Šta je novo?

Air Serbia

76izeo.jpg
 
Turkish je po mom misljenju jedna od najboljih kompanija sveta, rame uz rame sa Emiratesom i Singapore-om.

Nece vracati sendvice niti bilo kakvo besplatno posluzenje (osim cipsa/noblica i vode) jer je to jednostavno postala realnost u Evropi. Sve kompanije u Evropi tako rade. Turkish se ipak ne moze smatrati klasicnom evropskom kompanijom jer ipak ima letove na uskotrupcima koji su i po 8 sati dugacki. Uostalom, na tom posluzenju se steti prilican novac, iako tebi ne deluje kao velika cifra, ali kada dodas isto za svakog putnika videces da je cifra jednaka nekoliko miliona evra sto nimalo nije beznacajno. Pritom su letovi u Evropi relativno kratki, do 2,5h uglavnom, pa neces umreti bez sendvica za to vreme, a ako bas zelis mozes da kupis.

Ne mogu da dodaju infotainment iz razloga sto je za to neophodna promena sedista, stavljanje drugacijih sedista koja bi relativno smanjila kapacitet aviona, a opet letovi su kratki i nije neophodan film za tako kratko vreme. Turkish nema infotainment na svim uskotrupcima, ima na vecini i to opet zato sto ti avioni lete i rotacije od po 7-8h, pa je infotainment neophodan. Ponovo, nijedna kompanija u Evropi nema ekrane na sedistima, pa ih nema ni Air Serbia.

Kakav crni A321-200... Pa gde da leti u JU mrezi? Preveliki je za JU, to je tak 230 sedista. On bi mogao eventualno leti da leti za Crnu Goru i to je to, ninde vise ne bi uspeli da ga napune. Do sada su imali problem sto za masu linija nisu uspevali da popune A319, a ATR je bio premali. Sad su polka krenuli tranziciju na A320, ali idalje postoje linije koje vape za 100-seaterom. A321 leti ista posada, ali jednostavno nije rentabilno trenutno. Mozda za neku godinu, kada vecina flote bude A320, pa onda da uzmu 1-2 A321, ali do tada nista od toga.
Shvatam da veliki avioni trenutno nisu rentabilni za Air Serbia, ali mozda bi vredelo razmisliti o promeni poslovne strategije? Ja npr poznajem dosta gastarbajtera koji bi leteli mnogo cesce za Srbiju da su cene nize, tj makar priblizne Wizz Airu. Ljudi doslovno izbegavaju Air Serbia kao kugu, traze sve moguce kreativne nacine da je zaobidju, a kad bas ne mogu, onda biraju da ne putuju. I sam sam cesto leteo polu-praznim avionima Air Serbia i prepunim avionima Wizz Air. Kao totalnom laiku za letacki biznis, cini mi se neverovatnim da se Air Serbia isplati leteti tako ispraznjenim avionima. Jer, mnoge druge kompanije snizavaju cene sve dok ne napune svoje avione.
 
Shvatam da veliki avioni trenutno nisu rentabilni za Air Serbia, ali mozda bi vredelo razmisliti o promeni poslovne strategije? Ja npr poznajem dosta gastarbajtera koji bi leteli mnogo cesce za Srbiju da su cene nize, tj makar priblizne Wizz Airu. Ljudi doslovno izbegavaju Air Serbia kao kugu, traze sve moguce kreativne nacine da je zaobidju, a kad bas ne mogu, onda biraju da ne putuju. I sam sam cesto leteo polu-praznim avionima Air Serbia i prepunim avionima Wizz Air. Kao totalnom laiku za letacki biznis, cini mi se neverovatnim da se Air Serbia isplati leteti tako ispraznjenim avionima. Jer, mnoge druge kompanije snizavaju cene sve dok ne napune svoje avione.

Ja sam jedan od gastarbajtera i prirodno poznajem dosta drugih. Ovo što ste naveli je delimično tačno, a suštinski tužno na više aspekata. Pokazuje izrazitu površnost i novo pomodarstvo koje propagira da je i tudje ***** bolje od nečega našeg koje postoji 100 godina skoro i u šta su generacije i generacije ljudi ulagali svoje znanje i vreme.

Dakle, kao i obično najbolji lek za pisanje ovakvih (izvinite na izrazu) budalaština su konkretni podaci.

Živim u Berlinu. Pre korone su leteli AirSerbia i easyJet, koji je inače daleko kvalitetnija kompanija od gorepomenutog WizzAira koji je po mnogim jedna od najgorih aviokompanija u Evropi. Razlika u ceni izmedju AirSerbia-e i easyJet-a je bila oko 20-ak, 30eur maksimalno (imajte u vidu da je tada i kod easyJeta važilo da možete uneti normalan ručni prtljag u kabinu, plus ranac, što su kasnije sveli samo na jednu malu tobru za ispod sedišta). Za tih 20-30eur razlike, YU je imala puno bolja vemena, na primer večernji let u petak i jutarnji u ponedeljak, za razliku od easyJeta koji je imao letove u sred dana (iziskuje uzimanje dana godišnjeg odmora). Dodatno, letelo se sa glavnog terminala na Tegelu, a ne iz golubarnika sa strane (ajde to i nije toliko bitno). Lično sam birao pre AirSerbia-u zbog vremena letova koje su imali.

Sada je situacija takva da se easyJet povukao sa linije tokom korone, AirSerbia je jedina letela liniju prošle godine, karte su porasle 200-300% iz različitih razloga. Nema konkurencije, gorivo je poskupelo, takse u Nemačkoj su poskupele,...
Berlin je inače baš specifičan jer je imao letove za skoro svaki aerodrom regije, sem za Zagreb. Toliko smo dobro povezani da imamo letove i za Banja Luku, Podgoricu, Tuzlu,... (Nažalost, Niš je ukinut od strane RyanAir-a).

Pošto se ovakvi komentari, u mnogo gorem obliku javljaju s vremena na vreme i medju gastarbajterima u Berlinu, odlučio sam da uporedim cene za prošlogodišnje Vaskršnje praznike kada sam putovao za Srbiju.

Povratnu kartu sam sa YU platio 250eur, a dole u tabeli se nalazi pregled cena karata za LCC za gradove regiona. Pritom, imajte u vidu da YU leti 4-6 nedeljnih letova u tom momentu za Berlin (puno veća fleksibilnost od 2 nedeljna leta).

1673006793803.png


Izvinite, mene niko ne može ubediti da je makedoncima bolje što plaćaju WizzAir da im leti 2 nedeljna leta za Skoplje po ovim cenama u odnosu na ono što mi imamo sa AirSerbia-om. To mogu samo ljudi koji nemaju pojma, ali vole da pljunu po svom, jer eto to je tako u modi.
Kritika je uvek poželjna i dobrodošla, ali konstruktivna kritika, a ne površno iznošenje podataka koji nemaju veze sa realnošću.
 
Ne biraju gastarbajteri tuđe "jer je bolje", nego se, kao sav normalan narod, vodi kriterijumom cene. Iz Beč-Beograd, po dva leta AirSerbia i, valjda isto po dva leta, AUA. Cena zavisi od trenutka rezervisanja karte, kao i perioda godine - za Božić nije bilo karte ispod 200e.
Ali u bilo kojim uslovima, naši ljudi će putovati autobusom ili kombijem - glavni razlog je cena, daleko povoljnije, a još jedan ogroman razlog je mogućnost trpanja prtljaga koliko hoćeš (a vala i čega god hoćeš). Mnogi prevoznici nude fazon besplatan neograničen prtljag, u fazonu dok se ne napuni, dok neki nude jedan besplatan prtljag, kakav god, svaki naredni se naplaćuje nešto mizerno.

E sad, ne znam kakva je popunjenost na letovima na ovoj relaciji, ali znam da svaki dan, ujutru i uveče ima polazaka od sigurno preko 20 autobus i kombi prevoznika, u oba smera.

Na duže relacije, kao npr. iz Berlina, autobus/kombi je pakao, tako da će ljudi pre uzeti avionsku kartu i opet se voditi kriterijumom cene. I ja verujem da se time vodi svaki normalan čovek na svetu - potpuno je nebitan operater dokle god je cena prihvatljiva. Slično je i sa vozovima, pravac isti, ali se karta može kupiti na sajtu drugog operatera daleko jeftinija - tipa relacija Beč-Minhen, na sajtu ÖBB je karta daleko skuplja nego preko DB, iako je u pitanju isti voz. I ljudi uvek savetuju da se pregleda više mogućnosti, jer cena je uvek bitna.

Ja sam planirao krajem novembra doći za BG, gledao karte, AUA povratni let 120e, AirSerbia preko 150e. Nešto je iskrslo da nisam mogao na kraju doći, ali da jesam mogao, uzeo bih let AUA.
Dakle, cena, a ne "tuđe je bolje".
 
I mi placamo JU pa dobijemo Lumiwings koji se ni ne pojavi na BER tj otkaze let 45 min pre poletanja bez zamene leta i rebukinga :) Evo sad krece konkurencija na toj liniji pa cemo videti.

Inace hamburg beograd u februaru sam flex tarifu platio 33eur sa W6. Naravno da je JU usluga generalno bolja ali ako nastave i ovo leto sa operacijama
kao proslo izgubice jos vise gastarbajtera koji svakako biraju druge kompanije.
 
Da li znas koliko su druge kompanije ukljucujuci i Wizz proslog leta otkazivale letove, gubile kofere, kasnile?
 
Naravno, normalno je voditi se ekonomskom politikom, ali je i prisutan narativ da je usluga u YU loša i onda kreće poredjenje sa Wizz, Ryan...
Ili drugi popularan narativ da nam ne treba naša kompanija, da su LCC fenomenalna stvar daleko ispred onoga što imamo danas.

@fjerinic Tačno je da se to desilo. Nažalost dešava se relativno često svim avio kompanijama. AirSerbia-i posebno jer joj je flota prilično nategnuta bila tokom prošle sezone (a tek će biti sa svim ovim povećanjima). Iz tog razloga su unajmili Lumiwings. Ono što sam ispratio jeste da su prilično loši i neefikasni kada je u pitanju nadoknada štete putnicima (ne znam da li je u tvom slučaju tako bilo) i generalno komunikacija prema korisnicima nije na zavidnom nivou.

Ako pominjemo Wizz, i oni su imali skoro slučaj sa ostavljanjem putnika u Rimu, pa se na kraju deo putnika vratio u Srbiju autobusom. To se jednostavno dešava u aviosaobraćaju, ali je pitanje kako ko komunicira i rešava takve stvari.

33eur je stvarno odlična cena karte za tu relaciju, ali je to delimično i marketing. Ne možemo reći da su to cene koje uvek možeš da dobiješ.
Naravno, kada neko kupi kartu za 10, 20, 30eur on će takvu vest podeliti sa svima. Prosečna cena karte je daleko od toga.

Videćemo kako će se odvijati sledeća godina. Lično predvidjam da će AirSerbia biti uspešnija od Wizza na liniji za Berlin ukoliko razlika u ceni ne bude prevelika.
 
Ja npr poznajem dosta gastarbajtera koji bi leteli mnogo cesce za Srbiju da su cene nize, tj makar priblizne Wizz Airu. Ljudi doslovno izbegavaju Air Serbia kao kugu, traze sve moguce kreativne nacine da je zaobidju, a kad bas ne mogu, onda biraju da ne putuju. I sam sam cesto leteo polu-praznim avionima Air Serbia i prepunim avionima Wizz Air.
Ovakav stav svakako nije racionalan, veće pretenciozan i navijački.
Kao totalnom laiku za letacki biznis, cini mi se neverovatnim da se Air Serbia isplati leteti tako ispraznjenim avionima. Jer, mnoge druge kompanije snizavaju cene sve dok ne napune svoje avione.

Koje kompanije snižavaju cene sve dok ne napune avione? Baš me zanima. Cene se, koliko ja znam, formiraju upravo suprotno, uglavnom su najniže za one koji prvi kupuju karte, a najskuplje su kada ih kupuješ nekoliko dana pred sam let. Naravno ovo je uprošćeno, jer se cene istog leta dinamično menjaju tokom vremena, ali možemo reći da je pravilo da ćeš jeftinije kupiti kartu 2 meseca pred let, nego li 2 dana pred let.

I poslednji dodatak. Struktura gastarbajtera nije ista kao pre 10, 20, 50 godina. Imamo i dosta jako obrazovanog sveta, finansijski potpuno obezbedjenog koji će pre i platiti više (ili koliko god je potrebno) i otići i obići porodicu i prijatelje, nego zbog 20-50-100 eur više odustati od putovanja. Neke stvari su ipak mnogo bitnije. 🤷‍♂️
 
Dakle, cena, a ne "tuđe je bolje".
Cena jeste najvaznija i to je normalno. Kad se rasprodaju te promotivne cene na loukosterima onda ljudi placaju slicne ili nekad vise cene na loukosterima nego na drugim kompanijama.

Ali ima i onih kojima je tudje uvek bolje, pa pisu ovakve stvari: "Ljudi doslovno izbegavaju Air Serbia kao kugu, traze sve moguce kreativne nacine da je zaobidju, a kad bas ne mogu, onda biraju da ne putuju". Ja ne znam ni jednu osobu koja je odlucila da ne putuje samo zato sto je Er Srbija jedina varijanta. Ni jednu nikada.
 
Hteo sam reći ono što je i peper.mint naveo u svom postu.

Ako neko stvarno odustaje od putovanja jer mu je jedina opcija da leti sa AirSerbia-om to svakako znači da se ti ljudi ne vode kriterijumom najbolje cene već (negativnim) emocijama koje imaju prema toj kompaniji.

Ni ja ne poznajem ikoga ko ima takvo mišljenje. Ima ljudi koji se boje aviona, kojima je možda draža neka druga kompanija (potpuno legitinimno), ali da je neko odustao od putovanja samo zato što je prevoznik AirSerbia, to još nisam čuo.
 
Ah izvini, video sam obaveštenje da me je neko citirao i nisam obratio pažnju na to šta si ti tačno citirao. Mislio sam da si meni odgovorio. Moja greška 💀
 
Hteo sam reći ono što je i peper.mint naveo u svom postu.

Ako neko stvarno odustaje od putovanja jer mu je jedina opcija da leti sa AirSerbia-om to svakako znači da se ti ljudi ne vode kriterijumom najbolje cene već (negativnim) emocijama koje imaju prema toj kompaniji.

Ni ja ne poznajem ikoga ko ima takvo mišljenje. Ima ljudi koji se boje aviona, kojima je možda draža neka druga kompanija (potpuno legitinimno), ali da je neko odustao od putovanja samo zato što je prevoznik AirSerbia, to još nisam čuo.
Cini mi se da se nisam dobro izrazio. Hteo sam da kazem da dosta nasih gastarbajtera izbegava kompaniju Air Serbia kao kugu, jer su cene kod Air Serbia na nekim linijama mnogo vise od cena koje nudi Wizz Air. Nazalost, Air Serbia je postala bukvalno ozloglasena zbog svojih nerazumno visokih cena i izgubila je dobru volju, lojalnost, i naklonost mnogih potencijalnih musterija. Uverio sam se i sam da je tako putujuci praznim avionima Air Serbia i prepunim avionima Wizz Air na istim linijama. Druge kompanije, na primer RyanAir, snizavaju cene kad vide da ce im avion leteti skoro prazan. Medjutim, Air Serbia ce radije voziti polu-prazan avion nego ponuditi preostala sedista po nizoj ceni. Na toliku zadrtost kompanije Air Serbia, kupci su poceli da odgovaraju takodje zadrtoscu odbijajuci da putuju po pljackaskim cenama. Mislim da je vreme da se ponovo pogleda u teoriju o etnickoj (pa time i zarobljenoj) klijenteli u koju Air Serbia izgleda da veruje. Postena cenovna politika bi bila isplativija, jer bi ljudi prestali da izbegavaju Air Serbia i bilo bi vise putnika.
 
Bingo, navodiš isključivo Er Srbiju i loukostere, a ima mnogo onih koji ne lete tim kategorijama. Ko dolazi iz Australije ne ide ni Er Srbijom ni Rajanom, a tek da ne govorim o ljudima iz ostatka sveta. Samo zato što ti imaš opcije da biraš između JU i W6 ne znači da dugi imaju toliko opcija, pa često moraju da plaćaju kolike god, kako ti kažeš "pljačkaške cene" te kompanije zahtevaju do Beograda. Nisi mislio o kompanijama koje deru mnogo više od JU i W6 ali ipak ne spuštaju cene na 10 evra ako su poluprazne?

Ja sam nedavno platio debele pare Lufthanzi van sezone jer je bio takav splet okolnosti a bilo je više praznih mesta nego što sam očekivao. Po tvojoj logici i Lufthansa je zadrta. Zovi Lufthanzu i traži da promene cenovnu politiku i poslovnu strategiju tako da ljudi mogu da kupe ta preostala prazna mesta za 20-30 evra. Traži da promene toliku "zadrtost kompanije jer kupci su poceli da odgovaraju takodje zadrtoscu odbijajuci da putuju po pljackaskim cenama. Postena cenovna politika bi bila isplativija, jer bi ljudi prestali da izbegavaju LH i bilo bi vise putnika" (citiram tvoje reči). Ajde molim te javi nam šta su ti odgovorili iz Lufthanse (a možeš da zoveš i sve druge, LOT, Qatar, FlyDubai itd...)
 
Bingo, cilj svake kompanije je da prodaje karte što skuplje može. Kad bi mogi duplo skuplje, oni bi prodali tako. A putnici - svako za sebe, gledaj šta ti odgovara.
Verujem da ste tacno interpretirali kako Air Serbia tj njeno rukovodstvo razmislja, ali smisao moje poruke je upravo tvrdnja da je ovakvo razmisljanje u danasnjem svetu uveliko prevazidjeno. Mnoge kompanije orijentisu se na to da kupce privuku niskim cenama a svoj profit ostvaruju na velikom obimu prodaje. To je kao da prodajete garderobu, mozete se orijentisati na prodaju haljina od kojih svaka kosta 100 000 evra, ali malom broju elitnih kupaca, a mozete ih prodavati i za 10 evra, ali velikom broju kupaca. Verujem da je sadasnja elitisticka orijentacija kompanije Air Serbia pogresna iz 2 razloga: 1) manje ljudi dolazi u Srbiju da u njoj trosi nego sto bi inace moglo, a Air Serbia je ipak u vlasnistvu drzave i drzava je pomaze da bi pravila profit i sluzila interesima drzave. 2) njome putuju uglavnom nasi ljudi iz zemlje i inostranstva, a oni u proseku nisu bogati. Poslovni rezultati Air Serbia u 2022-oj nisu losi, ali bili bi mnogo bolji da cene karata nisu prenaduvane.
 
Nije, Bingo, takvo razmišljanje 'prevaziđeno', nego tako razmišlja svako kapitalističko preduzeće i razmišljaće do kraja sveta. Počneš da praviš jeftine automobile, fotoaparate, mobilne telefone... - sa ciljem da bi, što pre je moguće, pravio skupe. Što skuplje možeš da prodaš. Prosto ko pasulj.

Sve avio-kompanije imaju softver koji računa koliko najskuplje mogu da prodaju kartu. I veštačka inteligencija će time da se bavi. Za evro po karti možeš da napuniš i džambo džet za Niš, ali ne možeš da zaradiš...
 
Poslednja izmena:
Ni na jednoj gasto liniji JU karte nisu prenaduvane. Jednostavno postoji tolika konkurencija da to nije moguce, znamo ko sve leti od kompanija. Konkretno za Nemacku karte su light tarifi su uglavnom ~100 eur ako se uzimaju blagovremeno i ako nije pun avion. Nigde nisu prazni avioni, po mojoj proceni najprazniji je Hanover jer jos nije razradjen ali jednom kad sam leteo bilo je mozda 60% aviona puno a karta 8000 din, svakako dobra cena.

Pogresno je reci da ljudi beze od JU kao od kuge, to je ostrascen stav. Ali da broje svaki dinar broje, e sad neko voli da plati 30-40eur vise i da leti malo udobnije i u boljem terminu, a neko da se grči sa W6. Kao sto rekoh imacemo par linija gde se direktno takmice ove dve kompanije pa zivi bili pa videli!

Verujem u model JU, ne treba ga menjati, samo operacije dići na viši nivo.
 
Ako se obaraju rekordi u broju prevezenih putnika u čarter saobraćaju, ili na mesečnom nivou nikako ne mozemo govoriti o elitističkom modelu poslovanja.

AirSerbia-u koriste i stranci i to u ne tako malom broju. Lepo su razradjene pojedine transferne rute.
 
Nije, Bingo, takvo razmišljanje 'prevaziđeno', nego tako razmišlja svako kapitalističko preduzeće i razmišljaće do kraja sveta. Počneš da praviš jeftine automobile, fotoaparate, mobilne telefone... - sa ciljem da bi, što pre je moguće, pravio skupe. Što skuplje možeš da prodaš. Prosto ko pasulj.

Sve avio-kompanije imaju softver koji računa koliko najskuplje mogu da prodaju kartu. I veštačka inteligencija će time da se bavi. Za evro po karti možeš da napuniš i džambo džet za Niš, ali ne možeš da zaradiš...
Siguran sam da bi vestacka inteligencija pokazala da bi karta do Berlina mogla biti 2000 evra u jednom smeru, ako drzava nastavi da suzbija konkurenciju pa niko ni ne moze da leti direktno iz Beograda do Berlina osim Air Serbia.

Ja jesam za opstanak kompanije Air Serbia ali u uslovima konkurencije gde bi se ona takmicila niskim cenama, a ne monopolom. Njen sadasnji monopol, bas kao i taxi monopol u Beogradu, samo dovodi do toga da se pljackaju gradjani Srbije.

Ako bi drzava dozvolila drugim kompanijama da slobodno lete, brzo biste videli za koga bi se putnici odlucili, a cene karata na Air Serbia avionima istopile bi se kao sladoled na suncu.
 
Ako se obaraju rekordi u broju prevezenih putnika u čarter saobraćaju, ili na mesečnom nivou nikako ne mozemo govoriti o elitističkom modelu poslovanja.

AirSerbia-u koriste i stranci i to u ne tako malom broju. Lepo su razradjene pojedine transferne rute.
To nije nikakav dokaz kada drzava kompaniji Air Serbia obezbedjuje monopol. Domaci putnici nemaju izbora, a stranci zaobilaze Srbiju.
 
Ni na jednoj gasto liniji JU karte nisu prenaduvane. Jednostavno postoji tolika konkurencija da to nije moguce, znamo ko sve leti od kompanija. Konkretno za Nemacku karte su light tarifi su uglavnom ~100 eur ako se uzimaju blagovremeno i ako nije pun avion. Nigde nisu prazni avioni, po mojoj proceni najprazniji je Hanover jer jos nije razradjen ali jednom kad sam leteo bilo je mozda 60% aviona puno a karta 8000 din, svakako dobra cena.

Pogresno je reci da ljudi beze od JU kao od kuge, to je ostrascen stav. Ali da broje svaki dinar broje, e sad neko voli da plati 30-40eur vise i da leti malo udobnije i u boljem terminu, a neko da se grči sa W6. Kao sto rekoh imacemo par linija gde se direktno takmice ove dve kompanije pa zivi bili pa videli!

Verujem u model JU, ne treba ga menjati, samo operacije dići na viši nivo.
Vi kazete da prenaduvane cene nisu moguce jer postoji tolika konkurencija. Jeste li sigurni? Evo da uzmemo samo taj jedan primer iz zemlje u kojoj zivi mnogo nasih gastarbajtera. Koja druga kompanija leti direktno iz Berlina za Beograd osim Air Serbia?
 
Ako bi drzava dozvolila drugim kompanijama da slobodno lete, brzo biste videli za koga bi se putnici odlucili, a cene karata na Air Serbia avionima istopile bi se kao sladoled na suncu.
Drzava ne moze da zabrani nijednoj kompaniji iz EU da uvede letove izmedju Beograda i EU. To je open-skies i tu nema diskusije. Moze bilo ko da leti za bilo gde koliko god hoce.

Pa naravno da bi se cene smanjile kada na istoj liniji postoji konkurencija, samim tim i veca ponuda, pa po zakonu mikroekonomije (supply and demand ratio) cena ide dole.
Ja jesam za opstanak kompanije Air Serbia ali u uslovima konkurencije gde bi se ona takmicila niskim cenama, a ne monopolom. Njen sadasnji monopol, bas kao i taxi monopol u Beogradu, samo dovodi do toga da se pljackaju gradjani Srbije.
Air Serbia se takmici niskim cenama, na taj nacin je uspela da otera mnoge kompanije iz svog dvorista. Ona na linijama gde ima konkurenciju radi dumping u velikom broju slucaja i to je standardna praksa u avioindustriji, kako Lufthanse, tako i Air Serbie.
To nije nikakav dokaz kada drzava kompaniji Air Serbia obezbedjuje monopol. Domaci putnici nemaju izbora, a stranci zaobilaze Srbiju.
Drzava ne moze da obezbedi Air Serbiji monopol. Srbija i EU imaju open-skies i tu nema monopola. Monopol moze na linijama za Tursku, Rusiju, Crnu Goru, Albaniju, Makedoniju, Bosnu, Egipat, ali se svi ti bilateralni ugovori zasnivaju na reciprocitetu da kompanije iz obe drzave imaju priblizno podjednak broj letova.

Stranci mozda ne dolaze u Srbiju kao sto dolaze u Hrvatsku, ali zato itekako tranzitiraju preko Beograda. Letovi iz Istanbula, Larnake, Atine, Soluna, Tirane, Bukuresta, Zagreba, Sarajeva, Tivta, Podgorice, Skoplja, Rusije su puni transfera za zapadnu Evropu. To je cinjenica i na tome se i zasniva uspeh Air Serbijinog huba u Beogradu.

Domaci putnici imaju i vise nego dovoljno izbora, Air Serbia ce na leto, kako sada stvari stoje, imati cak 83 linije iz Srbije. Treba da objave jos linija, sto znaci da ce biti i preko 90 linija samo Air Serbie, a imate i opcije LH (6 letova dnevno), OS (3 leta dnevno), KLM (2 leta dnevno), TK (3 leta dnevno), itd... Izbora koliko god hocete, a i cene su pristojne ako se na vreme isplanira i kupi karta. I u to me niko ne moze ubediti suprotno jer ja redovno putujem Air Serbiom i placam povratnu kartu do evropskih metropola ne vise od 150-160e, pa sam tako za Uskrs prosle godine platio povratnu kartu do Pariza 130e, ove godine do Milana 160e, prosle godine do Atine 125e, do Larnake 110e, do Londona 175e, itd...
Vi kazete da prenaduvane cene nisu moguce jer postoji tolika konkurencija. Jeste li sigurni? Evo da uzmemo samo taj jedan primer iz zemlje u kojoj zivi mnogo nasih gastarbajtera. Koja druga kompanija leti direktno iz Berlina za Beograd osim Air Serbia?
To sto ne leti nijedna druga nije problem ni Air Serbie ni Srbije. Moze da leti ko god hoce i koliko god hoce. Eto Wizz ce leteti, a Air Serbia je momentalno po objavljivanju Wizzovih letova povecala broj letova i smanjila cene, tj. radice dumping kako bi se borili za trziste. I takve reakcije Air Serbie treba ceniti, postovati i hvaliti. Retko koja kompanija u roku od sat ipo odreaguje na potez glavnog konkurenta.
 
Drzava ne moze da zabrani nijednoj kompaniji iz EU da uvede letove izmedju Beograda i EU. To je open-skies i tu nema diskusije. Moze bilo ko da leti za bilo gde koliko god hoce.

Pa naravno da bi se cene smanjile kada na istoj liniji postoji konkurencija, samim tim i veca ponuda, pa po zakonu mikroekonomije (supply and demand ratio) cena ide dole.

Air Serbia se takmici niskim cenama, na taj nacin je uspela da otera mnoge kompanije iz svog dvorista. Ona na linijama gde ima konkurenciju radi dumping u velikom broju slucaja i to je standardna praksa u avioindustriji, kako Lufthanse, tako i Air Serbie.

Drzava ne moze da obezbedi Air Serbiji monopol. Srbija i EU imaju open-skies i tu nema monopola. Monopol moze na linijama za Tursku, Rusiju, Crnu Goru, Albaniju, Makedoniju, Bosnu, Egipat, ali se svi ti bilateralni ugovori zasnivaju na reciprocitetu da kompanije iz obe drzave imaju priblizno podjednak broj letova.

Stranci mozda ne dolaze u Srbiju kao sto dolaze u Hrvatsku, ali zato itekako tranzitiraju preko Beograda. Letovi iz Istanbula, Larnake, Atine, Soluna, Tirane, Bukuresta, Zagreba, Sarajeva, Tivta, Podgorice, Skoplja, Rusije su puni transfera za zapadnu Evropu. To je cinjenica i na tome se i zasniva uspeh Air Serbijinog huba u Beogradu.

Domaci putnici imaju i vise nego dovoljno izbora, Air Serbia ce na leto, kako sada stvari stoje, imati cak 83 linije iz Srbije. Treba da objave jos linija, sto znaci da ce biti i preko 90 linija samo Air Serbie, a imate i opcije LH (6 letova dnevno), OS (3 leta dnevno), KLM (2 leta dnevno), TK (3 leta dnevno), itd... Izbora koliko god hocete, a i cene su pristojne ako se na vreme isplanira i kupi karta. I u to me niko ne moze ubediti suprotno jer ja redovno putujem Air Serbiom i placam povratnu kartu do evropskih metropola ne vise od 150-160e, pa sam tako za Uskrs prosle godine platio povratnu kartu do Pariza 130e, ove godine do Milana 160e, prosle godine do Atine 125e, do Larnake 110e, do Londona 175e, itd...

To sto ne leti nijedna druga nije problem ni Air Serbie ni Srbije. Moze da leti ko god hoce i koliko god hoce. Eto Wizz ce leteti, a Air Serbia je momentalno po objavljivanju Wizzovih letova povecala broj letova i smanjila cene, tj. radice dumping kako bi se borili za trziste. I takve reakcije Air Serbie treba ceniti, postovati i hvaliti. Retko koja kompanija u roku od sat ipo odreaguje na potez glavnog konkurenta.
Ako sam vas dobro shvatio, vi kazete da Srbija i EU imaju open skies sporazum pa da zbog toga sadasnja vlast ne moze, i kad bi htela, oterati nisko-budzetne kompanije. Koliko mi je poznato, taj sporazum je srpska skupstina ratifikovala jos 2009-e.

Pa ipak, kad se hoce zaobici sporazum da bi se oterala konkurencija, nacin se uvek nadje. Tako na primer, 2014-e godine, za vreme ove vlasti, Wizz Air biva prinudjen da drasticno smanji beogradsku flotu a razloge objasnjava u sledecem saopstenju:

“Wizz Air ocenjuje da je kontinuirani pristup letovima sa niskim cenama sada ugrožen aerodromskim odbijanjem da dalje podstiče niskotarifne letove dostupne svim putnicima.”

Mislim da je potrebno da sadasnja vlast u Srbiji napravi zaokret u politici suzbijanja nisko-budzetskih kompanija i da im omoguci da lete iz Beograda.

Kompaniju Air Serbia vlada Srbije moze (a i trebalo bi) da zastiti i reorganizacijom modela poslovanja, a pre svega snizavanjem cena sto bi rezultiralo drasticnim povecanjem broja putnika i povecanjem profita.

Ovaj model koji sada primenjuju, a to su visoke cene i proterivanje budzetskih kompanija iz Beograda, duboko je nepravedan prema gradjanima Srbije, koji nemaju izbora osim da placaju preskupe karte Air Serbia.
 
Vrh