Šta je novo?

Air Serbia

Ja stvarno ne vidim poentu u nekim stavovima. Vas niko ne tera da koristite airSerbiju ni na jednom letu iz Beograda, do apsolutno svake destinacije mozete da dodjete connectingom preko evropskih hubova, pa plati koliko mozes. \

AirSerbia pravi svoju cenovnu politiku prema interesima kompanije, a ne pravi socijalni program za nekog ko nikad nije leteo avionom, pa kao ajde da mu omogucimo. Ja bih voleo najiskrenije da oni i ukinu taj sendvic (posto vidim da je ovde krkanje u avionu najveci problem), pa da lepo krece da se naplacuje sve kao sto radi Adria. Ti placas uslugu prevoza do negde, a ne leteci restoran. Plati pa klati. I ovih 30e za check in je super, jer svaki put kad negde letim onim jutarnjim valom (CDG, AMS) ima 200 ljudi ispred koji rade check in i mene (koji ne mogu da uradim check in, jer sam kartu kupio sa AF/KL) usporavaju. Najbolja edukacija jeste kada opalis po dzepu, ne samo za aviokarte nego generalno, jer drugacije Srbin nece nauciti.

Sto se tice leta za TIV i TGD, zasto bi iko normalan iz kompanije smanjivao cenu, koja im ionako drzi pune avione ukoliko ne mora. Opet ponavljam, avio biznis nije socijalna kategorija. Za kompaniju je bolje jedan full business putnik nego 4 u ekonomskoj (vise para, manje tereta).
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463734#p463734:1pbgb8yy je napisao(la):
tragac » 05 Jul 2017 02:47 pm[/url]":1pbgb8yy]Mene više zanima zašto kod nas ne lete LCC ka Grčkoj.

Problem je verovatno u tome što srpski turisti koji u Grčku idu avionom, to uglavnom rade tako što kupe paket aranžman u agenciji pa dobiju čarter let. Oni koji više vole individualna putovanja uglavnom idu automobilom. Wizz je pre nekoliko godina probao linije ka Krfu i Rodosu iz Beograda, sami su bili bez ikakve konkurencije i još imali subvencije na BEG, zatvorili obe posle nekoliko meseci.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463743#p463743:1amyv20o je napisao(la):
beowl » 05 Jul 2017 03:31 pm[/url]":1amyv20o]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463723#p463723:1amyv20o je napisao(la):
Пантограф » 05 Jul 2017 02:19 pm[/url]":1amyv20o]@beowl

Па, какве све то има везе с оним што ја написах? У Хрваткој је приватни монополиста (МЗЛЗ "Њофра") разјурио лоукост компаније, зато нема јефтиних летова за Дубровник, иако су неопходни, јер до Дубровника нема ни аутопута. Држава је то омогућила. И наша држава је у истом фазону и није је брига за такве ствари. То нас уједињује, као бившу браћу.

Поређења са Француском и Немачком су сувишна, јер тамо ваздушни саобраћај има директну конкуренцију у железници. Само глуп човек може да буде O&D путник унутар Намчке, а унутар Француске међу великим градовима једино лет Париз - Тулуз има смисла, јер нема брзе пруге целом дужином. Авио-карте Париз - Марсељ и Париз - Ница су порез на будале.

Meni uopšte nije jasno na čemu se zasniva to uverenje da "Njofra" ili Tesla motkom rasteruju lowcost prevoznike. Određene administrativne prepreke postoje za tržišta van EU ali za bilo kakvu liniju iz/prema EU, sve što je potrebno je da se podnese prijava koja ne može da bude odbijena.

Često se čuje argument da ovi aerodromi perfidno rasteruju lowcostere skupim cenovnikom. Ali ti isti lowcosteri uredno plaćaju i mnogo više cene na drugim aerodromima sa kojih lete ("Njofra" i Tesla nisu jeftini ali su daleko od najskupljih), u čemu je onda problem?

Kažeš, samo glupak može da bude O&D putnik unutar Nemačke? Pa je l' zbog toga Eurowings ima 127 domaćih destinacija a Hop! 809 u Francuskoj (bukvalno su svaki veći grad spojili letovima)? Zato što su im zemlje pune glupaka? Pre neki dan je neki student iz UK dospeo u medije zato što je od Njukasla do Londona išao avionom - preko Španije. Pitali ga zašto, kaže izašlo ga je duplo jeftinije od najjeftinije železničke karte.


Чуј, ово је бесмислена расправа. Инфраструктура Велике Британије је смешна у поређењу са две земље које сам навео, посебно железнице. Тај момак из Њукасла је егзибициониста, зато је и доспео у новине (Енди Ворхол и пет минута славе). Што се мене тиче, ко иде сат и по раније на аеродром Орли-уест да би летео сат времена и мало дуже за Марсељ, а има воз који вози три сата из центра у центар града, није рационалан човек. Слично је и у Немачкој, њихови возови су спорији, али је и земља мања. Погледај бројке и колико је, заправо, унутрашњи авио-саобраћај тамо мањи него у првопоменутом Уједињеном Краљевству са крш железницом. Јасно је да ће остати велики број линија за трансферне путнике, или ка мањим местима на потпуно супротном крају земље од неког великог центра, али, то не мења општу слику.

Но, то све није тема.

Дакле, да поновим: Срби и Хрвати имају мање користи од "Тесле" и "Њофре" него Бугари од свог... аеродрома. Баш ме брига за компаније, пишем о корисницима, којима је у интересу да имају већи избор летова по нижој цени. Тачка.

Ако, дакле, мене питаш - како треба, одговор је: као у Софији. Или као у Варшави. Или као у Грчкој.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463745#p463745:6u3ij0fy je napisao(la):
praguc » 05 Jul 2017 03:34 pm[/url]":6u3ij0fy]Ja stvarno ne vidim poentu u nekim stavovima. Vas niko ne tera da koristite airSerbiju ni na jednom letu iz Beograda, do apsolutno svake destinacije mozete da dodjete connectingom preko evropskih hubova, pa plati koliko mozes. \

AirSerbia pravi svoju cenovnu politiku prema interesima kompanije, a ne pravi socijalni program za nekog ko nikad nije leteo avionom, pa kao ajde da mu omogucimo. Ja bih voleo najiskrenije da oni i ukinu taj sendvic (posto vidim da je ovde krkanje u avionu najveci problem), pa da lepo krece da se naplacuje sve kao sto radi Adria. Ti placas uslugu prevoza do negde, a ne leteci restoran. Plati pa klati. I ovih 30e za check in je super, jer svaki put kad negde letim onim jutarnjim valom (CDG, AMS) ima 200 ljudi ispred koji rade check in i mene (koji ne mogu da uradim check in, jer sam kartu kupio sa AF/KL) usporavaju. Najbolja edukacija jeste kada opalis po dzepu, ne samo za aviokarte nego generalno, jer drugacije Srbin nece nauciti.

Sto se tice leta za TIV i TGD, zasto bi iko normalan iz kompanije smanjivao cenu, koja im ionako drzi pune avione ukoliko ne mora. Opet ponavljam, avio biznis nije socijalna kategorija. Za kompaniju je bolje jedan full business putnik nego 4 u ekonomskoj (vise para, manje tereta).
Дадох ти плус нехотице. :)

Није проблем у ценовној политици. Не можеш тек тако да уведеш то опаљивање по џепу без алтернативе да се чекираш на аутоматима на аеродрому, уосталом Ален Шћурић је све то боље описао.

А што се тиче Тивда и Подгорице, наравно да нико нормалан ко држи монопол, у овом случају дуопол, не би снижавао цену карте. Али нико нормалан не би ни смањивао број летова на тим ултра траженим летовима током лета да би још више подигли цену карте. Али, може им се. Компанија користи све што може, проблем је што се то дозвољава науштрб потреба грађана/путника.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463766#p463766:43hnhoqt je napisao(la):
Пантограф » 05 Jul 2017 05:43 pm[/url]":43hnhoqt]
Чуј, ово је бесмислена расправа. Инфраструктура Велике Британије је смешна у поређењу са две земље које сам навео, посебно железнице. Тај момак из Њукасла је егзибициониста, зато је и доспео у новине (Енди Ворхол и пет минута славе). Што се мене тиче, ко иде сат и по раније на аеродром Орли-уест да би летео сат времена и мало дуже за Марсељ, а има воз који вози три сата из центра у центар града, није рационалан човек. Слично је и у Немачкој, њихови возови су спорији, али је и земља мања. Погледај бројке и колико је, заправо, унутрашњи авио-саобраћај тамо мањи него у првопоменутом Уједињеном Краљевству са крш железницом. Јасно је да ће остати велики број линија за трансферне путнике, или ка мањим местима на потпуно супротном крају земље од неког великог центра, али, то не мења општу слику.

Но, то све није тема.

Дакле, да поновим: Срби и Хрвати имају мање користи од "Тесле" и "Њофре" него Бугари од свог... аеродрома. Баш ме брига за компаније, пишем о корисницима, којима је у интересу да имају већи избор летова по нижој цени. Тачка.

Ако, дакле, мене питаш - како треба, одговор је: као у Софији. Или као у Варшави. Или као у Грчкој.

Naravno da je besmislena rasprava u kojoj ti insistiraš da su desetine miliona ljudi koji koriste unutrašnji avio saobraćaj u Nemačkoj i Francuskoj nekakvi neracionalni glupaci. Razumem da više voliš vozove od aviona ali to nije razlog da se ljudima negira pravo da putuju onako kako njima odgovara umesto onako kako ti misliš da treba. Oni tamo žive, znaju kakav izbor imaju, ne bi ni imali toliko unutrašnjih linija na raspolaganju da ne postoji očigledna potražnja za istim.

A što se tiče Sofije, Varšave i Grčke, ja mogu da ponovim pitanje: šta sprečava Ryanair da sutra ujutro otvori 50 lowcost linija između Beogradai EU? Avione imaju, administrativnih prepreka nema, pa zašto onda ne ulete masovno?

Ja imam neko svoje mišljenje na tu temu ali voleo bih prvo da čujem tvoje.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463877#p463877:1ke8jnqe je napisao(la):
Barkley » 06 Jul 2017 07:15 am[/url]":1ke8jnqe]
А што се тиче Тивда и Подгорице, наравно да нико нормалан ко држи монопол, у овом случају дуопол, не би снижавао цену карте. Али нико нормалан не би ни смањивао број летова на тим ултра траженим летовима током лета да би још више подигли цену карте. Али, може им се. Компанија користи све што може, проблем је што се то дозвољава науштрб потреба грађана/путника.

Kada bi barem Tivat i Podgorica bili jedini duopol... Isti slučaj imaš na linijama za Beč, Rim, Atinu, Moskvu. Protiv toga je teško boriti se jer je avio saobraćaj jedna od najstriktnije regulisanih grana privrede i to korisnici itekako osećaju bez obzira na trend deregulacije koji je u zamahu i verovatno će se nastaviti u narednim godinama.

U teoriji, trebalo bi da antimonopolske komisije u Srbiji i Crnoj Gori ocene da međudržavni sporazum o avio saobraćaju diskriminiše putnike i omogućuje duopol, i da preporuče svojim vladama izmene sporazuma itd. U praksi, znamo kako stvari funkcionišu...

Ali problem je kompleksniji i nije uvek vezan za lopovske garniture na vlasti. Na primer, Evropska komisija je ne tako davno naredila Er Srbiji i Alitaliji da oslobode određen broj slotova na liniji Beograd-Rim kako bi se otvorile opcije za još nekog prevoznika (ovo stoga što Etihad ima po 49% udela u obe kompanije pa je ugrožen princip konkurencije). Ove su to i učinile ali nijedan prevoznik, bilo legacy bilo lowcost, nije uskočio. Jednostavno rečeno, niko nije video dovoljan potencijal (preko cele godine) na ovoj liniji da bi ušao da se kolje sa dva konkurenta. Wizz je probao pre nekoliko godina i odustao nakon 9 meseci mislim. EasyJet je takođe probao Rim i odustao. Slično se desilo na liniji za Beograd-Beč, gde je svojevremeno Niki ušao kao treći prevoznik i u jednom trenutku je krenuo rat cenama na opšte zadovoljstvo putnika, bilo je moguće naći povratnu kartu za 70-80 evra i kod Jata i kod Austriana i kod Nikija. Ali kada krene takvo klanje najčešći ishod je da se neko veoma brzo povuče sa linije a ovi što preostanu ponovo uspostave kartel i podignu cene koliko god im potražnja dozvoljava. Tako je i bilo, Niki se povukao jer nije bio dovoljno jak da izdrži damping trku sa dva nacionalna prevoznika. Nedavno se i Ural povukao sa linije Beograd-Moskva, nisu uspeli da se izbore se Er Srbijom i Aeroflotom.

Ima i obrnutih slučajeva. Wizz je, na primer, pre par godina masakrirao Er Srbiju na liniji Beograd-Larnaka pa je Er Srbija redukovala tu liniju na letnju sezonu. Sada su se vratili, uzeli bolja vremena, spustili cene na neki razuman nivo pa ćemo videti šta će dalje biti. Slično klanje ćemo videti između Er Srbije i Wizza na Malti ove godine. Ali nema puno gradova prema kojim iz Beograda lete tri prevoznika, pa da se tako eliminiše duopol. Evo za Istanbul lete tri prevoznika (plus Er Srbija prodaje karte po svom cenovniku), jedan od njih je šatro LCC i opet nema teorije da u letnjoj sezoni nađeš kartu ispod 150 evra.

Komplikovano je sve to, pogotovo jer Er Srbija (nacionalni prevoznik), Star alijansa (najveći strani prevoznik) i Wizz (najveći lowcost prevoznik) ciljaju različite kategorije putnika (Wizzu su veći konkurenti autobuski prevoznici Eurolines i Fudeks, nego Er Srbija). Na neki način, svako od njih je monopolista u svom segmentu i onda nemaš pravi rat cenama koji direktno pogoduje putnicima. To bismo imali kada bi Ryanair ili Norwegian otvorio bazu u Beogradu, stavio 3-4 aviona i krenuo da se kolje sa Wizzom za taj segment putnika (kao što se dešava u Bugarskoj, Poljskoj i Rumuniji). Ili kada bi SAS otvorio legacy linije prema Skandinaviji. Ovako kako je sada, nema prave konkurencije niti je možemo očekivati dok je Srbija izvan EU. Svako će gledati da poklopi svoj tržišni segment i to je to.
 
Дуопол ти је у ствари монопол уз договор, где обема странама то више одговара него рат до истребљења. Све што си навео је пример покушаја улетања конкуренције ради разбијања дуопола или монопола који се завршио нечијим изласком из трке а остали су се договорили. Мислим да се листи примера (хвала ти на информацијама) може додати и рат ЕрСрбије и Виза око Брисела/Шарлероа, када је ЕрСрбија у почетку имала неке карте за Брисел од око 100-130 евра, да би оне отишле добрано горе након одустајања Виза.

Међутим, мислим да ништа од тога није упоредиво са Тивтом и Подгорицом јер ту конкуренција сад није фактички ни могућа. Небитно је да ли су у питању прописи или политичка одлука, мада колико знам већи је проблем ово друго. Е то јесте проблем. Не бих се ни сложио ни да би Визу, Рајанеру или неком шестом на тим линијама већи конкуренти били бусеви него ЕрСрбија и Монтенегро, иако су и бусеви задовољни што је овако сада и сигурно је да уплаћују део колача ''тамо где треба''. У летњој сезони посебно, а верујем и у другим деловима године, два тренутна превозника јесу једина реална опција за многе кориснике, који ни не разматрају бусеве. Другим речима, и они би жестоко осетили улазак неког трећег на тржиште, посебно неког ко би нудио цене од 30-40 евра. А верујем да би у летњој сезони могло опуштено да буде дупло више летова него сада, ако не и више.
 
Kada sam pomenuo autobuse mislio sam na "gasterbajterske" linije Wizza prema Nemačkoj, ne na Podgoricu i Tivat :)

Avio saobraćaj između Srbije i Crne Gore naravno vapi za još nekim igračem ali pošto nijedna zemlja nije članica EU onda ni Evropska komisija ne može da im naredi da naprave prostor za još nekog. Ostaje samo politička volja dve vrhuške i tu se naravno čitava priča završava.

Samo jedna generalna napomena: kada neki prevoznik uskače u nečiji duopol ili monopol na klanje, on to ne radi da bi ga trajno razbio već prvenstveno sa računicom da će onaj drugi (ili treći) da se povuče pa će onda njemu ostati monopol ili duopol. Niko ne želi da ratuje cenama u nedogled, to sebi može da priušti par najvećih džinova (recimo Ryanair u lowcostu i Luftika/AF-KLM u legacy segmentu). Ostali uglavnom brzo dižu ruke, što smo nekoliko puta videli i na našem tržištu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463902#p463902:2fxyvfkv je napisao(la):
Barkley » 06 Jul 2017 09:30 am[/url]":2fxyvfkv]
Небитно је да ли су у питању прописи или политичка одлука, мада колико знам већи је проблем ово друго. Е то јесте проблем. Не бих се ни сложио ни да би Визу, Рајанеру или неком шестом на тим линијама већи конкуренти били бусеви него ЕрСрбија и Монтенегро, иако су и бусеви задовољни што је овако сада и сигурно је да уплаћују део колача ''тамо где треба''. У летњој сезони посебно, а верујем и у другим деловима године, два тренутна превозника јесу једина реална опција за многе кориснике, који ни не разматрају бусеве. Другим речима, и они би жестоко осетили улазак неког трећег на тржиште, посебно неког ко би нудио цене од 30-40 евра. А верујем да би у летњој сезони могло опуштено да буде дупло више летова него сада, ако не и више.


Рекорд је, иначе, 34 дневна лета Београд - Тиват, у лето 1992. То је, наравно, било специфично време - тек уведене санкције, сви летују у Црној Гори (понеко у Грчкој), али лепо илуструје шта могу ниске цене да учине (тада ЈАТ није имао куд друго да лети). Ја сам тог лета престајао у 727 до Тивта :)
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463986#p463986:321gkx4m je napisao(la):
Пантограф » 06 Jul 2017, 15:03[/url]":321gkx4m]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463902#p463902:321gkx4m je napisao(la):
Barkley » 06 Jul 2017 09:30 am[/url]":321gkx4m]
Небитно је да ли су у питању прописи или политичка одлука, мада колико знам већи је проблем ово друго. Е то јесте проблем. Не бих се ни сложио ни да би Визу, Рајанеру или неком шестом на тим линијама већи конкуренти били бусеви него ЕрСрбија и Монтенегро, иако су и бусеви задовољни што је овако сада и сигурно је да уплаћују део колача ''тамо где треба''. У летњој сезони посебно, а верујем и у другим деловима године, два тренутна превозника јесу једина реална опција за многе кориснике, који ни не разматрају бусеве. Другим речима, и они би жестоко осетили улазак неког трећег на тржиште, посебно неког ко би нудио цене од 30-40 евра. А верујем да би у летњој сезони могло опуштено да буде дупло више летова него сада, ако не и више.


Рекорд је, иначе, 34 дневна лета Београд - Тиват, у лето 1992. То је, наравно, било специфично време - тек уведене санкције, сви летују у Црној Гори (понеко у Грчкој), али лепо илуструје шта могу ниске цене да учине (тада ЈАТ није имао куд друго да лети). Ја сам тог лета престајао у 727 до Тивта :)
Genijalno!!!
Mislim da se već u to vreme nije moglo lako do Grčke, ljudi su ponovo krenuli masovno tek 1994/95.
 
Ма, могло је. Ја сам ишао `93. и виза се лако добијала. Али сам чекао седам сати на македонској граници...
 
...Što nije bitno drugačije nego danas u špicu sezone.
Vidiš, to je paradoks: Grčka, kao članica EU u to vreme ne priznaje SRJ (priznanje je stiglo kasnije), SRJ tada još ne priznaje Makedoniju, Makedonija ne priznaje SRJ, nama sankcije i hiperinflacija, a sve šljaka.
:sesir:
 
А на граници СРЈ и Македоније - УНПРОФОР... Али, није било никакве тензије са комшијама.
 
Taj UNPROFOR je tu bio, kao, "sigurnosti radi". Navodno su iz tih jedinica bila ona trojica vojnika što su ih naši zarobili 1999. za vreme bombardovanja, pa se Sloba slikao sa njima i puštao ih (ko se seća).
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463986#p463986:x4xocr2a je napisao(la):
Пантограф » 06 Јул 2017, 15:03[/url]":x4xocr2a]Рекорд је, иначе, 34 дневна лета Београд - Тиват, у лето 1992. То је, наравно, било специфично време - тек уведене санкције, сви летују у Црној Гори (понеко у Грчкој), али лепо илуструје шта могу ниске цене да учине (тада ЈАТ није имао куд друго да лети). Ја сам тог лета престајао у 727 до Тивта :)

годинама има 35-40 летова између Београда и Тивта у летњој сезони. ове године 42. толико о томе да не постоји поражња, и да су скупе карте
 
Sasvim je OK da aerodromi glavnih gradova drže višu tarifu nego recimo Niš, Osijek, Plovdiv ili Temišvar. Sa druge strane, smisao tarife ne treba da bude najurivanje LCC već samo držanje nivoa tako da i LCC i aerodrom imaju interes da lete. Dakle, odnos koji trenutno imaju Wizz i BEG je sasvim OK, samo što me kopka što recimo nema jeftinih letova za Krf a pre par godina ih je bilo. I po onome što znam, ti letovi su bili skroz popunjeni.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=464117#p464117:2wshli6x je napisao(la):
JohnnyLee » 07 Jul 2017 06:16 am[/url]":2wshli6x]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=463986#p463986:2wshli6x je napisao(la):
Пантограф » 06 Јул 2017, 15:03[/url]":2wshli6x]Рекорд је, иначе, 34 дневна лета Београд - Тиват, у лето 1992. То је, наравно, било специфично време - тек уведене санкције, сви летују у Црној Гори (понеко у Грчкој), али лепо илуструје шта могу ниске цене да учине (тада ЈАТ није имао куд друго да лети). Ја сам тог лета престајао у 727 до Тивта :)

годинама има 35-40 летова између Београда и Тивта у летњој сезони. ове године 42. толико о томе да не постоји поражња, и да су скупе карте

Можда ниси схватио - то су била 34 лета за Тиват у једном дану, и још толико натраг. Ови твоји подаци се односе на број летова - недељно.
Наравно да и данас постоји потражња, и наравно да су карте скупе. Исто и за Подгорицу.
 
тачно. после сам видео да си написао дневно, али је било касно да мењам пост :)
 
иначе, Мицубиши је врло загрејан за Ер Србију. штавише, на Буржеу су на штанду ставили модел у бојама Ер Србије



иако имају 243 поруџбине од других авиокомпанија, углавном из Азије и САД. е сада, има и једна поруџбина из Европе, шведски Rockton AB, који се бави изнајмљивањем авиона. не бих се изнендио да је направљен неки споразум између Мицубишија, Роктона и Ер Србије, а да је он тајна
 
Могуће је. Како спремају одмах и мањи модел са до 80 седишта, верујем да у случају набавке "Мицубишија" АТР лети из флоте.
 
То је убедљиво најекономичнији авион. Али, из Кондићевих изјава је могло да се наслути да у компанији баш и нису склони да купују нове. Могуће је да у Абу Дабију процењују да цене горива неће поново ићи "у небо", а управо у таквим условима АТР има највећу предност.
 
неће избацити АТР, већ ће МРЈ попунити рупу између АТР-а и Ербаса. једноставно, АТР се исплати за летове сат, сат и по, све преко тога је мучење, и ту ускаче МРЈ (и њему слични)
 
ATR i bus se već rotiraju na pojedinim letovima, mislim da MRJ opušteno može da uzme ATR-u segment.
Možda ATR i Boeing mogu da šljakaju na čarteru.
 
Vrh