DANAS SAZNAJE - Inspekcija Direktorata civilnog vazduhoplovstva utvrdila krivce za propust na letu iz Soluna za Beograd
Avioni Jata pod posebnom prismotrom
Inspektori utvrdili krivicu kopilota, planske službe i Letačkih poslova * Kapetani samo usmeno proveravaju da li posada ima sva dokumenta
Autor: I. Radak
Beograd - Avioni Jat ervejza od danas će verovatno biti pod posebnom prismotrom na svim aerodromima u Evropi nakon što je inspekcija Bezbednosne provere stranih letelica (SAFA), u Evropskoj agenciji za vazduhoplovnu bezednost, prekjuče u Solunu otkrila da kopilot nacionalnog avioprevoznika nije na vreme produžio letačku dozvolu.
U Jat je zbog toga juče upućena inspekcija Direktorata civilnog vazduhoplovstva naše zemlje koja je ispitivala da li se poštuju procedure provere vazduhoplovnog osoblja neposredno pre leta, način izdavanja naloga za let tom osoblju, kao i da li je kapetan aviona pre leta proverio da li osoblje ima dozvole. Prema saznanjima Danasa, inspektori su utvrdili da su za propust krivi kopilot, planska i letačka služba Jata.
Portparol Direktorata Katarina Andrić-Milosavljević kaže za Danas da je SAFA utvrdila da je kopilotu istekla dozvola. On je imao potvrdu da je još u aprilu prošao proveru u Direktoratu, ali od tada nije dolazio u DCV da mu to bude upisano i u dozvolu. „Reč je o propustu kopilota koji je odgovoran za svoju dozvolu, a ne Direktorata jer je on dužan da dođe, a ne mi da ga zovemo. Njegov je propust što nije ranije uvideo da mu ističe rok za overu“, napominje Andrić-Milosavljević. Ona nije mogla da kaže kakve bi sankcije moglo da snosi odgovorno lice, ali ocenjuje da je „sigurno da je još neko zatajio“.
Iako su mediji najpre objavili izjavu portparolke Jata Maje Borović da kopilot nije imao dozvolu, pokazalo se da je kopilot imao dozvolu, ali da nije overena na vreme. Predsednik sindikata pilota Dragan Divić kaže za Danas da je sa dotičnim kopilotom zajedno prošao provere tako da je siguran da je mogao da leti, ali kaže da ne zna zašto nije overio dozvolu. „Ne znam sve detalje oko ovog slučaja, ali ako nije produžio dozvolu onda je sam kriv i verovatno će najviše biti kažnjen“, smatra Divić. Na pitanje kakvu bi kaznu mogao da snosi, Divić odgovara da se boji da će „biti žestoko“.
Prema njegovim rečima, do sada se nijednom pilotu Jata nije desio ovakav slučaj. Divić podseća da posle provere na simulatoru letenja, koju piloti prolaze dva puta godišnje, imaju rok od tri meseca da odu do Direktorata, plate 32.000 dinara i overe dozvolu. „Pilot mora sam da proverava da li su mu dokumenta u redu. Ja svoju dozvolu držim u sakou. Kad ga menjam ili ne nosim, moram da proverim da ne zaboravim dokumente. To mi se dogodilo dva puta pa sam se vraćao kući sa aerodroma. Bez dozvole ne sme da se uđe u avion“, naglašava Divić.
Inspekcija DCV utvrđivala je da li su poštovane sve procedure oko provere pilota pre ulaska u letelicu, a stiče se utisak da one nisu bile najrigoroznije. Kako kaže Divić, kapetan usmeno pita članove posade da li su sa sobom poneli dozvole i ne može da ih pretresa i svakog pojedinačno proverava jer pored te obaveze ima i niz drugih koje mora da obavi pre poletanja. „Svako je odgovoran za sebe“, smatra Divić.
On nije mogao da kaže ni da li je letačka služba Jata napravila propust, ali navodi da su sigurno u arhivi imali podatke da je kopilot prošao sve provere. „Dva puta godišnje imamo provere na simulatoru. Ako dva puta ne prođemo, ne možemo više da letimo“, napominje Divić.
Jat ervejz saopštio je juče da žali zbog kašnjenja leta iz Soluna za Beograd, kao i drugih kašnjenja koja su se posledično dogodila i izvinjava se svim putnicima zbog eventualnih neprijatnosti kojima su bili izloženi. „Do kašnjenja je došlo usled administrativnog propusta, a u toku je utvrđivanje pojedinačne odgovornosti, o čemu će javnost biti blagovremeno obaveštena“, naveli su u Jatu. Let iz Soluna kasnio je oko osam sati.
Maler
Kako procedure predviđaju, SAFA po utvrđivanju propusta kod jedne aviokompanije, odmah o tome obaveštava sve aerodrome u Evropi pa će u svim vazdušnim lukama letelice tog prevoznika verovatno biti pod posebnom proverom. SAFA ne proverava samo da li piloti imaju dozvole već sve u avionu i oko aviona. Divić ne očekuje da će moguće pojačane kontrole Jatovih aviona doneti kašnjenja, ali će sigurno značiti mnogo više posla za posadu. SAFA ne kontroliše sve letelice na aerodromu već obavlja nasumične provere tako da je kopilot u neku ruku bio malerozan jer su prekjuče u Solunu inspektori SAFA slučajnim odabirom odlučili da provere baš Jatov avion u kojem je on bio.
Suspenzije ili novčane kazne
Prema saznanjima Danasa, suspenzije ili novčane kazne prete kopilotu, ali i nekim od rukovodioca planske i letačke službe. Prema informacijama do kojih smo došli, kolege kopilota su izuzetno nezadovoljne zbog situacije do koje je došlo. Oni smatraju da je naneta velika šteta kompaniji.