (6 letova dnevno), OS (3 leta dnevno), KLM (2 leta dnevno), TK (3 leta dnevno), itd... Izbora koliko god hocete, a i cene su pristojne ako se na vreme isplanira i kupi karta. I u to me niko ne moze ubediti suprotno jer ja redovno putujem Air Serbiom i placam povratnu kartu do evropskih metropola ne vise od 150-160e, pa sam tako za Uskrs prosle godine platio povratnu kartu do Pariza 130e, ove godine do Milana 160e, prosle godine do Atine 125e, do Larnake 110e, do Londona 175e, itd...
To sto ne leti nijedna druga nije problem ni Air Serbie ni Srbije. Moze da leti ko god hoce i koliko god hoce. Eto Wizz ce leteti, a Air Serbia je momentalno po objavljivanju Wizzovih letova povecala broj letova i smanjila cene, tj. radice dumping kako bi se borili za trziste. I takve reakcije Air Serbie treba ceniti, postovati i hvaliti. Retko koja kompanija u roku od sat ipo odreaguje na potez glavnog konkurenta.